Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-17, 23:40   #31
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Inget av det här är ett problem om kockarna som gör maten har lika bra koll på vegetarisk matlagning som matlagning med kött. Men ärligt talat så har inte kockarna så bra koll ens nu, skulle kunna sätta ganska mycket på att majoriteten av svenska skolbarn inte får i sig den näring de behöver från skolmaten. Trots kött i maten dvs.

B12-brist är vanligare bland köttätare än bland veganer så hela det argumentet är ärligt talat bara ett dåligt och uttjatat skämt.
Hur då? Räcker ju att du käkar 24 vanliga (pissdåliga näringsmässigt) mamma scans köttbullar för att komma upp i 100% av RDI av B12.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 23:50   #32
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Hur då? Räcker ju att du käkar 24 vanliga (pissdåliga näringsmässigt) mamma scans köttbullar för att komma upp i 100% av RDI av B12.
Och det räcker med en halvliter havredryck för att komma upp i detsamma. Skillnaden är att veganer tänker på sitt B12-intag medan köttätare tar det för givet att de får i sig all näring de behöver.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 23:54   #33
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Det räcker med 4dl mjölk för att komma upp också.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 00:00   #34
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Och det räcker med en halvliter havredryck för att komma upp i detsamma.
Så de som tar en halvliter tillskott i vätskeform eller ett tillskott i pillerform får det i sig, bra.

Men det är riktigt ovanligt med B12-brist hos omnivorer. Alla animalier innehåller det i tillräcklig mängd, naturligt, ända tills man minskar ner på dem kraftigt.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 00:04   #35
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Källa på det? Blundar du fullständigt - köttindustrin har en enorm inverkan på miljön.

Vad ger detta för signaler?

För det första så läste du knappt mitt inlägg. Köttindustrin har naturligtvis stor miljöpåverkan, om vi exkluderar fjäderfä och äggproduktion.

För det andra illustrerar du på ett ypperligt sätt vilket effektivt underverk den moderna köttindustrin är.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 00:17   #36
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Så de som tar en halvliter tillskott i vätskeform eller ett tillskott i pillerform får det i sig, bra.

Men det är riktigt ovanligt med B12-brist hos omnivorer. Alla animalier innehåller det i tillräcklig mängd, naturligt, ända tills man minskar ner på dem kraftigt.
Lol, nej. Kött är artificiellt B12-berikat. Enda sättet att få i sig det naturligt är typ genom att dricka vatten direkt från en brunn eller naturkälla.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 00:18   #37
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Minns när jag gick i skolan. Det var inte såå längesen. Ibland fick vi raggmunk och lingonsylt som förvisso var gott, men varför inget fläsk eller bacon? Gissar på grava besparingar av anledningar som vi inte behöver gå in på. Faktum kvarstår dock att det var vegetariskt.

Angående havredryck (?) så vill i alla fall inte jag diskutera det med en salladsnisse på nätet. IRL skulle jag få tyst på vederbörande... Minns när Sven Melander dissade det i en video för ett tag sen och jävlar i havet vilket liv det blev på blekfisarna.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 00:20   #38
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Minns när jag gick i skolan. Det var inte såå längesen. Ibland fick vi raggmunk och lingonsylt som förvisso var gott, men varför inget fläsk eller bacon? Gissar på grava besparingar av anledningar som vi inte behöver gå in på. Faktum kvarstår dock att det var vegetariskt.

Angående havredryck (?) så vill i alla fall inte jag diskutera det med en salladsnisse på nätet. IRL skulle jag få tyst på vederbörande... Minns när Sven Melander dissade det i en video för ett tag sen och jävlar i havet vilket liv det blev på blekfisarna.
Hahah vadå, skulle jag få en käftsmäll? Svårt att ta dig seriöst alls tbh. "Salladsnissar", Björne pls.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 00:35   #39
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Hahah vadå, skulle jag få en käftsmäll? Svårt att ta dig seriöst alls tbh. "Salladsnissar", Björne pls.
Haha. Nej, det var ett skämt. Tror det var Leif GW Persson som myntade salladsnissar. Tycker det låter roligt, men jag har nog skrivit det lite väl många gånger nu.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 00:40   #40
BlötSnö
Proteinfattig vegan
 
BlötSnös avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 113
Iochmed att de skriver vegetariskt så utgår jag från att de menar just vegetariskt och inte veganskt. Då finns det ju fortfarande ägg och mjölk med i bilden.

