Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-04, 13:57   #1066
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Andromeda



https://i.redd.it/5w5cdewp3bi01.jpg högupplöst original.

Ganska intressant att läsa vad för utrustning personen använder, kikare för 23k $, kamera för 10k $,stativ 10k $ bland annat..
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-04, 14:23   #1067
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Andromeda

[IMG]https://thumbs.gfycat.com/LinearEvenDrever-max-14mb.gif[/IM.G]

https://i.redd.it/5w5cdewp3bi01.jpg högupplöst original.

Ganska intressant att läsa vad för utrustning personen använder, kikare för 23k $, kamera för 10k $,stativ 10k $ bland annat..
Que? Vad har utrustningen med det där att göra? Det där är väl bara en datorgjord animering lagd som ett lager ovanpå en bild?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-04, 14:53   #1068
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Que? Vad har utrustningen med det där att göra? Det där är väl bara en datorgjord animering lagd som ett lager ovanpå en bild?
Jag trodde att de flesta här vet att man inte behöver dyr utrustning för att göra en gif
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-04, 15:22   #1069
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Jag trodde att de flesta här vet att man inte behöver dyr utrustning för att göra en gif
Haha jag fattar inte varför du nämnde utrustningen i överhuvudtaget och jag förstår fortfarande inte
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-04, 16:25   #1070
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Andromeda

https://i.redd.it/5w5cdewp3bi01.jpg högupplöst original.

Ganska intressant att läsa vad för utrustning personen använder, kikare för 23k $, kamera för 10k $,stativ 10k $ bland annat..
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Haha jag fattar inte varför du nämnde utrustningen i överhuvudtaget och jag förstår fortfarande inte
Människan har använt den utrustningen för att ta bilderna för att göra bilden som är länkad. Och med hjälp av bilderna han tagit har han gjort en fin gif också.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 22:17   #1071
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Astronomers discover that all disk galaxies rotate once every billion years, no matter their size or shape. Lead author: “Discovering such regularity in galaxies really helps us to better understand the mechanics that make them tick.”
http://www.astronomy.com/news/2018/0...-billion-years
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 00:18   #1072
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Organiskt material hittat på Mars?
https://www.nasa.gov/press-release/n...ethane-on-mars
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 11:01   #1073
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Organiskt material hittat på Mars?
https://www.nasa.gov/press-release/n...ethane-on-mars
"Organic molecules contain carbon and hydrogen, and also may include oxygen, nitrogen and other elements. While commonly associated with life, organic molecules also can be created by non-biological processes and are not necessarily indicators of life."
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 20:30   #1074
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
https://www.kronofogden.se/74699.html

Prisvärt?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 11:35   #1075
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Hallå!

Har insett att jag inte bara vill titta upp mot stjärnorna utan att ta den kamera och fotointresse jag har till nästa nivå.
Har bra fotoerfarenhet med min kamera och har mer eller mindre maxat ut möjligheterna jag har med den när det kommer till astrofoto (förutom att jag inte har införskattat någon form av autoguider).

Har försökt plöja hela tråden och har kommit fram till följande:

1. Det är Deep-Sky-fotografering jag vill hålla på med, primärt.
2. Jag har nära till bra klass 3-4-områden på Bortleskalan men även min balkong verkar "helt okej" (klass 4-5 däromkring).
3. Jag har fattat att det är skitsvårt och att jag behöver tålamod. Kommer också att utforska intresset tillsammans med en kompis som är mycket duktig fotograf.

Jag tänker att en budget kring 10 000 för att utforska detta intresse.
Gör jag fel och missar jag något genom att beställa denna?

https://astro.astrosweden.se/sv/arti...q3-pro-synscan

Eller bör jag tänka om och öka budget eller helt enkelt köpa någonting helt annat?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Det är ju minst sagt en djungel.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 13:52   #1076
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Hallå!

Har insett att jag inte bara vill titta upp mot stjärnorna utan att ta den kamera och fotointresse jag har till nästa nivå.
Har bra fotoerfarenhet med min kamera och har mer eller mindre maxat ut möjligheterna jag har med den när det kommer till astrofoto (förutom att jag inte har införskattat någon form av autoguider).

Har försökt plöja hela tråden och har kommit fram till följande:

1. Det är Deep-Sky-fotografering jag vill hålla på med, primärt.
2. Jag har nära till bra klass 3-4-områden på Bortleskalan men även min balkong verkar "helt okej" (klass 4-5 däromkring).
3. Jag har fattat att det är skitsvårt och att jag behöver tålamod. Kommer också att utforska intresset tillsammans med en kompis som är mycket duktig fotograf.

Jag tänker att en budget kring 10 000 för att utforska detta intresse.
Gör jag fel och missar jag något genom att beställa denna?

https://astro.astrosweden.se/sv/arti...q3-pro-synscan

Eller bör jag tänka om och öka budget eller helt enkelt köpa någonting helt annat?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Det är ju minst sagt en djungel.
Tjena forslund!

Kul att du blivit nyfiken på astrofoto. Känner jag dig rätt så kommer du hålla kurser för oss alla inom 1 år.

