Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-24, 20:36   #1291
Rock5teady
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: malmö
Inlägg: 93
Kan någon förklara eller hjälpa mig tolka detta?

60 second timed restRM – Rep max (to failure)
Rock5teady är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 21:31   #1292
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Rock5teady Visa inlägg
Kan någon förklara eller hjälpa mig tolka detta?

60 second timed restRM – Rep max (to failure)


Jag tolkar det som:

Rep-Max till fail med 60s vila emellan varv/set.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 21:39   #1293
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Vad tror ni om en split liknande nedanstående kontra en klassisk PPL, med samma veckovolym? Samma volym men vissa muskler tränas mycket mer frekvent

Må:Bröst Rygg
Ti:Ben
Ons: Axlar Armar
Tors:vila
Fre:Bröst Rygg
Lör:Ben
Sön: Axlar armar
smerk är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 21:45   #1294
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad tror ni om en split liknande nedanstående kontra en klassisk PPL, med samma veckovolym? Samma volym men vissa muskler tränas mycket mer frekvent

Må:Bröst Rygg
Ti:Ben
Ons: Axlar Armar
Tors:vila
Fre:Bröst Rygg
Lör:Ben
Sön: Axlar armar
Tror att det är bra med variation i upplägget!

Om du tränar marklyft, vilken dag lägger du det på? Ben?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 13:36   #1295
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Efter en längre dålig period som påverkat träningen negativt eller bara rent av uppehåll från träning under längre period, känner ni att ni tappar styrka i olika nivåer beroende på vilken övning det är?

Tappat rätt mycket i strikt press över huvudet och ryck tex, men knappt något märkbart ens i marklyft. Och då har jag ändå fortsatt att träna press över huvudet ganska regelbundet i den mån det har funkat medan jag haft total paus från mark.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 14:01   #1296
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Efter en längre dålig period som påverkat träningen negativt eller bara rent av uppehåll från träning under längre period, känner ni att ni tappar styrka i olika nivåer beroende på vilken övning det är?

Tappat rätt mycket i strikt press över huvudet och ryck tex, men knappt något märkbart ens i marklyft. Och då har jag ändå fortsatt att träna press över huvudet ganska regelbundet i den mån det har funkat medan jag haft total paus från mark.
Om det är av intresse så hade jag nog en naturlig fallenhet för marklyft när jag började träna på gym (kom upp i 2,5 x kv efter ca 1 år) men har alltid fått kämpa som ett svin för att komma någon vart med pressen (tog mig ca 2-3 år att gå från 20 kg till 61 kg).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 14:03   #1297
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Efter en längre dålig period som påverkat träningen negativt eller bara rent av uppehåll från träning under längre period, känner ni att ni tappar styrka i olika nivåer beroende på vilken övning det är?

Tappat rätt mycket i strikt press över huvudet och ryck tex, men knappt något märkbart ens i marklyft. Och då har jag ändå fortsatt att träna press över huvudet ganska regelbundet i den mån det har funkat medan jag haft total paus från mark.
Enorm skillnad på ett uppehåll från marklyft eller knäböj/bänkpress. Dröjer inte många pass med mark innan man i princip är tillbaka där man var innan uppehållet. Detta tror jag gäller väldigt många. Marklyft är väl generellt en övning där man kan nå goda framsteg med förhållandevis lite träning, i alla fall jämfört med de andra två stora.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 14:47   #1298
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Enorm skillnad på ett uppehåll från marklyft eller knäböj/bänkpress. Dröjer inte många pass med mark innan man i princip är tillbaka där man var innan uppehållet. Detta tror jag gäller väldigt många. Marklyft är väl generellt en övning där man kan nå goda framsteg med förhållandevis lite träning, i alla fall jämfört med de andra två stora.
Ja det stämmer ju som sagt också överens med min erfarenhet. Vad tror du att det beror på? Om jag får gissa så kanske det beror på att det är en av de mer "tekniklätta" övningarna? Samt att man börjar från 100% vila till skillnad mot tex knäböj/bänk som du nämner.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 23:02   #1299
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Och en till dum fråga, varför får jag alltid träningsvärk i vaderna när jag löptränar/joggar men aldrig när jag köttar ganska många set vader (både stående och sittande) på gymmet?

Jag vet att träningsvärk inte är ett kvitto på bra träning, men det är så övertydligt. Jag vet också att volymen i löpning är löjligt mycket större jämfört med dem sets och reps man gör på gymmet, men ändå
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 05:15   #1300
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Du svarade nog på din egna fråga
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 09:57   #1301
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Enorm skillnad på ett uppehåll från marklyft eller knäböj/bänkpress. Dröjer inte många pass med mark innan man i princip är tillbaka där man var innan uppehållet. Detta tror jag gäller väldigt många. Marklyft är väl generellt en övning där man kan nå goda framsteg med förhållandevis lite träning, i alla fall jämfört med de andra två stora.
Instämmer till fullo! Varje gång jag (av olika anledningar) haft uppehåll från marklyftandet har jag blivit lika förvånade av "styrketappet". Har ett uppehåll nu och törs knappt fundera på när jag ska börja igen.🙄🙄🙄
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 17:51   #1302
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Efter en längre dålig period som påverkat träningen negativt eller bara rent av uppehåll från träning under längre period, känner ni att ni tappar styrka i olika nivåer beroende på vilken övning det är?

Tappat rätt mycket i strikt press över huvudet och ryck tex, men knappt något märkbart ens i marklyft. Och då har jag ändå fortsatt att träna press över huvudet ganska regelbundet i den mån det har funkat medan jag haft total paus från mark.
Mark och böj kör jag så sällan och är långt från nå riktiga max så det sitter alltid, OHP behöver jag 3-4 pass med för att komma tillbaka i efter en månads uppehåll, bänken typ det dubbla. Maskiner kör jag sällan också samt att jag oftast kör 3-4 set på 8-10 rep på nästintill maxvikten dom gånger jag kör så där tappar jag inte så mkt heller. Det värsta är bänken.

Efter körtelfebern (3 månader uppehåll..) tog det ca månad för bänken o vara tillbaka med 5x5 3 gånger i veckan medans resten kom efter nån vecka.
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 10:17   #1303
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Dragit på mig smärta i handleden gissningsvis av frekventa bänkpressar i maxbrett läge.
På sistone har jag smalnat greppet för att avlasta och det känns bättre, men jag har smärta kvar i handleden.

Har någon bra tips på stärkande och/eller rehabiliterande övningar för handleden?
Sorry om fel forumsdel, tänkte att det var en snabb fråga.
Ribcage är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-28, 16:22   #1304
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Idag var tänkt ryggpass och imorn press. Körde press i tisdags. Hinner antaligen inte press på lördag heller. Söndag kanske. Köra rygg+press idag eller press på sön?
smerk är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-28, 17:16   #1305
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Jag pressar 52kg × 5 × 3
Marklyfter 150 × 5. Jag har gjort 162 x 3 någon gång.
Benböjer 95 × 5 × 3
Bänk 72 × 5 × 3
Chins orkar jag ca 5 × 5 × 2
Vikt är 90 och längd ca 185
Problemet är att jag verkar aldrig komma över 75 i bänk. Jag har fastnat där 3 gånger och backat tillbaka till 65kg för att återta mig upp till 75. Samma sak gäller benböj. Jag ser folk som böjer 200+ och bänkar 100+ utan problem. Är jag onormalt klen i dessa eller ser mina vikter någosålunda vettiga ut i förhållande till varandra? Tränat ca 7 månader.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)