Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-23, 09:56   #17251
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Vila och aktiv rehab. Kan du springa utan smärta går det kanske bra, men distans och hastighet måste hållas tillbaka.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 10:04   #17252
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
https://www.xxl.se/nike-double-flask...131676_1_style

Fick denna i julklapp men har inte använt den förrän i lördags. Har inte riktigt behövts i.o.m. att jag inte har sprungit SÅ långt. Första intrycket var inte bra, det kändes som att den skulle störa mig ganska så rejält. Trots att jag hade justerat bältet så att det satt tightast möjligast så kändes det klumpigt. Som tur var så visade det sig bara vara en vanesak då jag knappt märkte av bältet under de 21 km som jag sprang. Det var väldigt smidigt att komma åt vattnet samt att placera tillbaka det i fickan.

Mängden vatten var lagom. Delade med mig till min kompis samt "hade råd" att ge mig själv en dusch under sluttampen av passet. Med det i åtanke så är jag rätt säker på att vattnet kommer att räcka även under lördagens kommande tre mil. Finns lösa planer på att komplettera med lite gel/bars(finns två små fickor med dragkedja).

Kan rekommendera bältet och ge det ett högt betyg. Bär dock med er att det är det enda bälte som jag har testat.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 11:44   #17253
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Vila och aktiv rehab. Kan du springa utan smärta går det kanske bra, men distans och hastighet måste hållas tillbaka.
Ok tack för svar. Ska ge det några dagar med springvila och se om det går framåt. jäkla seg typ av skada måste jag säga, precis innan uppladdning för halvmara och sista dagarna innan den riktiga värmen kommer då det blir tyngre att springa..
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 13:13   #17254
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
https://www.xxl.se/nike-double-flask...131676_1_style

Fick denna i julklapp men har inte använt den förrän i lördags. Har inte riktigt behövts i.o.m. att jag inte har sprungit SÅ långt. Första intrycket var inte bra, det kändes som att den skulle störa mig ganska så rejält. Trots att jag hade justerat bältet så att det satt tightast möjligast så kändes det klumpigt. Som tur var så visade det sig bara vara en vanesak då jag knappt märkte av bältet under de 21 km som jag sprang. Det var väldigt smidigt att komma åt vattnet samt att placera tillbaka det i fickan.

Mängden vatten var lagom. Delade med mig till min kompis samt "hade råd" att ge mig själv en dusch under sluttampen av passet. Med det i åtanke så är jag rätt säker på att vattnet kommer att räcka även under lördagens kommande tre mil. Finns lösa planer på att komplettera med lite gel/bars(finns två små fickor med dragkedja).

Kan rekommendera bältet och ge det ett högt betyg. Bär dock med er att det är det enda bälte som jag har testat.
Jag har ett liknande, fast Nathan. Rätt smidigt det också. Jag har brukat kombinera det med en handhållen flaska som rymmer 5-6dl då jag sprungit runt 20k. Har också en rygga med vätskesystem som jag brukat haft då jag sprungit uppåt 30k eller längre. Den tycker jag dock är sjukt otymplig och irriterande, så jag har ibland kört ner några petflaskor i brallorna och tejpat fast en petflaska i den fria handen. Som tur är så har jag då sprungit på ensliga skogsvägar, för jag måste ha sett ut som en riktig jubelidiot med alla flaskor. som hållit på att ramla ur brallorna och liknande.

Du får hoppas på mulet och kallt väder ifall du tänker klara dig på 6dl vatten under en långtur på 30k. Det lär ju ta uppåt tre timmar ifall du inte tänker dig att pressa på rätt ordentligt.

Jag har ibland ställt ut små petlflaskor med vatten på strategiska platser innan långturer. Det kan ju kanske funka för dig också. Alternativt ta med en tjuga och köp mineralvatten på pressbyrån om du springer i stadsmiljö.

En sak att tänka på ifall du stoppar i dig kolhydrater är att du kanske behöver dricka lite mer för att kunna kyla ner musklerna och svettas (eftersom en del av vattnet du dricker istället binds till kolhydraterna).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 13:36   #17255
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har ett liknande, fast Nathan. Rätt smidigt det också. Jag har brukat kombinera det med en handhållen flaska som rymmer 5-6dl då jag sprungit runt 20k. Har också en rygga med vätskesystem som jag brukat haft då jag sprungit uppåt 30k eller längre. Den tycker jag dock är sjukt otymplig och irriterande, så jag har ibland kört ner några petflaskor i brallorna och tejpat fast en petflaska i den fria handen. Som tur är så har jag då sprungit på ensliga skogsvägar, för jag måste ha sett ut som en riktig jubelidiot med alla flaskor. som hållit på att ramla ur brallorna och liknande.

