Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-09, 10:18   #31
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Nej, all typ av bålrotation är inte alls dålig, inte i maskin heller.
Men problemet är att det är för lätt att rotera för mycket, att kotorna inte är i rätt position och att man har för hög belastning bla.
För nån som inte har ett sprcifikt mål eller vet vad man gör är det helt enkelt väldigt ovärt. Bättre då att satsa på att kunna motverka rotation, tex med ennarmsrodd.
Precis. Jag tänker att bålen främst är till för att stabilisera och motverka rörelser, ej skapa rörelse. Då är det bättre att jobba med t.ex hantelrodd där man roterar överkroppen en del och håller emot på tillbakavägen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 10:34   #32
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ett fiktivt helkroppspass av Arne tror jag ser ut såhär:

Värm upp med att titta på gryniga svartvita filmsnuttar av starka män från 1910-talet. Utbrist number four! På skånskengelska och lyssna på Benny Hill-themet på repeat när du tränar.

Liggande tricepssträck RUNT huvudet för helvete med en rak ELEIKOSTÅNG! 3*1-3+3*3-6+3*6-10
Scottcurl med hantel med RAKT JÄVLA ARMSTÖD 3*1-3+3*3-6+3*6-10/hand
Latsdrag BAKOM nacken 5*8-10
Sittande smithmaskinpress bakom nacken UTAN ryggstöd i super set med framför OH yeah! 5+5*10
Djuuuuuuupa knäböj 2*1 på 110% av 1rm utan att värma upp först

lite grippers och okulära jämförelser av scapula mellan babian och mandrill mellan seten. 3 TYSKA öl och råbiff med äggula och lök efteråt.
Man kan ju skämta hur mycket man vill om Arne men jag tror ju säkert det sättet att träna på skulle ge dig en ansenlig mängd muskelmassa.

Om kroppen håller då.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 15:20   #33
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Hade de varit latsdrag bakom nacken hade Arne varit först in och kommenterat "INGA PROBLEM, KANONÖVNING"
Detta trots att både pressar och drag bakom huvudet enbart gör en sak, och det är att öka skaderisken för de som inte har rörligheten för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Angående sittande bålrotation; kan man säga att all den typen av träning är dålig eller är det just att man blir i en fixerad position när man använder en maskin?
Hur är det med typ övningen russian twist?
Att rotera ryggraden när den är flekterad låter inget vidare bra.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 16:48   #34
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Jag gillart!

i nästa artikel i serien kan du ta med

Ab/ad maskin. för låren..
styrketräning utan belastning, eller minimalt gummiband. (oftast bakåtspark eller kissande hunden)
Promenader på löpband, gärna i uppförslut samtidigt som man håller i sig med händerna
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 17:00   #35
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Jag gillart!

i nästa artikel i serien kan du ta med

Ab/ad maskin. för låren..
styrketräning utan belastning, eller minimalt gummiband. (oftast bakåtspark eller kissande hunden)
Promenader på löpband, gärna i uppförslut samtidigt som man håller i sig med händerna
Styrketräning utan belastning så menar du antagligen inte kroppsviktsövningar som t.ex. armhävningar antar jag?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 17:21   #36
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Jag gillart!

i nästa artikel i serien kan du ta med

Ab/ad maskin. för låren..
styrketräning utan belastning, eller minimalt gummiband. (oftast bakåtspark eller kissande hunden)
Promenader på löpband, gärna i uppförslut samtidigt som man håller i sig med händerna
Varför skulle han ta med de övningarna menar du?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 22:14   #37
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ett fiktivt helkroppspass av Arne tror jag ser ut såhär:

Värm upp med att titta på gryniga svartvita filmsnuttar av starka män från 1910-talet. Utbrist number four! På skånskengelska och lyssna på Benny Hill-themet på repeat när du tränar.

Liggande tricepssträck RUNT huvudet för helvete med en rak ELEIKOSTÅNG! 3*1-3+3*3-6+3*6-10
Scottcurl med hantel med RAKT JÄVLA ARMSTÖD 3*1-3+3*3-6+3*6-10/hand
Latsdrag BAKOM nacken 5*8-10
Sittande smithmaskinpress bakom nacken UTAN ryggstöd i super set med framför OH yeah! 5+5*10
Djuuuuuuupa knäböj 2*1 på 110% av 1rm utan att värma upp först

lite grippers och okulära jämförelser av scapula mellan babian och mandrill mellan seten. 3 TYSKA öl och råbiff med äggula och lök efteråt.
OK, jag fattar att du skojar och det är lite roligt. Samtidigt så har jag (n=1) använt mig av Arnes program av och till under halva livet (ok, en lång period var 100% av) och övningarna funkar.

Om jag kommer ihåg någorlunda rätt så innehöll mina första två program som 14-15-åring
- latsdrag bakom nacke
- drag till hakan
- axelpress i smith bakom nacke
edit: ja, liggande triceps bakom nacke med rak eleiko och smalt grepp var med också.

