Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-09-29, 08:17   #1306
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Problemet är att jag verkar aldrig komma över 75 i bänk. J.
Har du tränat enligt något program? Hur många set i veckan kör du? Hur ser din teknik ut?
Ribcage är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-29, 11:41   #1307
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Har du tränat enligt något program? Hur många set i veckan kör du? Hur ser din teknik ut?
Jag började någon vecka med att lära känna gymmet och tränade fritt. Sen körde jag Starting strength i några månader innan jag gick över till GSLP. Nu sen någon vecka tillbaks kör jag GSLP fast dagarna mellan passen lägger jag in lätta pass. Tex 45×10x3 i bänk eller en lätt hamtelpress. Samma med övriga övningar dagarna jag är "ledig" enligt schemat. För 7-8 år sedan tränade jag också men blev inte bättre då heller. Mest pga oseriöst program och att jag var dåligt påläst.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-29, 12:01   #1308
feyin
Busunge
 
feyins avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 519
Jag har problem med att ena axeln är mycket högre upp än den andra (sned som fan). Vet inte om det är höften eller ryggen/nacken/axlar som är problemet.

Vad behöver jag söka hjälp hos - sjukgymnast? naprapat? kiropraktor? Vad är bäst?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-29, 12:14   #1309
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av feyin Visa inlägg
Jag har problem med att ena axeln är mycket högre upp än den andra (sned som fan). Vet inte om det är höften eller ryggen/nacken/axlar som är problemet.

Vad behöver jag söka hjälp hos - sjukgymnast? naprapat? kiropraktor? Vad är bäst?
Här kanske du finner något bra.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=232949
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=232853
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-29, 12:15   #1310
feyin
Busunge
 
feyins avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 519
Jag förstår!

Formulerar om min fråga.

Vilken av följande är bäst att uppsöka när man har muskulära besvär tycker ni?

Sjukgymnast, naprapat, kiropraktor ...?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-29, 12:17   #1311
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av feyin Visa inlägg
Jag förstår!

Formulerar om min fråga.

Vilken av följande är bäst att uppsöka när man har muskulära besvär tycker ni?

Sjukgymnast, naprapat, kiropraktor ...?
Sjukgymnast som första val.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-29, 12:27   #1312
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av feyin Visa inlägg
Jag förstår!

Formulerar om min fråga.

Vilken av följande är bäst att uppsöka när man har muskulära besvär tycker ni?

Sjukgymnast, naprapat, kiropraktor ...?
Sjukgymnast, helt klart.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-29, 13:30   #1313
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
J. Sen körde jag Starting strength i några månader innan jag gick över till GSLP. Nu sen någon vecka tillbaks kör jag GSLP fast dagarna mellan passen lägger jag in lätta pass. Tex 45×10x3 i bänk eller en lätt hamtelpress.
Svårt säga utan att veta mer om dig. Men vad det ser ut som på GSLP är det max 9 set bänk i veckan. Om du inte gjort det tidigare kan du tänka på saker som att prioritera bänk och lägga det först. Träna med stopp i botten. Köra betydligt högre volym än vad du gör nu, men då det är styrka fokusera på lägre reps och fler set. Är det i botten du är svag eller på att låsa ut i slutet? Var brukar det ta stopp alltså.

Du är ganska stark i militärpressen jämfört med bänken, så du kanske har prioriterat förstnämnda?
Ribcage är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-29, 14:54   #1314
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Svårt säga utan att veta mer om dig. Men vad det ser ut som på GSLP är det max 9 set bänk i veckan. Om du inte gjort det tidigare kan du tänka på saker som att prioritera bänk och lägga det först. Träna med stopp i botten. Köra betydligt högre volym än vad du gör nu, men då det är styrka fokusera på lägre reps och fler set. Är det i botten du är svag eller på att låsa ut i slutet? Var brukar det ta stopp alltså.

Du är ganska stark i militärpressen jämfört med bänken, så du kanske har prioriterat förstnämnda?
Jag har väl egentligen inte prioriterat något. Om det skulle vara något jag försökt lägga Prior på så är det rygg (chins och rodd) och benböj då jag var superklen i det när jag började. Som sagt har jag försökt öka volymen men extra pass mellan träningsdagarna för att få större muskler. Det är någonstans i mitten det tar stopp. Strax innan utlösning, ca 3dm från bröstet.
Jag ska försöka köra 3 rep5set på en tyngre vikt och se om jag orkar pressa upp skiten då. Köra till fail på sista setet.
Jag har egentligen bara möjlighet att träna 3 dagar i veckan eftersom resten av livet kommer ivägen för träningen annars.
Tack så mycket för svaren.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-29, 23:24   #1315
Dovahkiin
Registered User
 
Dovahkiins avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 315
Har en dum fråga ang. upprätta dips på parellelbars. När jag började göra övningen och sökte info på webben om teknik och dylikt verkade majoriteten av artiklar och sökträffar handla om hur ofattbart tungt det var att göra dips och hur svårt det var att komma igång med det. Jag hade inte det problemet, men är inte heller den som kan kräma ut mängder med repetitioner. När jag sedan kollade vad som var rimliga nivåer för min vikt på strengthlevel.com så var det ändå så att jag låg jäkligt lågt i förhållande till allt annat jag gör.

Är det för att de som kör dips och är med i databasen är den sorten som är jäkligt starka i det (och resten tränar triceps på andra vis) eller är det bara överdrivet hur tung övningen skulle vara och jag helt enkelt behöver bli bättre på det?
Dovahkiin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-30, 11:25   #1316
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Eftersom detta är tråden för dumma frågor så..

Om jag äter på ett väldigt litet överskott, kommer mindre av överskottet gå till att bygga muskler på överkroppen om jag tränar ben hårt kontra om jag skulle slappa lite med benträningen?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-30, 14:40   #1317
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Eftersom detta är tråden för dumma frågor så..

Om jag äter på ett väldigt litet överskott, kommer mindre av överskottet gå till att bygga muskler på överkroppen om jag tränar ben hårt kontra om jag skulle slappa lite med benträningen?
Kort svar: ja.

Den del du stimulerar mest kommer även växa mest, om genetiken tillåter det. Kom sen ihåg att detta stimulus är kortvarigt, så saker växer både omlott och enskilt. Dessutom kommer överätande stimulera nybildandet av fettfri massa överlag.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-30, 19:10   #1318
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Hur mycket sabbar ett litet underskott återhämtningen vid stor träningsmängd och rätt hård sådan? På pappret alltså om man ens kan säga så. Tror jag ställt frågan tidigare men fick inte direkt nåt svar tror jag. Vet att det blir generellt som tusan men sak samma.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-30, 19:27   #1319
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Hur mycket sabbar ett litet underskott återhämtningen vid stor träningsmängd och rätt hård sådan? På pappret alltså om man ens kan säga så. Tror jag ställt frågan tidigare men fick inte direkt nåt svar tror jag. Vet att det blir generellt som tusan men sak samma.
Omöjligt att svara på och högst individuellt. Sen beror det på vad för typ av träning osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-30, 19:57   #1320
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Hur mycket sabbar ett litet underskott återhämtningen vid stor träningsmängd och rätt hård sådan? På pappret alltså om man ens kan säga så. Tror jag ställt frågan tidigare men fick inte direkt nåt svar tror jag. Vet att det blir generellt som tusan men sak samma.
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Omöjligt att svara på och högst individuellt. Sen beror det på vad för typ av träning osv.
Oavsett så kommer konstant hård träning med hög volym kräva en avlastningsperiod efter ett tag. Inte fullständig vila, men avskalad vikt och setmängd.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)