Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-22, 17:50   #76
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad menar du då?

Att den bästa musiken är den som är mest komplicerad och svår att komponera och svår att spela?

Jag skulle säga att den bästa musiken är den som bäst slår an nånting inom den som lyssnar.

Jag ser inte vitsen med att dela in musik efter komplexitet. Känns helt onödigt och ger ingen som helst vettig info.
Nej, bara att man inte behöver vara särskilt duktig för att kunna spela vissa låtar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 18:08   #77
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av david80 Visa inlägg
Är inte detta med att man ska gilla komplex musik en typisk grej bland unga människor som precis börjat musikgymnasiet och precis börjat spela jazz. Det brukar gå över efter några år. Jag har själv spelat mycket musik i mina dagar och jag kan verkligen uppskatta till synes enkel musik. Ta bara gammal blues, där en låt kan innehålla ett enda ackord eller ett riff. (mannish Boy, muddy waters) Likväl kan det vara hur grymt bra som helst. Om man då gillar blues såklart.
Ibland kan jag tycka att vissa gitarrister (ofta metal) som bara övar snabbhet och teknik påminner mer om idrottsmän än musiker. Sen kan det givetvis vara imponerande ändå.
Håller med, tror även det är ett form av hipsterbeteende.

Håller även med det andra du skriver, någonstans försvinner musikaliteten och enbart prestationen finns kvar.

Som tur är finns massor av musik med både teknisk skicklighet och stor musikalitet. Tar det självklara valet och mitt favoritband Dire Straits där frontmannen Mark Knopfler alltid ansetts som en väldigt skicklig gitarrist men där allt vävs in mycket fint i låtarna med stor känsla.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 18:15   #78
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Man kan jämföra det med Bratt Pitt och Dave Palumbo. Brad Pitt har inte ansträngt sig nämnvärt för att se ut som han gör, och han är otroligt fin att titta på. Dave Palumbo har tränat, dietat och sovit extremt disciplinerat i årtionden och dopat sig upp över öronen för att se ut som han gör, och han är ändå extremt ful.

Om jag skulle känna för att titta på en fin man ett litet slag, inte fan tittar jag på Dave hellre än Brad. Jag skiter i skickligheten som ligger bakom Daves utseende, jag bryr mig ju bara om snyggheten.

Och kom inte och säg att den här metaforen var dålig också, för den var tammefan felfri den med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 19:06   #79
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Man kan jämföra det med Bratt Pitt och Dave Palumbo. Brad Pitt har inte ansträngt sig nämnvärt för att se ut som han gör, och han är otroligt fin att titta på. Dave Palumbo har tränat, dietat och sovit extremt disciplinerat i årtionden och dopat sig upp över öronen för att se ut som han gör, och han är ändå extremt ful.

Om jag skulle känna för att titta på en fin man ett litet slag, inte fan tittar jag på Dave hellre än Brad. Jag skiter i skickligheten som ligger bakom Daves utseende, jag bryr mig ju bara om snyggheten.

Och kom inte och säg att den här metaforen var dålig också, för den var tammefan felfri den med.
Metaforen var dålig. Kroppsbyggning har inte så mycket med att vara snygg att göra.
Att vara Hollywoodskådis förutsätter att du har stor karisma, är snygg och har utstrålning.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 19:27   #80
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Man kan jämföra det med en väldigt pretentiös tavla som uttrycker en massa känslor, färger och ljus och anses vara ett mästerverk inom modern impressionism. Bara ett fåtal förstår hur fin den är, ytterligare ett fåtal låtsas förstå men de flesta anser att det där är bara kladd med färg på en duk och något en treåring kunnat måla.

Vs. ett någorlunda snyggt ritat personporträtt.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 20:35   #81
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bubblan84 Visa inlägg
Nej, bara att man inte behöver vara särskilt duktig för att kunna spela vissa låtar.
Har du ens läst vad du själv skrivit tidigare i tråden?

Antingen driver du eller så saknar du helt självinsikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bubblan84 Visa inlägg
Har också funderat mycket på det genom åren. Folk är i allmänhet väldigt simpla, förstår inte det avancerade och dras till själlös piss-skitmusik
Få jag känner förstår sig på musik, men på jobbet har jag som tur var ett par kollegor som spelar mycket, kan mycket och förstår sig på bra musik. Man får helt enkelt leva med att lyssna på andras skitmusik som "alla gillar" när man är på fest och lyssna på sitt eget när man är själv eller har turen att stöta på någon som gillar gedigen musik
Du skriver ju i klartext att du umgås med några "som spelar mycket, kan mycket och förstår sig på musik" och med dem kan du lyssna på "gedigen musik" medans "folk i allmänhet är väldigt simpla, förstår inte det avancerade och dras till själlös piss-skitmusik".

