Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-28, 22:28   #16
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
För 2 år sedan käkade jag fortfarande kreatin minst 4 ggr i veckan i över 7 år, merparten av året mer eller mindre alla dagar. Nu senaste 2 åren tar jag det inte slaviskt men det blir ändå 2 - 4 ggr i veckan och fåtal perioder där jag väntar på nytt kreatin. Brukar köpa ett kg åt gång och beställer oftast nytt när det är slut i burken.

Så ska man summera det enkelt så har jag intagit kreatin i 9 år nu varje vecka mer eller mindre med väldigt få uppehåll. Mina doseringar är oftast runt 4 - 5 gr och i perioder upp mot 10 gr.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-29, 07:24   #17
peliqan
Registered User
 
peliqans avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 255
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
För 2 år sedan käkade jag fortfarande kreatin minst 4 ggr i veckan i över 7 år, merparten av året mer eller mindre alla dagar. Nu senaste 2 åren tar jag det inte slaviskt men det blir ändå 2 - 4 ggr i veckan och fåtal perioder där jag väntar på nytt kreatin. Brukar köpa ett kg åt gång och beställer oftast nytt när det är slut i burken.

Så ska man summera det enkelt så har jag intagit kreatin i 9 år nu varje vecka mer eller mindre med väldigt få uppehåll. Mina doseringar är oftast runt 4 - 5 gr och i perioder upp mot 10 gr.
Har du håret kvar?
peliqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-29, 07:56   #18
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Jag skulle ändå inte chansa. Att det påverkar njurarna är glasklart. Eller hur? Och visst är det så att man går upp i vikt iom att det binder vätska i kroppen?

Hurvida det är skadligt elller ej vet inte jag. Men jag skulle som sagt ändå inte chansa.
Rätt intressant att du tydligt avråder, trots att vetenskapen säger att det inte är farligt och du säger att du inte vet om det är farligt eller ej.


Nej det påverkar inte njurarna.
Många tror det iom att kreatinin är en mätpunkt för njurstatus.
Intar du kreatin så stiger detta värdet, men det betyder inte att njurarna mår dåligt.

att det binder lite vätska i kroppen är heller inte farligt på något sätt.
Kolhydrater gör samma sak fast ännu bättre.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 03:33   #19
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Det har debatteras fram och tillbaks om hurvida kreatinin är ett bra mätvärde på njurarnas funktion eller inte.

Nu är det dock konsensus igen om att det faktiskt är ett värde som kan användas som indikation på njurarna funktion.

Men det finns bättre och pålitligare metoder självklart, det undantar dock inte att ett högt kreatinin värde inte är något man kan vifta bort hur som helst.

Men vad gör man inte för några gram extra muskelmassa...
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 10:56   #20
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Det har debatteras fram och tillbaks om hurvida kreatinin är ett bra mätvärde på njurarnas funktion eller inte.

Nu är det dock konsensus igen om att det faktiskt är ett värde som kan användas som indikation på njurarna funktion.

Men det finns bättre och pålitligare metoder självklart, det undantar dock inte att ett högt kreatinin värde inte är något man kan vifta bort hur som helst.

Men vad gör man inte för några gram extra muskelmassa...
Du får göra skillnad på att höja värdet medvetet med hjälp av intag kontra att njurarnas funktion är försämrad och därmed ger dåliga värden.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 14:34   #21
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Du får göra skillnad på att höja värdet medvetet med hjälp av intag kontra att njurarnas funktion är försämrad och därmed ger dåliga värden.
Det är ingen skillnad. Det är lite som med alkohol. Det höjer levervärderna och på kort sikt är det nog ingen fara men på längre sikt får du skrumplever. Levern tål mycket men inte hur mycket som helst, precis som njurarna. D.v.s förhöjda värden leder till sämre funktion.

Och jag kan tänka mig ett scenario där en person omedvetandes har en försämrad njurfunktion av någon anledning och börjar skyffla i sig kreatin och ovanpå detta en massa proteinpulver...då finns nog risken att det inte kommer sluta så bra.

Men gör som ni vill, jag har sagt mitt om detta. Ingen mening med att debattera mot kommersiella intresse och infrälsta...
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 14:35   #22
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Du påstår ju bara saker som motsäger vad 300+ vetenskapliga studier kommit fram till. Kreatin påverkar inte njurarna negativt. Du hittar på.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 17:55   #23
LASEGAR
Registered User
 
LASEGARs avatar
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 114
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Det har debatteras fram och tillbaks om hurvida kreatinin är ett bra mätvärde på njurarnas funktion eller inte.

Nu är det dock konsensus igen om att det faktiskt är ett värde som kan användas som indikation på njurarna funktion.