Annars så tänker jag att vegansk mat, då var och varannan person är allergisk mot allt och inget nuförtiden, eventuellt hade sparat in en hel del pengar eftersom man inte hade behövt tillgodose med specialkost åt alla möjliga olika håll eller iallafall i mindre utsträckning.

Jag får också känslan av att folk kanske inte skulle vara lika mycket emot sådana här saker om det inte vore överförmyndande rikstomtar på höga hästar som satt och spred extrema exempel och ibland direkta lögner i media, förmodligen med baktanken att de gör det "för en god sak" samtidigt som de ofta sätter käppar i hjulen istället.
Det, kombinerat med att folk som inte äter vegansk mat ofta inte har någon vidare koll på vad som är och inte är veganskt och hur det inte är jättekomplicerat eller hälsovådligt att äta sådan kost, gör att det förmodligen ofta bli en negativ inställning till det hela per automatik.
__________________
1435mm
BlötSnö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 00:48   #41
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av BlötSnö Visa inlägg
Iochmed att de skriver vegetariskt så utgår jag från att de menar just vegetariskt och inte veganskt. Då finns det ju fortfarande ägg och mjölk med i bilden.
Vegetarisk mat är vegansk mat. Skillnaden på vegetariskt och veganskt är huruvida en köper läder, pälsklädd osv. Lakto-ovo vegetariskt är den kost du tänker på, som ofta kallas vegetariskt i folkmun men jag tror att vi i den här situationen kan räkna med att det är de officiella definitionerna som gäller
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 00:52   #42
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Kött borde helt klart vara mer en lyxvara och inte den dussinvara det är i dag, kött är sjukt billigt mot det borde vara. Då tänker jag på miljön i första hand.
Sen hur enskilda individer äter skiter jag i.

Att skola mm skulle börja använda sig av mindre mängd kött skulle jag helt klart stå bakom såvida alternativet inte är pommes eller liknade.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 01:16   #43
BlötSnö
Proteinfattig vegan
 
BlötSnös avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Vegetarisk mat är vegansk mat. Skillnaden på vegetariskt och veganskt är huruvida en köper läder, pälsklädd osv. Lakto-ovo vegetariskt är den kost du tänker på, som ofta kallas vegetariskt i folkmun men jag tror att vi i den här situationen kan räkna med att det är de officiella definitionerna som gäller
Precis. Jag använder av ren bekvämlighet de, i folkmun, etablerade begreppen när jag pratar om det och utläser väl det på det sättet när jag ser det som i det här fallet.
Folk vet generellt vad skillnaden är mellan vegetarisk och vegansk mat, även om det egentligen är felaktiga betydelser av begreppen.
Sedan har man ju alla nytillkomna specialbegrepp som jag till denna dag inte vet vad de betyder. Pesketarian m.fl. De faller under "selektiv kosthållning" i min bok. Stockholmsvegetarian är något som finns lite mer etablerat här också, vilket jag förstod då jag allt som oftast blev tillfrågad om jag åt fågel eller fisk på den tiden jag åt vegetariskt.
__________________
1435mm
BlötSnö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 01:16   #44
Rolfarsson
Registered User
 
Rolfarssons avatar
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 753
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
För det andra illustrerar du på ett ypperligt sätt vilket effektivt underverk den moderna köttindustrin är.
Effektiv, men något fruktansvärt vidrig.
Rolfarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 07:45   #45
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Lol, nej. Kött är artificiellt B12-berikat. Enda sättet att få i sig det naturligt är typ genom att dricka vatten direkt från en brunn eller naturkälla.
Vad syftar du på här

Cobolamin, B12, finns enbart i animaliska källor.
Bildas (och tillvaratas ), vid tillverkning av antibiotika vilket gör att det finns tillgång i överskott av cobolamin
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)