Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-14, 13:42   #91
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Ja, det är mycket marknadsföring av SSRI i Sverige. Här är ett exempel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...eport=abstract
(här kan du läsa lite om vad som var felen https://www.bmj.com/content/351/bmj.h4320).

Ett annat bra exempel på välspenderade reklampengar är Dessa jäv behövde man fram till nyligen inte rapportera (och de försvinner inte sällan..).

Men visst, i USA har det varit regelrätta kickbacks (mest för opioider).


Studier har visat att risken för ADHD är enormt mycket högre för december- än januaribarn - varför? Hintar det om diagnosens reliabilitet-validitet?
Så som exempel på hur marknadsföring går till i Sverige så länkar du till en amerikansk studie som testar hur bra paroxetine fungerar mot depression?


Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Undrar hur det går till på narconon sitter man i riing och håller varandra i handen samtidigt som man gråter ut om att psykiatriker skriver ut "liberala " mängder benzo vilket gjorde att man var tvungen att köpa benzo på gatan och nätshoppar?
_Bhuuhuhu jag fick en ask med trettio tramadol när jag bröt armen och därför behövde jag äta fentanyl och injicera heroin!
_Snyft psykiatrin tvingade mig att bli blandmissbrukare!

Typ så tänker jag mig det.
Sitter de inte och bastar? Läste nån reklam från dem för många år sedan där en fd målare skrev att det plötsligt började rinna ut färg från hans porer vid denna bastning som han hade fått in i kroppen 30-år tidigare genom sitt arbete...

Senast redigerad av F Ultra den 2018-04-14 klockan 13:44.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-14, 13:47   #92
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Javisst.
Anledningen till att barn som föds sent på året eventuellt får ADHD diagnoser i högre grad är för att ADHD är kraftigt underdiagnosticerat och att skolorna är mer benägna att upptäcka ADHD hos de som är yngst i årsklassen.
Så den totalt genomgripande sjukdomen är så subtil att varken föräldrar, skolar, skolhälsovård kan upptäcka den men av någon magisk anledning kan de upptäcka den i dem som är yngre (för att de beter sig som yngre barn brukar göra)?

Forskargrupperna har väl snarare lyft fram de stora diagnostiska osäkerheterna och att "ADHD" ofta är en mognadsfråga, men du hade väl en ganska gedigen och bred forskningskarriär bakom dig.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-14, 13:53   #93
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Så som exempel på hur marknadsföring går till i Sverige så länkar du till en amerikansk studie som testar hur bra paroxetine fungerar mot depression?
Vad oförskämd du är. Länkade ju till och med förklaringen...

Ett läkemedelsföretag köpte en studie inklusive forskarnas underskrifter, betalade en PRfirma för att skriva ihop ett manus med forskningsfusk. Du kan se BMJ länken eller läsa om restoring study 329. Till slut fick de några miljarder dollar i böter (en bråkdel av vad de hade tjänat). Marknadsföringsbudgeten..

Wikiartikeln kanske är mer tillänglig (även om avslöjandena är riktade mot lekmän)
Citat:
Published in July 2001 in the Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry (JAACAP), which listed Keller and 21 other researchers as co-authors, study 329 became controversial when it was discovered that the article had been ghostwritten by a PR firm hired by SmithKline Beecham; had made inappropriate claims about the drug's efficacy; and had downplayed safety concerns.[8][9][3] The controversy led to several lawsuits and strengthened calls for drug companies to disclose all their clinical research data. New Scientist wrote in 2015: "You may never have heard of it, but Study 329 changed medicine."[10]
https://en.wikipedia.org/wiki/Study_329


Jag hoppas du förstår kopplingen "företag köper forskningsfusk -> läkemedlet säljs på felaktiga grunder" som reklam

Sen hoppas jag att du förstår hur viktiga industrisponsringen av forskare/studier är (jävsdeklarationerna som du så klumpigt ignorerade). King Grub kan säkert visa bra exempel på hur socker-/fett-/aspartam-lobbyn gör samma sak.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-14, 17:04   #94
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Så den totalt genomgripande sjukdomen är så subtil att varken föräldrar, skolar, skolhälsovård kan upptäcka den men av någon magisk anledning kan de upptäcka den i dem som är yngre (för att de beter sig som yngre barn brukar göra)?

