Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-17, 11:17   #6061
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
För en som inte direkt har koll på klockor, vad är egentligen skillnaden på en "dyr" klocka (över 5000kr) jämfört med en för 1000kr? eller t.om. 500kr.

Vill ha en stilren minimalistisk klocka som håller tiden rätt. Finns en hel del snygga för 500-1000kr. Men om det finns solklara fördelar med att lägga lite mer pengar.

Ute efter liknande stil som denna t.ex: https://cdn.shopify.com/s/files/1/07...ront_1440x.jpg
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 12:39   #6062
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
För en som inte direkt har koll på klockor, vad är egentligen skillnaden på en "dyr" klocka (över 5000kr) jämfört med en för 1000kr? eller t.om. 500kr.

Vill ha en stilren minimalistisk klocka som håller tiden rätt. Finns en hel del snygga för 500-1000kr. Men om det finns solklara fördelar med att lägga lite mer pengar.

Ute efter liknande stil som denna t.ex: https://cdn.shopify.com/s/files/1/07...ront_1440x.jpg
Exklusivitet
Uppskattning av arbetet av handgjorda urverk.

bryr man sig inte om dom två klockorna kan man köpa vilken klocka som helst man gillar. Knappt någon skillnad i Quartzurverken i en 100kr klocka och en för 1500. Det är mer materialval i klockan och märket som styr priset då.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 19:03   #6063
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Kan också vara skillnad i kvalitetskänsla och finish.

En del är ju naturligtvis även enbart kopplad till märket.

Edit, förtydligande: Bättre finish kan tex vara att identiska delar på den dyrare klockan är "mer identiska" än på billigare klockan. Annars kan det vara typ att vissa slipningar är ojämna och skiljer sig lite åt trots att de ska se likadana ut. Men 90% av det där är inget som man märker om man inte bryr sig om det.

Vill man bara ha en klocka som ser "fin ut" och visar tiden kommer man väldigt långt med en budget på under 5000 kr.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-06-17 klockan 19:13.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 23:54   #6064
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
För en som inte direkt har koll på klockor, vad är egentligen skillnaden på en "dyr" klocka (över 5000kr) jämfört med en för 1000kr? eller t.om. 500kr.

Vill ha en stilren minimalistisk klocka som håller tiden rätt. Finns en hel del snygga för 500-1000kr. Men om det finns solklara fördelar med att lägga lite mer pengar.

Ute efter liknande stil som denna t.ex: https://cdn.shopify.com/s/files/1/07...ront_1440x.jpg
For det priset och det utforandet hade jag rekommenderat Daniel Wellington, finns i ratt manga fargkombinationer

__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 07:42   #6065
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Daniel Wellington är kanske det sämsta alternativet att lägga pengarna på. Otroligt lite klocka för pengarna. Vill man ha något i den stilen men komma billigt undan så finns det en drös märken som är lämpligare. Timex exempelvis har många snygga modeller:

https://www.timex.co.uk/southview-41...-dress#start=1

https://www.timex.co.uk/waterbury-40...-dress#start=1

https://www.timex.co.uk/southview-41...-dress#start=1

https://www.timex.co.uk/metropolitan...-dress#start=1
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 09:18   #6066
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Har såklart sett DW innan och googlar man lite så är det just många som säger att det är skräpklockor med ett märke på. (antar att diesel, boss, GANT o alla andra klädmärken gör typ samma sak).

Sen tycker jag nog DW är lite mer minimalistiska jämfört med dom timex du länka. Men dom såg inte dåliga ut.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 17:15   #6067
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Designpreferenser är personliga så där kan man inte göra så mycket, bara att se sig omkring. Tissot Everytime är väldigt lik och en oändligt mycket bättre klocka. Ligger i samma prisklass, kanske något dyrare beroende på vart man köper den: https://www.jomashop.com/tissot-watc...101603100.html
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 10:36   #6068
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Daniel Wellington är kanske det sämsta alternativet att lägga pengarna på.
Beror pa hur man ser pa det

Material och kvalitet pa klockan och urverket kan alltid diskuteras, DW var kanske inte forst med den minimalista och enkla designen, men de gjorde den "kand"... iallafall hos mig

Varje gang jag ser en DW blir reaktionen: Oh, DW... cool fargkombination, kostar formodligen minst 1000 kr

