Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-05, 10:46   #421
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
30% skatt på vinsten vs årlig skatt 0,51% på hela investeringen. När det är fördelaktigt beror således på hur investeringarna utvecklas. För "normala" sparare anses ISK vara fördelaktigt under "normala" förhållanden.

Som sagts så bör du dock beakta hur skatter hanteras i det land som du bor i.
Fast man ska komma ihåg att ISK-skatten dels beräknas med statslåneräntan som underlag samt är i riskzonen för politiska åtgärder eftersom det från vänsterhåll ses som skattesmitning...
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 10:57   #422
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Fast man ska komma ihåg att ISK-skatten dels beräknas med statslåneräntan som underlag samt är i riskzonen för politiska åtgärder eftersom det från vänsterhåll ses som skattesmitning...
Iom att man får reda på hur den förändras i förväg och det inte finns någon skatt på vinst, så är det bara att byta till "vanligt" konto om det förändras till ofördelaktiga nivåer.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 11:09   #423
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
30% skatt på vinsten vs årlig skatt 0,51% på hela investeringen. När det är fördelaktigt beror således på hur investeringarna utvecklas. För "normala" sparare anses ISK vara fördelaktigt under "normala" förhållanden.

Som sagts så bör du dock beakta hur skatter hanteras i det land som du bor i.
Jo insåg precis det, 30% av vinsten är så klart betydligt mindre än 30% av hela investeringen om man inte har kanontur med sin investering Då ter sig ett Aktie/fond-konto ändå som ett rimligt investeringsalternativ jämfört med ISK.

ISK verkar mest lämpat för när man vill göra snabba klipp snarare än långsiktig tillväxt eftersom schablonskatt blir mer betydande ju längre man håller sin investering.

Som jag har förstått det borde Aktiekonto vara fördelaktigt som EU-boende i och med att det inte beskattas överhuvudtaget förrän man säljer och man slipper krångel med att skatta i två länder, förutom vid säljtillfället om man fortfarande skulle befinna sig utomlands.

Senast redigerad av Sasquatch den 2019-12-05 klockan 11:11.
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 11:58   #424
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Sasquatch Visa inlägg
ISK verkar mest lämpat för när man vill göra snabba klipp snarare än långsiktig tillväxt eftersom schablonskatt blir mer betydande ju längre man håller sin investering.
Nja, en viktig del hos många är investerare är utdelningar och dessa är skattefria (när man fått hem källskatten) när de går in i ISK, men 30% skatt för vanligt aktiekonto i Sverige (25% eller något liknande i Tyskland vill jag minnas).
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 12:15   #425
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Vi vill spara rätt kortsiktigt, 3-4 år. Syftet är att få ihop med pengar för att köpa en större bostad.

Hur hade ni investerat? Eller lagt allt på sparkonto?
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 12:24   #426
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Vi vill spara rätt kortsiktigt, 3-4 år. Syftet är att få ihop med pengar för att köpa en större bostad.

Hur hade ni investerat? Eller lagt allt på sparkonto?
Allt på sparkonto.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 13:07   #427
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av slartibartfast Visa inlägg
allt på sparkonto.
+1
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 14:21   #428
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Vi vill spara rätt kortsiktigt, 3-4 år. Syftet är att få ihop med pengar för att köpa en större bostad.

Hur hade ni investerat? Eller lagt allt på sparkonto?
Hade delat upp det i indexfonder samt räntefonder för att minska risken. Mest troligt blir det ingen börskrasch á la 2008 och du vill inte gå minste om att pengarna kan växa litegrann.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 18:25   #429
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Hade delat upp det i indexfonder samt räntefonder för att minska risken. Mest troligt blir det ingen börskrasch á la 2008 och du vill inte gå minste om att pengarna kan växa litegrann.
När det gäller räntefonder resonerar jag så att, när det knappt finns något att vinna på det ändå är det lika bra att spela helt safe och ta sparkonto istället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 18:47   #430
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
När det gäller räntefonder resonerar jag så att, när det knappt finns något att vinna på det ändå är det lika bra att spela helt safe och ta sparkonto istället.
Så hälften index, hälften sparkonto då, typ, om man justerar mitt förslag?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 19:12   #431
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Allt på sparkonto.
Håller med.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 19:53   #432
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Så hälften index, hälften sparkonto då, typ, om man justerar mitt förslag?
Håller med om att räntefonder inte ger något men självklart ger det en säkerhet och att ha 90/10 % portfölj sägs ge bäst avkastning än mot 100/0 % portfölj. Detta just för att man varje år ombalanserar och säljer av det dyra och köper det billiga. Det är så lite skillnad så skulle inte bry mig. Dock tycker jag att är man under 50 år så kör man allt i aktiefonder.

jag tycker också att man sparar ihop till en bra buffert och sedan kan man investera allt utöver det. Har man ingen buffert så är det prio 1.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 21:51   #433
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Så hälften index, hälften sparkonto då, typ, om man justerar mitt förslag?
Ja så hade jag gjort

Om man redan har bostad med relativ låg belåningsgrad kanske man bör satsa mer offensivt sålänge man har en god buffert (i sparkonto). Typ 100k som håller en flytande om skiten träffar fläkten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 22:25   #434
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Håller med om att räntefonder inte ger något men självklart ger det en säkerhet och att ha 90/10 % portfölj sägs ge bäst avkastning än mot 100/0 % portfölj. Detta just för att man varje år ombalanserar och säljer av det dyra och köper det billiga. Det är så lite skillnad så skulle inte bry mig. Dock tycker jag att är man under 50 år så kör man allt i aktiefonder.

jag tycker också att man sparar ihop till en bra buffert och sedan kan man investera allt utöver det. Har man ingen buffert så är det prio 1.
Jo, tänkte som en "säkerhet" om man är ängslig och verkligen måste ta ut pengarna om 3-4 år ovsett hur börsen går. Tror inte på någon brutal börskrash så själv hade jag haft allt i indexfonder som mitt "defensiva"val.

Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Ja så hade jag gjort

Om man redan har bostad med relativ låg belåningsgrad kanske man bör satsa mer offensivt sålänge man har en god buffert (i sparkonto). Typ 100k som håller en flytande om skiten träffar fläkten.
Tror inte på någon skitfläkt, ligger 90% i aktier och tuffar uppåt yeah baby. Men är man defensiv så ska man ju så klart inte lasta in allt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 22:30   #435
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Jo, tänkte som en "säkerhet" om man är ängslig och verkligen måste ta ut pengarna om 3-4 år ovsett hur börsen går. Tror inte på någon brutal börskrash så själv hade jag haft allt i indexfonder som mitt "defensiva"val.



Tror inte på någon skitfläkt, ligger 90% i aktier och tuffar uppåt yeah baby. Men är man defensiv så ska man ju så klart inte lasta in allt.
Det finns alltid risk för 50 % nedgång, det har historiskt hänt 3 gånger var 15 år på ett ungefär. Så riktigt tråkigt att förlora pengar om man vet med sig att man ska använda pengarna inom 3 - 4 år. Har man en buffert så ska man inte behöva


Får jag tipsa om mitt egna instagramkonto kring privatekonomi och investering? Tänker hålla det relativt enkelt för att få fler att våga investera och faktiskt ta tag i sin privatekonomi. Om ni är intresserade så följ. Ingen försäljningsskit utan rent informativt. Ni får gärna komma med ämnen som bör tas upp etc.

https://www.instagram.com/borjainvestera/
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu

Senast redigerad av mattilainen den 2019-12-05 klockan 22:32.
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)