Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-16, 08:20   #1
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Blanda sig i andras alkoholproblem?

Yalla

Jag har en kompis som kommer att på ett eller annat sätt supa bort sitt liv. 3 flickvänner har stuckit på 3 år och vågar säga att detta pga brännvin. Skickar jämt bilder på sitt barn också som tydligen skall vara kärt men endå inte övernattat en enda gång på 4 år.
Lite synd då han annars har det ok med jobb, hus och pengar. Egentligen har jag haft som regel att inte vry mig om andras problem men jag har sett mellan fingrarna rätt länge med han otrevligheter i berusat tillstånd, borde redan vid flera tillfällen utdelat bondesvingar.

Har ni tips på vad man kan göra? Jag vet att finns inte intresset hos alkisen själv så lyckas det inte men hur får man nån att fundera
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 09:09   #2
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Klart du ska säga till. Som det är.

"Jag tycker att du verkar ha problem med alkoholen. Du dricker för mycket och det går ofta åt helvete när du dricker. Vill du ha hjälp så finns jag här."

Det första folk brukar göra är att förneka men har du tur kanske han nappar, nu eller senare. Du behöver inte ta en diskussion utan bara konstatera att ni tycker olika i så fall men att du t.ex. inte vill umgås med honom när han druckit. Hjälp inte honom in i vidare beroende utan vik inte ner dig (ja alltså inte genom bondesvingar, då).

Det är tyvärr alldeles för vanligt att närstående "hjälper" en missbrukare med att hålla livet flytande vilket bara fördröjer insikt och behandling vilket i sin tur skapar ett djupare och mer svårbehandlat beroende.

Bedömer du att barnet är i fara tycker jag att du ska kontakta i första hand barnets mamma och prata om det och i andra hand socialtjänsten.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 09:30   #3
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Nej nej barnet är ej i fara. Det var nu mest en åsikt från min sida. Jag tycker det är patetiskt att man på 4 år inte haft barnet övernatten en enda gån Får mig att må illa när man skickar bilder i media på barnet när där man gör saker tillsammans som nån jävla årets pappa. Nå det är äl en sak för sig. Min åsikt är att man inte ens kan kalla sig pappa om man spenderar 4-5 timmar i veckan med sitt barn och ENDA orsaken är att man själv inte försöker. Det är rätt normalt att dricka under helgerna men när man börjar dricka sårit mitt i veckan också så kan man nog tala om problem. Säkert måste det ligga nåt problem i bakgrunden men som flesta har nog själv åstadkommits pga alkohol
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 09:42   #4
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Vad är det för otrevligheter han har orsakat i berusat tillstånd?

Det verkar ju vara oklart om personen i fråga ens har alkoholproblem? Varför han inte är med sitt barn mer verkar också vara oklart.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 09:50   #5
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Vad är det för otrevligheter han har orsakat i berusat tillstånd?

Det verkar ju vara oklart om personen i fråga ens har alkoholproblem? Varför han inte är med sitt barn mer verkar också vara oklart.
Slagsmål och allmänt otrevlig..går in på personliga grejjor. Han dricker varje dag, sårit säkert 4 ggr i veckan. Har ett jobb och eget företag vid sidan om men det egna företaget verkar inte bli till någonting längre.
Han påstår att han inte hinner men alkoholen är nog den verkliga orsaken
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 09:59   #6
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Slagsmål och allmänt otrevlig..går in på personliga grejjor. Han dricker varje dag, sårit säkert 4 ggr i veckan. Har ett jobb och eget företag vid sidan om men det egna företaget verkar inte bli till någonting längre.
Han påstår att han inte hinner men alkoholen är nog den verkliga orsaken
Jag hade gått rakt på sak, utan att vara otrevlig:

"Har du problem med alkoholen? Sättet du beter dig på när du är full är helt oacceptabelt."

Sedan kan du ju erbjuda stöd och uppmuntra honom att söka hjälp.

Han kanske blir arg, men så är livet. En konfrontation kommer i alla fall få honom att fundera lite. Just det är vi svenska så otroligt dåliga på, vi ska hela tiden undvika konflikter för att bibehålla en god "stämning" - men till vilken nytta är den om den är falsk? Genom att som vän inte säga något så möjliggör man ju detta dåliga beteende.

Senast redigerad av xan den 2018-08-16 klockan 10:00.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 10:04   #7
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Har som många andra själv sett fördärvet av för mycket sprit för ofta. Säg till personen på riktigt, prata med mamman som sedan kan prata med personen och ev sociala.
Det kommer snart bli rattfyllor på väg till jobbet och på eftermiddagen när han behöver handla något.
Nästa steg är fängelse och självmord.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 11:04   #8
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag sade nu när sista tjejen stack att om han super så bör han hålla sig för sig själv. Hans morsa tror jag försöker hålla koll men det har ingen inverkan. Förstår inye vad som bör hända att en människa skall börja fatta? Skall man mista 56 brudar eller få alla tänder utslgna i korvkön?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 11:29   #9
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Filma han när han är påverkad och otrevlig och visa det vid lämpligt tillfälle så han får sig en tankeställare.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 11:49   #10
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Min erfarenhet är att det brukar vara som att tala med en vägg, fram tills personen blir oresonligt arg med risk för slagsmål. Ungefär som att försöka resonera med en arg babian alltså.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 12:16   #11
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Min erfarenhet är att det brukar vara som att tala med en vägg, fram tills personen blir oresonligt arg med risk för slagsmål. Ungefär som att försöka resonera med en arg babian alltså.
Min erfarenhet också.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 12:39   #12
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jaa bäst att låta det vara, inte fattar han endå
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 13:06   #13
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Föreslå att han börjar med någon lättare drog istället, typ amfetamin. Brukar lösa de flesta problem.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 15:16   #14
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Min erfarenhet är att det brukar vara som att tala med en vägg, fram tills personen blir oresonligt arg med risk för slagsmål. Ungefär som att försöka resonera med en arg babian alltså.
Så hur tillrättavisar man en arg babian på bästa, mest skonsamma sätt?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 15:18   #15
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Min erfarenhet är att det brukar vara som att tala med en vägg, fram tills personen blir oresonligt arg med risk för slagsmål. Ungefär som att försöka resonera med en arg babian alltså.
Har varit babian... Insåg för drygt sex år sedan att jag inte kunde dricka alkohol alls, men det satt hårt inne. Jag tror det måste ställas ultimatum från omgivningen. Absoluta ultimatum, inget mjäk! Det fungerade för mig... Har inte druckit en droppe alkohol sedan juni 2012. Saknar det inte alls!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)