Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-15, 17:15   #31
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Va? Jag svarade bara på hans inlägg och han undrar om jag blev antastad som barn? Är det ett normalt beteende?

Hans upplägg är skit rakt av. Det är inte mer med det.
Det var ju du som var otrevlig och körde härskarteknik från start.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 17:37   #32
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Laksen Visa inlägg
Helkroppspass med 50 (arbets)set per pass låter vettigt. Om man har +3 timmar tid och ork att träna alltså. Skönt att börja köra t.ex stångrodd 5x10-15 som sjätte övning efter 5x10-15 bänk, 5x10-15 böj, 5x10-15 chins, 5x10-15 pull-ups, 5x10-15 raka mark, då man vet att man bara har 4 övningar och 20 set kvar efter det.

Kan ju förstås hända att du inte kör tunga övningar men då är upplägget ännu mera värdelöst.
Mina pass är i princip alltid 2½ timme och påbörjas med högintensiva intervaller på cykel. Efter cyklingen är jag egentligen redo att gå hem, men pressar mig själv till 100% i alla övningar.

Vad jag ville komma till med detta är att jag vanligtvis lägger knäböj som sista övningen, men att jag även har kört den först vissa gånger (och då inte cyklat innan). Av detta märker jag ingen större skillnad i vikt. Kanske lyfter jag 10% tyngre när knäböj ligger som första övning än sista, men tveksamt. Det känns i alla fall mer i benen när jag lägger den som sista.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 17:44   #33
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Som vanligt är det ingen idé att lyssna på folk som kommer med tvärsäkra svartvita påståenden och är helt säkra på att de har alla rätt och alla andra är idioter.

Nio gånger av tio har folk med sådant beteende inte ens orkat sätta sig in i hela frågeställningen utan utgår från nån snäv utgångspunkt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 17:56   #34
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Som vanligt är det ingen idé att lyssna på folk som kommer med tvärsäkra svartvita påståenden och är helt säkra på att de har alla rätt och alla andra är idioter.
+1


C
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 18:13   #35
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Det var ju du som var otrevlig och körde härskarteknik från start.
Det var inte min mening iaf. Men hans svar är helt oacceptabelt. En mer normal reaktion vore att fråga hur upplägget kunde förbättrats och då hade jag gladeligen svarat, och jag hänvisade också dit varpå han kunde få hjälp. Jösses alltså...
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 19:39   #36
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Det enklaste är helt enkelt att testa. Om du pallar den höga volymen med långa pass, kör.
Tror inte att volym eller frekvens är för låg för att du ska kunna bygga.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 19:43   #37
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 506
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
det enklaste är helt enkelt att testa. Om du pallar den höga volymen med långa pass, kör.
Tror inte att volym eller frekvens är för låg för att du ska kunna bygga.
+1
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 20:02   #38
Laksen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 531
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Mina pass är i princip alltid 2½ timme och påbörjas med högintensiva intervaller på cykel. Efter cyklingen är jag egentligen redo att gå hem, men pressar mig själv till 100% i alla övningar.

Vad jag ville komma till med detta är att jag vanligtvis lägger knäböj som sista övningen, men att jag även har kört den först vissa gånger (och då inte cyklat innan). Av detta märker jag ingen större skillnad i vikt. Kanske lyfter jag 10% tyngre när knäböj ligger som första övning än sista, men tveksamt. Det känns i alla fall mer i benen när jag lägger den som sista.
Ett mera seriöst svar:

Om du är pressad på tid som du nämnde i första inlägget skulle jag nog själv satsa på högre intensitet, välja 2 övningar per muskelgrupp och köra hårt i dessa. Två olika pass, typ:

A.

1. Knäböj 4-8rm + 1x20
2. Bänkpress 2 restpaus set, t.ex 6+3+2x85%, 8+4+3x75%*
3. Rodd variant på samma sätt som i bänken
4. Militärpress med hantlar på samma sätt som bänken
5. a) Bicepscurl 3x8-12
5. b) Triceps pushdown 3x8-12
6. Bål

B.

1. Marklyft rpt 1x4-6 + 1x6-8
2. Benpress 2 restpaus set på samma sätt som i bänken
3. Snedbänk 2 restpaus set på samma sätt som i bänken
4. Latsdrag 2 restpaus set på samma sätt som i bänken
5. Extra för svaga muskelgrupper, t.ex 3x8-12
6. Extra för svaga muskelgrupper, t.ex 3x8-12

*Du kan arbeta på lägre intensitet och flera reps istället om du vill, för mig och folk jag tränat fungerar låga reps och tunga vikter bra. Alternativt kunde det se ut som 8+4+3x75% + 10+4+2x65%. Typ. Procenten är hypotetiska, det viktiga är att det är en utmanande vikt inom önskat repsintervall.

