Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-14, 00:28   #1
Kay123
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 214
creatin och hairloss

en gang for alla eller snarare kanske undrar om det finns nagot ny forskning som slutgiltigen bekfraftar/dementerar att kreatin kan orska haravfall?

king grub ?
Kay123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 00:45   #2
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Finns inga mig veterligen vetenskapliga bevis. Det finns mängder av anekdoter.

Three weeks of creatine monohydrate supplementation affects dihydrotestosterone to testosterone ratio in college-aged rugby players.

Citat:
CONCLUSIONS:
Creatine supplementation may, in part, act through an increased rate of conversion of T to DHT. Further investigation is warranted as a result of the high frequency of individuals using creatine supplementation and the long-term safety of alterations in circulating androgen composition. STATEMENT OF CLINICAL RELEVANCE: Although creatine is a widely used ergogenic aid, the mechanisms of action are incompletely understood, particularly in relation to dihydrotestosterone, and therefore the long-term clinical safety cannot be guaranteed.
Studien är liten och gissar att någon kan komma med mer information angående DHTs påverkan av kreatin.

Frågar du mig så är det säkert att använda kreatin.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 08:40   #3
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Jag tappar sakta hår OCH intar kreatin.

Är snart 40, man, med håravfall vanligt förekommande i släkten.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 08:16   #4
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Jag klänger fortfarande fast vid de sista håren så det kan kallas en frisyr, men börjar inte bli långt kvar tills det blir rakat (kommer inte se klok ut då). Undviker själv kreatin nu så länge eftersom jag tyckte mera strån lossnade per dag när jag testade under en period.

Har inget mera vetenskapligt att komma med men jag tror det är såhär:
Orsakar kreatin mera hårbortfall om du inte redan är tunnhårig eller inte har det i släkten?
- Nej
Orsakar kreatin mera hårbortfall om du redan är tunnhårig eller har det i släkten?
- Kanske
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 08:53   #5
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Rent anekdotiskt så tyckte jag kreatin hade motsatt effekt på mig. I princip alla män i min släkt på båda sidor har varit mer eller mindre skalliga vid 25 så för mig r det skit samma. Varit rakad sedan 22.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 11:00   #6
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 509
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=1364

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=1361

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=1362
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 11:34   #7
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
En bra sammanfattning av vad som sagts - so far
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 14:30   #8
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Tror inte det har med kreatinet att göra utan mera med att träningen generellt skyndar på processen, dvs om det kanske hade hänt när du var 45-50 så kommer det ske när du är runt 30 om du tränat tungt i många år.

Vi kommer aldrig få ett svar på det här, det är för många faktorer som spelar in för att man ska kunna få ett definitivt svar.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-08-18 klockan 14:31.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 15:44   #9
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Tror inte det har med kreatinet att göra utan mera med att träningen generellt skyndar på processen, dvs om det kanske hade hänt när du var 45-50 så kommer det ske när du är runt 30 om du tränat tungt i många år.

Vi kommer aldrig få ett svar på det här, det är för många faktorer som spelar in för att man ska kunna få ett definitivt svar.
Är väl rätt normalt att få första 'katastrofala' hårtappet runt eller efter 30? Vet att jag själv och många i min närhet verkligen tog ett kliv mot svalare skalp då. Även om jag har turen nog att håret är relativt tjock fortfarande.

Ställer mig skeptisk till din spekulering här, Bärsärk. Så har vi båda sidor på ett ämne som är nästan omöjligt.

Senast redigerad av Rahf den 2019-08-18 klockan 15:45.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-19, 08:13   #10
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Tror inte det har med kreatinet att göra utan mera med att träningen generellt skyndar på processen, dvs om det kanske hade hänt när du var 45-50 så kommer det ske när du är runt 30 om du tränat tungt i många år.
Enig med detta, sett många duktiga SL-are/byggare som tappat håret tidigt trots att deras bröder inte tappat alls nämnvärt lika mycket. Vad jag vet var de rena också och testades regelbundet. Har dock endast sett detta samband bland de som kör väldigt seriöst och hårt i många år.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 14:28   #11
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Enig med detta, sett många duktiga SL-are/byggare som tappat håret tidigt trots att deras bröder inte tappat alls nämnvärt lika mycket. Vad jag vet var de rena också och testades regelbundet. Har dock endast sett detta samband bland de som kör väldigt seriöst och hårt i många år.
Tror inte det har att göra med om du är ren eller inte, många byggare blir av ju av med håret också



Av top 20 i världen på byggarscenen lär de ju vara max 5 med hår.