Forskargrupperna har väl snarare lyft fram de stora diagnostiska osäkerheterna och att "ADHD" ofta är en mognadsfråga, men du hade väl en ganska gedigen och bred forskningskarriär bakom dig.
Varför forskar du inte själv vid det här laget?
Du som kan stava och allting?
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-14, 17:10   #95
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Vissa personer kan man med okulär besiktning på 5 sekunder på ca 50meters håll avgöra att de har ADHD och ett par bonusstörningar.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-16, 15:16   #96
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Varför forskar du inte själv vid det här laget?
Du som kan stava och allting?
Vem sa jag att jag inte gjorde det? Södertörn represent!

Stavning (eller ibland ens grundläggande grepp om grammatik) är inte ett krav för att forska (professionell rättning kan avhjälpa det första, det senare är lite svårare att se hur det kan tillåtas..).
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-16, 15:50   #97
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Så när en patient som är tvångsintagen pga sucididförsök börjar dunka huvudet i en vägg så ska man ringa polisen och vänta, eller? Vad ska sen polisen göra?
Tror det behövs sägas att just intagningen i Sverige måste ske genom en polisanmälan på människan om de är en direkt fara för sig själv eller andra. Man liksom måste avväga att ett brott är på gång. Tror, (har hört, läst) att det var genom politiska idéer att en människa alltid skall få ha en fri vilja. Jag antar att polis och någon slags vårdpersonal kommer då. Kan tänka mig att det kan vara skrämmande men det bär det väl i alla fall. Sedan måste polisen ta anmälan på allvar från början. Enligt mina sekundära erfarenheter i vänkretsen så fungerar det så.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-16, 16:22   #98
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Tror det behövs sägas att just intagningen i Sverige måste ske genom en polisanmälan på människan om de är en direkt fara för sig själv eller andra. Man liksom måste avväga att ett brott är på gång. Tror, (har hört, läst) att det var genom politiska idéer att en människa alltid skall få ha en fri vilja. Jag antar att polis och någon slags vårdpersonal kommer då. Kan tänka mig att det kan vara skrämmande men det bär det väl i alla fall. Sedan måste polisen ta anmälan på allvar från början. Enligt mina sekundära erfarenheter i vänkretsen så fungerar det så.
Läkarstudent efter termin 9 eller högre får besluta om omhändertagande av patient, inte nödvändigtvis via polis (4§ LPT). Enligt 47§ får polis omhänderta någon som ter sig allvarligt psykiskt sjuk. I praktiken sker mycket av tvånget indirekt via skötare/uskor/annan stödpersonal som hotsamt påtalar att om det inte blir enligt dennes godtycke så talar de med läkaren och ser till att det blir inlåsning/bältning/sprutor, eller för att vara riktigt djävlig, ECT.

Man har rätt till nödvärn också, och så kan man spela ganska fritt med tanke på den utbredda tystnadskulturen (som får Svenska Akademin att rodna!).
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-16, 16:26   #99
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ok, men vad händer när ett beslut har tagits, den som skall tas in säger nej. Vägrar lämna sitt hus.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-16, 16:43   #100
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ok, men vad händer när ett beslut har tagits, den som skall tas in säger nej. Vägrar lämna sitt hus.
Handräckning enligt 47§ alternativt
om man fick med sig ECT-apparaten i väskan.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-16, 17:02   #101
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
I fallet jag tänker på så var det polisen som utförde omhändertagandet och när jag läser om det så verkar det vara så det går till. Jag föreställer mig att det här är eller kan vara en stor del av det hela, att patient eller blivande patient vägrar.

Väl omhändertagen, på låst avdelning, är ju en annan sak, det är vad tråden handlar om, jag är medveten om att jag glider iväg en smula men det intresserar mig.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 23:01   #102
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Vad oförskämd du är. Länkade ju till och med förklaringen...