Dvs de som inte förstår sig på musik lika bra som du och dina polare lyssnar inte dålig musik, och den musik du själv gillar är bra.

Vad har detta med "att man inte behöver vara duktig för att spela vissa låtar" att göra?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 21:17   #82
Krampus
Jag kan en rolig historia.....
 
Krampuss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Kwontario
Inlägg: 10 486
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg

Om det visade sig att typ Krampus blev sviinigt stor och omtalad i media om hans snygga konst etc etc så att alla kunde se att han är "approved by society", så hade de också fått upp ögonen för hans ädla konst. För objektivt sett så är den fan grym.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Jag gillar Krampus. Kraftfullt, men ändå lite halvbögigt.
Krampus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 21:46   #83
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Ja, musiksnobberi är ett riktigt fittigt beteende. All form av snobberi och elitism suger. Folk får generellt gilla vad som helst. Men då får de samtidigt acceptera att andra gillar annan musik som de själva kanske inte uppskattar.

Jag orkar inte heller lyssna på enbart komplex musik. Den musik som är bäst är ju "simple but genious".

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Exakt så. Även om jag ibland lyssnar på svårare musik, progressiv rock osv faller jag alltid tillbaka till det jag lyssnat på hela livet. Det kan vara intressant att lyssna på, utvecklande och sådär, men jag hade aldrig pallat att bara lyssna på det.

Till TS: Du gör ju helt klart udda musik, du tror inte att det har med saken att göra? Det är bra, väldigt bra, men udda.
Thanks! Hmm, ja jag har inte tänkt på det så mycket innan eftersom det är vanlig folkmusik i mina ögon/öron. Men jag börjar inse att jag vrider sönder låtarna på ett sätt som kanske inte går hem hos sing-a-song-älskare. Sedan bryr jag mig inte egentligen, vill jag få mer uppmärksamhet så kan jag bara göra någon cover från något känt spel, men det är roligare att göra något man brinner för, även om det inte blir dödspoppis
Mitt senaste verk är ju knappast något som man går på stan och lyssnar i lurar på:
https://youtu.be/kCIVFEC3smQ
Fast det hade ju varit förjävla roligt om den där snygga blonda bruden man ser på stan med hörlurar faktiskt går och lyssnar på typ den där :P

Senast redigerad av Patriarch K den 2018-04-22 klockan 21:48.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 03:56   #84
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Jo, det är alltid majoriteten som avgör vad som är bra. Majoriteten inom en grupp. När gruppen uttrycker intersubjektivitet har den också beslutat vad som är bra. I den minsta populationen är det enbart en själv som ingår och det är en population som är minst lika legitim som någon annan att avgöra vad som är bra musik. Poängen är att det alltid ligger en elitistisk (alltså infantil) värdering i att uttrycka att enbart vissa grupper har rätt att avgöra vad som får kallas bra musik, eftersom smak kräver intersubjektivitet.
Nonsens och svammel. Lycka till att svara på "varför?" utan att måla in dig I ett hörn av motsägelser.

Citat:
Teknisk skicklighet är en sak och bra musik en annan, ungefär som rosto nyss skrev. Teknisk skicklighet går att avgöra mer objektivt. Det är som du säger rimligtvis ett (inte jättestarkt) bedömningskriterium för vilken musik som är bättre än annan men det finns ingen objektiv gräns för hur skicklig prestationen måste vara för att musiken som framförs ska kunna kallas bra musik. Det krävs mest bara en grundnivå av tekniskt kunnande för att musiken ska kunna bli tillräckligt bra för att bli älskad.
Det är ingen som påstått att teknisk skicklighet är samma sak som bra musik. Sen är det givetvis så att vad som betecknas som bra är en flytande skala.
Att musiken blir älskad är inte det samma som att den är bra, och någon som endast besitter grundläggande färdigheter kan inte skapa mycket till musik.

Citat:
Men jag borde inte ha citerat ditt inlägg till att börja med eftersom jag möjligen inte motsäger det. Jag gick nog snarare igång på bubblan84s elitistiska formuleringar om att somliga inte "förstår sig på bra musik" och var för snabb att citera något som verkade vara på samma spår men inte krävde redigering eftersom jag satt på mobilen.

