Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-30, 09:44   #31
Calleman
Registered User
 
Callemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Höllviken
Inlägg: 634
När jag fick beskedet att vi väntade tvillingar så trodde jag i princip att träningen var över och att man i bästa fall skulle få börja underhållsträna. Men följande åtgärder är gjorda:

- Träna på lunchen 1-2 ggr i veckan
- Skaffat hantlar, skivstång och träningsbänk för träning i trädgården april-sep. Där kan barnen med fördel vara med. Först kröp de runt, och numera springer de runt.
- Börjat springa. 30 min kan man alltid ta sig iväg när frun kan ta barnen

I övrigt:

- Skaffat robotdammsugare vilket gör att vi faktiskt aldrig behöver dammsuga manuellt och behöver damma varannan månad på sin höjd. Hinner aldrig komma något damma när den får härja fritt när man jobbar
- Börjat med matkassar. Man behöver aldrig handla på vardagarna och heller inte tänka på vad man ska äta
- Inse att båda parter inte behöver vara med barnen alltid, utan det är ok att ge varandra lite egentid då och då
- Har ett flexibelt jobb så börjar sällan senare än 6.30 vilket gör att jag i alla fall en gång i veckan kan klämma in en träning innan hämtning på förskolan
- Allmänt effektivisera sin tid när man inte är med barnen

Vad man också hade kunnat göra:

- Träna innan barnen vaknar (här väljer jag att gå till jobb istället, då jag i mitt fall sparar mer tid att istället träna direkt efter jobb, alternativt på lunchen)
- Träna efter att barnen somnat. För min del brukar det sällan vara innan 20.30 och det enda jag känner för då är att sätta mig i soffan och vila

Har säkert fler tips att komma med. Men det är långt ifrån omöjligt att hinna med träningen, och jag anser att man behöver den mer än någonsin som småbarnsförälder.
Calleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 09:48   #32
Calleman
Registered User
 
Callemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Höllviken
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Oavsett hur man vrider och vänder på det så blir det ju konsekvenser av att träna. Kör du morgonpass kommer du vara seg och vilja gå och lägga dig tidigt på kvällen. Kör du på lunchen kommer det gå ut över jobbet till viss del och kör du efter jobbet eller kvällen tar du en massa tid från familjen.

De få jag känner som kan träna seriöst, och vara noga med kosten dessutom, är helt ointresserade av karriär och skiter mycket i sina barn/familj. Det är jobb och efter det träning som gäller. För hur man än kortar ner så tar ju träningen minst 2 timmar med resa/ombyte/mat etc. Efter träningen orkar de inte göra så mycket mer än att hänga i soffan resten av dagen/kvällen.
Det här stämmer inte i mitt fall. Alla pass behöver inte vara monsterpass. Jag har kört många pass hemma i vardagsrummet med barnen runt omkring mig. T ex köra 10 set axelpress och armar. Mage kan man ta 10-15 minuter lite när som. Köra 10 set rodd och 20-reppare mark osv osv.

Man får anpassa sig lite helt enkelt och inse att man inte behöver köra allt "optimalt".
Calleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 10:04   #33
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Calleman Visa inlägg
Det här stämmer inte i mitt fall. Alla pass behöver inte vara monsterpass. Jag har kört många pass hemma i vardagsrummet med barnen runt omkring mig. T ex köra 10 set axelpress och armar. Mage kan man ta 10-15 minuter lite när som. Köra 10 set rodd och 20-reppare mark osv osv.

Man får anpassa sig lite helt enkelt och inse att man inte behöver köra allt "optimalt".
Absolut! Men eftersom TS skrev "Eller måste man vara beredd att lägga allt om man vill ha lite högre mål med sin träning?", så utgick jag från att han ville ha ut optimalt av sin träning, och de personer som jag känner som verkligen satsar på träningen försakar typ det mesta annat, familj, karriär, vanligt liv. De skulle inte gå och träna kl 5 eller kl 21 på kvällen, de tränar då träningen går bäst oftast runt 17:00-20:00 5-6 dagar i veckan och bara i undantagsfall på andra tider. De äter sin egen mat, familjen i övrigt en annan mat osv. Ofast är det ju ett kraftigt träningsberoende bakom så smusslande och ljugande är ju inte direkt ovanligt.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 10:17   #34
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Inte för att nedvärdera din träning på något vis, men jag föreställer mig att bröst torde vara en av de lättare musklerna att underhålla med hemmaträning, via femtioelva olika armhävningsvarianter. (Nu kanske du är så vrålstark så du klarar fler än 12 strikta enarmsarmhävningar, då börjar det väl bli svårt iofs.)
Enarmsarmhävningar kan nog vara bra. Tyvärr har jag haft lite skadeproblematik med min vänsteraxel som gör att enarmsarmhävningar inte känns bra. Istället försöker jag lägga in armhävningar med ryggsäck och flyes med gummiband i ett desperat försök att bibehålla så mycket som möjligt av mina sakta vittrande bröstmuskler.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 10:27   #35
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Om man hade möjlighet att träna på lunchen hade det varit optimalt. Har tyvärr inte den möjligheten just nu, men det kan man ju sträva efter.

Den egna motivationen spelar förstås in också, för mig känns som sagt inte träningen så viktig just nu, annars hade jag säkert kunnat klämma in fler träningar än jag gör nu. Men efter att ha prioriterad träning framför i princip allt annat i 30 år känns det som det kan få vila lite ett tag.