Ett läkemedelsföretag köpte en studie inklusive forskarnas underskrifter, betalade en PRfirma för att skriva ihop ett manus med forskningsfusk. Du kan se BMJ länken eller läsa om restoring study 329. Till slut fick de några miljarder dollar i böter (en bråkdel av vad de hade tjänat). Marknadsföringsbudgeten..

Wikiartikeln kanske är mer tillänglig (även om avslöjandena är riktade mot lekmän)

https://en.wikipedia.org/wiki/Study_329


Jag hoppas du förstår kopplingen "företag köper forskningsfusk -> läkemedlet säljs på felaktiga grunder" som reklam

Sen hoppas jag att du förstår hur viktiga industrisponsringen av forskare/studier är (jävsdeklarationerna som du så klumpigt ignorerade). King Grub kan säkert visa bra exempel på hur socker-/fett-/aspartam-lobbyn gör samma sak.
Vilket fortfarande inte har något som helst med ev marknadsföring av dessa läkemedel i just Sverige.

I vilket fall kommer du inte att hitta något hur mycket du än länkar till studier från USA för det råkar nämligen vara så att det är förbjudet att göra reklam för receptbelagd medicin i Sverige så det existerar ingen marknadsföring öht.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-20, 16:12   #103
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Vilket fortfarande inte har något som helst med ev marknadsföring av dessa läkemedel i just Sverige.

I vilket fall kommer du inte att hitta något hur mycket du än länkar till studier från USA för det råkar nämligen vara så att det är förbjudet att göra reklam för receptbelagd medicin i Sverige så det existerar ingen marknadsföring öht.
Spelar du dum (är?) eller är det något slags autistiskt resonemang om betydelsen av marknadsföring? Snälla förklara om det är något misslyckat försök för en retorisk poäng.

Om det är det förra: Läkemedelsbolagen utför marknadsföring för läkemedel även i Sverige, jävsdeklarationerna jag länkade (var till och med för en svensk forskare...), direktreklam till läkare (se internetmedicin, läkartidningen, läkemedelsluncher), och de "amerikanska studierna" ligger till grund för godkännandet och vårdprogrammen i Sverige.


Vad kallar du reklamen riktad till läkare om inte marknadsföring?

Herregud jag förstår att Konradsson fick nog av er!

Och för att inte börja tala om läkemedelsverkets band till industrin..
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 23:14   #104
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Spelar du dum (är?) eller är det något slags autistiskt resonemang om betydelsen av marknadsföring? Snälla förklara om det är något misslyckat försök för en retorisk poäng.

Om det är det förra: Läkemedelsbolagen utför marknadsföring för läkemedel även i Sverige, jävsdeklarationerna jag länkade (var till och med för en svensk forskare...), direktreklam till läkare (se internetmedicin, läkartidningen, läkemedelsluncher), och de "amerikanska studierna" ligger till grund för godkännandet och vårdprogrammen i Sverige.


Vad kallar du reklamen riktad till läkare om inte marknadsföring?

Herregud jag förstår att Konradsson fick nog av er!

Och för att inte börja tala om läkemedelsverkets band till industrin..
Med marknadsföring så avsåg jag naturligtvis reklam till privatpersoner och inte ev lobbyverksamhet mot läkarkåren. Detta eftersom man har sådan reklam i USA dit du hela tiden har länkat.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 14:29   #105
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Med marknadsföring så avsåg jag naturligtvis reklam till privatpersoner och inte ev lobbyverksamhet mot läkarkåren. Detta eftersom man har sådan reklam i USA dit du hela tiden har länkat.
I framtiden kan du komma ihåg att andra inte har just din förståelse av världen och att det kan bli fel när du använder breda termer. Typ om du säger "marknadsföring av SSRI i Sverige" och menar "direktreklam av läkemedol riktat mot konsument på TV". Sen måste det väl vara helt irrelevant att den senare är förbjuden när de andra kanalerna är så pass effektiva?

Du kan googla theory of mind, korpar och 4-åringar brukar ha det, aspergare och autister saknar det.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)