Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-17, 08:28   #31
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jaa bäst att låta det vara, inte fattar han endå
Det här är det sämsta du kan göra.

Många här försöker komplicera det för mycket. Det är tydligt att din kompis har alkoholproblem. Om du är hans kompis på riktigt är det rätta att konfrontera honom och aldrig hjälpa honom med problem som han fått pga drickande.

En person som är beroende slutar sällan om de inte först får negativa konsekvenser av sitt missbruk, så enkelt är det.

Ta upp det och drick inte med honom, det är väl det enkla. Du behöver inte få honom att tycka likadant som du. Om du sen vill göra mer för att stötta honom är upp till dig.

Jag kanske ska lägga till att jag har en hel del erfarenhet av människor med missbruksproblem från jobbet och även från privatlivet.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 09:23   #32
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Har varit babian... Insåg för drygt sex år sedan att jag inte kunde dricka alkohol alls, men det satt hårt inne. Jag tror det måste ställas ultimatum från omgivningen. Absoluta ultimatum, inget mjäk! Det fungerade för mig... Har inte druckit en droppe alkohol sedan juni 2012. Saknar det inte alls!

Håller helt med!
Jag har varit nykter sen augusti 2010. I slutet så tog alla avstånd från mig: Vänner, familj, alla! När alla bakvägar är stängda, först då var jag villig att göra nåt åt mitt problem på allvar.

Med det sagt så är det inte säkert att personen i fråga faktiskt gör något åt sitt problem även om man agerar kraftfullt men då har man iaf gjort det man kan.
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 13:48   #33
Fredrik S
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Jönköping
Inlägg: 234
Min erfarenhet är att det är omöjligt att hjälpa någon som själv inte anser att han behöver hjälp.
Fredrik S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 14:36   #34
neonr
123
 
Reg.datum: Oct 2015
Inlägg: 3
Har varit alkoholist och jag önskar att någon hade kommit till mig och erbjudit stöd och hjälp.
Men då var jag väl medveten om att jag hade ett problem.
neonr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 14:57   #35
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik S Visa inlägg
Min erfarenhet är att det är omöjligt att hjälpa någon som själv inte anser att han behöver hjälp.
Håller med men det är lättare att förstå att man själv har problem om folk i sin närhet faktiskt säger till.
Sen är det ju tyvärr så att det spelar ingen roll hur mycket man vill hjälpa någon med alkohol/missbruk så är det alltid den personen som behöver klara det. Men stöd är alltid bra såklart.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 15:35   #36
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Att försöka hjälpa någon som inte vill bli hjälpt har sina fördelar med, för den hjälpsamma. Det här kan låta jävligt torftigt men har man inte sagt ifrån eller försökt hjälpa så mår man jävligt pissigt själv när det spårar ur för den man ville hjälpa. Så även om det är lönlöst, så skall man försöka säga ifrån åtminstone. Om inte annat så för sin egen skull.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 15:47   #37
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 18:41   #38
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
När jag funderar tillbaka tills då vi var 15 så kommer jag att tänka på att det redan då smakade gott mef sprit men då endast under helgerna. Sen var det ju lätt när man flyttade hemifrån och det blev lite problem med bruden osv. Jävligt störande ibland då man planerade att göra nånting och den andra antingen var bakis eller full. Man får hoppas det inte kommer droger med i bilden för då lär det spåra ut ordentligt
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 19:11   #39
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
När jag funderar tillbaka tills då vi var 15 så kommer jag att tänka på att det redan då smakade gott mef sprit men då endast under helgerna. Sen var det ju lätt när man flyttade hemifrån och det blev lite problem med bruden osv. Jävligt störande ibland då man planerade att göra nånting och den andra antingen var bakis eller full. Man får hoppas det inte kommer droger med i bilden för då lär det spåra ut ordentligt
Testa dra in hela hans familjen i det. Om du är beredd på att förlora en vän för att han ska bli frisk. Exakt det hände min syster en gång. Hon blev av med en nära vän eftersom att hon berättade om problemen för familjen. Kanske var värt det i längden.

Senast redigerad av xan den 2018-08-17 klockan 19:14.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 19:22   #40
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Dom är nog medvetna och har tagit upp saken.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 19:26   #41
tramadol
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
När jag funderar tillbaka tills då vi var 15 så kommer jag att tänka på att det redan då smakade gott mef sprit men då endast under helgerna. Sen var det ju lätt när man flyttade hemifrån och det blev lite problem med bruden osv. Jävligt störande ibland då man planerade att göra nånting och den andra antingen var bakis eller full. Man får hoppas det inte kommer droger med i bilden för då lär det spåra ut ordentligt
Alkohol är en drog, så droger är redan med i bilden, den farligaste drogen av dom alla också.
tramadol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 19:32   #42
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag är ingen expert men nån soom gillar att fixa hjärnan till ett onormalt tillstånd så finns det väl lättare och snabbare sätt än att dra i sig 1 liter sprit?och som dessutom inte gör en bakis
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 22:36   #43
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Dom är nog medvetna och har tagit upp saken.
"Nog"? Kontakta någon av dem och fråga.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 22:43   #44
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
"Nog"? Kontakta någon av dem och fråga.
Eller ja de är medvetna..har härt hur mirsan ringer ibland för att kolla läget så det är ingen hemlighet.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)