Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-03, 16:01   #1
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Man spändes fast i bältessäng i 42 timmar – dog kort efter [Läkarassisterat mord]

Vi fortsätter vår exposé över vanvården inom psykiatrin. Idag står den bästa tänkbara behandlingen under luppen - den där om att bokstavligen binda fast någon.
Anledningen var att mordoffret Daniel var "oförskämd"
Citat:
då läkarna ansåg att han var ”hotfull”, ”instabil” och ”oförskämd”.
inte nog med det så sa Daniel elaka saker, och det får man inte göra!
Citat:
Av Daniels journal framgår att Daniel var upprörd, oförskämd och hade vanföreställningar om att läkaren var Lucifer. En formulering återkommer ofta; han var ”verbalt aggressiv”. Han har inte gått till angrepp och även om han upplevs som hotfull har han inte hotat personal.
Tyvärr är orsaken till den massiva lungemboliseringen som orsakades av den inhumana faststpänningen höljd i dunkel
Citat:
, men ändå vill man inte slå fast att bältningen orsakat Daniels död.

– Det är ytterligt sällan vi vet exakt i sjukvården hur alla samband ser ut, för det är oerhört komplext.
Läkarna har dock hittat på en lösning hur man inte ska mörda människor genom att binda fast dem i nära 2 dygn! Blodförtunnande läkemedel kan göra att man kan binda fast dem längre!!
Notera dock att den enfaldiga journalisten tänker annorlunda (säkert scientolog-rättshaverist-antroposof-foliehatt)
Citat:
Kan det vara så att rutinen kanske ska gå ut på att inte bälta så länge snarare än att till exempel använda förebyggande mot blodpropp?

– Det är ju det här vi behöver fundera vidare på, och här måste man göra det med klokskap, säger chefläkare Erik Fransson.
Citat:
En 34-årig man låg fastspänd i bältessäng i 42 timmar på Motala psykiatri. När han släpptes upp ur bältet gick han till toaletten där han föll ihop och dog, enligt SVT:s ”Uppdrag granskning”.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/ma...og-kort-efter/
https://www.svt.se/nyheter/gransknin...ltad-42-timmar

Lite kul hur de beskriver "tröstätning" hos någon som verkar medicinera med antipsykotika

Emotser gärna hur psykiatrins vita riddare ska komma in och rädda upp situationen - kanske förtjänade Daniel detta, varför skulle de annars ha gjort det liksom?
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 17:04   #2
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Man kan säga mycket om bortslösade pengar på konst bla bla bla, men jag har alltid trott att Anna Odell kommer att växa med tiden.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 19:01   #3
ådal
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Ifall vi har en fullvuxen man i psykos som både fysisk och kanske tillfälligt psykiskt skulle kunna ha ihjäl en annan människa så kanske det inte finns något bättre sätt?
ådal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 19:03   #4
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Kan också vara så att när man är hotfull och instabil så ja... då blir man bältad helt enkelt.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 19:43   #5
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Kan också vara så att när man är hotfull och instabil så ja... då blir man bältad helt enkelt.
Aryt / trollkontogruppen-personen-lobbyn verkar ju ha något av en personlig vendetta mot akutpsykiatri och psykofarmaka. 1+1... med det sagt kan ju personen / erna ha mycket kunskap, insyn och erfarenhet av sånt.
Och man blir bältad om man bedöms vara en fara för sig själv eller andra. Kan enl. min erfarenhet innefatta sånt som att maniker lättare somnar om man mediciner dem och bältar dem någon timme, annars tillåter de sig inte att somna och far då illa av allt som kommer med flera dygns vakenhet och hyperaktivitet. Jag har iofs bara jobbat på en avdelning men känner ett otal människor som arbetat som psykologer, sköterskor, psykiatriker och skötare på olika enheter i landet och har aldrig hört något om att man lättvindigt eller för skojs skull bältar folk, som Aryt / trollkonton försökt driva tidigare om jag inte minns fel.

Men att lägga någon i bälte 24 timmar i sträck och sen ge blodförtunnande för att kunna hålla personen bältad ännu längre låter helt sanslöst. Speciellt om anledningen som ges är att personen var "verbalt hotfull". Det låter ju riktigt illa enligt vad som finns att läsa iaf.
Det ges ju väldigt knapphänt information och vad som ges låter ju som en svag anledning att bälta någon och framförallt så länge, så jag tror och hoppas att det finns mer bakom som hålls på av sekretess eller av respekt för Daniel. Himla sorgligt oavsett att gå bort under sådana omständigheter och jag hoppas familjen får vad upprättelse som nu är möjligt.

Om någon kollar på uppdrag granskning om detta vore det ju intressant att få höra vad som sägs.

Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Emotser gärna hur psykiatrins vita riddare ska komma in och rädda upp situationen - kanske förtjänade Daniel detta, varför skulle de annars ha gjort det liksom?
Lol. Hoppas du att någon ska argumentera för att han förtjänade att ligga i bälte tills döden inträdde så tror jag inte du lär få det.
Men kanske fanns det en anledning till att han hölls bältad. Eller så la personal honom i bälte bara för att de är illvilliga människor som ville ha ihjäl honom, är det vad du vill komma till? Jag tycker inte det låter sannolikt.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2018-04-03 klockan 19:48.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 20:17   #6
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
... ...
Men att lägga någon i bälte 24 timmar i sträck och sen ge blodförtunnande för att kunna hålla personen bältad ännu längre låter helt sanslöst. Speciellt om anledningen som ges är att personen var "verbalt hotfull". Det låter ju riktigt illa enligt vad som finns att läsa iaf.
... ...
42 timmar.
Jag kan inget om sådan vård men ni får väl titta på Uppdrag granskning den 4e April.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 20:21   #7
VikG
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 112
Vad ska man göra med någon som är helt galen? Jag tycker de verkar rimligt
VikG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 20:26   #8
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av VikG Visa inlägg
Vad ska man göra med någon som är helt galen? Jag tycker de verkar rimligt
Det är rätt absurt att spänna fast en person som inte är fysiskt aggressiv i 42h.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 20:50   #9
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
42 timmar.
Ja?
Blodförtunnande skriver de dock att det gavs efter 24 timmar.

Oavsett vad så låter det helt galet att bälta någon 24 timmar, för att inte tala om 42.
Men som sagt utan att få någon riktig förklaring av situationen är det ju svårt att veta bu eller bä. Men att spänna fast en "verbalt aggressiv" person öht låter riktigt skevt tycker jag, är väl mest det som får mig att misstänka att det kan ligga mer bakom för det låter för dumt för att vara sant om det är vad som skett.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 20:46   #10
sailaways
Registered User
 
sailawayss avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 150
Dödlig psykiatri och organiserad förnekelse
https://nyadagbladet.se/recensioner/...ad-fornekelse/

Psykiatrins mål är knäcka dem och ta deras själ.
sailaways är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 20:51   #11
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av sailaways Visa inlägg
Dödlig psykiatri och organiserad förnekelse
https://nyadagbladet.se/recensioner/...ad-fornekelse/

Psykiatrins mål är knäcka dem och ta deras själ.
Mycket av det där är ju hysteriskt KMR/scientolog trams men en del saker stämmer tyvärr med verkligheten.
En del av överdödligheten hos psykiatri patienter borde kunna förklaras med att de röker abnormt mycket.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 00:04   #12
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Mycket av det där är ju hysteriskt KMR/scientolog trams men en del saker stämmer tyvärr med verkligheten.
En del av överdödligheten hos psykiatri patienter borde kunna förklaras med att de röker abnormt mycket.
De lever inte speciellt sunda liv i övrigt heller, mycket missbruk, dålig mat osv.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 00:32   #13
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
4h. Är max för bältning (eller åtminstone var), sen måste man släppa upp, och eventuellt lägga i bälte igen. Bältning är inte heller något som normalt används som ett straff för att man är otrevlig, utan för att förhindra att patienten skadar andra eller sig själv.

Men psykiatrin är ju som den är idag, hälften av personalstyrkan mot vad det var för 20 år sen. Åtminstone i GBG. Förut användes ofta en alldeles fantastisk medicin som heter Cisordinol, denna fick de allra galnaste patienterna hanterbara, men sen kom Zyprexan som är skitkass och i stort sett ersatte den. Bälte i 4h och en tvångsinjektion Cisordinol och vem som helst var lugn och fin sedan.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 22:51   #14
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
4h. Är max för bältning (eller åtminstone var), sen måste man släppa upp, och eventuellt lägga i bälte igen. Bältning är inte heller något som normalt används som ett straff för att man är otrevlig, utan för att förhindra att patienten skadar andra eller sig själv.

Men psykiatrin är ju som den är idag, hälften av personalstyrkan mot vad det var för 20 år sen. Åtminstone i GBG. Förut användes ofta en alldeles fantastisk medicin som heter Cisordinol, denna fick de allra galnaste patienterna hanterbara, men sen kom Zyprexan som är skitkass och i stort sett ersatte den. Bälte i 4h och en tvångsinjektion Cisordinol och vem som helst var lugn och fin sedan.
Bruket av spice har väl inte gjort saker bättre heller.
Mitt x och hennes kollegor fick hantera 100kgs sönderspicade MMA idioter utan 42timmars bältning.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 14:31   #15
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
4h. Är max för bältning (eller åtminstone var), sen måste man släppa upp, och eventuellt lägga i bälte igen. Bältning är inte heller något som normalt används som ett straff för att man är otrevlig, utan för att förhindra att patienten skadar andra eller sig själv.

