Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-02, 09:44   #1186
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Körde så innan men kändes alltid som att mina baksida lår aldrig hann återhämta sig...
Men isåfall om jag skulle köra så, hur skulle du lagt upp det då?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
För att förtydliga hur jag tänker, angående böj- och markpassen, en exempelvecka 3-3-1 PPL:
Dag1: Push, bänkpress +press-assistans
Dag2: Pull, marklyft +drag-assistans
Dag3: Legs, knäböj (frontböj) +underkropp-assistans
Dag4: Push, bänkpress +press-assistans
Dag5: Pull, marklyft +drag-assistans
Dag6: Legs, knäböj (bakböj) +underkropp-assistans
Dag7: Vila

Du ser. Gröna passen är inte nödvändigtvis lätta men de är för volym, teknik och hålls på en låg RPE (sparar reps i tanken). Röda passen bestämmer progression, hög volym, hög RPE (sets nära fail/PBs).

(Pushdagarna är alla röda, krävande. Kör som du skriver där, ett pass på hög intensitet (tungt), styrkepass. Ett pass med låg intensitet, hög volym (högreps, hypertrofi).)

Ditt gröna markpass kan vara en marklyftsvariant. Fokusera på svagheter. Håll belastningen medeltung för att inte blir för sliten till dagen-efter-böjen, som du nämner att du blev sliten i baksida lår när du körde såhär innan.
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Ah okej!
En sak jag tänker på är vilken vikt jag ska börja på. Tänker att jag borde kanske dra ner vikten lite så jag får en linjär progression i början så det inte tar stopp direkt, eller? Senate passen har jag kört runt 4-5 reps på 100kg i marken. Vilken vikt bör jag börja på? Tänker öka 2,5kg varje pass.
I 1x5 marken vill du öka vikten varje pass men inte grisa så tekniken blir lidandes> skaderisk. Har du gjort en grindig femma på 100 kg kanske börja på 90-95? När du är uppe på 100 kg kanske du gör fem snygga reps med 2 reps kvar i tanken. Jag hade nog haft 1x5-markpasset och kört amrap (as many reps as possible). Dock kör jag sumo och min rygg är rak även fast jag grindar (låg skaderisk?). :P

I 5x5-böjen kör du stronglifts5x5-tänket.

Senast redigerad av 1x0 den 2017-09-02 klockan 09:48.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-02, 09:52   #1187
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
För att förtydliga hur jag tänker, angående böj- och markpassen, en exempelvecka 3-3-1 PPL:
Dag1: Push, bänkpress +press-assistans
Dag2: Pull, marklyft +drag-assistans
Dag3: Legs, knäböj (frontböj) +underkropp-assistans
Dag4: Push, bänkpress +press-assistans
Dag5: Pull, marklyft +drag-assistans
Dag6: Legs, knäböj (bakböj) +underkropp-assistans
Dag7: Vila

Du ser. Gröna passen är inte nödvändigtvis lätta men de är för volym, teknik och hålls på en låg RPE (sparar reps i tanken). Röda passen bestämmer progression, hög volym, hög RPE (sets nära fail/PBs).

(Pushdagarna är alla röda, krävande. Kör som du skriver där, ett pass på hög intensitet (tungt), styrkepass. Ett pass med låg intensitet, hög volym (högreps, hypertrofi).)

Ditt gröna markpass kan vara en marklyftsvariant. Fokusera på svagheter. Håll belastningen medeltung för att inte blir för sliten till dagen-efter-böjen, som du nämner att du blev sliten i baksida lår när du körde såhär innan.

I 1x5 marken vill du öka vikten varje pass men inte grisa så tekniken blir lidandes> skaderisk. Har du gjort en grindig femma på 100 kg kanske börja på 90-95? När du är uppe på 100 kg kanske du gör fem snygga reps med 2 reps kvar i tanken. Jag hade nog haft 1x5-markpasset och kört amrap (as many reps as possible). Dock kör jag sumo och min rygg är rak även fast jag grindar (låg skaderisk?). :P

I 5x5-böjen kör du stronglifts5x5-tänket.


Förlåt men vad är "grindig"?
5an jag gjort på 100kg är snygg och med rak rygg.
Vad menar du, när ska jag köra amrap?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-02, 10:03   #1188
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Förlåt men vad är "grindig"?
5an jag gjort på 100kg är snygg och med rak rygg.
Vad menar du, när ska jag köra amrap?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
En grindig femma ser jag som RPE10. Alltså att det är max effort. Du har 0 reps kvar i tanken. Jag hade kunnat skriva: "100 kg x5 @10". Använde ordet grindig för beskriva att du gick till/nära fail.

I PPL-programmet du kör skriver Proxy att 1x5-marken ska vara ett "max-set på en viss vikt, 1-6 reps". Det topp-setet ska vara krävande och du ska gå för personbästa - men självklart inte grisa med bananrygg så skaderisken är hög. Vi kan kalla det för amrap.