Alltså ska man inte komma här och insinuera att någons smak är bättre än någons annans för då åker man på moppo.
Självklart är det så att somliga inte förstår sig på bra musik, och någons smak kan mycket väl vara bättre än någon annans. Det är knappast så att alla besitter samma musikaliska färdigheter. En person med välutvecklat sinne för musik kanske hör saker du är helt omedveten om.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 10:10   #85
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Nonsens och svammel. Lycka till att svara på "varför?" utan att måla in dig I ett hörn av motsägelser.
Fast han har ju ändå på sätt och vis rätt i att det är "majoriteten som bestämmer vad som är bra eller dåligt". En del av flocken bestämmer vad resten av flocken ska tycka. Sedan finns det ju människor som är mer experimentella/utforskande/äventyrliga/skapande/kreativa/nördiga/logiska/analytiska som skiter fullständigt i allt som har med mode att göra och går sin egna väg och själva väljer vad de tycker om. Även om de också blivit influerade någon gång av någonting.
Men majoriteten av alla människor har ingen "egen" smak i mitt tycke. Hur drygt det än låter.

Vill man skapa musik så vet man ju i förväg vilken typ av människor som kommer att gilla vad. Gör jag någon blip blop/mod/amiga shit så får man knappast med sig tjejerna/killarna på stureplan/avenyn. Gör man Sing-a-song om kärlek med gitarr så får man knappast med sig n3rdzen.

Senast redigerad av Patriarch K den 2018-04-23 klockan 10:13.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 10:45   #86
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Fast han har ju ändå på sätt och vis rätt i att det är "majoriteten som bestämmer vad som är bra eller dåligt". En del av flocken bestämmer vad resten av flocken ska tycka. Sedan finns det ju människor som är mer experimentella/utforskande/äventyrliga/skapande/kreativa/nördiga/logiska/analytiska som skiter fullständigt i allt som har med mode att göra och går sin egna väg och själva väljer vad de tycker om. Även om de också blivit influerade någon gång av någonting.
Men majoriteten av alla människor har ingen "egen" smak i mitt tycke. Hur drygt det än låter.

Vill man skapa musik så vet man ju i förväg vilken typ av människor som kommer att gilla vad. Gör jag någon blip blop/mod/amiga shit så får man knappast med sig tjejerna/killarna på stureplan/avenyn. Gör man Sing-a-song om kärlek med gitarr så får man knappast med sig n3rdzen.
Bra - varandes av (reellt) positivt värde. Det är inte samma sak som populärt.
Sen kan jag för all del hålla med om att många inte utvecklat någon egen smak och tyr sig istället till det som är på modet just nu. Det gör ju dock musiken varken bra eller dålig, utan just populär.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 12:00   #87
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bra - varandes av (reellt) positivt värde. Det är inte samma sak som populärt.
Sen kan jag för all del hålla med om att många inte utvecklat någon egen smak och tyr sig istället till det som är på modet just nu. Det gör ju dock musiken varken bra eller dålig, utan just populär.
Håller med, däremot skiljer sig nog våra åsikter efter det. Jag anser att det finns en stooor skara folk som tänker "OMG, detta är POPULÄRT, därför gillar jag det, därför tycker jag att det är BRA, just för att det är populärt".
De tänker inte så såklart, men det blir det undermedvetna slutgiltiga resultatet av att någonting är populärt.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 12:06   #88
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Håller med, däremot skiljer sig nog våra åsikter efter det. Jag anser att det finns en stooor skara folk som tänker "OMG, detta är POPULÄRT, därför gillar jag det, därför tycker jag att det är BRA, just för att det är populärt".
De tänker inte så såklart, men det blir det undermedvetna slutgiltiga resultatet av att någonting är populärt.
Vad jag säger är att deras tyckande i sig inte gör musiken bra.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 12:16   #89
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Hövdingen Visa inlägg
Det är inte så svårt att skriva prog, det är bara göra ett riff sedan kan man slå en tärning för varje bar för att ta fram taktart och sedan lägga till eller ta bort toner/ackord beroende på om taktarten är längre eller kortare. Solot är bara spela så många toner som möjligt.
Nå, titta på King Crimson så har du olika tidssignaturer och taktbyten simultant, och ändringar i tonart, samt intressanta melodier. Jag skulle gissa på att det både är hårigt att skriva som att spela.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 12:26   #90
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Ingen musik är "det är ju bara att". Ingen profession i världen är "det är ju bara att". Är man tillräckligt professionell på någonting så ser det från ett yttre perspektiv pisslätt ut, men det är för att de är såpass confident med det de gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Vad jag säger är att deras tyckande i sig inte gör musiken bra.
Det är korrekt, men den behöver inte vara dålig heller :P
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)