Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-01-18, 13:53   #61
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Ok, tack!
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 14:56   #62
PrimalAeon
Registered User
 
PrimalAeons avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 284
Kör med Tuchscherer nu, i hans gruppträningsprogram.

Jag har valt att lägga upp det enligt följande:
A: böj och bänk
B: mark och extrabänk
C: assistans böj och bänk
D: assistans mark och extrabänk
E: Supplement böj och bänk
F: Supplement mark och extrabänk

Fördelen med detta är att jag börjar veckan med det viktigaste och skulle det vara en vecka då jag inte hinner med gymmet alla pass så är det de lägst prioriterade jag hoppar över.
PrimalAeon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 14:57   #63
Idefi
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 597
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Jag använder singlar för att komma tillbaka från ett uppehåll för att liksom söka tillbaka styrkan igen. Annars har det mest blivit singlar sista månaden till tävling i de program jag gör. Däremot har jag på sistone ett program på ritningsbordet som har många fler singlar och en ide om att träna lite tyngre de tunga passen eftersom det verkar fungera bra. Inte färdig med mina tankar där ännu dock.

Singlarna hamnar då mellan 80-92,5% kanske.
Okej, intressant. Har själv använt mig av det ett tag nu och det kan vara ganska sköna pass att få in. Man kanske inte är helt ute och cyklar.
Idefi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 15:49   #64
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Ja det kan man. Jag har flera nu som tränar fem dagar per vecka med SL-momenten varje pass (förutom marklyftet som ibland går på 3 eller 4 av passen). Att marklyftsvarianterna går något lägre handlar mer om att knäböjen är något viktare än marklyftet för långsiktig utveckling eftersom man lyfter med benen även i mark.
Först och främst ett stort tack för svaren!
Det skulle då kunna se ut så här:

Pass 1
Knäböj 2:or upp till det tekniken håller för. Därefter 10-20% lägre vikt, 2-3 set, 3-4 reps.
Bänkpress 2:or upp till det tekniken håller för. Därefter 10-20% lägre vikt, 2-3 set, 3-4 reps.
Assistans övningar vartannat pass och vartannat pass marklyft.

Pass 2
Knäböj 3:or upp till ~20% av senaste toppvikt i 2:orna. Sedan 3-4 set, 5-6 reps.
Bänkpress 3:or upp till ~20% av senaste toppvikt i 2:orna. Sedan 3-4 set, 5-6 reps.
Assistans övningar

Repeat och efter 5-6 pass 1-2 dagars vila.

Ok?
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 22:42   #65
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Ja det kommer alldeles säkert att fungera!
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-19, 00:18   #66
Squatrage
Registered User
 
Squatrages avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 446
Något mar bör ändra/tänka på i en grund respektive toppningsperiod om man kör enligt denna modell?
Squatrage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-19, 01:06   #67
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Squatrage Visa inlägg
Något mar bör ändra/tänka på i en grund respektive toppningsperiod om man kör enligt denna modell?
Belastning och volym. I grova drag: hög volym och åt det mindre tunga hållet under grundträningen (och i perioder: större övningsvariation); åt det tyngre hållet och gradvis sjunkande volym närmare maxningstillfället. Övningsvariationen minskar till förmån för tävlingsmomenten och ett mycket litet och mycket klokt valt urval av komplementövningar.

Långt ifrån en tävling är kanske ett marklyft nedbrutet och sönderplockat i sina beståndsdelar i:

Marklyft till knäna med paus
Marklyft från bockar i knähöjd
Marklyft-komplex hel+från häng
Marklyft med pauser
Rakmark
Good morning
Stötdrag
Ryckfattade varianter

Sista brännande veckorna kanske bara mark till knäna är kvar för någon med det som största brist.

Det är fortfarande och alltid ungefär samma spann på arbetsvikter däremot. Mestadels kring, säg, 77,5% +- 10%-enheter med lite extrajobb ibland ännu lättare och periodvisa strapatser upp runt 90% för att konsekvent jobba efter med toppstyrkan och testa av utvecklingen.

Det jag brukar göra är att korta ner back off-seten och uppvärmningssetten när maxningen närmar sig för att minska volymen och även för att sluta "slösa" med energin på för lätta vikter.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.

Senast redigerad av hurril den 2015-01-19 klockan 01:13.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-19, 18:47   #68
lången
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 19
Hurril, med reservation för att det finns många Sheiko program, så tolkar jag det som att du rekommenderar högre intensitet och frekvens än Sheiko. Hur ser du på totalvolymen per vecka (jämfört med Sheiko och väl medveten om det vanskliga att göra generella uttalanden)?
lången är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-19, 18:53   #69
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av lången Visa inlägg
Hurril, med reservation för att det finns många Sheiko program, så tolkar jag det som att du rekommenderar högre intensitet och frekvens än Sheiko. Hur ser du på totalvolymen per vecka (jämfört med Sheiko och väl medveten om det vanskliga att göra generella uttalanden)?
Nej jag rekommenderar samma intensitet som Sheiko men högre frekvens på böjen och marken än han gör.