Du får hoppas på mulet och kallt väder ifall du tänker klara dig på 6dl vatten under en långtur på 30k. Det lär ju ta uppåt tre timmar ifall du inte tänker dig att pressa på rätt ordentligt.

Jag har ibland ställt ut små petlflaskor med vatten på strategiska platser innan långturer. Det kan ju kanske funka för dig också. Alternativt ta med en tjuga och köp mineralvatten på pressbyrån om du springer i stadsmiljö.

En sak att tänka på ifall du stoppar i dig kolhydrater är att du kanske behöver dricka lite mer för att kunna kyla ner musklerna och svettas (eftersom en del av vattnet du dricker istället binds till kolhydraterna).
Mm, minns ditt tips om vatten längs med vägen. Hade absolut kunnat fungera i mitt fall om jag hade velat och haft bil. Jag känner dock inte riktigt att det är SÅ nödvändigt i det här fallet och då är det inte riktigt värt besväret.

Det ska bli strax över 10 grader och mulet! Jag sprang som sagt 21K i lördags och drack inte allt vatten som jag hade med mig. Därmed tror jag att jag överlever 30K med 6 dl vatten om jag använder allt vatten till att dricka. Men jag skippar nog föda, tror inte att jag behöver det ändå.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 15:15   #17256
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Allmän fundering kring män kontra kvinnor inom löpning:

En tjejkompis sprang en halvmara på 1:36 i helgen. Jag tyckte att det lät skitbra för att vara tjej(och det ÄR bra då hon relativt nyligen födde barn) men har nu börjat fundera på exakt hur bra det är. Lättast är ju om jag kan jämföra med mig själv. Om jag jämför mäns och kvinnors världsrekordtider på 10K, 21K och 42K så verkar män vara ca 10 % snabbare än kvinnor.

Jag vet att det inte är så lätt, men man borde ju kunna höfta för att se på ett ungefär vad hennes tid motsvarar för mig. Om jag kör på 10 % så ska jag springa halvmaran på 1:27 för att det ska vara jämbördigt med hennes prestation. Vad tror ni om min höftning?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 16:36   #17257
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Allmän fundering kring män kontra kvinnor inom löpning:

En tjejkompis sprang en halvmara på 1:36 i helgen. Jag tyckte att det lät skitbra för att vara tjej(och det ÄR bra då hon relativt nyligen födde barn) men har nu börjat fundera på exakt hur bra det är. Lättast är ju om jag kan jämföra med mig själv. Om jag jämför mäns och kvinnors världsrekordtider på 10K, 21K och 42K så verkar män vara ca 10 % snabbare än kvinnor.

Jag vet att det inte är så lätt, men man borde ju kunna höfta för att se på ett ungefär vad hennes tid motsvarar för mig. Om jag kör på 10 % så ska jag springa halvmaran på 1:27 för att det ska vara jämbördigt med hennes prestation. Vad tror ni om min höftning?
Svenska rekordet är 12% sämre för tjejer jämfört med killar. 62,5min och 70min. Så du kanske måste vara ytterligare nån minut snabbare...

Annars är det ju svårt att veta om detta samband ser likadant ut för motionärer. Man skulle ju kunna tänka sig att det är andra faktorer som kommer in i spel för eliten och att det kanske är lättare (eller ännu svårare) för damer att springa ungefär lika bra som herrar.

Jag skulle dock tro att du inte lär lyckas hitta en bättre approximering än den du redan gjort. Kanske om du hittar statistik från en jävla massa löpartävlingar på lägre nivå, och det kan gå att dra lite mer avancerade slutsatser från detta. Inte ens en totalnörd som jag tycker dock detta låter som något värt att göra...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 06:40   #17258
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Det beror ju på vad vi lägger i begreppet bra. Man kan ju tänka sig att det är värt nåt att exempelvis komma på en bättre placering inom sitt kön om man springer samma lopp. Jag skulle nog använda måttet top x % snarare än placering i absoluta tal dock pga fler manliga deltagare. Men ett problem där är min högst ovetenskapliga spaning om att högre andel män tränar riktigt hårt på motionärsnivå. Vilket är i linje med patriarkatet, den manliga nördgenen, och att vi i högre grad struntar i barnens välmående till förmån för att kapa någon minut på milen.

