Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-10, 09:50   #451
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Bra ideer men jag är nöjd om man får sparat 2000/mån så att dela upp en så liten summa blir krångligt. Huskontot är ett absolut måste. Det sorgliga är ju att man inte kan göra e budget som håller då som sagt så är det alltid nåt med bilen eller liknande
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 12:16   #452
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Bra ideer men jag är nöjd om man får sparat 2000/mån så att dela upp en så liten summa blir krångligt. Huskontot är ett absolut måste. Det sorgliga är ju att man inte kan göra e budget som håller då som sagt så är det alltid nåt med bilen eller liknande
I de flesta internetbanker kan man själv skapa nya konton och sätta upp automatiska överföringar. I vissa kan man även namnge kontona.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 14:22   #453
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
I de flesta internetbanker kan man själv skapa nya konton och sätta upp automatiska överföringar. I vissa kan man även namnge kontona.
Joo fast det är en bra idee fast när man sparar löjliga summor så känns det sådär att flytta nån hundring till nåt semesterkonto, fast pengar är ju alltid pengar.

Nä nu gäller det att göra vad man kan för att dra ner kostnaderna och försöka dra in nåt extra spänn närcdet är möjligt
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 14:42   #454
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Joo fast det är en bra idee fast när man sparar löjliga summor så känns det sådär att flytta nån hundring till nåt semesterkonto, fast pengar är ju alltid pengar.

Nä nu gäller det att göra vad man kan för att dra ner kostnaderna och försöka dra in nåt extra spänn närcdet är möjligt
Sparar du 500kr i månaden med 8% årlig avkastning så har du nästan 300 000kr efter 20 år
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 15:29   #455
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Med tanke på att man i bästa/värsta fall lever 40 år som pensionär i ett land där det knappt föds några barn och som vägrar importera arbetskraft/skattebetalare, så är det en bra idé att ha en del sparat. Jag räknar kallt med 0€ i statlig pension. Lättare att hålla reda på finanserna så Om jag sen råkar ha "för mycket" pengar som gammal, så kan jag leva med det också.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 17:46   #456
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Ja inte har man ju inget hopp om att pengsionerna skulle vara bättre direkt. Själv så har jag tänkt som så att man köper sin bostad, helst en sådan som håller värdet så bra som möjligt, säljer den när barnen flyttat eller man blir pensionär och köpeŕ nåt mindre. Frågan är ju att vem vet hur världen ser ut om 30 år. Alla borde pensionsspara annars är man lätt körd.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 13:33   #457
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Ifall man sätter in pengarna på ett sparkonto, behöver man isåfall skatta på den intjänade räntan? Vad är egentligen skillnaden på att ha pengarna på ett sparkonto jmf med någon räntefond i ett AF-konto?

och en till fråga är ifall det är bättre o köra räntefonder i sitt AF eller isk? Det senare kanske äter upp den lilla räntan man får ihop
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 14:40   #458
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Ifall man sätter in pengarna på ett sparkonto, behöver man isåfall skatta på den intjänade räntan? Vad är egentligen skillnaden på att ha pengarna på ett sparkonto jmf med någon räntefond i ett AF-konto?

och en till fråga är ifall det är bättre o köra räntefonder i sitt AF eller isk? Det senare kanske äter upp den lilla räntan man får ihop
är det ett sparande som du behöver inom 1-5 år skulle jag kört på ett sparkonto med så hög ränta som möjligt och fri insättningsgaranti. Ska du spara pengarna längre så tycker jag indexfonder blandat med räntefonder isf är ett alternativ. Jag skulle alltid valt ISK för enkelhetens skull. Att bara investera i räntor är för mig värdelöst
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 16:22   #459
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Jag tänkte börja spara lite mer långsiktigt men ändå ha kvar en del som jag kan använda när jag vill till resor osv.

Tänkte starta med att dela upp det ungefär:

~150k i ett ISK-konto, typ Avanza zero eller liknande, där jag lägger in ~3000 i månaden. Tanken är väl att det ska ligga i ~5-10 år.

~50k i ett riktigt långsiktigt sparande, typ pension. Där jag lägger in 1k i månaden. Vad kan vara en bra idé att köra på för konto här?

Sen har jag resten liggandes på ett vanligt konto som jag kan använda när jag vill. Där sparar jag väl då ca 5-6k i månaden.

Sen kanske jag börjar spara mer och mer i det förstnämnda. Men till att börja med, kan det ovan vara en god idé?

Vill som sagt göra så lite som möjligt med mina pengar, bara låta dom ligga och så skjuter jag in lite per månad Därför tänkte jag att något som t.ex Avanza Zero är ok?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 17:24   #460
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag tänkte börja spara lite mer långsiktigt men ändå ha kvar en del som jag kan använda när jag vill till resor osv.

Tänkte starta med att dela upp det ungefär:

~150k i ett ISK-konto, typ Avanza zero eller liknande, där jag lägger in ~3000 i månaden. Tanken är väl att det ska ligga i ~5-10 år.

~50k i ett riktigt långsiktigt sparande, typ pension. Där jag lägger in 1k i månaden. Vad kan vara en bra idé att köra på för konto här?

