Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-06, 13:11   #301
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Vad är triceps-chins för övning?
Superset. Idag var det pullovers följt av chins

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Du är inget fan av militärpress?
För lågt till tak i gymet så det går inte köra hemma. Annars så tycker jag att det är en okej övning. Även om jag alltid har varit klen i den övningen.

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Det springer för lite!
Benhinnorna har spökat. Har försökt att vila ut det men det går trögt. Gissar att det beror på att mitt jobb provocerar en del också. Jobbar 10 dagar i rad och står och går nästan hela dagarna på betonggolv. Men jag ska försöka provspringa någon dag. Tråkigt att tappa det lilla som man hade byggt upp.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 07:45   #302
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
8/12-2018 lördag

Bänkpress med stopp

6x65
5x75
4x87,5
3x95
2x100
2x100
1x106
1x106
2x100
2x100
3x95
4x87,5
5x82,5
6x75
7x70
8x65

Lutande hantelpress-Mage
3 set

Höll fullt fokus och max brygga på alla seten. Blir jobbigt då efter ett tag. Trots att vikterna är lätta. Bra tryck idag. Formen kanske är på väg åt rätt håll igen?
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 10:56   #303
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
12/10-2018 måndag

Fuskmark


5x5@100


Lutande hantelpress

5x10@26

Chins
6x4+15 kg

Rygglyft-Planka
3 set

Skitskoj att marka lite igen. Ryggen har varit sur länge nu. Jag har vilat och varit på massage men den verkar inte bli bättre av det. Kanske är det så att den bara längtar efter marklyft. Jag tror det! Så gött att känna att varenda muskel i kroppen gör sig redo för att ta i och när man drar så är det inte tyngre än att lyfta ut ett paket mjölk ur kylen. Så ska det vara Ska försöka hålla mig på rätt belastning även om det är svårt. Körde lite chins med. Gick också ganska bra.

__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 11:29   #304
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Tjusiga chins!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 21:08   #305
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
12/10-2018 måndag

Fuskmark


5x5@100


Lutande hantelpress

5x10@26

Chins
6x4+15 kg

Rygglyft-Planka
3 set

Skitskoj att marka lite igen. Ryggen har varit sur länge nu. Jag har vilat och varit på massage men den verkar inte bli bättre av det. Kanske är det så att den bara längtar efter marklyft. Jag tror det! Så gött att känna att varenda muskel i kroppen gör sig redo för att ta i och när man drar så är det inte tyngre än att lyfta ut ett paket mjölk ur kylen. Så ska det vara Ska försöka hålla mig på rätt belastning även om det är svårt. Körde lite chins med. Gick också ganska bra.

Ståtligt gym!

Gillar omgivningen med timringen av fulltimmer(?) skarpt, där skulle jag tillbringa en hel del tid om det "var hos mig".

Strikta och fina chins, tar sig sa brandmannen.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 21:29   #306
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Höll fullt fokus och max brygga på alla seten. Blir jobbigt då efter ett tag. Trots att vikterna är lätta. Bra tryck idag. Formen kanske är på väg åt rätt håll igen?
Det där tror jag kommer att löna sig!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 21:39   #307
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Var bommar du dina bänkpressar, botten/mitten/i toppen?

Har du någon video utlagd där du bänkar?
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 10:25   #308
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Jag hittade dina bänkpressvideos, som du hänvisat till i tidigare inlägg i forumet. Tar mig friheten att komma med lite konstruktiv kritik, se nedan!

* Brygga i bänkpressen.

Försök jobba med rörligheten i bröstryggen om du kan - en ordentlig brygga härleder jag själv mest till möjligheten att få upp bröstkorgen högt.

Som det är nu tenderar du att mestadels brygga länden, vilket iofs är bra, men det kortar inte pressvägen så mycket som du önskar/skulle vara bra.

Jobba med rörligheten i höftböjarna i kombination med ökning av bröstryggens rörlighet

* Setup i bänkpressen - med ovanstående i tanke.

Prova sänka ställningen ett hål.