Så innan vi får belägg för att det skiljer sig fysiologiskt i sättet könen svarar på elitträning så skulle jag säga att det ni föreslagit är det mest rättvisa, dvs vem slm procentuellt är närmast sitt köns världrekord.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 09:32   #17259
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Det beror ju på vad vi lägger i begreppet bra. Man kan ju tänka sig att det är värt nåt att exempelvis komma på en bättre placering inom sitt kön om man springer samma lopp. Jag skulle nog använda måttet top x % snarare än placering i absoluta tal dock pga fler manliga deltagare. Men ett problem där är min högst ovetenskapliga spaning om att högre andel män tränar riktigt hårt på motionärsnivå. Vilket är i linje med patriarkatet, den manliga nördgenen, och att vi i högre grad struntar i barnens välmående till förmån för att kapa någon minut på milen.

Så innan vi får belägg för att det skiljer sig fysiologiskt i sättet könen svarar på elitträning så skulle jag säga att det ni föreslagit är det mest rättvisa, dvs vem slm procentuellt är närmast sitt köns världrekord.
Jag skriver under på allt du skriver även om det såklart finns en grad av killgissning i det

För egen del så börjar införandet av backträning att närma sig. Jag ska som vissa vet springa ett extremt backigt lopp i augusti, 31 km med 2200 höjdmeter. Första åtta kilometerna är mer eller mindre en bergsbestigning där man tar 1600 höjdmeter. Jag är tung och jag har mer eller mindre noll erfarenhet av backträning, jag behöver alltså förbättra den punkten markant.

Som tur är så har jag ganska goda förutsättningar. Jag bor precis intill en park där en ganska kort men väldigt brant backe finns. Parken består av gräsytor och ett litet berg(inget berg per definition givetvis). Ett par km bort har jag en mindre slalombacke och en mil bort har jag två rejäla slalombackar(Yxbacken utanför Norrköping).

Hur lägger man upp ett backpass? Jag inser att slalombackarna lämpar sig bättre än "berget" i parken men jag har gärna detta som ett alternativ i.o.m. att det ligger 200 meter från min lägenhet. Skönt att bara kunna ge sig ut helt spontant och ha ett "standarpass" som man bränner av.

Siktar man på ett visst antal höjdmeter? Jag håller gärna igång ganska länge i sträck då det är det som jag kommer att göra på loppet. Tänker att jag kör 1-2 backpass per vecka där det andra passet är i parken av smidighetsskäl.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2018-04-24 klockan 09:33.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 11:37   #17260
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag skriver under på allt du skriver även om det såklart finns en grad av killgissning i det



För egen del så börjar införandet av backträning att närma sig. Jag ska som vissa vet springa ett extremt backigt lopp i augusti, 31 km med 2200 höjdmeter. Första åtta kilometerna är mer eller mindre en bergsbestigning där man tar 1600 höjdmeter. Jag är tung och jag har mer eller mindre noll erfarenhet av backträning, jag behöver alltså förbättra den punkten markant.



Som tur är så har jag ganska goda förutsättningar. Jag bor precis intill en park där en ganska kort men väldigt brant backe finns. Parken består av gräsytor och ett litet berg(inget berg per definition givetvis). Ett par km bort har jag en mindre slalombacke och en mil bort har jag två rejäla slalombackar(Yxbacken utanför Norrköping).



Hur lägger man upp ett backpass? Jag inser att slalombackarna lämpar sig bättre än "berget" i parken men jag har gärna detta som ett alternativ i.o.m. att det ligger 200 meter från min lägenhet. Skönt att bara kunna ge sig ut helt spontant och ha ett "standarpass" som man bränner av.



Siktar man på ett visst antal höjdmeter? Jag håller gärna igång ganska länge i sträck då det är det som jag kommer att göra på loppet. Tänker att jag kör 1-2 backpass per vecka där det andra passet är i parken av smidighetsskäl.


Killgissning då jag inte tränat specifikt för såpass backig tävling. Kört ett lopp på 22 km med futtiga 700 höjdmeter

Men jag vet att min polare som kört UTMB kör vissa pass bara upp och ned för en slalombacke rätt länge. Så nåt sånt, samt det mer formgivande BI-passet som slätlöpare gör i form av kortare intervaller. Samt långpass med kuperade inslag.

Träna utförslöpning. Kan vara din räddning.

Ställ även dig in på att promenera uppför där det är brant.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 11:48   #17261
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Killgissning då jag inte tränat specifikt för såpass backig tävling. Kört ett lopp på 22 km med futtiga 700 höjdmeter

Men jag vet att min polare som kört UTMB kör vissa pass bara upp och ned för en slalombacke rätt länge. Så nåt sånt, samt det mer formgivande BI-passet som slätlöpare gör i form av kortare intervaller. Samt långpass med kuperade inslag.

