Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-04, 14:31   #16
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
4h. Är max för bältning (eller åtminstone var), sen måste man släppa upp, och eventuellt lägga i bälte igen. Bältning är inte heller något som normalt används som ett straff för att man är otrevlig, utan för att förhindra att patienten skadar andra eller sig själv.

Men psykiatrin är ju som den är idag, hälften av personalstyrkan mot vad det var för 20 år sen. Åtminstone i GBG. Förut användes ofta en alldeles fantastisk medicin som heter Cisordinol, denna fick de allra galnaste patienterna hanterbara, men sen kom Zyprexan som är skitkass och i stort sett ersatte den. Bälte i 4h och en tvångsinjektion Cisordinol och vem som helst var lugn och fin sedan.
Efter 4 timmar krävs "synnerliga (särskilda?) skäl" för att förlänga och man ska direkt kontakta "IVO".
Att däcka någon med antipsykotika torde vara lindrigare än att hålla hen bunden, men man får nog hitta på en bättre anledning än "oförskämd/verbalt aggressiv" eller det intetsägande "instabil". Något slags rättssäkerhet förtjänar väl samhällets mest utsatta.

Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Aryt / trollkontogruppen-personen-lobbyn verkar ju ha något av en personlig vendetta mot akutpsykiatri och psykofarmaka. 1+1... med det sagt kan ju personen / erna ha mycket kunskap, insyn och erfarenhet av sånt.
Och man blir bältad om man bedöms vara en fara för sig själv eller andra. Kan enl. min erfarenhet innefatta sånt som att maniker lättare somnar om man mediciner dem och bältar dem någon timme, annars tillåter de sig inte att somna och far då illa av allt som kommer med flera dygns vakenhet och hyperaktivitet. Jag har iofs bara jobbat på en avdelning men känner ett otal människor som arbetat som psykologer, sköterskor, psykiatriker och skötare på olika enheter i landet och har aldrig hört något om att man lättvindigt eller för skojs skull bältar folk, som Aryt / trollkonton försökt driva tidigare om jag inte minns fel.
Bältning är en lite mindre ovanlig tvångsåtgärd då den (egentligen) ska anmälas till "tillsynsmyndigheten" IVO efter 4 timmar, samt dokumenteras särskilt. Det är bättre med egenkomponerade metoder (dvs. "tekniskt sett" olagliga) då dessa inte har samma begränsningar.

Citat:
Men att lägga någon i bälte 24 timmar i sträck och sen ge blodförtunnande för att kunna hålla personen bältad ännu längre låter helt sanslöst. Speciellt om anledningen som ges är att personen var "verbalt hotfull". Det låter ju riktigt illa enligt vad som finns att läsa iaf.
Det ges ju väldigt knapphänt information och vad som ges låter ju som en svag anledning att bälta någon och framförallt så länge, så jag tror och hoppas att det finns mer bakom som hålls på av sekretess eller av respekt för Daniel. Himla sorgligt oavsett att gå bort under sådana omständigheter och jag hoppas familjen får vad upprättelse som nu är möjligt.

Om någon kollar på uppdrag granskning om detta vore det ju intressant att få höra vad som sägs.
Är emot alla slags övergrepp. För 40 år sedan hade jag haft mycket att säga om barnmedicin. Psykiatrin lever tyvärr kvar i en tid som borde ha passerats.
Tillsynen är ju bortom horribel. Chefsläkaren vågar knappt säga att bältningen skulle ha orsakat lungembolin - några timmars flygtid brukar räcka som förklaring.

Citat:
Lol. Hoppas du att någon ska argumentera för att han förtjänade att ligga i bälte tills döden inträdde så tror jag inte du lär få det.
Men kanske fanns det en anledning till att han hölls bältad. Eller så la personal honom i bälte bara för att de är illvilliga människor som ville ha ihjäl honom, är det vad du vill komma till? Jag tycker inte det låter sannolikt.
Inom psykiatrin är det vanligt att bestraffa personer för deras sjukdom (särskilt utsatta är nog de som lider av självskadebeteende).
Tycker nästan att cover-upen är värre än brottet - precis som för Nixon.

Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Mycket av det där är ju hysteriskt KMR/scientolog trams men en del saker stämmer tyvärr med verkligheten.
En del av överdödligheten hos psykiatri patienter borde kunna förklaras med att de röker abnormt mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
De lever inte speciellt sunda liv i övrigt heller, mycket missbruk, dålig mat osv.
Stor del av överdödligheten förklaras av hur farliga antipsykotika är (SGA marknadsfördes som nära biverkningsfria ). Se världsledande professor Götszche såga den lilla forskning som finns.
Att du försöker utmåla en av Nordens bästa forskare, som är professor inriktad mot forskningsmetodik som scientolog... du vet att han kritiserade mammografi-screening också - på samma grunder?

Senast redigerad av Aryt den 2018-04-04 klockan 14:33.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 22:23   #17
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Stor del av överdödligheten förklaras av hur farliga antipsykotika är (SGA marknadsfördes som nära biverkningsfria )
Jag har då inte varit med om att antipsykotika utmålas som nära biverkningsfria, som gift med en bipolär person och med många psykpatienter i nära umgängeskretsen så påstår iaf jag att dödligheten utan medicinering är betydligt högre (många av de jag känner [inkl min fru] hade inte levt idag utan sin medicinering).
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 08:39   #18
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Den klassiska madrasserade cellen (som inte får användas i sverige) är bra mycket mer human än bältning egentligen.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 15:28   #19
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av ådal Visa inlägg
Ifall vi har en fullvuxen man i psykos som både fysisk och kanske tillfälligt psykiskt skulle kunna ha ihjäl en annan människa så kanske det inte finns något bättre sätt?
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Kan också vara så att när man är hotfull och instabil så ja... då blir man bältad helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av VikG Visa inlägg
Vad ska man göra med någon som är helt galen? Jag tycker de verkar rimligt
Citat:
Ursprungligen postat av VikG Visa inlägg
Det kanske var i förebyggande syfte
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Det är rätt absurt att spänna fast en person som inte är fysiskt aggressiv i 42h.
TranceII är något på spåret! På Island behöver man inte bälta personer.. tror att Storbritannien också har gått den vägen.
Lite speciellt och omöjligt att förstå hur de lyckas bättre än vad vi gör trots att de inte använder den allra bästa behandlingen. Kanske är det de varma källorna?
Eller ska vården syssla med vård och inte övergrepp?
Vem vårdar våra thetaner?


Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Jag har då inte varit med om att antipsykotika utmålas som nära biverkningsfria, som gift med en bipolär person och med många psykpatienter i nära umgängeskretsen så påstår iaf jag att dödligheten utan medicinering är betydligt högre (många av de jag känner [inkl min fru] hade inte levt idag utan sin medicinering).
Marknadsföringen av SGA, baserad på dåliga studier. Skickligt dissikerat av Götszche.

och man behöver tydligen inte berätta om att folk dör
Citat:
Antipsychotics are the most commonly used drugs in forced treatment and if we wish to find out how deadly they are, we cannot use the placebo controlled randomised trials in patients with schizophrenia, as they seriously underreport deaths. For example, only 19 of 50 deaths on olanzapine described in trial summaries on websites also appeared in journal articles; and for suicides and suicidal events the numbers were one versus nine and four versus 18, respectively.5 Another reason why trials in schizophrenia are unreliable is their cold turkey design. Patients are almost always in treatment with an antipsychotic drug before they are being randomised,2 and when they are abruptly switched to placebo, their mortality risk increases markedly. One in every 145 patients who entered the trials for risperidone, olanzapine, quetiapine and sertindole died, but none of these deaths were mentioned in the scientific literature, and the FDA didn’t require them to be mentioned.6 Many of the patients killed themselves; the suicide rate was two to five times the usual rate for patients with schizophrenia, and a ma*jor reason was withdrawal-induced akathisia.6
https://www.madinamerica.com/2016/06...al-imperative/
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 22:51   #20
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
4h. Är max för bältning (eller åtminstone var), sen måste man släppa upp, och eventuellt lägga i bälte igen. Bältning är inte heller något som normalt används som ett straff för att man är otrevlig, utan för att förhindra att patienten skadar andra eller sig själv.

