Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-16, 16:29   #16
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Har varit babian... Insåg för drygt sex år sedan att jag inte kunde dricka alkohol alls, men det satt hårt inne. Jag tror det måste ställas ultimatum från omgivningen. Absoluta ultimatum, inget mjäk! Det fungerade för mig... Har inte druckit en droppe alkohol sedan juni 2012. Saknar det inte alls!
Stort grattis broder!

Fungerar ultimatum om man sitter riktigt djupt i skiten? Personen kanske tycker alkoholen är viktigare än vännerna och helt enkelt byter ut dem.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 16:40   #17
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Stort grattis broder!

Fungerar ultimatum om man sitter riktigt djupt i skiten? Personen kanske tycker alkoholen är viktigare än vännerna och helt enkelt byter ut dem.
Ultimatum existerar nog mer för att få insikt att nå den beroende. Faktum är att alla försök till hjälp bör driva den spiken djupare och djupare. Till slut sitter den, men det kan ta mycket energi och tid.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 18:10   #18
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Min erfarenhet är att det brukar vara som att tala med en vägg, fram tills personen blir oresonligt arg med risk för slagsmål. Ungefär som att försöka resonera med en arg babian alltså.
Beror kanske på hur man lägger upp det?

Aldrig haft problem med att ta upp liknande ämnen, men det kräver lite finkänsla - pratet om ultimatum o dyl hoppas jag är i ett sent skede.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 18:32   #19
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag tror inte vänners åsikt är tillräckligt känsligt för att de skall ha någon större effekt på alkoholism. Det är nog bättre med lite tyngre artilleri än vad en vän kan skjuta med, det är bättre om det kommer från barn, föräldrar, syskon osv. Ring killens mamma!

Något som jag hört fungera i vissa fall (fast enbart för män) är risken att förlora körkortet. Jag vetifan varför det är så, att man är beredd att offra familj, vänner osv. men just körkortet trumfar det, det är konstigt, men skitsamma. Är man desperat så är man. Testa med att hota med att han kommer bli av med sitt körkort.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 18:34   #20
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag tror inte vänners åsikt är tillräckligt känsligt för att de skall ha någon större effekt på alkoholism. Det är nog bättre med lite tyngre artilleri än vad en vän kan skjuta med, det är bättre om det kommer från barn, föräldrar, syskon osv. Ring killens mamma!

Något som jag hört fungera i vissa fall (fast enbart för män) är risken att förlora körkortet. Jag vetifan varför det är så, att man är beredd att offra familj, vänner osv. men just körkortet trumfar det, det är konstigt, men skitsamma. Är man desperat så är man. Testa med att hota med att han kommer bli av med sitt körkort.
Att han skulle köra full? Den risken är han väl själv medveten om, så varför skulle det hjälpa? Om han faktist blev av med körkortet kanske, eller var i en situation där det var nära.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 19:01   #21
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Att han skulle köra full? Den risken är han väl själv medveten om, så varför skulle det hjälpa? Om han faktist blev av med körkortet kanske, eller var i en situation där det var nära.
Jag vet inte varför det hjälper, bara att det verkar hjälpa en del. Hotar någon myndighet med att dra körkortet, eller drar körkortet och personen måste hålla sig nykter för att få tillbaks det då är det plötsligt ok med att ta Antabus vilket man vägrat innan. Jag har sett och hört detta ungefär 18000 ggr. med alkisar i yrket. De flesta slutar ju inte oavsett, men risken att inte få tillbaks eller bli av med körkortet kan motivera en del till nykterhet.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 19:30   #22
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag vet inte varför det hjälper, bara att det verkar hjälpa en del. Hotar någon myndighet med att dra körkortet, eller drar körkortet och personen måste hålla sig nykter för att få tillbaks det då är det plötsligt ok med att ta Antabus vilket man vägrat innan. Jag har sett och hört detta ungefär 18000 ggr. med alkisar i yrket. De flesta slutar ju inte oavsett, men risken att inte få tillbaks eller bli av med körkortet kan motivera en del till nykterhet.
Där har du en bra teknik: få personer ut ur deras comfort zone. Så fort de börjar upptäcka eller känna direkt hur obekvämt deras situation blir så brukar de göra allt som krävs för att komma in i sin comfort zone igen.