Men psykiatrin är ju som den är idag, hälften av personalstyrkan mot vad det var för 20 år sen. Åtminstone i GBG. Förut användes ofta en alldeles fantastisk medicin som heter Cisordinol, denna fick de allra galnaste patienterna hanterbara, men sen kom Zyprexan som är skitkass och i stort sett ersatte den. Bälte i 4h och en tvångsinjektion Cisordinol och vem som helst var lugn och fin sedan.
Efter 4 timmar krävs "synnerliga (särskilda?) skäl" för att förlänga och man ska direkt kontakta "IVO".
Att däcka någon med antipsykotika torde vara lindrigare än att hålla hen bunden, men man får nog hitta på en bättre anledning än "oförskämd/verbalt aggressiv" eller det intetsägande "instabil". Något slags rättssäkerhet förtjänar väl samhällets mest utsatta.

Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Aryt / trollkontogruppen-personen-lobbyn verkar ju ha något av en personlig vendetta mot akutpsykiatri och psykofarmaka. 1+1... med det sagt kan ju personen / erna ha mycket kunskap, insyn och erfarenhet av sånt.
Och man blir bältad om man bedöms vara en fara för sig själv eller andra. Kan enl. min erfarenhet innefatta sånt som att maniker lättare somnar om man mediciner dem och bältar dem någon timme, annars tillåter de sig inte att somna och far då illa av allt som kommer med flera dygns vakenhet och hyperaktivitet. Jag har iofs bara jobbat på en avdelning men känner ett otal människor som arbetat som psykologer, sköterskor, psykiatriker och skötare på olika enheter i landet och har aldrig hört något om att man lättvindigt eller för skojs skull bältar folk, som Aryt / trollkonton försökt driva tidigare om jag inte minns fel.
Bältning är en lite mindre ovanlig tvångsåtgärd då den (egentligen) ska anmälas till "tillsynsmyndigheten" IVO efter 4 timmar, samt dokumenteras särskilt. Det är bättre med egenkomponerade metoder (dvs. "tekniskt sett" olagliga) då dessa inte har samma begränsningar.

Citat:
Men att lägga någon i bälte 24 timmar i sträck och sen ge blodförtunnande för att kunna hålla personen bältad ännu längre låter helt sanslöst. Speciellt om anledningen som ges är att personen var "verbalt hotfull". Det låter ju riktigt illa enligt vad som finns att läsa iaf.
Det ges ju väldigt knapphänt information och vad som ges låter ju som en svag anledning att bälta någon och framförallt så länge, så jag tror och hoppas att det finns mer bakom som hålls på av sekretess eller av respekt för Daniel. Himla sorgligt oavsett att gå bort under sådana omständigheter och jag hoppas familjen får vad upprättelse som nu är möjligt.

Om någon kollar på uppdrag granskning om detta vore det ju intressant att få höra vad som sägs.
Är emot alla slags övergrepp. För 40 år sedan hade jag haft mycket att säga om barnmedicin. Psykiatrin lever tyvärr kvar i en tid som borde ha passerats.
Tillsynen är ju bortom horribel. Chefsläkaren vågar knappt säga att bältningen skulle ha orsakat lungembolin - några timmars flygtid brukar räcka som förklaring.

Citat:
Lol. Hoppas du att någon ska argumentera för att han förtjänade att ligga i bälte tills döden inträdde så tror jag inte du lär få det.
Men kanske fanns det en anledning till att han hölls bältad. Eller så la personal honom i bälte bara för att de är illvilliga människor som ville ha ihjäl honom, är det vad du vill komma till? Jag tycker inte det låter sannolikt.
Inom psykiatrin är det vanligt att bestraffa personer för deras sjukdom (särskilt utsatta är nog de som lider av självskadebeteende).
Tycker nästan att cover-upen är värre än brottet - precis som för Nixon.

Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Mycket av det där är ju hysteriskt KMR/scientolog trams men en del saker stämmer tyvärr med verkligheten.
En del av överdödligheten hos psykiatri patienter borde kunna förklaras med att de röker abnormt mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
De lever inte speciellt sunda liv i övrigt heller, mycket missbruk, dålig mat osv.
Stor del av överdödligheten förklaras av hur farliga antipsykotika är (SGA marknadsfördes som nära biverkningsfria ). Se världsledande professor Götszche såga den lilla forskning som finns.
Att du försöker utmåla en av Nordens bästa forskare, som är professor inriktad mot forskningsmetodik som scientolog... du vet att han kritiserade mammografi-screening också - på samma grunder?

Senast redigerad av Aryt den 2018-04-04 klockan 14:33.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)