Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-10-06, 00:26   #61
biffsson
Banned
 
biffssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 795
Detta har Dante Doggcrap skrivit angående Widowmaker (varför man ska köra ett tungt set före 20 repparen):

With bodybuilders with troublesome legs it’s usually those 20 rep sets that make their legs grow and I just have them do that hard and heavy 4-8 rep set to keep the strength gains moving up the ladder.



Så här kör man framsida ben på Doggcrapvis (Kallas widowmaker eller breathing squat).

* Värm upp ordentligt.
* Kör 1 set 4-8 reps till failure
* Sänk vikten till en vikt som du klarar 12 reps i sträck på (8 reps för hårdingar). Kör så många du klarar till failure. Stanna i toppläget, ta 2-3 djupa andetag. Gör så många du klarar igen, ta 2-3 djupa andetag osv tills du gjort 20 reps. Tex 12, 4, 2, 1, 1.
* Når man 20 reps utan att benen skakar ordentligt så fortsätter man pumpa på. (kan bli 20-30 reps)
biffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 07:29   #62
mentzer
Registered User
 
mentzers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: rectum
Inlägg: 1 038
Citat:
Ursprungligen postat av biffsson
* Når man 20 reps utan att benen skakar ordentligt så fortsätter man pumpa på. (kan bli 20-30 reps)
Utan att benen skakar? Hela kroppen ska skaka. Du ska må illa och det ska värka i hela kroppen. När du sedan kört din sista repetition ska du inte kunna stå på benen de närmaste minuterna.
mentzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 07:57   #63
Popeye
Registered User
 
Popeyes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 314
Kan intyga att man är rätt slak efter en 20reppare BS...
__________________
99kg @ 182cm
Träningsjournal
Popeye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 08:21   #64
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Breathing squats är för enligt mig inget för nybörjare, det är väldigt få tränande som har den stabiliteten i kroppen eller den tekniken i böj som krävs för att det inte ska vara en dålig idé överhuvudtaget.
Har man jobbat upp en bra teknik under något år eller två så kan man ju börja experimentera men jag tycker det är mycket smartare att köra flera set.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 08:56   #65
mentzer
Registered User
 
mentzers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: rectum
Inlägg: 1 038
Vem har sagt att det är något för nybörjare?
mentzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 09:17   #66
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av mentzer
Vem har sagt att det är något för nybörjare?
Det tar ett bra tag att bygga upp kroppen så man klarar av att köra BS så i det fallet är man nybörjare ganska länge.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 10:24   #67
biffsson
Banned
 
biffssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av mentzer
Utan att benen skakar? Hela kroppen ska skaka. Du ska må illa och det ska värka i hela kroppen. När du sedan kört din sista repetition ska du inte kunna stå på benen de närmaste minuterna.
Hehe... Det var en ännu bättre beskrivning.
biffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 10:26   #68
biffsson
Banned
 
biffssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Breathing squats är för enligt mig inget för nybörjare, det är väldigt få tränande som har den stabiliteten i kroppen eller den tekniken i böj som krävs för att det inte ska vara en dålig idé överhuvudtaget.
Har man jobbat upp en bra teknik under något år eller två så kan man ju börja experimentera men jag tycker det är mycket smartare att köra flera set.
Men kan även köra det i benpress. Det är en säkrare variant.
biffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 10:57   #69
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av biffsson
Men kan även köra det i benpress. Det är en säkrare variant.
Köra breathing squats i benpressen?

Doggcrapp är ingen nybörjarträning öht. Mannen själv har tagit bort sina scheman från ätet just för att räkor som typ alla i den här tråden inte fattar hur det fungerar eller just nånting öht om träning. Det är inget träningsschema där man bara switchar upp till att Träna DC utan ett stort antal pragmatiska regler och ideer om hur man bör ta sin kropp från Bra utvecklad till jävligt bra utvecklad. Sjukt tung och hård träning med en extrem bulk. Att som nybörjare stå och göra bort sig med DC-principer blir direkt bambi på is och enbart extremt töntigt och fattigt. DC innebär i princip det hårdaste och svåraste sättet att göra allting och att göra det samtidigt. Grattis ni nybörjare som tror det är det som fungerar för er.

Som vanligt får jag väl skit för det, men, efter att ha tittat lite på era träningsvikter så är det tydligt att ni knappt kan ha tränat längre än ett par månader allt som allt. Det är FEL program ni kör! Ett program konstruerat för folk med två meter tjockt pannben, > 2g testo i veckan i kroppen, 5-7000 kcal om dagen baserat på kött och olivolja, extremt hård stretch, negativa reps, forced, kombinationen, breathing squats i hårdare varianter än ursprunget... vaffan väntar ni er ska hända egentligen? Att ni alla är naturunder som automatiskt kan växla upp från Moppe till F1 bara man klistrar på tobaksdekaler på limpan?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 13:44   #70
Popeye
Registered User
 