Men psykiatrin är ju som den är idag, hälften av personalstyrkan mot vad det var för 20 år sen. Åtminstone i GBG. Förut användes ofta en alldeles fantastisk medicin som heter Cisordinol, denna fick de allra galnaste patienterna hanterbara, men sen kom Zyprexan som är skitkass och i stort sett ersatte den. Bälte i 4h och en tvångsinjektion Cisordinol och vem som helst var lugn och fin sedan.
Bruket av spice har väl inte gjort saker bättre heller.
Mitt x och hennes kollegor fick hantera 100kgs sönderspicade MMA idioter utan 42timmars bältning.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 23:22   #21
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Den klassiska madrasserade cellen (som inte får användas i sverige) är bra mycket mer human än bältning egentligen.
Vore väldigt bra om det fanns att tillgå.
Psyk där jag arbetade hade inte tillräckligt "mjuka" rum för att man skulle våga lämna de sjukaste utan tillsyn nån längre tid än 15 minuter absolut max. Madrasserat skulle om inte annat kunna innebärat mindre konstant övervakning av självskadande patienter, om jag fick välja skulle jag antagligen föredra en madrasserad cell för bältessäng.

Cisordinol-acutard används ännu, vet inte om det är vad du menar? Kanske är olika på olika kliniker.

Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Efter 4 timmar krävs "synnerliga (särskilda?) skäl" för att förlänga och man ska direkt kontakta "IVO".
Att däcka någon med antipsykotika torde vara lindrigare än att hålla hen bunden, men man får nog hitta på en bättre anledning än "oförskämd/verbalt aggressiv" eller det intetsägande "instabil". Något slags rättssäkerhet förtjänar väl samhällets mest utsatta.


Bältning är en lite mindre ovanlig tvångsåtgärd då den (egentligen) ska anmälas till "tillsynsmyndigheten" IVO efter 4 timmar, samt dokumenteras särskilt. Det är bättre med egenkomponerade metoder (dvs. "tekniskt sett" olagliga) då dessa inte har samma begränsningar.


Är emot alla slags övergrepp. För 40 år sedan hade jag haft mycket att säga om barnmedicin. Psykiatrin lever tyvärr kvar i en tid som borde ha passerats.
Tillsynen är ju bortom horribel. Chefsläkaren vågar knappt säga att bältningen skulle ha orsakat lungembolin - några timmars flygtid brukar räcka som förklaring.


Inom psykiatrin är det vanligt att bestraffa personer för deras sjukdom (särskilt utsatta är nog de som lider av självskadebeteende).
Tycker nästan att cover-upen är värre än brottet - precis som för Nixon.




Stor del av överdödligheten förklaras av hur farliga antipsykotika är (SGA marknadsfördes som nära biverkningsfria ). Se världsledande professor Götszche såga den lilla forskning som finns.
Att du försöker utmåla en av Nordens bästa forskare, som är professor inriktad mot forskningsmetodik som scientolog... du vet att han kritiserade mammografi-screening också - på samma grunder?
Eftersom du / ni / trollkonton tenderat att återkomma till att tvångsåtgärder öht är fel. Bör man alls få utföra tvångsåtgärder? Om det kan tillåtas, vilka och när?
Änsålänge har jag mest sett nivån "i en perfekt värld så begår man inte övergrepp". Och jag håller med, men jag tror inte att psykiskt sjuka plötsligt slutar skada sig själva och andra ifall psykiatrin överger tvångsåtgärder.
Så vad kan man göra?
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2018-04-05 klockan 23:25.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 23:33   #22
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Man kan ju bälta folk profylaktisk under hela vistelsen på den psykiatriska kliniken för säkerhets skull också.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 23:43   #23
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Marknadsföringen av SGA, baserad på dåliga studier. Skickligt dissikerat av Götszche.

