Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-05-28, 22:04   #676
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Råder det konsensus om att vikten inte spelar roll för muskelbygge om man kör till failure? Borde isåfall vara ett alternativ att köra ett par set armhävningar till fail för bröstet då om man inte hinner gymma en dag
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-29, 09:11   #677
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Råder det konsensus om att vikten inte spelar roll för muskelbygge om man kör till failure? Borde isåfall vara ett alternativ att köra ett par set armhävningar till fail för bröstet då om man inte hinner gymma en dag
Nej

Ja
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-29, 12:59   #678
Waimea
Registered User
 
Waimeas avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 242
Hur många reps ska jag köra för maximal muskeltillväxt?
Waimea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-30, 20:41   #679
timmey111
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 170
Har två olika stänger i gymmet och båda väger 20kg. Ena finns det två ringar på varje sida medan den andra är en ring på varje sida.

Vad är det för skillnad mellan stången? Har läst att det finns OL-stång och SL-stång. Vilken är vilken?

Nu har jag lite dålig koll men är styrkelyft övningar som knäböj mark och bänk? Olympiska lyft är frivändningar, clean jerk?

Och om jag ska köra knäböj, är det då bättre att använda SL-stången?
timmey111 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-30, 21:39   #680
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av timmey111 Visa inlägg
Har två olika stänger i gymmet och båda väger 20kg. Ena finns det två ringar på varje sida medan den andra är en ring på varje sida.

Vad är det för skillnad mellan stången? Har läst att det finns OL-stång och SL-stång. Vilken är vilken?

Nu har jag lite dålig koll men är styrkelyft övningar som knäböj mark och bänk? Olympiska lyft är frivändningar, clean jerk?

Och om jag ska köra knäböj, är det då bättre att använda SL-stången?
Antal ringar vet jag inte om det spelar någon roll. OL- stänger har vanligtvist en ring på sidan och stången roterar om du snurrar på den t.ex.

Styrkelyft har huvudfokus Böj, Mark, bänk

Tyngdlyftning har ryck och stöt (snatch, Clean & jerk).

Beror på vad du tycker är skönast.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-30, 21:45   #681
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av timmey111 Visa inlägg
Har två olika stänger i gymmet och båda väger 20kg. Ena finns det två ringar på varje sida medan den andra är en ring på varje sida.

Vad är det för skillnad mellan stången? Har läst att det finns OL-stång och SL-stång. Vilken är vilken?

Nu har jag lite dålig koll men är styrkelyft övningar som knäböj mark och bänk? Olympiska lyft är frivändningar, clean jerk?

Och om jag ska köra knäböj, är det då bättre att använda SL-stången?
Om du böjer lowbar är SL-stång att föredra. En OL-stång har inte lika grov lättring, så den vill glida på ryggen vid lowbar. Det gör iallafall våran OL-stång, kanske är någon special. Är en Eleiko iallafall.
Detta är typ det enda du inte finner om du gör en snabbgoogling (ja, jag vet trådnamnet).
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-30, 21:48   #682
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av timmey111 Visa inlägg
Har två olika stänger i gymmet och båda väger 20kg. Ena finns det två ringar på varje sida medan den andra är en ring på varje sida.

Vad är det för skillnad mellan stången? Har läst att det finns OL-stång och SL-stång. Vilken är vilken?

Nu har jag lite dålig koll men är styrkelyft övningar som knäböj mark och bänk? Olympiska lyft är frivändningar, clean jerk?

Och om jag ska köra knäböj, är det då bättre att använda SL-stången?
Brukar finnas etiketter på sidan av hylsorna om de inte är bortplockade/lossnade. Där ska det stå vad stången är till för så att säga.