Popeyes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 314
Jwzrd> Där var du väl lite hård, eller? Iofs välment och jag förstår vad du menar. Jag är själv lite allergisk mot att köra ett färdigt koncept som garanterar att du blir jättestörs bara du följer det till punkt och pricka.
Men DC har faktiskt några rätt bra poänger som jag tror att alla kan dra nytta utav, t.ex. Kontrollerade negativa reps, Stretching.
Exakt hur schemat skall se ut är väl allmänt omdiskuterat och det finns inget mirakelschema. Att köra halvkroppspass och failure är en variant men inte den enda. Däremot så tror jag att man med goda reultat kan lägga in den formen av träning emellanåt.
Jag håller själv på och provar ett DC-inspirerat sätt att träna och kan säga att det är roligt. Har lättare att motivera mig själv nu jämfört med mitt tidigare preogram. Huruvida man växer så det knakar eller ej låter jag vara osagt.

Så, visst finns det rätt mkt matnyttigt med vad DC konceptet förespråkar men att köpa allt med hull och hår känns inte så naturligt för mig iaf. Använd huvudet och se vad som passar en själv.
__________________
99kg @ 182cm
Träningsjournal
Popeye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 15:00   #71
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Popeye
Jwzrd> Där var du väl lite hård, eller? Iofs välment och jag förstår vad du menar. Jag är själv lite allergisk mot att köra ett färdigt koncept som garanterar att du blir jättestörs bara du följer det till punkt och pricka.
Men DC har faktiskt några rätt bra poänger som jag tror att alla kan dra nytta utav, t.ex. Kontrollerade negativa reps, Stretching.
Exakt hur schemat skall se ut är väl allmänt omdiskuterat och det finns inget mirakelschema. Att köra halvkroppspass och failure är en variant men inte den enda. Däremot så tror jag att man med goda reultat kan lägga in den formen av träning emellanåt.
Jag håller själv på och provar ett DC-inspirerat sätt att träna och kan säga att det är roligt. Har lättare att motivera mig själv nu jämfört med mitt tidigare preogram. Huruvida man växer så det knakar eller ej låter jag vara osagt.

Så, visst finns det rätt mkt matnyttigt med vad DC konceptet förespråkar men att köpa allt med hull och hår känns inte så naturligt för mig iaf. Använd huvudet och se vad som passar en själv.
Grejen är såhär, DC fungerar som något extra till någon som redan behärskar dom tre steg som finns innan (regelbundenhet, kostkontroll och sen att kunna öka regelbundet i styrka och muskelstorlek), men med en större risk för skador och att man bränner ut sig. Att välja "steg 4" istället för 1-3 med dom ökade riskerna är dumt och egentligen rätt naivt. "Om jag bara tränar enligt ett hardkår-schema så kommer jag att pwn:a på gymmet/forumet".
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 15:48   #72
Forza
Registered User
 
Forzas avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Som vanligt får jag väl skit för det, men, efter att ha tittat lite på era träningsvikter så är det tydligt att ni knappt kan ha tränat längre än ett par månader allt som allt.
Hahaha
__________________
Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Journal:
It's the Doggshit...

coolaste bandet i Gbg
Forza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 16:57   #73
biffsson
Banned
 
biffssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Köra breathing squats i benpressen?

Mannen själv har tagit bort sina scheman från ätet just för att räkor som typ alla i den här tråden inte fattar hur det fungerar eller just nånting öht om träning. Som vanligt får jag väl skit för det, men, efter att ha tittat lite på era träningsvikter så är det tydligt att ni knappt kan ha tränat längre än ett par månader allt som allt.
Hoppas att du inte syftar på mig (tycker att det verkar så eftersom det är jag som är trådskaparen) , för då gräver jag upp stridsyxan
Jag har tränat längre än dig

Knäböj på det sättet kallas breathing squats.
Men det Doggcrap kallar Widowmaker är samma sak, fast man kan köra det i benpressen om man vill.

Jag skapade denna tråd i informationssyfte om hur man tränar enligt doggcrap. Gjorde detta enbart för att jag skulle börja träna det själv.
Inte för att idioter som du ska komma och dryga sig och låtsas vara bättre än alla andra.
biffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 17:00   #74
tigerofsweden
Fitness4Life
 
tigerofswedens avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Lomma
Inlägg: 6 865
Just ignore him, maybe he will go away
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 17:01   #75
Forza
Registered User
 
Forzas avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av biffsson
Hoppas att du inte syftar på mig (tycker att det verkar så eftersom det är jag som är trådskaparen) , för då gräver jag upp stridsyxan
Jag har tränat längre än dig

Knäböj på det sättet kallas breathing squats.
Men det Doggcrap kallar Widowmaker är samma sak, fast man kan köra det i benpressen om man vill.

Jag skapade denna tråd i informationssyfte om hur man tränar enligt doggcrap. Gjorde detta enbart för att jag skulle börja träna det själv.
Inte för att idioter som du ska komma och dryga sig och låtsas vara bättre än alla andra.
__________________
Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Journal:
It's the Doggshit...

coolaste bandet i Gbg
Forza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)