och man behöver tydligen inte berätta om att folk dör
Vad de håller på med i USA förstår jag inte varför du tar upp?
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 08:46   #24
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Man kan ju bälta folk profylaktisk under hela vistelsen på den psykiatriska kliniken för säkerhets skull också.
Berätta mer
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 09:38   #25
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Efter 4 timmar krävs "synnerliga (särskilda?) skäl" för att förlänga och man ska direkt kontakta "IVO".
Att däcka någon med antipsykotika torde vara lindrigare än att hålla hen bunden, men man får nog hitta på en bättre anledning än "oförskämd/verbalt aggressiv" eller det intetsägande "instabil". Något slags rättssäkerhet förtjänar väl samhällets mest utsatta.


Bältning är en lite mindre ovanlig tvångsåtgärd då den (egentligen) ska anmälas till "tillsynsmyndigheten" IVO efter 4 timmar, samt dokumenteras särskilt. Det är bättre med egenkomponerade metoder (dvs. "tekniskt sett" olagliga) då dessa inte har samma begränsningar.


Är emot alla slags övergrepp. För 40 år sedan hade jag haft mycket att säga om barnmedicin. Psykiatrin lever tyvärr kvar i en tid som borde ha passerats.
Tillsynen är ju bortom horribel. Chefsläkaren vågar knappt säga att bältningen skulle ha orsakat lungembolin - några timmars flygtid brukar räcka som förklaring.


Inom psykiatrin är det vanligt att bestraffa personer för deras sjukdom (särskilt utsatta är nog de som lider av självskadebeteende).
Tycker nästan att cover-upen är värre än brottet - precis som för Nixon.




Stor del av överdödligheten förklaras av hur farliga antipsykotika är (SGA marknadsfördes som nära biverkningsfria ). Se världsledande professor Götszche såga den lilla forskning som finns.
Att du försöker utmåla en av Nordens bästa forskare, som är professor inriktad mot forskningsmetodik som scientolog... du vet att han kritiserade mammografi-screening också - på samma grunder?
Citat:
Den tredje invändningen är den beklämmande avsaknaden av medkännande för dem som drabbas av psykisk sjukdom. Där är Gøtzsche inte ensam. De antipsykiatriska riddarna uppträder gärna som expertvittnen där de med stor säkerhet intygar att ett spektakulärt mord beror på psykiatriska läkemedel, men de är inte intresserade av det lidande och funktionshinder som psykisk sjukdom leder till i vardagen för många medmänniskor.
http://www.lakartidningen.se/Aktuell...Antipsykiatri/

Det är alltid samma visa.
Antipsykiatriker förnekar existensen av psykiskt lidande och psykiska funktionshinder, sensmoralen är att de drabbade bra är felvaggade och bör jogga lite och skärpa sig och ta sig samman så behöver man inte ha ADHD eller schizofreni eller ångest längre.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 16:05   #26
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Vad de håller på med i USA förstår jag inte varför du tar upp?
Vet inte om jag förstår frågan?
Studierna är i princip samma för både amerikanska och europeiska godkännandet. Kliniska rekommendationerna likartade.

Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Götszche svarar i kommentrasfältet, på en mycket högre debattnivå än "recensionen".

Övriga kommentatorer är också inne på något
Citat:
Slarvig recension
2016-09-14 08:37

Jag har läst boken ganska noggrant, och instämmer i att Mikeal Landén - medvetet eller omedvetet - ger oss en felaktig och förringande bild av författarens grundpremisser. Det ska en recensent inte göra, oavsett vilka invändningar han kan ha mot författarens slutsatser eller argumentationsteknik.