Träna utförslöpning. Kan vara din räddning.

Ställ även dig in på att promenera uppför där det är brant.
Efter att ha börjat snöa in lite på ultralöpning och följt en del aktiva personer verkar detta vara en god väg att välja samt att faktiskt träna på att gå i backe (branta) som styrkeövning. Detta ska tydligen vara bra och ge lite annan belastning är vad löpning i backe ger och därför bra att variera med.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 11:58   #17262
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Allmän fundering kring män kontra kvinnor inom löpning:

En tjejkompis sprang en halvmara på 1:36 i helgen. Jag tyckte att det lät skitbra för att vara tjej(och det ÄR bra då hon relativt nyligen födde barn) men har nu börjat fundera på exakt hur bra det är. Lättast är ju om jag kan jämföra med mig själv. Om jag jämför mäns och kvinnors världsrekordtider på 10K, 21K och 42K så verkar män vara ca 10 % snabbare än kvinnor.

Jag vet att det inte är så lätt, men man borde ju kunna höfta för att se på ett ungefär vad hennes tid motsvarar för mig. Om jag kör på 10 % så ska jag springa halvmaran på 1:27 för att det ska vara jämbördigt med hennes prestation. Vad tror ni om min höftning?
Går ju inte att göra så tycker jag. Hon (eller du) kan ju genetiskt ha stor talang för löpning. Skillnad mot världsrekorden då man vet att båda rekorden är satta av de med hyfsat likartade genetiska förutsättningar.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 12:03   #17263
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Efter att ha börjat snöa in lite på ultralöpning
Running is a fucking drug....

Jag skulle bara springa en mil. Mitt livsmål var att springa en mil...
Sen skulle jag bara springa milen under timmen
Sen skulle jag bara springa milen under 50min
Sen skulle jag bara springa en halvmara
Sen skulle jag bara springa en halvmara under 2 timmar
Sen skulle jag bara springa en halvmara under 1:50
Sen skulle jag bara springa en mara
Sen skulle jag bara springa en mara under 4 timmar.

Nu tränar jag för en mara under 3:45 och funderar starkt på att springa Ultravasan nästa år.



Som sagt... Fucking drug...
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 12:18   #17264
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Killgissning då jag inte tränat specifikt för såpass backig tävling. Kört ett lopp på 22 km med futtiga 700 höjdmeter

Men jag vet att min polare som kört UTMB kör vissa pass bara upp och ned för en slalombacke rätt länge. Så nåt sånt, samt det mer formgivande BI-passet som slätlöpare gör i form av kortare intervaller. Samt långpass med kuperade inslag.

Träna utförslöpning. Kan vara din räddning.

Ställ även dig in på att promenera uppför där det är brant.
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Efter att ha börjat snöa in lite på ultralöpning och följt en del aktiva personer verkar detta vara en god väg att välja samt att faktiskt träna på att gå i backe (branta) som styrkeövning. Detta ska tydligen vara bra och ge lite annan belastning är vad löpning i backe ger och därför bra att variera med.
Tack. Jag kanske inte behöver göra det svårare än att jag testar en gång, får en uppfattning om hur långt ett rimligt pass bör vara alternativt hur många vändor upp och ned som är lagom och kör någonstans däromkring varje pass.

Att jag kommer att få gå är jag 100 % inställd på, jag har sett vissa av backarna på Youtube, det är BRANT. Så absolut idé att öva på det också.

Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Går ju inte att göra så tycker jag. Hon (eller du) kan ju genetiskt ha stor talang för löpning. Skillnad mot världsrekorden då man vet att båda rekorden är satta av de med hyfsat likartade genetiska förutsättningar.
Nej, men tänker man så så kan man inte jämföra någonting ö.h.t. Nu var jag intresserad av att jämföra och då får man generalisera lite. I det här fallet så fungerar det ganska bra då hon är en rätt duktig motionär och jag vet att jag har ganska okej förutsättningar för löpning.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 12:22   #17265
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Running is a fucking drug....

Jag skulle bara springa en mil. Mitt livsmål var att springa en mil...
Sen skulle jag bara springa milen under timmen
Sen skulle jag bara springa milen under 50min
Sen skulle jag bara springa en halvmara
Sen skulle jag bara springa en halvmara under 2 timmar
Sen skulle jag bara springa en halvmara under 1:50
Sen skulle jag bara springa en mara
Sen skulle jag bara springa en mara under 4 timmar.

Nu tränar jag för en mara under 3:45 och funderar starkt på att springa Ultravasan nästa år.



Som sagt... Fucking drug...
Haha helt sant!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)