+ Sparar tid
+ Du får arbeta med tyngre vikter vilket enligt min erfarenhet fungerar bättre under deff/uppehålls kalorier

- Om du inte gillar denna typ av träning utan hellre kör hög volym på lägre vikter är detta inte för dig.

Senast redigerad av Laksen den 2018-11-15 klockan 20:04.
Laksen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 20:13   #39
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Bibehålla - definitivt.
Öka muskelmassa? Kanske.

Träningsvolym verkar vara en av de drivande faktorerna bakom muskeltillväxt och om jag tolkar dig rätt tränar du alltså i genomsnitt 2.5 pass per vecka och 5 set per muskel och pass? Det innebär i snitt 12.5 set per muskel och vecka. Det kan vara tillräckligt för att öka, men det känns i lägsta laget om man har såpass lång träningserfarenhet.

Proteinintaget är "lågt" och måltidsfrekvensen låg är förvisso smådetaljer, men ändå saker som teoretiskt sett skulle kunna göra skillnad om du ändrade på.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 00:11   #40
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Alla ni som menar på att detta är för lite träning, hur många set kör inte ni i veckan isf?

Killen tränar 10 övning 5 set vardera 2,5 ggr i veckan, det är alltså 125 set i veckan. Det måste väl ändå vara allt annat än lite...
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 07:10   #41
171
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av zol Visa inlägg
Alla ni som menar på att detta är för lite träning, hur många set kör inte ni i veckan isf?

Killen tränar 10 övning 5 set vardera 2,5 ggr i veckan, det är alltså 125 set i veckan. Det måste väl ändå vara allt annat än lite...
Håller helt med om detta. Dock ska vi komma ihåg att här på kolo är det en hel del som matar på med till exempel 15-20 set bröst per pass två gånger i veckan. Med det som bakgrund så är ju TS volym ingenting...
171 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 07:58   #42
nomennescio
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 47
Ett alternativ för att korta ned pass kan ju vara att börja med Giant sets, som Brian Alsruhe rekommenderar i sina program (sök hans namn + program på youtube så finns det ett par stycken gratis).

Exempel på Giant set:

1. Stångrodd (antagonist)
2. Bänk (huvudövning)
3. obliques (mage)
4. Vila

Eller

1. Chins
2. Militärpress
3. Obliques
4. Vila
nomennescio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 08:41   #43
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Jag körde efter följande för många år sedan när jag hade tidsbrist, men som gav riktigt bra resultat, vikten stod still men blev markant i allt bättre form. Jag tränade endast två dagar i veckan MEN dubbla pass de dagarna, så blev 4 pass veckan. De dagar jag tränade åt jag massor med mat och låg på ett markant kcal plus, vilodagarna på lätt kcal underskott. Själva träningen var rätt basic för att vara mig, en 4-split där basen var tunga basövningar och mediumhög volym tex bröst/bicep passet

Bänkpress: 5 set * 4-6 rep
Lutande hantelpress: 4 set * 8-10 rep
Flyes: 3 set * 11-14 rep

Skivstångcurl: 4 set * 4-6 rep
Hantelcurl: 3 set * 8-10 rep
Kabelcurl med snöre: 2 set * 11-14 rep

Fördelen var att passen blev rätt korta, under timmen, och jag kunde köra hårt för alla muskelgrupper utan att bli less eller trött pga för många övningar/muskelgrupper per pass. Återhämtningen blev väldigt bra pga så många vilodagar.

Nackdelen var att det kunde vara tungt att träna igen på kvällen när jag redan kört ett pass tidigare under dagen, samtidigt åt jag väldigt mycket dessa dagar så energin var på topp.

Träningen går ju att anpassa utifrån vad man själv tycker funkar, högre frekvens, mer volym eller vad det nu kan vara. Men detta körde jag efter och det gav bra resultat.

Senast redigerad av Mats J den 2018-11-16 klockan 08:43.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 09:01   #44
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av beemel Visa inlägg
+5
+6
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 09:04   #45
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Jag kanske inte riktigt hänger med i diskussionen här, men varför skulle volymen vara för lite? I tråden om träningsvolym är tonen att över 10 set per vecka och muskelgrupp är förkastligt och eftersom Brad säger så så är det så. Här kommer någon och tränar ca 12-13 set per muskelgrupp och vecka och då är det för lite?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)