Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-13, 10:14   #46
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det är jättekul att du drar upp den här studien förresten... livonlabs... var har jag hört det? Ja just det det är ju de som gjorde reklam på superhuman radio för sitt ”liposomal vitamin c” alltså exakt den produkt som användes i den här studien! Och forskarna deklarerar inga finansiella konflikter! Wow! Källkritik?
Det betyder ju inte att studien var dålig eller felaktig, men 2 testobjekt osv... nja.

Det görs ju många av den här typen av studier i USA och andra länder också för den delen, Indien och Kina t.ex där ayurvediska och TCM metoder och ämnen studeras och visar fantastiska resultat. Man ska inte lita på all forskning.

Jag hävdar ändå, att man skulle kunna göra en studie av detta slag och om man kan fastställa att uppnår man X koncentration vitamin C i blodet med X kosttillskott så botar man förkylning - i låt säga 75% av fallen - så skulle man inte bara bli miljardär, man skulle få Nobelpriset också. Jag undrar varför det inte har hänt. Jag ”undrar”...

Liposomal betyder vad jag vet att det kommer bundet till fett, eller nåt i den stilen och det är ju möjligt att man pallar mer på så vis. Å andra sidan kanske magen pallar 40 g också av vanliga brustabletter eller nåt, det vet jag inget om.

Super human radio var för övrigt kul att lyssna på tycker jag, många kvacksalvare fick komma till tals där. Nu var det längesen jag lyssnade, man blev ju lite trött på all bullshit.
Det var ju oärligt av dem. Dock kan man inflika att i slutändan är det alltid någon som betalar. En god bild av forskningsläget får vi inte så länge inte ALLA påbörjade studier, publicerade eller ej, läggs upp i en offentlig databas.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 12:15   #47
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
https://lakartidningen.se/opinion/de...-vid-covid-19/

Citat:
Nobelpristagaren Linus Pauling var en av de första som rekommenderade C-vitamin som behandling av infektionssjukdomar. Många kritiserade honom eftersom ingen hade lyckats förebygga förkylning med C-vitamin. Troligen är förklaringen att man använt för låga doser.

Sedan dess har det publicerats åtskilliga kontrollerade experiment där man lyckats förebygga och bota olika typer av infektionssjukdomar med »megadoser« av C-vitamin. Detta har gjorts både i djurförsök och i randomiserade humanförsök på såväl friska som sjuka individer [1].

Förklaringen till de försök som gjorts är givetvis att C-vitamin spelar en viktig roll i immunförsvaret och att patienter med allvarliga infektioner ofta har en extremt låg halt av C-vitamin i blod och urin [1, 2].

Mest intressanta är de experiment där man behandlat patienter med allvarlig sepsis och luftvägsinfektion, detsamma som drabbar patienter med livshotande covid-19 infektion. I en färsk metaanalys refererar författarna till fem kontrollerade experiment där man minskat mortaliteten signifikant hos patienter med sepsis genom intravenös tillförsel av megadoser av C-vitamin [2].

I flera av de experiment som gjorts har man injicerat megadoser av C-vitamin flera gånger dagligen under ett antal veckor utan att patienterna har fått några allvarliga biverkningar. C-vitamin har även visat sig kunna bota olika typer av virusinfektioner [3].

C-vitamin har ännu inte testats hos covid-19-patienter, men då behandlingen är helt ofarlig finns det all anledning att pröva denna terapi under pågående coronaepidemi.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 19:11   #48
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja fast Occam’s rakblad säger nog inte att ”oh denna gång blev jag inte sjuk, måste bero på C-vitaminerna jag dräpte i mig, men nästa gång blev jag sjuk trots samma mängd C-vitamin”... för då är inte den enklaste förklaringen att C-vitamin botar förkylning, då är den enklaste förklaringen att du helt enkelt inte var sjuk första gången. Eller att det var en endags-grej.
Det finns helt enkelt ingen logik i det. Alla har vi dagar då vi känner att ”nu börjar jag bli sjuk”, men sen dagen efter med en god natts sömn osv så är vi fullt friska. Alla har vi perioder då vi blir sjuka 5 ggr per år och sen nästa 2 år så blir vi aldrig sjuka oavsett hur vi sköter oss eller vilka kosttillskott vi tar. Vad beror det på? Occam’s rakblad säger mig att det första året där, där stötte vi på 5 virus vi inte var immuna mot och följande år stötte vi inte på några virus vi inte var immuna mot - svårare än så är det inte.
Jag har barn i förskolan och de drar såklart hem sjukdomar, som barn i den åldern och miljön gör, jag blir sjuk kanske 1 av 5 ggr som de blir sjuka. Och det går inte att undvika sina barns sjukdomar, det är snor överallt och man måste trösta och vara nära. Varför blir jag inte sjuk lika ofta som de blir? Se ovan, jag är redan immun mot 4/5 av de sjukdomarna. Ett ”starkt” immunförsvar är ett erfaret immunförsvar med normal funktion.
Vi vet att vissa näringsämnen behövs för att immunförsvaret ska upprätthålla sin normala funktion (notera normal, vi vill inte ha ett överaktivt immunförsvar som slår till mot allt - pollen, nötter, våra egna kroppar osv) men vad jag vet så behövs inga mega- eller ultradoser av specifika näringsämnen för att detta ska uppnås, en normal varierad kost räcker och blir över för detta.

