Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-13, 07:20   #31
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Varför har C-vitamintillskott ofta doser som är mångdubbelt RDI? Jag åt en brustablett i helgen som hade 1250%.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 11:08   #32
vaskr
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Varför har C-vitamintillskott ofta doser som är mångdubbelt RDI? Jag åt en brustablett i helgen som hade 1250%.
Låter mig själv killgissa och säga att det beror på att det är lite oklart hur mycket kroppen kan ta upp vitaminer från tillskott, samt att det är omöjligt att överdosera på C-vitamin. Det kombinerat med att man sannolikt (tror sig ha) har ett underskott redan om man väljer att ta en brustablett?

Är också nyfiken på detta om nån skulle ha ett kvalificerat svar..
vaskr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 18:16   #33
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Askorbinsyra är billigt att tillverka. Gå till hyllan med baktillbehör eller kryddor hittar ni påsar med askorbinsyra för en tia. Det är harmlöst. Man blir möjligen sur i magen men inga andra akuta effekter. Jag tror att det är avgörande.
Säkert har också Linus Pauling haft påverkan på oss som växte upp på 60- och 70-talet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Linus_Pauling
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 18:25   #34
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av vaskr Visa inlägg
Låter mig själv killgissa och säga att det beror på att det är lite oklart hur mycket kroppen kan ta upp vitaminer från tillskott, samt att det är omöjligt att överdosera på C-vitamin. Det kombinerat med att man sannolikt (tror sig ha) har ett underskott redan om man väljer att ta en brustablett?

Är också nyfiken på detta om nån skulle ha ett kvalificerat svar..
Svar på din killgissning:
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Plasma och vävnad är fullständigt mättade vid ett intag av 400 mg per dag.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vitamin C också. För mycket kan bli prooxidativt.

Citat:
Among numerous reports concerning positive effect of vitamin C as antioxidant and free radicals scavenger, there are also those pointing at its potentially pernicious effect. Vitamin C, especially in the doses exceeding daily recommended dietary allowance may result in oxalate crystallization, formation of advanced glycation end products and even exert prooxidant effect.
Pol Merkuriusz Lek. 2005 Oct;19(112):600-3.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit

Senast redigerad av exevision den 2019-05-13 klockan 18:27.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 16:17   #35
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Askorbinsyra är billigt att tillverka. Gå till hyllan med baktillbehör eller kryddor hittar ni påsar med askorbinsyra för en tia. Det är harmlöst. Man blir möjligen sur i magen men inga andra akuta effekter. Jag tror att det är avgörande.
Säkert har också Linus Pauling haft påverkan på oss som växte upp på 60- och 70-talet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Linus_Pauling
Dra i dig en påse askorbinsyra och återkom ang akuta effekter.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 19:13   #36
Anomali
Registered User
 
Anomalis avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 21
Hej,

Har sedan januari gått ned 30kg och siktar på att landa på 80 nu tills juli.
Tänker då för första gången i mitt liv börja på gym.. ska man inleda med något kosttillskott typ Kreatin eller ska det helst vänta tills man kommit igång och kört ett tag?

25år
Anomali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 11:29   #37
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Anomali Visa inlägg
Hej,

Har sedan januari gått ned 30kg och siktar på att landa på 80 nu tills juli.
Tänker då för första gången i mitt liv börja på gym.. ska man inleda med något kosttillskott typ Kreatin eller ska det helst vänta tills man kommit igång och kört ett tag?

25år
Kreatin är ett bra tillskott men inget du behöver.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-29, 12:50   #38
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Vilken roll spelar det för upptagningshastigheten hur mycket vatten som vassleprotein är löst i?

Ponera två identiska doser a 30gram, den ena blandad i 1 liter vatten, den andra i ngn deciliter, närmare mättad lösning.

Tas bägge på fastande mage, hur skiljer sig upptag och nedbrytning åt, om ens alls?

Skulle man kunna spekulera att det är bättre med lite vätska för att förhindra proteinnedbrytning under längre tid, eller bättre med mer vätska för att snabbare uppreglera MPS? Spelar det ngn roll.
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-29, 13:17   #39
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Proteinet i sig påverkas inte, men magsäckstömningens hastighet är direkt kopplad till vattenmängd. Ju mer, desto snabbare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-29, 17:04   #40
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Anomali Visa inlägg
Hej,

Har sedan januari gått ned 30kg och siktar på att landa på 80 nu tills juli.
Tänker då för första gången i mitt liv börja på gym.. ska man inleda med något kosttillskott typ Kreatin eller ska det helst vänta tills man kommit igång och kört ett tag?

25år
Jag var i liknande sits som dig, fet å jävlig och gick ner mycket och började sedan gymma.

Jag hittade övningar och program som passade mig och började lugnt för att vänja min försoffade kropp, dvs leder, senor, muskler, ja allt. Gymmade i ca 6 månader innan jag började med vassleprotein och kreatin, och detta hade en märkbar samt snabb effekt.

Men nu är jag 41 år och du 25 så mitt råd är att gymma i iaf 3 månader för att hitta formen, rätt program, rätt övningar, rätt antal set och reps samt vänja kroppen. Sedan när du är trygg i din träning och börjar bli van samt inte har några nybörjarkrämpor så lägg till kreatin och protein.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-29, 20:10   #41
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det finns noll anledningar att vänta med att få kreatinets fördelar. Dessutom har kreatin större effekt hos nybörjare än hos personer med styrketräningsvana.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 08:33   #42
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det finns noll anledningar att vänta med att få kreatinets fördelar. Dessutom har kreatin större effekt hos nybörjare än hos personer med styrketräningsvana.
Man kan ju pressa ut lite till ur träningen med kreatin, tror du inte det finns ett värde i att ta det lite lugnt i början om man är otränad för att undvika skador?

Den där sista repetitionen på sista setet som kreatinet kan hjälpa dig uppnå är kanske den som orsakar en skada eller några veckors värk pga att man är otränad nybörjare.

Så var mitt tänk men jag kan absolut ha fel!
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-03, 11:35   #43
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Var nyss och skulle köpa kreatin, deras vanliga monohydrat som jag alltid köper var slut så säljaren erbjöd en annan som hette micronized creatine av märket optimum nutrition för samma pris, detta kommer fungera lika bra som monohydrat va? Har väl inte blivit "lurad"? Och riskerar väl inte att få i mig dopingpreparat nu va?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-03, 18:13   #44
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Micronized brukar betyda att kreatinet är extremt fint malt för att lättare gå att lösa upp i vatten.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 10:54   #45
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Någon mening att ta dextros och/eller maltodextrin 30-60min före ett gympass?

Fyller man på några slags depåer som gör att man kan pumpa mukklerna lite extra intensivt eller lite längre typ?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)