Sätt dig på bänken

lägg dig ner

fatta stången med ett drygt axelbrett grepp

tryck dig själv neråt, så att rumpan hamnar i princip utanför fotänden på dynan

i en samtidig manöver vandra med fötterna uppåt mot huvudänden och knip ihop skulderbladen+rulla ner axlarna under dig så långt du kan-här kan man tänka placer höger skulderblad i vänster bakficka och vänster i höger!

försök att i serie med ovanstående punkt rulla upp så att du ligger på bakre deltamuskel/axel - sätt fötterna på bänken och försök möta stången med bröstkorgen. Skulderbladen ska inte ligga på/mot bänken speciellt mycket vid en ordentlig brygga

bredda greppet till den greppvidd du önskar använda

fyll hela bröstkorgen med luft- så mkt det bara går, här är det viktigt att inte endast fylla magen som många gör!

sätt ner fötterna på golvet i önskad fotbredd, trampa kraftfullt ner hälen i golvet och se till att du får en god anspänning ända från fotsulan till nacken - känslan i kroppen du efterfrågar skulle jag vilja likna vid en spänd bladfjäder

tryck ut stången försiktigt - se till att inte trycka lös axlarna, då tappar du bryggan

sänk stången till bröstkorgen

tryck upp stången utan att blåsa iväg din luft - det innebär att du blir mjuk/att korgen faller in i onödan - om man inte pratar om en total maximal ansträngning finns det ingen anledning att byta luft vid mindre än 4-5 repetitioner
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 14:39   #309
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Tjusiga chins!
Tackar! Inte i närheten av dina men jag får väl dra "tjockis-SL-kortet"

Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Ståtligt gym!

Gillar omgivningen med timringen av fulltimmer(?) skarpt, där skulle jag tillbringa en hel del tid om det "var hos mig".

Strikta och fina chins, tar sig sa brandmannen.
Tackar.

Det är ute i ladugården och det är timrade väggar. Sågade av en balk för att sätta in en ny dörr. Virket var helt rött och fint i mitten. Så det är bra kärnvirke som den är byggd av



Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Det där tror jag kommer att löna sig!

Tror jag också. Gäller bara att göra det varje gång. Lätt att tappa fokus om det är väldigt lätta vikter på schemat. Så det gäller att vara fokuserad i varje set.

Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Var bommar du dina bänkpressar, botten/mitten/i toppen?

Har du någon video utlagd där du bänkar?
Brukar vara i mitten någonstans. Får jag kopplat in triceps så brukar lyftet lyckas. Ligger ett par videos i första posten på journalen. Annars så ligger det en del på min yt-kanal. Något speciellt som du vill se? Så kan jag leta upp det åt dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Jag hittade dina bänkpressvideos, som du hänvisat till i tidigare inlägg i forumet. Tar mig friheten att komma med lite konstruktiv kritik, se nedan!

* Brygga i bänkpressen.

Försök jobba med rörligheten i bröstryggen om du kan - en ordentlig brygga härleder jag själv mest till möjligheten att få upp bröstkorgen högt.

Som det är nu tenderar du att mestadels brygga länden, vilket iofs är bra, men det kortar inte pressvägen så mycket som du önskar/skulle vara bra.

Jobba med rörligheten i höftböjarna i kombination med ökning av bröstryggens rörlighet

* Setup i bänkpressen - med ovanstående i tanke.

Prova sänka ställningen ett hål.

Sätt dig på bänken

lägg dig ner

fatta stången med ett drygt axelbrett grepp

tryck dig själv neråt, så att rumpan hamnar i princip utanför fotänden på dynan

i en samtidig manöver vandra med fötterna uppåt mot huvudänden och knip ihop skulderbladen+rulla ner axlarna under dig så långt du kan-här kan man tänka placer höger skulderblad i vänster bakficka och vänster i höger!

försök att i serie med ovanstående punkt rulla upp så att du ligger på bakre deltamuskel/axel - sätt fötterna på bänken och försök möta stången med bröstkorgen. Skulderbladen ska inte ligga på/mot bänken speciellt mycket vid en ordentlig brygga

bredda greppet till den greppvidd du önskar använda

fyll hela bröstkorgen med luft- så mkt det bara går, här är det viktigt att inte endast fylla magen som många gör!

sätt ner fötterna på golvet i önskad fotbredd, trampa kraftfullt ner hälen i golvet och se till att du får en god anspänning ända från fotsulan till nacken - känslan i kroppen du efterfrågar skulle jag vilja likna vid en spänd bladfjäder

tryck ut stången försiktigt - se till att inte trycka lös axlarna, då tappar du bryggan

sänk stången till bröstkorgen

tryck upp stången utan att blåsa iväg din luft - det innebär att du blir mjuk/att korgen faller in i onödan - om man inte pratar om en total maximal ansträngning finns det ingen anledning att byta luft vid mindre än 4-5 repetitioner

Tack för bra feedback. Stämmer ganska väl överens med mina egna tankar. Ska ta med mig detta och testa lite.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 15:07   #310
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
12/12-2018 onsdag

Bänkpress med stopp
5*2@100

Axelpress
3*10@26

Mage-Biceps
3 set

Försökte ta i så att stången skulle till månen. Men det är svårt att motivera sig till så här lätta pass. Kanske dags för en höjning i hantelpress. Det hade varit skoj med +30 i den övningen. Klämde ihop CoC 2 ett par gånger också. Bara för att se om det gick.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 14:38   #311
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Tackar! Inte i närheten av dina men jag får väl dra "tjockis-SL-kortet"
Haha kanske själv måste gå upp ett par 10-15 kg så att jag kan dra det kortet!