Men det finns bättre och pålitligare metoder självklart, det undantar dock inte att ett högt kreatinin värde inte är något man kan vifta bort hur som helst.

Men vad gör man inte för några gram extra muskelmassa...
Högt kreatinin i sig är inte skadligt, utan är bara tecken på något som kan vara fel. Tar man kreatin är det självklart att man får höga kreatinin-värden.

Här är en extremt bra intervju https://www.youtube.com/watch?v=u15eOdC7Fw4
LASEGAR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 19:49   #24
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av peliqan Visa inlägg
Har du håret kvar?
Ja, verkar inte som att jag har några anlag för att tappa håret. Har för mig jag hört att har man full set of hair vid en viss tidpunkt i livet så har man inte anlag för att tappa håret. Har för mig ålder inte var speciellt hög heller.

Vill minnas att det kan varit någonstans från 30 - 35ish. Har man inte tappat det då via sina anlag så kan man slappna av typ. Ta allt jag skrev ovan med en nypa salt och googla fram det själva. Minns inte vart jag hörde det eller läste det. Kan vara så enkelt att det är något som kläckts ur under ett jre avsnitt t.om. med någon av de som är mer insatta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 05:17   #25
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Den mesta uppenbara shamanen på kolo just nu...undrar vem?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 08:12   #26
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Kreatininvärdet är ju starkt beroende av mängd muskelmassa då det är en restprodukt av metabolismen i muskeln. Äldre personer med relativt normala kreatinin kan ha falska värden eftersom de har mindre muskelmassa vilket innebär att de kan ha en försämrad njurfunktion trots relativt normala värden. Det går heller inte generellt att anta att en person har påverkade njurar bara för att det finns ett förhöjt eller högt kreatinin. Det finns flera andra faktorer att ta i beaktning också. Specifika prover för P-Cystatin C t. ex. ger en bättre bedömning av njurfunktionen och GFR.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 13:41   #27
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg

Offtopic men det påminner om en diskussion jag hade med min tatuerare. Han berättade att hans klient hade fått horribla levervärden (bl.a.) och därför slutat med protein och kreatin. Jag frågade vem det var (vi har en del gemensamma vänner) och när jag fick reda på vem det var klarnade det lite.

Den killen festar galet hårt. Vi snackar 3 dagar i rad utan sömn och massiva mängder alkohol+substanser.

Att dra slutsatsen att problemet var protein och kreatin kändes alltså något förhastat.

__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 13:48   #28
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Det är ingen skillnad. Det är lite som med alkohol. Det höjer levervärderna och på kort sikt är det nog ingen fara men på längre sikt får du skrumplever. Levern tål mycket men inte hur mycket som helst, precis som njurarna. D.v.s förhöjda värden leder till sämre funktion.

Och jag kan tänka mig ett scenario där en person omedvetandes har en försämrad njurfunktion av någon anledning och börjar skyffla i sig kreatin och ovanpå detta en massa proteinpulver...då finns nog risken att det inte kommer sluta så bra.

Men gör som ni vill, jag har sagt mitt om detta. Ingen mening med att debattera mot kommersiella intresse och infrälsta...
Men du verkar inte förstå skillnaden, det här kan man ju fråga läkare om också då jag fick göra det när jag skulle kolla min njurar: om man har ett högt kreatininvärde och käkar kreatin så säger de inte "sluta äta kreatin" utan de säger "jaha, det förklarar det högre kreatininvärdet".

Om jag drar i mig 20 cl vodka och får en högre vilopuls så betyder inte att det att jag har varken hjärt/kärl-problem eller dålig kondition eller att vodka är farligt för hjärtat eller gör att man får en sämre kondition även om en hög vilopuls kan vara ett tecken på dessa saker. Det är bara att det visar samma utslag på mätvärdet.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 14:19   #29
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Men gör som ni vill, jag har sagt mitt om detta. Ingen mening med att debattera mot kommersiella intresse och infrälsta...
... och en jävla massa forskare. Eller påstår du att du har kollat upp en stor del av alla studier som är gjorda, och kommit fram till att alla forskare är "köpta" av kosttillskottsbolagen?

Det är liksom lite samma som med klimatdebatten. Man har inte rätt att "tro" någonting. Man har däremot rättigheten/skyldigheten att tycka/tro något om forskningsläget, OM man har satt sig in i det ordentligt.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 16:40   #30
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Kreatinin är en lämplig kandidator för att undersöka njurarna funktion. Den hanteras helt passivt. Den varken utsöndras eller återabsorberas i njurarna. Att äta kreatin flyttar bara grundvärdet uppåt. Säkert bra för läkaren att veta innan diagnosen sätts på någon njurskada men inte avgörande för njurarnas funktion. Drick några dl vatten extra varje dag ni tar kreatin.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)