Att kunna köra bil är nog en av de mest bekvämaste sakerna man kan göra med tanke på att man kan ta sig dit man vill i princip när man vill. Möjligheter öppnas upp och så fort du inte kan göra det så stängs också alla dessa möjligheter vilket kanske skapar panik hos folk som har varit vana med att kunna åka var de vill när de vill under hela sina liv typ.

Vad annat är denna person mycket bekväm med som skulle kunna "hotas" med att ta bort från dennes liv om personen fortsätter med alkoholismen? Annars så brukar de flesta tyvärr behöva överleva en alkoholförgiftning innan de "vaknar upp och inser fakta".
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 20:30   #23
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Om du ska ta upp det, se till o gör det när han är nykter. Han kommer knappast lyssna när han är packad. Men ta upp det är bra om du faktiskt bryr dig om honom. Ju snabbare han fattar att han har ett problem ju bättre för honom.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 23:30   #24
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
filma, visa upp, dokumentera, visa upp.. gör inget mer än så. Resten ar dåliga samvetet över.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 23:31   #25
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag tror inte vänners åsikt är tillräckligt känsligt för att de skall ha någon större effekt på alkoholism. Det är nog bättre med lite tyngre artilleri än vad en vän kan skjuta med, det är bättre om det kommer från barn, föräldrar, syskon osv. Ring killens mamma!

Något som jag hört fungera i vissa fall (fast enbart för män) är risken att förlora körkortet. Jag vetifan varför det är så, att man är beredd att offra familj, vänner osv. men just körkortet trumfar det, det är konstigt, men skitsamma. Är man desperat så är man. Testa med att hota med att han kommer bli av med sitt körkort.
ja så är det, det är först när något allmänt socialt slås bort som man kan få styrka att ta tag i skiten. Körkort, familj/relation, barn etc.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 23:32   #26
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Att han skulle köra full? Den risken är han väl själv medveten om, så varför skulle det hjälpa? Om han faktist blev av med körkortet kanske, eller var i en situation där det var nära.
Det är först när man blir av med körkortet och ställs inför rätta som det ger effekt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 23:43   #27
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
När min förre svärfar blev av med kortet accelererade alkoholismen snabbt, det fanns liksom ingen anledning att vara nykter öht. Räddningen där blev en tur till rehabcenter. Han blev dock aldrig babian utan smygsöp jämt och blev mer fylletrög.

Jag blev också babian alltför ofta, lösningen blev ändrade dryckesmönster. Sluta är inte ett alternativ eftersom jag inte står ut med fulla idioter om jag inte är en själv.
Och dricka öl ihop med folk är trevligt och kul..för det mesta.

Tror på att vara rak och ärlig, men också ha med i beräkningarna att han troligen inte tvekar att välja bort en kompis för spriten om det är nog långt gånget.
Filma och visa kan faktiskt vara nått...fy fan vilken ångest det ger. Risken finns dock att han isolerar sig.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 23:45   #28
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
filma är nog det vidrigaste man kan råka ut för.. hände aldrig mig, men jag mår dåligt av bara tanken.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 05:27   #29
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Varit nykter i 5 år nu och för mig var förnekelsen legio. Har själv arbetat med beroendeproblematik under många år. Jag är ganska övertygad om att det är ett måste att nära och kära ställer krav på den som dricker och inte blir medberoende och jönsar med. Det kan åtminstone vara en ögonöppnare där vederbörande börjar se på sig själv och ev. i bästa fall börjar en process om att hen behöver göra något åt situationen. Jag tänkte att jag kunde bjuda på den här länken där jag berättar lite om min resa till nykterhet. Den har iaf hjälpt några att kanske få en tankeställare (från 2015)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ister-50-tavla
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2018-08-17 klockan 05:36.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 05:55   #30
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Filma lär inte funka då han själv filmar sig berusad och lägger upp på whatsapp haha. Senast han var nykter en längre tid var när bastun brann upp efter att ha kadtat in raketer i ugnen. Han kör ej berusad, är otroligt noggrann då jobbet ryker direkt.. Har aldrig sett honom köra på ett veckoslut och till jobbet får han skjuts. Förr gick vi alltid till krogen och drickandet var mer social grej men nu sitter han mest hemma och super
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)