Så, vetenskapen säger att C-vitamin kan förkorta tiden man är förkyld och att C-vitamin behövs för att immunförsvaret ska fungera normalt. C-vitamin=Bra om man inte vill bli sjuk och bra om man vill bli frisk snabbare. Jag säger absolut inget emot detta. Men det är lätt att gå till överdrift och tro att mer måste vara bättre, och att mest är så bäst att man aldrig kommer att bli sjuk igen, av en enda liten faktor av miljoner faktorer som spelar in.
Men jag kan ha fel...

Och sen angående konspirationsteorierna, varför finns det då så mycket forskning på C-vitamin och andra saker som ingen någonsin kan tjäna stora pengar på om det är Big-Pharmas pengar som styr allt?
Anledningen till att man inte vill göra studier just nu på ultradoser är nog att evidensen inte pekar mot att ultradoser skulle vara bättre än, ja normala-stora doser. Det ses som en återvändsgränd, man drar slutsatsen redan innan att man inte kommer att tjäna någon ny kunskap på att gräva vidare i den gropen.
Men det blir intressant att se hur man tänker efter dessa studier med C-vitamin på Covid-19 patienter.
Läste du över huvud taget vad jag skrev innan du svarade? Jag skrev om man fått det resultatet konsekvent och inga andra uppenbara faktorer förändrats.

Om flera personer dessutom upplevt samma sak så är det i allra högsta grad den enklaste förklaringen. Om flera personer konsekvent ser en nedåtgående trend i genomsnittlig förkylningsfrekvens efter dom börjar med en viss företeelse så finns det all tänkbar logik i det. Ja, det är fullt möjligt att det var en ren slump att varenda person blev förkyld mer sällan när dom började med det och att det finns dolda faktorer som bara råkade inträffa för var och en av dom vid just det tillfället. Men är det den enklaste förklaringen? Nej.
Att aktivt försöka leta andra förklaringar bara för att du har bestämt dig för att det inte fungerar är vad som vore ologiskt.

Vad jag klassar som en begynnande förkylning är för övrigt förhöjd vilopuls och missfärgning av snoret, och när det händer har jag nästan aldrig vaknat frisk nästa dag innan jag började med C-vitamin.

Mer är inte alltid bättre och mest är inte alltid bäst. Men ibland är det. Att öka nivåerna drastiskt av någonting kan ibland ha effekter som man inte ser vid normala nivåer, det är inget nytt. En vanlig promenad bygger inga muskler. Ökar man belastningsnivån avsevärt genom att lyfta tunga vikter om och om igen blir situationen annorlunda. Det finns massor av exempel.

Forskning påverkas av pengar. Det är inget kontroversiellt påstående. Det är ingen lag utan undantag, men det är en generell drivkraft. Det var därför jag undrade i början av diskussionen om det är gällande i detta fallet.
Det där är återigen du som har bestämt dig på förhand hur det ser ut. Det finns ingen tillräcklig evidens som pekar varken för eller emot, därav behovet av studier.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 19:49   #49
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Läste du över huvud taget vad jag skrev innan du svarade? Jag skrev om man fått det resultatet konsekvent och inga andra uppenbara faktorer förändrats.

