Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-18, 08:03   #46
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Jag är starkt emot.

Människan är en omnivor. Vi är skapade för att äta allt.
Staten ska inte förbjuda befolkningen gällande vad de får äta eller ej (om det inte gäller arsenik m.m som är redan av livsfarligt).

De kan försöka påverka delar av befolkningen i "rätt riktning" (som de anser är rätt) med höjd skatt på kött eller sockerskatt eller liknande, men inget förbud tack.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 08:08   #47
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag tror folk inte har något större problem med vegetarisk kost.
Varken smak- eller näringsmässigt. Problemet är att folk som är vegeterianer ofta är mystiska och försöker få hela världen att äta som dem

Sen har det blivit en så stor grej av allt. Ett ställningstagande och mycket extremism

Tror ni folk i indien tänker "oj, idag blev det visst vegetarisk mat!"

Mat är mat.

Det finns i alla former. Och som med allt annat är en balans bra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?

Senast redigerad av shut teh face den 2016-12-18 klockan 08:11.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 09:04   #48
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Serveras det mjölk till maten nu för tiden i skolan? Ett alternativ skulle ju kunna vara vegetarisk mat samt mjölk som måltidsdryck som något slags övergångssteg tills man har lärt sig att laga näringsriktig vegetarisk mat.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 09:19   #49
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vad syftar du på här

Cobolamin, B12, finns enbart i animaliska källor.
Bildas (och tillvaratas ), vid tillverkning av antibiotika vilket gör att det finns tillgång i överskott av cobolamin
B12 kan bildas naturligt i ex nötkött om de får beta naturligt. Om de får i sig vissa bakterier syntetiseras dessa via enzymer jag inte kommer ihåg namnet på till B12. Så jag får erkänna en hyperbolering, men djur i köttindustrin får inte i sig dessa bakterier när de föds upp på massproducerad, näringsfattig majs. Så industrikött blir b12-berikat, köper du gotlandskött så innehållet det b12 naturligt. Människan kan också syntetisera b12 men om vi går ut och tuggar gräsmattor och får i oss jord så kan vi lätt bli sjuka. Eller om vi dricker orenat vatten, där dessa bakterier också kan finnas.

Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Jag är starkt emot.

Människan är en omnivor. Vi är skapade för att äta allt.
Staten ska inte förbjuda befolkningen gällande vad de får äta eller ej (om det inte gäller arsenik m.m som är redan av livsfarligt).

De kan försöka påverka delar av befolkningen i "rätt riktning" (som de anser är rätt) med höjd skatt på kött eller sockerskatt eller liknande, men inget förbud tack.
Vi är skapade för en huvudsakligen vegetarisk kost med inslag av kött. Människans naturliga kost har aldrig varit så huvudsakligen baserad på kött som den har blivit de senaste 40 åren. Ingen har pratat om att införa ett köttförbud, de vill bara att kött ska tas bort ur skolköken. Om du inte haft något emot att skolorna har bestämt vilka rätter som ska serveras till barnen de senaste 90 åren så borde du inte ha något problem med det här. Köttfri måndag föreslår alltså inte att staten ska "förbjuda befolkningen gällande vad de får äta eller ej" och det faktum att du på något magiskt sätt lyckas läsa ut det ur artikeln är ett utmärkt exempel på hur djupt rotad köttnormen är.

Du säger att de kan få påverka befolkningen i rätt riktning så länge det inte införs något förbud. DET ÄR PRECIS VAD SOM FÖRESLÅS.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 09:23   #50
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Serveras det mjölk till maten nu för tiden i skolan? Ett alternativ skulle ju kunna vara vegetarisk mat samt mjölk som måltidsdryck som något slags övergångssteg tills man har lärt sig att laga näringsriktig vegetarisk mat.
Varför skulle de behöva det? Det tar en dag eller två att sätta sig in i hur man lagar näringsriktig vegetarisk kost, gör skiftet över en helg och ge kökspersonalen lite hemläxa över den enda helgen så behövs det ingen övergångsperiod.