Åsa Nilsonne, Senior Professor, KI
Citat:
.. En annan sak är att han har rätt i att läkemedelsindustrin ljuger och förvanskar om det tjänar deras intressen. Ett nästan större problem än fifflet med att överdriva olika preparats effekt är mörkandet av allvarliga och ibland livshotande bieffekter.

Sten Thelander, överläkare, tidigare verksam vid Läkemedelsverket och SBU, och expert åt olika myndigheter, Psykiatriska mottagningen Köping
se även http://lakartidningen.se/Aktuellt/Ny...ot-psykiatrin/

Citat:
Det är alltid samma visa.
Antipsykiatriker förnekar existensen av psykiskt lidande och psykiska funktionshinder, sensmoralen är att de drabbade bra är felvaggade och bör jogga lite och skärpa sig och ta sig samman så behöver man inte ha ADHD eller schizofreni eller ångest längre.
Du har inte någon aning om vad du pratar om. Götszche arbetar mot dålig forskning och vill att dåliga terapier ska lämna plats åt bra terapier. Han skriver mycket om psykoterapi.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 16:11   #27
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Eftersom du / ni / trollkonton tenderat att återkomma till att tvångsåtgärder öht är fel. Bör man alls få utföra tvångsåtgärder? Om det kan tillåtas, vilka och när?
Änsålänge har jag mest sett nivån "i en perfekt värld så begår man inte övergrepp". Och jag håller med, men jag tror inte att psykiskt sjuka plötsligt slutar skada sig själva och andra ifall psykiatrin överger tvångsåtgärder.
Så vad kan man göra?
Exempel när tvång är ok: barn (med något slags förstånd förstås), farliga smittsamma sjukdomar, vid brott, vid medvetslöshet (presumed consent).

Problemet med det godtyckliga och spridda användandet inom psykiatrin är att det inte går att avgöra om någon är "galen" eller inte. Permanent skadande behandlingar ska inte få användas under tvång.

Anamma Islands metoder.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 16:13   #28
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Vet inte om jag förstår frågan?
Studierna är i princip samma för både amerikanska och europeiska godkännandet. Kliniska rekommendationerna likartade.



Götszche svarar i kommentrasfältet, på en mycket högre debattnivå än "recensionen".

Övriga kommentatorer är också inne på något




se även http://lakartidningen.se/Aktuellt/Ny...ot-psykiatrin/


Du har inte någon aning om vad du pratar om. Götszche arbetar mot dålig forskning och vill att dåliga terapier ska lämna plats åt bra terapier. Han skriver mycket om psykoterapi.
Götszche är en gammal pajas som vill casha in lite på ålderns höst.
Varför höjde han inte rösten när han var relevant?
Men när man är pensionist passar det tydligen att hacka på sin egen profession.

Citat:
Jag betraktar adhd som en epidemi, en social konstruktion, och inte som en sjukdom. Det är klart att några människor är oroligare än andra och stör mer, så har det alltid varit. Jag tycker att det är fel att vi har en diagnos som heter adhd och ännu mera fel att man ger dessa personer knark på recept, för det är vad det är, säger han i inslaget.
Räcker för mig.
Den person som föreslår att min ADHD ska behandlas med "psykoterapi" kommer att få plocka ut sitt okben ur hypofysen.

Senast redigerad av Luca Brasi den 2018-04-06 klockan 16:15.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 16:29   #29
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Intervjun som citatet kommer ifrån:
https://www.tv4.se/efter-tio/klipp/p...-nytta-3657293
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 16:34   #30
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Dödsryckningar ifrån den "humanistiska" freudianskla traditionen som gav oss "massmördaren" Thomas Quick.
Tillåt mig att kräkas lite i munnen.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)