Även volymmässigt använder jag Sheiko som riktmärke men jag fördelar volymen per moment annorlunda; jag har även något högre volym än den han rekommenderar.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-19, 21:27   #70
lången
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 19
Intressant. Jag har funderat på varför någon med tävlingsambitioner i sin sport bara skulle träna 1-2 ggr på sina grenar (mark/böj) per vecka och i vissa veckor endast delar av grenen ( å andra sidan har jag inga insikter i hur exvis triathleter eller tiokampare lägger upp sin träning)

Tack för tydliggörandet!
lången är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-20, 20:25   #71
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Skulle hellre byta marklyftsövning från ett pass till nästa men inte slarva iväg för mycket där ändå. Säg att du tränar marklyft upp till knäna pass #1 och sen hela #2; nästa vecka gör du långa marklyft ena och hela andra osv. Eller halva passet upp till knäna, andra halvan hela
Hmm, applicerar du fortfarande tänket i din första post här? Alltså om man i första passet med hela mark gör 2orna sen "drop", men sedan inte kommer tillbaka till den övningen fören veckan därpå eller kanske två veckor, kör man då pass nr 2? Så man hela tiden individuellt rullar övningsvarianterna mellan pass 1 och 2 även om det är flera pass emellan dom? och inte bara byter mellan pass 1 och 2 varje gång man gör vilken variant som helst. Vikterna blir ju helt kajko då.

Tänker att det tar ju ett tag att köra igenom varianterna så att man vet ungefär vilken vikt man ska köra pass 2 på, men å andra sidan, gör man detta långsiktigt är en lite längre startsträcka iofs absolut ingenting att bry sig om.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse

Senast redigerad av anvihl den 2015-01-20 klockan 20:26.
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-20, 22:52   #72
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Hmm, applicerar du fortfarande tänket i din första post här? Alltså om man i första passet med hela mark gör 2orna sen "drop", men sedan inte kommer tillbaka till den övningen fören veckan därpå eller kanske två veckor, kör man då pass nr 2? Så man hela tiden individuellt rullar övningsvarianterna mellan pass 1 och 2 även om det är flera pass emellan dom? och inte bara byter mellan pass 1 och 2 varje gång man gör vilken variant som helst. Vikterna blir ju helt kajko då.

Tänker att det tar ju ett tag att köra igenom varianterna så att man vet ungefär vilken vikt man ska köra pass 2 på, men å andra sidan, gör man detta långsiktigt är en lite längre startsträcka iofs absolut ingenting att bry sig om.
Jag har inte ett fast rullande schema av 18 övningar utan en verktygslåda. Man får läsa lite mellan raderna; detta är inte en lagbok.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-20, 23:01   #73
crizzan
Registered User
 
crizzans avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Trollhättan
Inlägg: 2 107
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Jag har inte ett fast rullande schema av 18 övningar utan en verktygslåda. Man får läsa lite mellan raderna; detta är inte en lagbok.
Vill först och främst tacka för all information du givit.
Väldigt roligt att tänka själv när det kommer till schemat.

Jag undrar hur du ser progression när du byter övningar frekvent (uppfattar det som att du gör det)?
crizzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-20, 23:06   #74
Squatrage
Registered User
 
Squatrages avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 446
Citat:
Ursprungligen postat av crizzan Visa inlägg
Vill först och främst tacka för all information du givit.

Väldigt roligt att tänka själv när det kommer till schemat.



Jag undrar hur du ser progression när du byter övningar frekvent (uppfattar det som att du gör det)?

Som jag har fattat det så använder sig mr. Hurril sig inte av linjär progression utan någon form av block periodisering likt sheiko. Vid ett sådant upplägg kommer man undan med mer variationer på huvudlyftet då det inte handlar om att öka vikten på stången från vecka till vecka utan det handlar om att finslipa tekniken, jobba på sina svagheter och få in så många lyft som möjligt på 70-85% intensitet. (Tror jag xD)
Squatrage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-21, 00:04   #75
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av crizzan Visa inlägg
Vill först och främst tacka för all information du givit.
Väldigt roligt att tänka själv när det kommer till schemat.

Jag undrar hur du ser progression när du byter övningar frekvent (uppfattar det som att du gör det)?
Håller koll på vad jag gjorde sist. Jag byter inte hela tiden men gott och väl 3-4 veckor mellan. Vissa "slottar" däremot är öppna och där ändrar jag medvetet runt lite mer - lite som en byggare. I det fallet är jag inte så petig med vad vikten är.

Citat:
Ursprungligen postat av Squatrage Visa inlägg
Som jag har fattat det så använder sig mr. Hurril sig inte av linjär progression utan någon form av block periodisering likt sheiko. Vid ett sådant upplägg kommer man undan med mer variationer på huvudlyftet då det inte handlar om att öka vikten på stången från vecka till vecka utan det handlar om att finslipa tekniken, jobba på sina svagheter och få in så många lyft som möjligt på 70-85% intensitet. (Tror jag xD)
Exakt!

Upplägget jag beskriver här är mer freestyle däremot. Ett sätt att få bra vardagspass i ett system som räcker rätt länge.

I ordentliga upplägg, däremot, så gör jag precis som du beskriver. Där handlar det helt om hur många reps det blir per övning (kan man säga), hur ofta jag lägger in den övningen (det avgör ju om det blir feta omgångar med den eller flera kortare) och sen snittet på intensiteten. Så istället för att jobba upp från vecka 1-4 från päronvikter upp till något tungt, så kanske varannan vecka har ett par singlar mellan 85-90% (som man "alltid" klarar) och i övrigt mest arbete på sina svagheter och på sina prime movers.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)