Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-05, 11:31   #241
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Om ni vill ha ett bra uppsving i klätterteknik kan jag varmt rekommendera att klättra med en bruten tå. Jäklar vilka kreativa betor man måste komma på
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 18:46   #242
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Någon annan som vill blåsa liv i den här tråden? Kan tom tänka mig att prata om tävlingsresultat om det är vad som behövs.

Har fö flyttat upp till Åre och börjat upptäcka klättringen i trakten. Väla är härligt men lite låga klippor, jag gillar att ha en fet utsikt när jag klipper toppankaret. Var uppe på kalsongklippan på Åreskutan 900möh och där var ju verkligen inte utsikten ett problem, dessutom nästan helt nybultade leder med go oskuldskänsla på graniten. Hade tänkt testa Frösön utanför Östersund och Hell utanför Trondheim ska tydligen vara riktigt bra (kanske får bli till våren, var ute och vandrade i första snön idag). Någon som har tips på något annat klätterbart typ inom 1h-gränsen från Åre med bil??
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 18:57   #243
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Någon annan som vill blåsa liv i den här tråden? Kan tom tänka mig att prata om tävlingsresultat om det är vad som behövs.

Har fö flyttat upp till Åre och börjat upptäcka klättringen i trakten. Väla är härligt men lite låga klippor, jag gillar att ha en fet utsikt när jag klipper toppankaret. Var uppe på kalsongklippan på Åreskutan 900möh och där var ju verkligen inte utsikten ett problem, dessutom nästan helt nybultade leder med go oskuldskänsla på graniten. Hade tänkt testa Frösön utanför Östersund och Hell utanför Trondheim ska tydligen vara riktigt bra (kanske får bli till våren, var ute och vandrade i första snön idag). Någon som har tips på något annat klätterbart typ inom 1h-gränsen från Åre med bil??
Jag har som konstaterat ingenting att erbjuda i klätterväg just nu, men jag kan bidra ett lyssnande öra
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 22:44   #244
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag har som konstaterat ingenting att erbjuda i klätterväg just nu, men jag kan bidra ett lyssnande öra
Så kan vi be mods byta namn på tråden till ’blåvitt monologerar om klättring och dess essens”

Fast fasen, det är ju vad min journal är till för
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 23:57   #245
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag skulle ha klättrat om det inte var för skador/sjukdom. Faktiskt hade jag planerat att utveckla ett helt nytt område. Tveksamt om det blir nåt, skulle vara typ självmord att försöka sig på nåt...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 18:35   #246
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag skulle ha klättrat om det inte var för skador/sjukdom. Faktiskt hade jag planerat att utveckla ett helt nytt område. Tveksamt om det blir nåt, skulle vara typ självmord att försöka sig på nåt...
Spännande! Har du utvecklat andra områden tidigare?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 19:17   #247
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Nej enstaka leder men jag har områden i mina geografiska kretsar som skulle kunna utvecklas och dra både klättrare och därmed turister osv, fast det är långt från Sverige.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 18:28   #248
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Intressant det här med grade respect... stirrar jag mig blind i föraren på förhand så har jag svårt med att redpointa 6b+ och 6c inom loppet av en dag. Går jag bara på leder jag tycker ser fina och rimliga ut och kollar graderna efteråt är det inte ovanligt att det visar sig att jag onsightar dessa grader. Samma fenomen med bouldring. Någon som har tips på hur man överkommer detta?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 02:28   #249
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ja detta har jag erfarenhet av och jag sser det som den verkliga tjusningen med klättring, då vet man att man är inbiten. Någon lösning på det vill jag inte ha. Grader är bara en guide i alla fall.
En story,
Jag gick till ett klättergym jag aldrig vart på en gång och började i ena ändan som jag trodde var lättast. Jag hade inte klättrat på ett bra tag och var i dålig form. Tyckte att det har måste vara ett avancerat gym för det var lite krävande i början men jag satte några leder och blev trött. Vi gick runt lokalen och kom till 'nden på andra sidan och där fanns de lätta lederna. SÅ, ja´g hade altså satt de svåraste lederna rakt av, fattar inte att jag inte såg det, de var inte skitsvåra men de svåraste jag hade klättrat dittils...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 11:20   #250
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
https://www.reddit.com/r/Damnthatsin...rsion_of_pong/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-18, 17:28   #251
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Styrka i fingersenorna är mindre viktigt än köttiga fingertoppar gällande crimp-förmåga

Citat:
When we think of our ability to bear down on small holds, we usually think of tendon strength. But the study “Measuring Lifting Forces in Rock Climbing: Effect of Hold Size and Fingertip Structure” (Roger Bourne, et al.; Journal of Applied Biomechanics, 2011) suggests that high-level climbers’ ability to crimp micro-edges may, surprisingly, be mostly about the amount of soft tissue (“finger pulp”) in their fingertips and the friction created when their tips deform (“squish”) to accommodate the shape of the edge.
https://www.climbing.com/news/why-fi...tter-crimping/
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-18, 17:54   #252
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Styrka i fingersenorna är mindre viktigt än köttiga fingertoppar gällande crimp-förmåga



https://www.climbing.com/news/why-fi...tter-crimping/
Fast ur skadeförebyggande synpunkt är det ju inte en nackdel :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-18, 18:43   #253
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Fast ur skadeförebyggande synpunkt är det ju inte en nackdel :p
Absolut inte, och förhoppningsvis leder studien till att färre skadar sig på hängbrädor i den galna jakten på fingerstyrka (jag är väldigt skyldig till detta misstag)
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-19, 10:03   #254
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Absolut inte, och förhoppningsvis leder studien till att färre skadar sig på hängbrädor i den galna jakten på fingerstyrka (jag är väldigt skyldig till detta misstag)
Ja absolut, många "hobbyklättrare" kör ju campusbrädor också för att få den där sjuka fingerstyrken. Jag tycker personligen campusbrädor endast bör användas av mycket seriösa klättrare, pga skaderisken. Och att det kanske egentligen inte tillför så mycket till någon som "bara" kör typ svarta leder.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-19, 10:25   #255
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Fast campus är ju roligt bara för sin egen skull också
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)