26 i axelpress är snyggt, 30 hade ju varit riktigt mäktigt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 00:08   #312
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Brukar vara i mitten någonstans. Får jag kopplat in triceps så brukar lyftet lyckas. Ligger ett par videos i första posten på journalen. Annars så ligger det en del på min yt-kanal. Något speciellt som du vill se? Så kan jag leta upp det åt dig.




Tack för bra feedback. Stämmer ganska väl överens med mina egna tankar. Ska ta med mig detta och testa lite.
Jag tittade faktiskt igenom alla dina träningsvideos på tuben, före jag skrev ner mina små tips.

Egentligen har jag för många år sedan, i samma veva som jag klev av som moderator här på forumet, slutat komma med tips både i träningslokalen och på nätet då det är ganska så tidskrävande. MEN eftersom att du verkar lite fundersam emellanåt tänkte jag plita ner ett antal i mina ögon ganska tänkvärda rader till dig.


Som jag ser det hela brukar bommade lyft i mitten ofta bero på två-tre olika saker:


* Bristande explosivitet från botten - god fart innebär ofta att man kan cruisa förbi eventuella svåra partier i lyften ganska så enkelt.


* Förbättringspotential i lyftteknik/setup - förbättring ökar oftast kraften från botten i punkten ovan


* Eventuellt kan man tjäna på att specialträna svåra partierna och de i dem inblandade muskelgrupperna en del, genom varianter av huvudövningen men det är långt ifrån alltid. Ofta ger mer träning inte mer i retur, prestandamässigt, men det händer att man får en boost.


För övrigt är jag tämligen övertygad om att isolationsträning av triceps, axlar osv oftast inte ger speciellt mycket ränta vad gäller prestandaförbättring i huvudövningen man önskar stärka upp, men det händer då och då att så är fallet!

Isolationsträning och annat kan man gott träna om man vill, men mer ha det som aktiv vila/prehab/något roligt att pyssla med för att inte bli alldeles för insnöad på huvudgrenarna. Ett fräscht, glatt huvud, med ett fokuserat sinnelag tillsammans med en pigg kropp är "bra skit"!



För övrigt:

Var inte rädd för att träna på lätta vikter och verkligen öva utförandet av lyften. Lätt träning, även om den inte känns så muskulärt påfrestande/givande har en viktig roll att fylla i de flesta träningsprogrammen - man får nöta utförande, kan göra en jäkla massa lyckade lyft och verkligen vinnlägga sig om att träna upp hastighetsaspekten i lyften ordentligt.

OM man även tränar lätta pass, kommer totala träningsmängden/volymen/total förflyttad vikt man samlat på sig att öka tämligen ordentligt per tidsenhet och det är ju aldrig fel! Med lätta pass kan man försöka använda repsomfånget 3-8 rep och lägga tonvikten på 3-5. Mjölksyra och muskelfiberomvandling till uthålliga fibrer är din nemesis.



Senast redigerad av Lillgrabben den 2018-12-14 klockan 00:10.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 19:16   #313
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
14/12-2018 fredag

Bänkpress med stopp
5x65
5x75
3x87,5
6x87,5
4x87,5
7x87,5
2x87,5
8x87,5
5x87,5

Nöjde mig utan assistans idag. Tycker att jag fick till ganska bra teknik på seten. Testade att sänka stativet ett hål men det blev för lågt.



Tycker att detta känns ganska bra. Borde jag ligga högre upp på axlarna?

Om jag hade en mjukare/rörligare bröstrygg... Hade jag då kunnat korta lyftvägen mer? Nu är ju magen ganska högt men bröstet fortfarande ganska lågt.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo

Senast redigerad av spoon den 2018-12-14 klockan 19:18.
spoon är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 12:30   #314
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
https://www.instagram.com/p/BpMQijOC...d=zbr4izyso6ia

Eller ska man kanske försöka träffa ligga lågt med stången som Eddie? Då kan jag ju korta lyftvägen en del.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 13:17   #315
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
https://www.instagram.com/p/BpMQijOC...d=zbr4izyso6ia

Eller ska man kanske försöka träffa ligga lågt med stången som Eddie? Då kan jag ju korta lyftvägen en del.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Det tycker jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)