Är det en sån här nedan du menar? I så fall skulle jag gissa på att det är en sk "crossfit-stång". Särskilt om den saknar lättringen i mitten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-30, 21:49   #683
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Om du böjer lowbar är SL-stång att föredra. En OL-stång har inte lika grov lättring, så den vill glida på ryggen vid lowbar. Det gör iallafall våran OL-stång, kanske är någon special. Är en Eleiko iallafall.
Detta är typ det enda du inte finner om du gör en snabbgoogling (ja, jag vet trådnamnet).
Finns träningsstänger och tävlingsstänger för OL-stänger (och säkerligen SL-stänger). Tävlingsstängerna är som rivjärn och troligtvis inget man vill träna med
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 21:18   #684
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Jag vet inte om man detta hör till ämneskategorin, men jag tror jag lider av gynekomasti. Dvs pluffsiga bröstvårtor som sticker fram ovanligt mycket, begränsar mig mycket i vardagslivet om ni frågar mig. Men iallafall har jag bokat tid på vårdcentralen med en doktor för eventuellt ta blodprover och undersöka det hela. Bifogar bilder, eller så är det bara jag som överdriver? Ta en titt själva, vad tror ni? Bör jag kolla upp detta med en doktor?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 18869781_10154938456678962_839766768_o.jpg (86.9 KB, 33 visningar)
Filtyp: jpg 18926409_10154938456903962_968945027_o.jpg (79.9 KB, 25 visningar)
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 21:21   #685
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Senast för sådär 7 år sedan när jag var hos en doktor på vårdcentralen konstaterade han att det handlade bara om lite gener och ingen gynekomasti. Hur som helst så vet jag att mina polare och många andra påpekat att dem sticker fram ovanligt mycket, vilket jag håller med om.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 21:44   #686
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Kolla upp med läkare. Går att behandla!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-02, 00:18   #687
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av timmey111 Visa inlägg
Har två olika stänger i gymmet och båda väger 20kg. Ena finns det två ringar på varje sida medan den andra är en ring på varje sida.

Vad är det för skillnad mellan stången? Har läst att det finns OL-stång och SL-stång. Vilken är vilken?

Nu har jag lite dålig koll men är styrkelyft övningar som knäböj mark och bänk? Olympiska lyft är frivändningar, clean jerk?

Och om jag ska köra knäböj, är det då bättre att använda SL-stången?
Ar det en ring ar det (generellt sett) en stang med officiell markering for antingen SL eller OL. Har den tva ringar sa ar det markeringar for bade SL och OL, dar SL ar de som sitter langre in av de tva.

SL-stanger har 81cm mellan ringarna, och det ar dessa som avgor maxbredd pa greppet i bankpress - pekfingrarna maste tacka ringen. OL-stanger har 91cm mellan ringarna.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-02, 08:27   #688
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Jag vet inte om man detta hör till ämneskategorin, men jag tror jag lider av gynekomasti. Dvs pluffsiga bröstvårtor som sticker fram ovanligt mycket, begränsar mig mycket i vardagslivet om ni frågar mig. Men iallafall har jag bokat tid på vårdcentralen med en doktor för eventuellt ta blodprover och undersöka det hela. Bifogar bilder, eller så är det bara jag som överdriver? Ta en titt själva, vad tror ni? Bör jag kolla upp detta med en doktor?
Inte för att anklaga dig men har du käkat dunderhonung? Det där är väldigt vanlig bieffekt. Men hur som helst så går det att behandla.
Syns det mer eller mindre om du har en tajt tröjja? Det skulle kunna "trycka in strutarna".
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-02, 09:24   #689
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Inte för att anklaga dig men har du käkat dunderhonung? Det där är väldigt vanlig bieffekt. Men hur som helst så går det att behandla.
Syns det mer eller mindre om du har en tajt tröjja? Det skulle kunna "trycka in strutarna".
Hehe ingen fara, men nej har aldrig tagit något sådant. Utifrån vad ni ser, är det gynekomasti? Jag har inga knölar eller är öm om brösten. Men även om det går att behandla är jag mer orolig för återfall. Fick det under min pubertet. Men en operation är jag villig att göra då jag sparat undan pengar för det. Angående tight tröja så syns det mindre, men det är tråkigt att behöva känna sig begränsad i det vardagliga livet när man inte kan ha på sig olika typer av klädesplagg osv.

Senast redigerad av robiiiinnnn den 2017-06-02 klockan 09:25.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-02, 09:28   #690
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Har du ingen hårdare vävnad eller knölar är det inte sannolikt att det är riktigt gynekomasti utan "puffy nipples". Går också att åtgärda kirurgiskt om man stör sig.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)