Dessa herrar tar ju hormoner och det är ju just det som gör att man påskyndar processen, hormoner som du också får helt naturligt från när du tränar tungt men givetvis inte på samma nivå som en proffsbyggare.

Jag bara spekulerar fritt, men tycker jag har sett på tok för många grova människor utan hår för att de ska vara en slump att det inte hänger ihop på något sätt med träningen (obs inte just pga kreatinet)

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-08-20 klockan 14:31.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 14:33   #12
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Tror inte det har att göra med om du är ren eller inte, många byggare blir av ju av med håret också



Av top 20 i världen på byggarscenen lär de ju vara max 5 med hår.

Dessa herrar tar ju hormoner och det är ju just det som gör att man påskyndar processen, hormoner som du också får helt naturligt från när du tränar tungt men givetvis inte på samma nivå som en proffsbyggare.

Jag bara spekulerar fritt, men tycker jag har sett på tok för många grova människor utan hår för att de ska vara en slump att det inte hänger ihop på något sätt med träningen (obs inte just pga kreatinet)
Rakat är ju standard på BB-scenen, och även vissa som inte rakar skalpen visar begynnande flint på gång.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 22:41   #13
Kay123
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Tror inte det har att göra med om du är ren eller inte, många byggare blir av ju av med håret också



Av top 20 i världen på byggarscenen lär de ju vara max 5 med hår.

Dessa herrar tar ju hormoner och det är ju just det som gör att man påskyndar processen, hormoner som du också får helt naturligt från när du tränar tungt men givetvis inte på samma nivå som en proffsbyggare.

Jag bara spekulerar fritt, men tycker jag har sett på tok för många grova människor utan hår för att de ska vara en slump att det inte hänger ihop på något sätt med träningen (obs inte just pga kreatinet)
men ar nu skona eller ni vet val att trycka super cykler steoroider i 10ar plus som dessa herrar pa bild du visar avsevart okar haravfall.... annars vet jag att det till allra storsta del gora med genetik fran slakt, pappa etc men
ni kan inte jamfora naturliga byggare jag sjalv mot icke naturliga.....
da kommer 100 andra faktorer in sakerligen min fraga va gallande kreatin
Kay123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 07:16   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Tror inte det har med kreatinet att göra utan mera med att träningen generellt skyndar på processen, dvs om det kanske hade hänt när du var 45-50 så kommer det ske när du är runt 30 om du tränat tungt i många år.

Vi kommer aldrig få ett svar på det här, det är för många faktorer som spelar in för att man ska kunna få ett definitivt svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Enig med detta, sett många duktiga SL-are/byggare som tappat håret tidigt trots att deras bröder inte tappat alls nämnvärt lika mycket. Vad jag vet var de rena också och testades regelbundet. Har dock endast sett detta samband bland de som kör väldigt seriöst och hårt i många år.
Haha, det slog mig precis att jag är mer skallig än min tre år äldre bror som inte tränar. Han är starkare i många muskelgrupper dessutom, ingen rättvisa alls.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 10:37   #15
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Kay123 Visa inlägg
men ar nu skona eller ni vet val att trycka super cykler steoroider i 10ar plus som dessa herrar pa bild du visar avsevart okar haravfall.... annars vet jag att det till allra storsta del gora med genetik fran slakt, pappa etc men
ni kan inte jamfora naturliga byggare jag sjalv mot icke naturliga.....
da kommer 100 andra faktorer in sakerligen min fraga va gallande kreatin
Släpp kreatinet det är träningen som gör det i så fall, grabbarna på scen är dopade ja men min poäng var ju att de hormoner som de trycker i sig är ju sånt vi alla har i oss naturligt fast i mindre doser dock om du tränar så ökar du ju dina naturliga doser så sambandet kan ju finnas där i vilket fall.

Dock tror jag att du måste träna på en ganska så hård och seriös nivå samt i flera år för då börjar vi ju prata om stress och sånt också som säkert spelar in det med i att påskynda processen.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Haha, det slog mig precis att jag är mer skallig än min tre år äldre bror som inte tränar. Han är starkare i många muskelgrupper dessutom, ingen rättvisa alls.
Samma här, finns ingen i släkten som jag känner till heller.

Vi hade säkert blivit lite skalliga i alla fall, fast kanske 10+ år senare.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-08-29 klockan 10:40.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)