I min (färglagda) exempelvecka skulle jag skrivit ut set och reps också. Mitt fel.
Röda markpasset: 1x5 (?), topp-set, gå för pb med ok teknik
Röda böjpasset: 5x5 bakböj, SL5x5-tänk
__

Som sagt finns det oändligt med programmeringstänk/varianter. Du får programmera på ett sätt som du gör progression på, håller dig skadefri och gör att du är konsekvent med träningen (följer en plan, ej tar uppehåll). Jag har för mig Layne Norton har sagt att det bästa träningsprogrammet är det som individen tycker är roligast! För då är du adherent (konsekvent): https://myoleanfitness.com/wp-conten...g-Pyramids.jpg - högra pyramiden.

Senast redigerad av 1x0 den 2017-09-02 klockan 10:07.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-02, 14:12   #1189
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Blir greppet sämre om en smörjer in stången med magnesium? Har sett en video som säger det. Att stången ska vara så ren som möjligt och händer enbart magnesium. Annars möter pulver pulver? Hittar inte videon nu!
Edit. Sen torkas alltid stängerna av mellan lyft, på tävling (både tyngdlyftning och styrkelyft)?

Har en på gymmet som drar med magnesiumblocket på bänkpresstången, smörjer in den kritvit. :P Är en SL-stång.
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Bara på händerna, inte på stången. Säg åt han att sluta.
Citat:
Ursprungligen postat av Dezen Visa inlägg
Jag har inte har inte direkt koll, men gör man så överdrivet så fyller man väl igen räfflingen och står där med en "blank" yta. Så jag alltid tänkt det iaf
Att spraya lite flytande magnesium på stången inför knäböj, är det dumt?
Detta när man inte har någon som kan pudra in tröjan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 09:45   #1190
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Att spraya lite flytande magnesium på stången inför knäböj, är det dumt?
Detta när man inte har någon som kan pudra in tröjan.
Är inte så svårt att göra själv.
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 09:54   #1191
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av unsuspected Visa inlägg
Är inte så svårt att göra själv.
Jo, om man är på ett gym som egentligen inte tillåter magnesium.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 12:40   #1192
skattefusk
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 213
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Jo, om man är på ett gym som egentligen inte tillåter magnesium.
Varför ska man pudra in tröjan?
skattefusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 12:46   #1193
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av skattefusk Visa inlägg
Varför ska man pudra in tröjan?
För att stången inte ska glida. Främst i lowbar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 18:40   #1194
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Skulle ni anse att knäböj och marklyft sannolikt försämrar återhämtningen för överkroppen? Låt säga att man tränar för att ha proportioner likt den gyllene eran, hur tränar man ben då? Har inget behov av större ben atm men vill inte heller tappa storlek
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 18:43   #1195
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Skulle ni anse att knäböj och marklyft sannolikt försämrar återhämtningen för överkroppen? Låt säga att man tränar för att ha proportioner likt den gyllene eran, hur tränar man ben då? Har inget behov av större ben atm men vill inte heller tappa storlek
Många från den tiden tränade både böj & mark. Så kör på du.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-04, 06:36   #1196
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
För er som sysslar med konditionsträning innan era styrkepass, hur länge kör ni och vad för typ av konditionsträning? På mitt friskis gym har jag tillgång till löpband och spinnincykel, dock hatar jag löpning men föredrar gärna cykeln. Tips på upplägg?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-04, 07:34   #1197
feyin
Busunge
 
feyins avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 519
Påverkar att man lyfter med bälte utvecklingen av bålstyrkan/stabilitetet negativt? (Dvs går runt problemet, som att lyfta med något under hälarna om ni förstår hur jag menar?)
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-04, 07:35   #1198
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Rikard Jansson brukade hylla bänkpress med död start(stången ligger på säkerhetspinnarna i startläget), minns inte vad övningens korrekta namn är. Hur utför man en sådan på ett så korrekt sätt som möjligt?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-04, 07:37   #1199
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av feyin Visa inlägg
Påverkar att man lyfter med bälte utvecklingen av bålstyrkan/stabilitetet negativt? (Dvs går runt problemet, som att lyfta med något under hälarna om ni förstår hur jag menar?)
Det finns åtminstone en studie som visar att bålen aktiveras mer om man använder bälte. Magträningen tenderar att vara minimal i övningar likt knäböj och marklyft, området kring ländryggen tränas mer. Gudiol eller Styrkelabbet har skrivit om detta.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-04, 16:19   #1200
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
För er som sysslar med konditionsträning innan era styrkepass, hur länge kör ni och vad för typ av konditionsträning? På mitt friskis gym har jag tillgång till löpband och spinnincykel, dock hatar jag löpning men föredrar gärna cykeln. Tips på upplägg?
Jag cyklar ~30 minuter innan lyftningen ibland. Ofta blir det 10-15 minuter progressivt ökande motstånd och därefter intervaller av olika längd. Intervallerna är oftast inte av högsta intensitet.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)