Sen har jag resten liggandes på ett vanligt konto som jag kan använda när jag vill. Där sparar jag väl då ca 5-6k i månaden.

Sen kanske jag börjar spara mer och mer i det förstnämnda. Men till att börja med, kan det ovan vara en god idé?

Vill som sagt göra så lite som möjligt med mina pengar, bara låta dom ligga och så skjuter jag in lite per månad Därför tänkte jag att något som t.ex Avanza Zero är ok?
Avanza zero på långsiktiga sparandet också.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 18:14   #461
Pintan
Guest
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 815
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag tänkte börja spara lite mer långsiktigt men ändå ha kvar en del som jag kan använda när jag vill till resor osv.

Tänkte starta med att dela upp det ungefär:

~150k i ett ISK-konto, typ Avanza zero eller liknande, där jag lägger in ~3000 i månaden. Tanken är väl att det ska ligga i ~5-10 år.

~50k i ett riktigt långsiktigt sparande, typ pension. Där jag lägger in 1k i månaden. Vad kan vara en bra idé att köra på för konto här?

Sen har jag resten liggandes på ett vanligt konto som jag kan använda när jag vill. Där sparar jag väl då ca 5-6k i månaden.

Sen kanske jag börjar spara mer och mer i det förstnämnda. Men till att börja med, kan det ovan vara en god idé?

Vill som sagt göra så lite som möjligt med mina pengar, bara låta dom ligga och så skjuter jag in lite per månad Därför tänkte jag att något som t.ex Avanza Zero är ok?
Personligen hade jag valt (vilket jag även har) Nordnet superfonden sverige i stället för Avanza.

Följer ett bredare index med historiskt bättre avkastning. Bättre diversifiering till samma pris (gratis) helt enkelt.
Pintan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 19:25   #462
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag tänkte börja spara lite mer långsiktigt men ändå ha kvar en del som jag kan använda när jag vill till resor osv.

Tänkte starta med att dela upp det ungefär:

~150k i ett ISK-konto, typ Avanza zero eller liknande, där jag lägger in ~3000 i månaden. Tanken är väl att det ska ligga i ~5-10 år.

~50k i ett riktigt långsiktigt sparande, typ pension. Där jag lägger in 1k i månaden. Vad kan vara en bra idé att köra på för konto här?

Sen har jag resten liggandes på ett vanligt konto som jag kan använda när jag vill. Där sparar jag väl då ca 5-6k i månaden.

Sen kanske jag börjar spara mer och mer i det förstnämnda. Men till att börja med, kan det ovan vara en god idé?

Vill som sagt göra så lite som möjligt med mina pengar, bara låta dom ligga och så skjuter jag in lite per månad Därför tänkte jag att något som t.ex Avanza Zero är ok?
Låter sunt. Jag själv har ett investeringskonto där jag lägger alla pengar, oavsett om det är pension eller långsiktigt sparande. För mig spelar inte "pensionspengar" roll utan jag kommer ha pengar att ta av, vare sig det är innan eller efter pension. Min plan är att bli ekonomisk fri inom 15 år

Avanza zero består av de 30 mest omsatta bolagen på stockholmsbörsen, så jag tycker du även ska ha större andel i en globalfond, typ avanza global eller länsförsäkring global indexnära. Jag skulle lagt upp 60 - 80 % i global indexfond och resten i svensk indexfond typ avanza zero eller annan och kanske haft med någon tillväxtfond eller småbolagsfond. Alla ska vara billiga, vilket är det absolut viktigaste! Gå inte på och köp aktivt förvaltade fonder och förlora stora summor pga. avgifterna. Jag skrev om avgifter på min instagram om du vill läsa.

https://www.instagram.com/ekonomidoktorn/ (bild med pengar och en rosa gris)
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-22, 07:00   #463
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Tack för svaren alla!

Jag ska ta och läsa ditt inlägg Mattilainen! =)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-22, 10:35   #464
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Mattilainen, och ni andra också.

Vad tycker du om att låna ut pengar till andra via företag? Tex som Savelend. Verkar vara en avkastning på runt 8-10%.

Dock finns det en risk. Men det är ett sätt att få ihop mer pengar som inte är kopplat till hur börsen går. kan vara bra att ha en mindre del av sitt "sparande"(högre risk då det inte är någon insättningsgaranti). Men kanske 5-10% av sin totala investering?

Såg ett avsnitt av det på rikatillsammans och blev lite nyfiken.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-22, 12:12   #465
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Jag investerade en liten (som tur var) slant i Loanland och det gick bekant åt skogen. Vad Saveland gör bättre har jag ingen aning om men det verkar åtminstone fungera än så länge. Samtidigt är detta en investering man inte kan stoppa in i en kapitalförsäkring och måste därför skatta ränteinkomsterna. Svårt att få överblick och risknivån är svår att avgöra.

Jag har istället valt aktieägande i Resurs Holding för exponering mot smålån, köp på 55kr idag 60kr. Utdelningen för 2019 blev 3.75kr så det blir en fin "ränta" om man nu letar efter det.


https://petrusko.blogspot.com/2019/1...s-holding.html
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)