Jamfort med reaktionen jag far nar jag ser en random Timex och/eller no name marke som tillverkar allt och ingenting. Oftast ser man inte ens att det ar en Timex forran man tittar narmare men med DW kanner man till direkt
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 16:12   #6069
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Designpreferenser är personliga så där kan man inte göra så mycket, bara att se sig omkring. Tissot Everytime är väldigt lik och en oändligt mycket bättre klocka. Ligger i samma prisklass, kanske något dyrare beroende på vart man köper den: https://www.jomashop.com/tissot-watc...101603100.html
En Daniel Wellington ser bättre ut och den kommer nog hålla tills man har tröttat på dem. Så ser ingen anledning ett köpa en Tissot bara för att.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 16:25   #6070
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
Tycker man ska köpa det man själv gillar!

...men om jag snabbt jämför så verkar DW vara sämre på några områden: 3 atm, härdat mineralglas vilket dock är ok!, sämre andrahandsvärde?, fulare, tråkigare (sista 2 punkterna mer personliga åsikter).

Måste finnas ett oändligt antal klockor som är ungefär lika. Lägger man på lite i pengar så kan man ju faktiskt få rätt mycket coola grejer. Kolla dessutom tradera för gamla omegaklockor osv. Timex ovan är ju bra. Men om du vill ha DW så ska du köpa det!
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 17:23   #6071
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski Visa inlägg
Tycker man ska köpa det man själv gillar!
Just så!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 19:10   #6072
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski Visa inlägg
Tycker man ska köpa det man själv gillar!

...men om jag snabbt jämför så verkar DW vara sämre på några områden: 3 atm, härdat mineralglas vilket dock är ok!, sämre andrahandsvärde?, fulare, tråkigare (sista 2 punkterna mer personliga åsikter).

Måste finnas ett oändligt antal klockor som är ungefär lika. Lägger man på lite i pengar så kan man ju faktiskt få rätt mycket coola grejer. Kolla dessutom tradera för gamla omegaklockor osv. Timex ovan är ju bra. Men om du vill ha DW så ska du köpa det!
Vem tittar på andrahandsvärde på en sådan relativt billig klocka? Lite som att titta på andrahandsvärde på jeans man köper.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 19:15   #6073
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Vem tittar på andrahandsvärde på en sådan relativt billig klocka? Lite som att titta på andrahandsvärde på jeans man köper.
Köper du en DW-klocka för 1000-1500 (eller vad e nu kostar?) så tror jag inte man får tillbaka något. Typ de Seiko jag köpt som är lite dyrare jag typ fått tillbaka samma eller något mindre = lättsålda.

Jag kollar på det. Alltid. För jag vet att jag säljer och köper nytt vad gäller typ allt
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 19:17   #6074
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Precis så! Man ska köpa det man gillar och har råd med. Jag har en Panerai Luminor 112! Älskar den! Ingen i min bekantskapskrets är intresserad av klockor och ingen har frågat eller kommenterat någonting. Det tycks bara vara jag som bryr mig om klockor. Rätt skönt att slippa kommentarer och undringar. Jag har sagt till min fru att det är en kopia...😇😇😇 Är du glad och nöjd med en DW så skaffa en sån. Det är du som bär klockan som ska trivas med den. Vill du impa finns sådana klockor. Vill du veta själv vad du bär finns sådana klockor. Som Panerai. De flesta har ingen aning om vad det är.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 22:38   #6075
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Precis så! Man ska köpa det man gillar och har råd med. Jag har en Panerai Luminor 112! Älskar den! Ingen i min bekantskapskrets är intresserad av klockor och ingen har frågat eller kommenterat någonting. Det tycks bara vara jag som bryr mig om klockor. Rätt skönt att slippa kommentarer och undringar. Jag har sagt till min fru att det är en kopia...😇😇😇 Är du glad och nöjd med en DW så skaffa en sån. Det är du som bär klockan som ska trivas med den. Vill du impa finns sådana klockor. Vill du veta själv vad du bär finns sådana klockor. Som Panerai. De flesta har ingen aning om vad det är.
Du hade fått stå ut med åtminstonde en kommentar från mig om vilket utmärkt klockval du gjort!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)