Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-07, 06:47   #1
typisktalicia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 1
Question Stilla i vikt

Hej!

Sedan i augusti så började jag att gå ned i vikt och det var hyffsat lätt i början. (12kg från aug till dec) Sedan gick jag upp lite under januari pga semester. Jag gick sedan ned de 5 kilos som jag gick upp under semestern. Här är dilemmat, sedan i början av mars så har jag legat helt stilla i vikt, trots kaloriunderskott. Jag började också att träna tre gånger i veckan i mitten av feb och har hållt i detta tills nu. Innan så gick jag ner med bara kost.
Mer info: Jag är kvinna, 24 år, 168 cm lång och väger nu mellan 65,5-67,0. Jag brukar köra på ätardagar en gång i veckan, (ibland varannan beroende på jobbet). Mitt mål är 58,0 vilket inte borde vara orimligt då jag vet att jag har en hel del fett kvar att kunna gå ner. Jag äter i snitt 1200 kcal om dagen, ink ca 100 g protein, 30g fett och 70g kolhydrater(i snitt). Jag funderar på om det kan vara så att jag äter för lite, eftersom jag legat stilla i vikt sedan jag började träna?
Eller kan någon hjälpa mig att få lite förståelse varför det är såhär? Jag blir måttligt frustrerad när jag inte mår mitt "viktmål för veckan" och det är svårt att hålla motivationen uppe.

Tack på förhand

Senast redigerad av typisktalicia den 2018-04-07 klockan 06:50.
typisktalicia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-07, 08:02   #2
Klickor
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 6
Med snitt 1200kcal om dagen, är ätardagen inkluderad i det? Jag själv kan lätt trycka i mig 4k kcal extra på en ätardag om jag hade en sådan och det underminerar ju hela veckans underskott.
Klickor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-07, 09:19   #3
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av typisktalicia Visa inlägg
Hej!

Sedan i augusti så började jag att gå ned i vikt och det var hyffsat lätt i början. (12kg från aug till dec) Sedan gick jag upp lite under januari pga semester. Jag gick sedan ned de 5 kilos som jag gick upp under semestern. Här är dilemmat, sedan i början av mars så har jag legat helt stilla i vikt, trots kaloriunderskott. Jag började också att träna tre gånger i veckan i mitten av feb och har hållt i detta tills nu. Innan så gick jag ner med bara kost.
Mer info: Jag är kvinna, 24 år, 168 cm lång och väger nu mellan 65,5-67,0. Jag brukar köra på ätardagar en gång i veckan, (ibland varannan beroende på jobbet). Mitt mål är 58,0 vilket inte borde vara orimligt då jag vet att jag har en hel del fett kvar att kunna gå ner. Jag äter i snitt 1200 kcal om dagen, ink ca 100 g protein, 30g fett och 70g kolhydrater(i snitt). Jag funderar på om det kan vara så att jag äter för lite, eftersom jag legat stilla i vikt sedan jag började träna?
Eller kan någon hjälpa mig att få lite förståelse varför det är såhär? Jag blir måttligt frustrerad när jag inte mår mitt "viktmål för veckan" och det är svårt att hålla motivationen uppe.

Tack på förhand
Då är sanningen att du faktiskt inte ligger på kaloriunderskott eller så lider du av en metabolisk sjukdom som orsakar detta eller en kombination av båda.

0. Skaffa en våg om du inte redan har en och väg dig varje dag vid samma tid med samma mängd (under)kläder efter du har varit på toa. Varje dag är för att du ska bli konsekvent med att ställa dig framför där du har din kalenderbok där du skriver ned vad du äter varje dag så du varje dag kan se vad som händer med din vikt (och ja, det mesta är vätska medan faktisk fett som lagras eller förbränns syns efter längre tid).

1. Börja med att köpa en kalenderbok som du kan anteckna i.

2. Skriv ned VARENDA grej som du tänker äta innan du faktiskt gör det.

3. Ta reda på i förväg vad olika grejer innehåller i antalet kalorier så du har ett hum om det. Kyckling innehåller exempelvis 1 kalorie per 1 g så det är lätt att räkna.

4. Var extremt noga med såser, ketchup och liknande pålägg som du har på dina mackor eller i dina maträtter. Dessa små dolda kaloribomber kan förstöra en annars bra kost.

5. Om du följer dessa steg till punkt och pricka så får du en mer exakt och mer objektiv uppfattning om vad du faktisk stoppar i dig. Så här har jag gjort iaf i snart 2 år och det har gett mig bra koll på hur min vikt påverkas veckovis av mina intag såväl som promenader och träning.

Vi människor är extremt dåliga på att uppskatta vårat ätande och då har jag till och med mild asperger så jag borde vara "superbra" på detta på grund av min autism. No offense, men jag tror inte du har autism så du lär vara ännu sämre än mig på att uppskatta ditt daglig kaloriintag.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-09, 07:44   #4
zodiac
Registered User
 
zodiacs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Visby
Inlägg: 57
Hur ser dina mått ut? (midja, lår, rygg/axlar) har dem förändrats något?
zodiac är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)