Att ha ”högre mål med träningen” kommer dock antagligen ofta sluta i besvikelse och frustration när barnen är små, man får göra så gott det går. Det finns så mycket som kan hända som gör att man inte kan träna och alla barn är olika och kräver olika mycket uppmärksamhet - dessutom kan barnens behov ändras ganska snabbt vilket gör det väldigt svårt att planera.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 10:31   #36
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
En annan grej som spelar in är att föräldraskap inte är ett dugg jämlikt om man jämför en familj med en annan. Vissa har stor support av mor- och farföräldrar som i princip finns där varenda dag. Andra familjer har noll support utifrån. Jag har noll.

Så det bästa lifehacket är absolut att ha egna engagerade föräldrar!
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen

Senast redigerad av Langster den 2018-11-30 klockan 10:33.
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 11:29   #37
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Enarmsarmhävningar kan nog vara bra. Tyvärr har jag haft lite skadeproblematik med min vänsteraxel som gör att enarmsarmhävningar inte känns bra. Istället försöker jag lägga in armhävningar med ryggsäck och flyes med gummiband i ett desperat försök att bibehålla så mycket som möjligt av mina sakta vittrande bröstmuskler.
D'oh! Kan någon form av dips vara tänkbart (borde också vara lätt att göra hemma, mellan 2 bord/bänkar/stolar)? Dips är väl iofs också en "axeldödare" av rang...

On topic: Jag hade nog tagit ett långt pass i veckan på gym där jag tränar muskler/övningar som är svåra att göra hemma (marklyft, rodd, press, armar, baksida lår) samt 1-2 pass träning hemma med kroppsvikten, med armhävningsvarianter, chinsvarianter (nån vågrät greppyta i lagom höjd måste finnas någonstans hemmavid), pistol squats, axellyft åt sidan med något lagom tungt samt magträning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 12:05   #38
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Om möjligt - träna på lunchen! Sänk ev ambitionsnivån. Fokusera på det ”viktigaste”. Vi har fem barn totalt och alla sju i familjen har aktiviteter varje kväll. Morgonbestyren och avstånd till gymmet gör att lunchen återstår. (Att äta lunch är för övrigt klart överreklamerat!)
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 12:57   #39
Odylicious
Registered User
 
Odyliciouss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 56
Embrace the Dad Bod
Odylicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 13:45   #40
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Laga matlådor, 20-25st/gång.
Supersetta mycket på övningar.
Bra splittar, på program.
Ätardagar, ibland.
Stretching, på helger, på vilodagar, samt meditera, lyssna på relaxmusic, medans man stretchar, laddar det mentala batteriet.
Powernaps, efter maten, max 20-45 minuter.

Jao jao......Med vänlig hälsning/
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 13:55   #41
Newa
Registered User
 
Newas avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: utsidan av Göteborg
Inlägg: 28
har liknade problem. Har inga barn men jag reser myckte och då bklir det inte enkelt att få in träning. lite ot kanske men jag är i småland nu och undrar ifall det finns några bra gym här?
__________________
"The only easy day was yesterday." , "

Detta har jag skrivit
Newa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 13:58   #42
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Newa Visa inlägg
har liknade problem. Har inga barn men jag reser myckte och då bklir det inte enkelt att få in träning. lite ot kanske men jag är i småland nu och undrar ifall det finns några bra gym här?
Vart ligger den staden?
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 14:38   #43
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Bor man i Stockholm är man rätt bortskämd med gym, finns ett i närheten var man än befinner sig. Jag har gymet nära min arbetsplats så det blir en timme direkt efter jobbet, stör ingenting i vardagen, dessutom visste min fru att det var så jag var så hon fick klara sig utan mig i en timme extra.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 15:34   #44
LeBraun23
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 90
Bra tråd. Jag har skaffat ett minigym i garaget. Köpte det mesta från Järnkula och Gymkompaniet. En bänk, ett rack, en stång, vikter och chinsstång för totalt kanske 7K. Några Kettlebells på det.

Jag brukar köra ett ganska intensivt pass 2-3 gånger i veckan, oftast precis när minstingen har somnat. Då får frugan lite tid med äldre killen i 30 minuter, så kommer jag in och duschar och lägger honom sen. Funkar strålande. Mycket bättre än att dra iväg till gymmet vid 21, och då knappt få någon tid alls med frun.

Någon skrev att det är svårt att få till träningen men att det är under dessa år man behöver den som mest och kan bara hålla med. Märker oerhört stor skillnad när det skitit sig att få till det ett par veckor.

Passen brukar bli i stil med:

3 x 10 Knäböj eller Bulgarian
3 x 10 raka mark
3 x 10 Enhandsrodd, skivstångsrodd eller Kettlebellrodd
3 x 10 bänk eller stående press.

Avslutar med 3-4 set chins till fail. Klockar in på 35 minuter kanske. Ingenting man vinner tävlingar på men kan jag få in 120 sådana pass om året med en bra plan för progression är man nog bitigast i kvarteret efter några år. Är inte där än och har fortfarande svårt att få kontinuitet. Motivation att gå ut saknas dock aldrig.

Senast redigerad av LeBraun23 den 2018-11-30 klockan 15:35.
LeBraun23 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 15:23   #45
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Träna på lunchen är episkt. Gör så jävla stor nytta för livspusslet.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)