Vegetariskt är inte svårt. Det är hur lätt som helst så länge man tar sig förbi den falska mentala spärren som säger att kött är något magiskt livsmedel som ger oss allt vi behöver. Kan tugga i mig en broccoli och två hekto kikärtor så har jag redan fått i mig mer näringsriktig kost än den som serveras i skolorna
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 09:24   #51
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
B12 kan bildas naturligt i ex nötkött om de får beta naturligt. Om de får i sig vissa bakterier syntetiseras dessa via enzymer jag inte kommer ihåg namnet på till B12. Så jag får erkänna en hyperbolering, men djur i köttindustrin får inte i sig dessa bakterier när de föds upp på massproducerad, näringsfattig majs. Så industrikött blir b12-berikat, köper du gotlandskött så innehållet det b12 naturligt. Människan kan också syntetisera b12 men om vi går ut och tuggar gräsmattor och får i oss jord så kan vi lätt bli sjuka. Eller om vi dricker orenat vatten, där dessa bakterier också kan finnas.
Har du överhuvudtaget satt din fot i en ladugård för uppfödning av djur här i Sverige?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 09:27   #52
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Har du överhuvudtaget satt din fot i en ladugård för uppfödning av djur här i Sverige?
Några. Hade bl.a. en släkting när jag var liten som var mjölk- och köttbonde. Hans djur hade det hur bra som helst. En annan jag var inne på i vuxen ålder, kanske mer lämpligt att kalla det för en grisfarm än något annat, hade mindre fördelaktiga förhållanden. Mer som ett koncentrationsläger än en bondgård. Kruxet är att det inte finns något sätt för konsumenter att ta reda på vilka förhållanden som rådde för djuren som blev ICAs egna svenska nötfärs.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 09:30   #53
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Varför skulle de behöva det? Det tar en dag eller två att sätta sig in i hur man lagar näringsriktig vegetarisk kost, gör skiftet över en helg och ge kökspersonalen lite hemläxa över den enda helgen så behövs det ingen övergångsperiod.

Vegetariskt är inte svårt. Det är hur lätt som helst så länge man tar sig förbi den falska mentala spärren som säger att kött är något magiskt livsmedel som ger oss allt vi behöver. Kan tugga i mig en broccoli och två hekto kikärtor så har jag redan fått i mig mer näringsriktig kost än den som serveras i skolorna
Jag bara tänker på hur skolmaten var när jag växte upp och om de skulle försökt tillaga vegatarisk mat så hade det nog slutat med diverse bristsjukdomar. Kanske har skolmaten blivit bättre sedan dess.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 09:36   #54
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Några. Hade bl.a. en släkting när jag var liten som var mjölk- och köttbonde. Hans djur hade det hur bra som helst. En annan jag var inne på i vuxen ålder, kanske mer lämpligt att kalla det för en grisfarm än något annat, hade mindre fördelaktiga förhållanden. Mer som ett koncentrationsläger än en bondgård. Kruxet är att det inte finns något sätt för konsumenter att ta reda på vilka förhållanden som rådde för djuren som blev ICAs egna svenska nötfärs.
Jag tänker på påståendet "näringsfattig majs".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 09:38   #55
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Jag bara tänker på hur skolmaten var när jag växte upp och om de skulle försökt tillaga vegatarisk mat så hade det nog slutat med diverse bristsjukdomar. Kanske har skolmaten blivit bättre sedan dess.
Skolmaten var fortf skit sist jag kollade, men då blir det som sagt knappast svårt att nå samma näringsvärden med vegetarisk kost Sen så är ju information om hur man äter vegetariskt på ett bra sätt betydligt mer lätttillgängligt nu än för några år sen, för att inte tala om förändringen av tillgång till vegetariska alternativ.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 09:41   #56
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Jag tänker på påståendet "näringsfattig majs".
Gäller kanske inte just svenskt kött i stor utsträckning, men 48% av allt nötkött, 32% av allt griskött och 65% av allt lammkött som äts i Sverige är importerat. Tror du att köttet som serveras i skolköken är gjort på svenska kor som fått beta gräs hela sina långa liv?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 10:13   #57
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Vi är skapade för en huvudsakligen vegetarisk kost med inslag av kött. Människans naturliga kost har aldrig varit så huvudsakligen baserad på kött som den har blivit de senaste 40 åren. Ingen har pratat om att införa ett köttförbud, de vill bara att kött ska tas bort ur skolköken. Om du inte haft något emot att skolorna har bestämt vilka rätter som ska serveras till barnen de senaste 90 åren så borde du inte ha något problem med det här. Köttfri måndag föreslår alltså inte att staten ska "förbjuda befolkningen gällande vad de får äta eller ej" och det faktum att du på något magiskt sätt lyckas läsa ut det ur artikeln är ett utmärkt exempel på hur djupt rotad köttnormen är.