Jag skulle personligen valt en annan lösning än den du länkade till. Det är en ganska klen montering och på detta en stor, klumpig tub. När det gäller långa exponeringar så är bra montering väldigt viktigt. Det är också enklare att börja med en mindre refraktor. De är betydligt smidigare, kräver ingen kollimering och är överlag mycket tåligare. Sedan blir allting mycket svårare inom astrofotografering desto större teleskop man använder. En mindre refraktor är helt enklare att lyckas med, och en smidig refraktor har man alltid nytta av, även om du köper större saker senare. En halvdassig reflektor på ett klumpigt stativ gör ingen lycklig.

Så min rekommendation är nog att kliva upp ett steg i montering:

https://astro.astrosweden.se/sv/arti...-pro-montering

Och sedan en 80mm refraktor på det:
https://astro.astrosweden.se/sv/arti...o-ota-begagnad

Sedan blir det lite olika tillbehör som behövs såklart, men runt 20k får man en bra setup som räcker länge.

Tid och tålamod är A och O. Många långa nätter blir det.

Jag körde själv EQ6 med 80mm refraktor och SLR men jag fastnade inte då mitt intresse trots allt är rymden, inte fotografering. Vi har så få fina nätter och kärleken till det visuella observerandet tog överhand.

Att fota tar som sagt tid. När man såg att natten såg ut att bli fin så började man packa alla saker, monteringar, teleskop, kamera, dator, batteri, tillbehör och en jäkla massa kablar. Sedan var det en massa konkande och till slut etablering. Att säkerställa att monteringen stod stabilt och fast, börja montera allt prylar och sedan göra polinställning (bara det är ett jäkla knöl första gångerna). Sedan valde man något objekt och därefter började ett evigt arbete med olika typer av exponeringar och guidning; hela tiden se att objektet låg perfekt. Efter några timmar så var det dags att packa ihop allt och i säng typ 2 på natten. Dagen efter började det mödosamma arbetet med att försöka få ihop en bild med stackning och behandling.

Jag sög verkligen på det, och jag blir imponerad varje gång när jag ser tålamodet hos duktiga astrofotografer.

För att få bra råd från riktigt duktiga så rekommenderar jag varmt Astronets forum (svenskt). Några av Sveriges bästa finns där, och de brukar dyka upp och hjälpa till med råd. Sedan har vi såklart Cloudy Nights Forum. Det kan dock kännas något förvirrande då det är så stort och diskussionerna är oftast på en extrem detaljnivå.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 14:01   #1077
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Här är en tråd om 150PDS och många rekommenderar det tyngre och stadigare EQ5:

https://stargazerslounge.com/topic/1...rophotography/

Även om 150PDS är anpassad till foto så skulle jag personligen inte välja en stor reflektor som mitt första teleskop, en smidigare refraktor gör saker klart enklare. Har man sedan en bra montering så kan man ju alltid köpa ytterliga teleskop om man blir biten, tex en smidig SCT eller SW populära Maksutov-Newton.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 14:25   #1078
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Typ detta skulle jag köra på (dock en EQ6):

(Då ser man även med blotta ökat hur mycket stabilare det blir fler mycket långa exponeringar.)



Jämför med denna:

MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 16:14   #1079
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Tack min vän!
Såg också rekommendationerna kring montering och just att HEQ5 var att föredra.
Hade dock inte förstått att skillnaden som var så pass stor som bilderna visar.

Får helt enkelt tänka om och öka budgeten :-) Tuben du länkade var begagnad (trasig) så det blir 18 000 bara för tub+montering. Sedan kringutrustningen till det.
Sett flera som nämnt 20 000 som en siffra där prylarna är bra för ändamålet så det är väl bara att acceptera.

Men får bli några timmar till i research först. Sjukt mycket att läsa på om, trots att boken du rekommenderade för ett par år sedan gav väldigt mycket kunskap när det kommer till observation, så finns det såå mycket att läsa på när det kommer till fotografering...

Det är ansträngningen som lockar - det är inte bara materialsport, utan du måste veta vad du gör, vad du letar efter och sedan lyckas pussla ihop bilder och få fram all information. Tanken kittlar mig :-)
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 17:31   #1080
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Jag vet inte hur många billiga teleskop jag sett som stått oanvända eftersom ägaren hade helt andra förväntningar. Jag tycker Astrosweden är lite väl generösa i sina texter när det gäller deras billigare produkter, men jag antar att volymförsäljning av lågprisprylar är viktigt för deras business.

Du har helt rätt sinneslag för astrofoto och jag är säker på att du lyckas. Men det är som med cykel eller hifi. Skillnaden är rätt markant mellan billiga och ganska billiga saker. Och när det gäller astrofoto är det inte många dagar per år man kan hålla på. Att krångla med hobbex-kvalitet kommer bara göra det frustrerande. Lägg så mycket krut som möjligt på monteringen, det är trots allt den som ska tracka och vara stabil. En bra montering kan man sedan växa med. En bra montering kan du montera allt på, även din systemkamera.
Men en 80 mm refraktor av bra kvalitet tror jag många håller som kanske det bästa förstavalet. Här är en vettig artikel om det:
https://astrobackyard.com/beginner-a...phy-telescope/

Och det går att ta otroliga bilder med en 80mm:


Och det är en materialsport, helt klart. Det finns mycket galet ball utrustning att tråna efter, tex
en TEC/10micron/SBIG rig för 300 000 kr:

(vilket ju inte är så jävla dyrt om man jämför med en Canon 1D och tex deras EF600):

MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)