Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-16, 16:17   #1
Strumpa
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 164
När blev alla anabola produkter en fråga om doping?

Anabolt betyder vad jag vet uppbyggande t ex att äta mat. Och motsatsen katabolt betyder nedbrytande t ex att svälta sig.

Att jag nu gör detta inlägg beror på hur man formulerat sig i text-TV nyheterna sidan 111. Där man idag kan läsa. Om än något oklart. Att allt fler använder anabola brodukter. Men sen när blev alla anabola dvs. uppbyggande brodukter lika med att dopa sig? I så fall så skulle man ju inte kunna äta mat längre för att se bra ut osv.

Jag vet vad man dock menar och tycker det är mycket hemskt. Men tror dock att formuleringen på inslaget kan missförstås av många. Och det närmast effekten där av som jag då kan tycka nog så illa om.
Strumpa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 16:28   #2
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Tror inte de räknar mat. Klart det är anabolt (uppbyggande) men de syftar nog på sånt som höjer en över vad som är naturligt. Används förmodligen även som förkortning till "anabola steroider".

Svårt att tro någon missuppfattar "anabola preparat" som mat om jag ska vara ärlig.

Varför tycker du det är mycket hemskt? Tycker det är värre med folk som röker som en skorsten tex. Skulle hellre se att folk brukade AAS i samma utsträckning faktiskt.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 16:35   #3
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Varför tycker du det är mycket hemskt? Tycker det är värre med folk som röker som en skorsten tex. Skulle hellre se att folk brukade AAS i samma utsträckning faktiskt.
Det är inga roliga bieffekter... Speciellt i den "utsträckningen".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 16:42   #4
Strumpa
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Tror inte de räknar mat. Klart det är anabolt (uppbyggande) men de syftar nog på sånt som höjer en över vad som är naturligt. Används förmodligen även som förkortning till "anabola steroider".

Svårt att tro någon missuppfattar "anabola preparat" som mat om jag ska vara ärlig.

Varför tycker du det är mycket hemskt? Tycker det är värre med folk som röker som en skorsten tex. Skulle hellre se att folk brukade AAS i samma utsträckning faktiskt.
Jag tycker att man bör formulera sig korrekt i vad man förhoppningsvis menar dvs. anabola steroider. Men jag är å andra sidan inte säker på att man bara menar anabola steroider. Kan man verkligen vara det om man nu ser till hur man valt att formulera sig.
Vad jag sedan tycker är så fel och hemskt att använda. Det är självklart detta med att använda anabola steroider. Men kan man verkligen anta att man bara menade detta i text-TV nyheten.
Strumpa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 17:03   #5
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Det har ju varit program om ämnet i svt inför OS och faktum är ju att många tar för att se bra ut vilket inte är så konstigt när det fungerar.Vad gäller bieffekter så är det individuellt.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 20:19   #6
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Det är inga roliga bieffekter... Speciellt i den "utsträckningen".
Det är inga roliga bieffekter av att röka, vara fet eller att äta psykofarma. Folk gör det ändå.

Handlar om att väga fördelar emot nackdelar och det är ju väldigt individuellt.

Försvarar inte elitidrottare som skaffar sig otillåtna fördelar men fördömer de inte heller. Dessutom dopar sig gissningsvis 99% av alla elitidrottare om man är aktiv inom en fysisk sport. Så att leka moralpolis känns lite överilat med tanke på att spelplanen förmodligen är ganska jämn.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 20:53   #7
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Din kropp, ditt val. Så tycker jag.
Men om man tävlar i en sport så bör alla vara rena eller så bör det i alla fall vara tillåtet att vara dopad. Då en som dopar sig har fler fördelar mot en som tävlar ren. Sen är min personliga åsikt att doping förekommer vitt och brett inom eliten i alla sporter.

Det är lika naivt att säga att ingen dopar sig som om att alla gör det. Men min cyniska hjärna säger att det är mer regel än undantag.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 21:40   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ja, det är drygt med såna språkvurpor. Men de kommer hela tiden. Det bästa sättet att hantera det är nog att inte bli arg och istället se det som något som man kan snacka om på fester som får en att låta smart.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 22:13   #9
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Min favorit av alla anabola produkter är Pucko. Oboy med bitar av Daim gick inte heller av för hackor, den har dock slutat säljas. Många ökningar gjordes med den vid min sida.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 07:15   #10
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Din kropp, ditt val. Så tycker jag.
Men om man tävlar i en sport så bör alla vara rena eller så bör det i alla fall vara tillåtet att vara dopad. Då en som dopar sig har fler fördelar mot en som tävlar ren. Sen är min personliga åsikt att doping förekommer vitt och brett inom eliten i alla sporter.

Det är lika naivt att säga att ingen dopar sig som om att alla gör det. Men min cyniska hjärna säger att det är mer regel än undantag.
Jag tror det finns ett ord för detta, defanatism ( eller något liknande ). Att beskriva läget som hopplöst och bara ge upp. Det är ingen idé. Vad kan lilla jag göra. De andra har säkert så mycket bättre.


Tyvärr blev det OT av mig. Tråden handlar om en ordlek och hur man ska tolka ord i media.Ord skrivna för att väcka uppmärksamhet och intresse.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 07:32   #11
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag tror det finns ett ord för detta, defanatism ( eller något liknande ). Att beskriva läget som hopplöst och bara ge upp. Det är ingen idé. Vad kan lilla jag göra. De andra har säkert så mycket bättre.


Tyvärr blev det OT av mig. Tråden handlar om en ordlek och hur man ska tolka ord i media.Ord skrivna för att väcka uppmärksamhet och intresse.

Mitt liv är rätt off topic haha. Men klart det inte är helt hopplöst, inget är omöjligt men idrottare blir tagna hela tiden så att få bort det helt är en svår uppgift. Jag personligen bryr mig inte särskilt då jag är rätt ointresserad av att sport överlag. Har inte ens en tv hemma.
Förstår frustrationen hos dem som tävlar rent och schysst när andra inte gör det. Men på andra sidan spektrumet så tycker jag det är häftigt när någon pumpat roids och spräcker alla rekord.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 11:56   #12
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Strumpa Visa inlägg
uppbyggande brodukter
This is the new broscience!!
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)