Du säger att de kan få påverka befolkningen i rätt riktning så länge det inte införs något förbud. DET ÄR PRECIS VAD SOM FÖRESLÅS.
Tänka sig. Jag håller helt med dig här.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 10:14   #58
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Allt detta är väldigt mjunigt och rationellt. Det är dock inte folk som kräver, med barska ord, att skolorna enbart ska ha vegetarisk kost.

"Kräver" är fortfarande det ord som får mig att resa ragg. Som om man ensam hade det ultimata svaret på folkhälsans alla problem.

Senast redigerad av Rahf den 2016-12-18 klockan 10:15.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 10:19   #59
Neithan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Kungliga Hufvudstaden
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
B12 kan bildas naturligt i ex nötkött om de får beta naturligt. Om de får i sig vissa bakterier syntetiseras dessa via enzymer jag inte kommer ihåg namnet på till B12. Så jag får erkänna en hyperbolering, men djur i köttindustrin får inte i sig dessa bakterier när de föds upp på massproducerad, näringsfattig majs. Så industrikött blir b12-berikat, köper du gotlandskött så innehållet det b12 naturligt. Människan kan också syntetisera b12 men om vi går ut och tuggar gräsmattor och får i oss jord så kan vi lätt bli sjuka. Eller om vi dricker orenat vatten, där dessa bakterier också kan finnas.



Vi är skapade för en huvudsakligen vegetarisk kost med inslag av kött. Människans naturliga kost har aldrig varit så huvudsakligen baserad på kött som den har blivit de senaste 40 åren. Ingen har pratat om att införa ett köttförbud, de vill bara att kött ska tas bort ur skolköken. Om du inte haft något emot att skolorna har bestämt vilka rätter som ska serveras till barnen de senaste 90 åren så borde du inte ha något problem med det här. Köttfri måndag föreslår alltså inte att staten ska "förbjuda befolkningen gällande vad de får äta eller ej" och det faktum att du på något magiskt sätt lyckas läsa ut det ur artikeln är ett utmärkt exempel på hur djupt rotad köttnormen är.

Du säger att de kan få påverka befolkningen i rätt riktning så länge det inte införs något förbud. DET ÄR PRECIS VAD SOM FÖRESLÅS.
Vilken del av tarmen syntetiseras B12 i människa? Var tas B12 upp? Vilken är den huvudsakliga riktningen i magtarmkanalen?

Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
B12-brist är vanligare bland köttätare än bland veganer så hela det argumentet är ärligt talat bara ett dåligt och uttjatat skämt.
Källa på det? Har sett siffran 50% brist hos veganer, och jag länkade nyss fallrapporter om barn som kunde ha dött för att deras mammor var veganer. De kunde ha dött! Troligen fick de irreversibla nervskador.

E: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...?dopt=Abstract
Citat:
Serum concentrations of vitamin B12 and folate in British male omnivores, vegetarians and vegans: results from a cross-sectional analysis of the EPIC-Oxford cohort study.

CONCLUSION:
Vegans have lower vitamin B12 concentrations, but higher folate concentrations, than vegetarians and omnivores. Half of the vegans were categorized as vitamin B12 deficient and would be expected to have a higher risk of developing clinical symptoms related to vitamin B12 deficiency.

Senast redigerad av Neithan den 2016-12-18 klockan 10:24.
Neithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 10:23   #60
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Tycker det här med B12 egentligen är en icke-fråga då det inte är så svårt att berika livsmedel om det inte förekommer naturligt hos livsmedlet. I vissa länder tillsätter man t.ex. folat till spannmål för att minska risk för ryggmärgsbråck hos nyfödda.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)