Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-16, 15:41   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Frågor om hur man identifierar transfett

Som jag har förstått det så använder vi inte speciellt mycket transfett i Sverige, men då jag bor utomlands och sällan använder några svenska produkter tänkte jag höra här hur transfett egentligen kan identifieras.

Förr trodde jag att allting som var friterat innehöll transfett, men det har jag förstått inte är fallet? Beror det på vilken olja som används för att fritera eller hur bildas egentligen transfett?

Är "hydrogenated fats" alltid transfett? D.v.s om jag köper chips där det uttryckligen står att det är no hydrogenated fats i dem är de fria från transfett då?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-16, 16:57   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Vi har en gemensam lagstiftning om märkning inom EU.

Finns lite mer här:
https://ec.europa.eu/food/sites/food...ctsheet_en.pdf

Alla varor måste märkas med ingredienserna och när det gäller fetter
Currently, consumers can see from a product’s list of ingredients whether it contains partially hydrogenated oils.
If so, industrial trans fats could be present - although an exact estimate of the trans fat content is not possible.


Delvis härdat fett KAN innehålla transfett. Fullständigt härdat fett innehåller inget transfett.

Fast det mesta transfettet vi får i oss kommer från mjölkfett och fett från nötdjur.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 23:20   #3
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Tack för svar. Jag ställer mig dock väldigt tvivelaktig till att saker faktiskt märks så som du skriver? Transfett är väl fortfarande väldigt vanligt att använda, framför allt i mer underutvecklade länder som Malta där jag bor väl får räknas in i? Jag kollar alltid innehållsförteckningen och det är sjukt sällan jag läser något om hydrogenated fat. Den enda produkten jag på rak arm vet är ett paket hamburgarbröd.

Vidare, om man äter friterat ute, hur vet man om det innehåller transfett? Är det någon särskild olja eller hur uppstår det?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 16:55   #4
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Fråga personalen !

Vi har en gemensam lagstiftning i EU där också Malta är med. De är skyldiga att berätta om alla ingredienserna eller visa dig kartongen med frityrfett så du själv kan läsa ifall de inte förstår din fråga.


Transfett ( eg transfettsyror ) bildas vid hydrering ( eg hydrogenering ) av omättat och fleromättat fett. Enda andra alternativet är magen på idisslare som jäser cellulosa till fettsyror m h a olika bakterier.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 18:27   #5
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Min magkänsla säger mig att det inte kommer vara speciellt lyckat att fråga personalen och be de visa mig innehållsförteckningen, men visst man kan ju alltid testa.

Att länder ingår i EU och på papper har vissa regler att följa är ju sin sak, men om de sedan följs är en helt annat. Malta är inte direkt Sverige och även om Sverige kanske är lika korrupt under ytan är det mer synligt här och rättsväsendet lyfter inte många fingrar. De har bland annat stulit min iPhone.

Hur som helst, förstår jag dig rätt om du menar att alla livsmedelsprodukter i en affär alltid ska vara märkta med "partially hydrogenated fat" om de innehåller transfett?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 19:47   #6
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Märkningsregler:
https://kontrollwiki.livsmedelsverke...%20ska%20anges

"För att konsumenten ska få kännedom om när oljor innehåller transfettsyror ska det för varje olja framgå om den är ”fullhärdad” eller ”delvis härdad”. Transfettsyror bildas då härdningen är ofullständig. Delvis härdade fetter innehåller varierande mängder transfettsyror."



Fortfarande får vi i oss mest transfettsyror från mjölkfett och nötkött.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 22:10   #7
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Märkningsregler:
https://kontrollwiki.livsmedelsverke...%20ska%20anges

"För att konsumenten ska få kännedom om när oljor innehåller transfettsyror ska det för varje olja framgå om den är ”fullhärdad” eller ”delvis härdad”. Transfettsyror bildas då härdningen är ofullständig. Delvis härdade fetter innehåller varierande mängder transfettsyror."



Fortfarande får vi i oss mest transfettsyror från mjölkfett och nötkött.
Nötkött äter jag inte, men naturligt transfett är väl hur som helst inte hälsofarligt såsom industriellt framställt är? Det är i alla fall den uppfattningen jag har fått här ifrån kolozzeum, men det var många år sedan jag läste det sist och saker har ju för vana att ändras titt som tätt.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 18:59   #8
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Jag har ingen aning varför det skulle vara skillnad på transfettsyror från mjölk eller från av något delvis härdat vegetabiliskt fett.

Vi kan anta att transfettsyror förbränns långsammare än andra fettsyror eller att de bara förbränns i vissa vävnader som kanske levern. Men det borde inte ger någon skillnad mellan mjölk och delvis härdat fett.

En annan skillnad skulle kunna vara att transfettsyrorna sitter på andra positioner på triglyceriden. I mitten eller på kanten. Ett delvis härdat fett som kanske också är omestrat har fettsyrorna slumpmässigt placerade.
Fast mjölkfett är inte så enhetligt strukturerat heller. Triglyceriderna kan ha en stor variation. Många vegetabiliska fett har ofta en ordnad struktur där varje fettsyra sitter på "sin" plats.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)