Om flera personer dessutom upplevt samma sak så är det i allra högsta grad den enklaste förklaringen. Om flera personer konsekvent ser en nedåtgående trend i genomsnittlig förkylningsfrekvens efter dom börjar med en viss företeelse så finns det all tänkbar logik i det. Ja, det är fullt möjligt att det var en ren slump att varenda person blev förkyld mer sällan när dom började med det och att det finns dolda faktorer som bara råkade inträffa för var och en av dom vid just det tillfället. Men är det den enklaste förklaringen? Nej.
Att aktivt försöka leta andra förklaringar bara för att du har bestämt dig för att det inte fungerar är vad som vore ologiskt.

Vad jag klassar som en begynnande förkylning är för övrigt förhöjd vilopuls och missfärgning av snoret, och när det händer har jag nästan aldrig vaknat frisk nästa dag innan jag började med C-vitamin.

Mer är inte alltid bättre och mest är inte alltid bäst. Men ibland är det. Att öka nivåerna drastiskt av någonting kan ibland ha effekter som man inte ser vid normala nivåer, det är inget nytt. En vanlig promenad bygger inga muskler. Ökar man belastningsnivån avsevärt genom att lyfta tunga vikter om och om igen blir situationen annorlunda. Det finns massor av exempel.

Forskning påverkas av pengar. Det är inget kontroversiellt påstående. Det är ingen lag utan undantag, men det är en generell drivkraft. Det var därför jag undrade i början av diskussionen om det är gällande i detta fallet.
Det där är återigen du som har bestämt dig på förhand hur det ser ut. Det finns ingen tillräcklig evidens som pekar varken för eller emot, därav behovet av studier.
Äh vilken jävla smörja.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 16:39   #50
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Äh vilken jävla smörja.
Bra argument.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 07:54   #51
BridgeMountain
Registered User
 
BridgeMountains avatar
 
Reg.datum: Mar 2021
Ort: Halland
Inlägg: 28
Hej, first time poster - long time reader.

Skummade igenom lite artiklar på bla styrkelabbet när jag fann denna om c-vitamin.

Själv äter jag väldigt mycket grönsaker och frukt om dagarna. Räknade ihop intaget lite snabbt och jag ligger inte långt ifrån 1000mg per dag.
Brukar bland annat äta 600g rå blomkål med dipp på kvällarna framför tv:n.

Är det vettigt att sluta med den vanan och tugga på nått annat istället?
Mitt liv stå och faller inte på om jag får äta blomkål och dipp om kvällarna och om det finns risk för sämre träningsresultat så kan jag lika gärna välja något annat.

Tack!
BridgeMountain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 09:57   #52
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Flera studier visar att den mängden C-vitamin försämrar eller stänger av muskeluppbyggnaden styrketräning åstadkommer vid ett dagligt intag på sikt.

Om du tycker det är vettigt eller inte att fortsätta med det är helt upp dig till.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 10:19   #53
BridgeMountain
Registered User
 
BridgeMountains avatar
 
Reg.datum: Mar 2021
Ort: Halland
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Flera studier visar att den mängden C-vitamin försämrar eller stänger av muskeluppbyggnaden styrketräning åstadkommer vid ett dagligt intag på sikt.

Om du tycker det är vettigt eller inte att fortsätta med det är helt upp dig till.
Tack!

Känns rätt ovettigt att fjöla i sig den mängden då, om det finns risk för försämrad muskeluppbyggnad.

Jag kunde inte utläsa det ur artikeln, men går det att säga ungefär vad som kan anses vara ett "safe" intag?
BridgeMountain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-22, 17:04   #54
SalkinA
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 52
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Flera studier visar att den mängden C-vitamin försämrar eller stänger av muskeluppbyggnaden styrketräning åstadkommer vid ett dagligt intag på sikt.

Om du tycker det är vettigt eller inte att fortsätta med det är helt upp dig till.
Är det baserat på intag från mat eller är det intag från tablett/pulverform dom kollar på, eller spelar det ingen roll?
SalkinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-22, 17:20   #55
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det är nog rätt svårt att sådana mängder med en normal blandkost.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 14:25   #56
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
https://www.youtube.com/watch?v=aVpR...ongerByScience
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-03, 19:21   #57
Proton
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Ort: Vet inte
Inlägg: 15
Tror inte att intaget av extra c vitamin hämmar eller stänger av muskeluppbyggnaden. Flertalet av vänner är betydligt mer byggda än mig och tar c vitamin brus nästintill varje dag. Finns väl massvis med bodybuilders som tar c vitamin tillskott.
Proton är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)