... och en mängd andra övningar som inte är så ifrågasatta. Alla med suberb instruktion som gav mig ett sjukt bra grundutförande som höll bra även när jag var 30+ och satte igång med träning igen.

Latsdrag bakom nacken och drag till hakan kör jag fortfarande.

/Arnes fanclub

Senast redigerad av Sarco den 2018-11-09 klockan 22:18.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 23:02   #38
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Det "konstigaste" med Arnes scheman är väl inte övningsvalet, utan att han kör med så låga reps... För visst kör han, som i trädgårdsmöbels exempel, treor i armövningar?

Säger inte att det är fel, eller ens ologiskt, men jag har nog aldrig sett det någon annanstans bara.

Verkar vara ett rätt kul sätt att träna, personligen kör jag nog hellre fler set och färre reps än 10+ reps.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 00:20   #39
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco Visa inlägg
OK, jag fattar att du skojar och det är lite roligt. Samtidigt så har jag (n=1) använt mig av Arnes program av och till under halva livet (ok, en lång period var 100% av) och övningarna funkar.

Om jag kommer ihåg någorlunda rätt så innehöll mina första två program som 14-15-åring
- latsdrag bakom nacke
- drag till hakan
- axelpress i smith bakom nacke
edit: ja, liggande triceps bakom nacke med rak eleiko och smalt grepp var med också.

... och en mängd andra övningar som inte är så ifrågasatta. Alla med suberb instruktion som gav mig ett sjukt bra grundutförande som höll bra även när jag var 30+ och satte igång med träning igen.

Latsdrag bakom nacken och drag till hakan kör jag fortfarande.

/Arnes fanclub
Så tränade alla förut, jag såg ingen som gjorde latsdrag framför huvudet, OK det fanns men det var vanligare bakom. Vanligt att man blandade latsdrag bakom sedan V handtag framför och mer bakåtlutad. ZigZag stång eller EZ eller vad den kallas såg jag inte ens förän jag var över 20 år gammal och hade ingen aning om vad den skulle vara till för. Max 8 reps var det för min och alla andra jag såg men vi tränade mer för styrkan. Sen vet jag inte exakt hur Arne tränar men så här såg det ut på Swings i Sthlm och YMCA i USA t ex, till stor del...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 02:05   #40
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Jag vet

Och jag var ganska säker på att du inte hade valt bilderna (var uppe i tidigare tråd).


Sure you do buddy, sure you do
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 03:16   #41
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Så tränade alla förut, jag såg ingen som gjorde latsdrag framför huvudet, OK det fanns men det var vanligare bakom. Vanligt att man blandade latsdrag bakom sedan V handtag framför och mer bakåtlutad. ZigZag stång eller EZ eller vad den kallas såg jag inte ens förän jag var över 20 år gammal och hade ingen aning om vad den skulle vara till för. Max 8 reps var det för min och alla andra jag såg men vi tränade mer för styrkan. Sen vet jag inte exakt hur Arne tränar men så här såg det ut på Swings i Sthlm och YMCA i USA t ex, till stor del...
Antar att det beror på hur långt tillbaka man går (gillar främst texten som noterar att man inte ska svinga bakåt ):


Arnold verkar dock fortfarande köra främst bakom dock: https://www.instagram.com/p/BpFgM01l...ource=ig_embed

Senast redigerad av F Ultra den 2018-11-10 klockan 03:21.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 03:25   #42
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Nej de flesta drog bara så man fick plats med handtaget och lite tillbakalut, sen hur man skall göra och vad som är bäst vet inte jag.

Hardcorevarianten för de som klarade av det var att dra sig upp, en pull up altså med smalt V handtag och så pass högt att man var på väg horisontellt och handtaget så långt ned som möjlig, mot magent. Tror att det postats en bild på Ulf Bengtsson på Kolo när han gör så.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 08:43   #43
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg


Sure you do buddy, sure you do
Ni måste vara väldigt imponerade över att jag kan KG alterego, när han dessutom uppenbart hintar om det. Är extra nöjd över att jag tog med det där med bilderna . Utan att vara fanboy eller Wowspelare kan jag också säga att han har en Deathknight som heter Steroid (kanske är den orc? åtminstone Horde vill jag säga).


Akta så att ni inte översträcker nacken när kollar efter det whooshande ljudet.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 11:27   #44
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Jag tycker inte att någon av de uppräknade övningarna är direkt improduktiva utan de kan utföras improduktivt om de utförs på fel sätt.

Peckdeck på bild startläget är helt fel och om den utförs på så sätt har den oftast en hög skaderisk för individen.

Swings gym som idag är Sats Medis Kocksgatan
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-11-10 klockan 11:30.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 12:24   #45
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Träning på instabila saker kan vata bra om atleten tränar för en idrott som kräver extrem balans och koordination. T.ex. kan det finnas fördel för en freeskier att hoppa upp på instabila saker och då träna på att landa stabilt så fort som möjligt. Detta utan hög belastning såklart.
Det där med att utföra knäböj med lättare vikt på instabilt underlag vettetusan. Då utför jag hellre tunga vanliga, eller instabila fast unilaterala?
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)