Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-03-09, 16:50   #61
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Mycket bra tråd!
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 17:11   #62
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
Citat:
Ursprungligen postat av tobake75 Visa inlägg



Snyggt. det där är ju från Helex!

Tror faktiskt jag sett dig köra där 1 gång under vintern. Kul!
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 17:24   #63
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
Tror inte postat detta än. Men rätt mäktigt att dra dit med ett världsrekord och följa upp med en bakåt volt

emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 17:29   #64
cirkelrak
Registered User
 
cirkelraks avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Linköping
Inlägg: 804
Citat:
Ursprungligen postat av emi23j Visa inlägg
Tror inte postat detta än. Men rätt mäktigt att dra dit med ett världsrekord och följa upp med en bakåt volt

Tyvärr var det en steroidfylld bakåtvolt.

http://www.webcitation.org/63IhnFvdE
cirkelrak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 17:40   #65
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
Citat:
Ursprungligen postat av cirkelrak Visa inlägg
Tyvärr var det en steroidfylld bakåtvolt.

http://www.webcitation.org/63IhnFvdE

Imponerande hur som helst. Tråkigt för honom att han åkte dit för det, men har inte direkt några förväntningar på att övriga deltagare skulle vara rena heller. Men doping frågan kan vi ta i en annan tråd.
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 17:45   #66
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Ryck måste väl ändå vara den styrkeövning där man använder mest muskler i hela kroppen? Jag ska lära mig såna en vacker dag. Eller i alla fall ordentliga frivändningar.

En fråga om det, förresten: Anser ni att man kan börja träna frivändningar tungt från första dagen man börjar med dem, om de känns bra? Jag har nämligen tränat tunga sådana några gånger, på eget bevåg, och det har känts jättebra (kan tillägga att jag redan är en van marklyftare). Har väl frivänt sisådär en 60 kg som mest.
Nu svarar jag även om det är lite av "blind som leder en annan blind" .

(Sitt-)vändning är en grymt tekisk övning. Inte lika svår som ryck imho, men svårare än mark och frontböj. Teknik tränar man gärna på en "lagom" vikt. Jag personligen tycker det är svårare att göra tekniskt korrekta lyft med bara stången än på 70-80 % av mitt max. Är det "för" lätt tycker jag att det är svårt att få rätt vinklar osv (men det beror nog mest på att jag är kass; som ceejay säger finns det tränare som ställer krav på att man ska kunna utföra rörelsen korrekt med ett kvastskaft innan man får börja med vikter). Men att bara göra singlar på max är sällan ett bra sätt att träna teknik heller; när man är newbie har man inte tekniken i ryggmärgen sas och lyften blir lite si och så även om vikten kanske går upp. När det sen blir ännu tyngre går det inte alls, även om man har styrkan.

På tyngdlyftningsklubben jag tränar ser man ibland rätt starka killar som inte har tränat någon teknik stå och slita och hiva upp vikter bara för att de vill att det "ska vara tungt" att träna. Detta ger typ noll om man vill bli bra på OL. Bäst är ju att ha en bra tränare som kan hjälpa en med tekniken och kanske även vilken vikt som är lämplig att träna på.

//Kristin
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 18:08   #67
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Nu svarar jag även om det är lite av "blind som leder en annan blind" .

(Sitt-)vändning är en grymt tekisk övning. Inte lika svår som ryck imho, men svårare än mark och frontböj. Teknik tränar man gärna på en "lagom" vikt. Jag personligen tycker det är svårare att göra tekniskt korrekta lyft med bara stången än på 70-80 % av mitt max. Är det "för" lätt tycker jag att det är svårt att få rätt vinklar osv (men det beror nog mest på att jag är kass; som ceejay säger finns det tränare som ställer krav på att man ska kunna utföra rörelsen korrekt med ett kvastskaft innan man får börja med vikter). Men att bara göra singlar på max är sällan ett bra sätt att träna teknik heller; när man är newbie har man inte tekniken i ryggmärgen sas och lyften blir lite si och så även om vikten kanske går upp. När det sen blir ännu tyngre går det inte alls, även om man har styrkan.

På tyngdlyftningsklubben jag tränar ser man ibland rätt starka killar som inte har tränat någon teknik stå och slita och hiva upp vikter bara för att de vill att det "ska vara tungt" att träna. Detta ger typ noll om man vill bli bra på OL. Bäst är ju att ha en bra tränare som kan hjälpa en med tekniken och kanske även vilken vikt som är lämplig att träna på.

//Kristin

Och det gör nog rätt lite om man vill bli bra på andra saker också, förutom just att träna med dålig teknik.

Till Wintersnowdrift: Även om det känns bra när du kör övningen så är jag väldigt tveksam på att du har bra teknik. Trippel extension är det nog inte många som har gratis om man inte blivit instruerad i hur man skall göra.
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 18:18   #68
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av emi23j Visa inlägg
Till Wintersnowdrift: Även om det känns bra när du kör övningen så är jag väldigt tveksam på att du har bra teknik.
"Till Spartansk", kanske du menade? Jag tycker mig minnas att snödriften har visat upp en god teknik i filmtråden.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 19:03   #69
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
"Till Spartansk", kanske du menade? Jag tycker mig minnas att snödriften har visat upp en god teknik i filmtråden.

Det stämmer! Menat till spartansk!
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 20:01   #70
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Oskar Svensson slog till med en överstöt på 200 kg på träning, skulle anta att det var igår.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 20:58   #71
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av tobake75 Visa inlägg
Har inte kört OL speciellt mycket men är det inte Power snatch du kör där för att sedan göra "over-head squat"? Ställer frågan då jag själv alltid "fångat" stången i botten. Dvs snabbt ner och sedan böjer upp den på raka armar.
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 21:28   #72
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 21:58   #73
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Har inte kört OL speciellt mycket men är det inte Power snatch du kör där för att sedan göra "over-head squat"? Ställer frågan då jag själv alltid "fångat" stången i botten. Dvs snabbt ner och sedan böjer upp den på raka armar.
Styrkeryck följt av ryckböj eller ryckknäböj beroende på vad man vill kalla det. Lyftet på 90 kilo hade jag dock kallat för ryck.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 00:11   #74
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
enligt abadjiev har i princip alla elitländer inom tyngdlyftning tagit efter det bulgariska systemet

http://www.youtube.com/user/podiumgoldwlclub

senaste filmerna :P
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 00:19   #75
Spartansk
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 3 468
Citat:
Ursprungligen postat av emi23j Visa inlägg
Även om det känns bra när du kör övningen så är jag väldigt tveksam på att du har bra teknik. Trippel extension är det nog inte många som har gratis om man inte blivit instruerad i hur man skall göra.
Det är uppfattat. Då ska jag fortsätta köra stångrodd istället för frivändningar i scheman där de två övningarna är utbytbara mot varandra (t ex Madcow och avancerade StrongLifts).

Men jag tänker fortsätta frivända upp vikten när jag måste militärpressa och det inte finns något bra ställe att lägga stången. En enda halvful frivändning (som inte gör ont någonstans), med rätt lätt vikt, i början av varje set militärpress tror jag min kropp tål.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)