Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-22, 09:27   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Ingen prestationsförbättrande effekt av citrullinmalat

Citat:
Citrulline malate (CM) is purported to buffer lactic acid, enhance oxygen delivery, and attenuate muscle soreness. Anaerobic exercise trials with CM have produced conflicting results. The aim of the current investigation was to test the efficacy of CM on resistance training (RT) with the hypothesis that CM would improve performance. A double-blind, counter-balanced, randomized control trial was utilized to assess the effects of CM on RT. Nineteen participants (8 female) (25.7 ± 7.7 years), regularly engaged in RT, consumed either 8 g of CM (1.1:1 ratio) or a placebo (6 g citric acid). Participants attempted to perform a German Volume Training (GVT) protocol comprising 10 sets of 10 repetitions of barbell curls at 80% of their one repetition maximum. Repeated ANOVA suggested no effect of CM on RT performance (treatment × time × order p = .217). There was no difference (p = .320) in the total number of reps over the 10 sets (CM median = 57, IQR 45-73; placebo median = 61, IQR 51-69). Blood lactate and creatine kinase did not differ between CM and placebo (p > .05). Finally, total muscle soreness was reduced significantly in CM compared to placebo (treatment × time × order p = .004). These results require corroboration; an ergogenic benefit is yet to be established, and weight trainers should exercise caution when assessing the efficacy of CM. Future research should focus on the potential effects of loading doses of CM.
J Diet Suppl. 2018 Nov 21:1-12. Citrulline Malate Fails to Improve German Volume Training Performance in Healthy Young Men and Women.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 11:08   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Från det ena till det andra låter inte 10 set med 10 reps på 80% av max som genomförbart om vi pratar något så när normal setlängd och vila...
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 11:19   #3
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Från det ena till det andra låter inte 10 set med 10 reps på 80% av max som genomförbart om vi pratar något så när normal setlängd och vila...
Tack för att du försvarar min confirmation bias efter att jag beställt 1 kg nu under black friday
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 11:26   #4
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Tack för att du försvarar min confirmation bias efter att jag beställt 1 kg nu under black friday
Citrullinmalat är gott att smaksätta rödbetsjuice med om inte annat, och jag ställer även hopp till att det kan förbättra smaken av l-arginin.

Sen kanske CM har prestationsförbättrade effekt i samband med aerob träning?
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 23:59   #5
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Citrullinmalat är gott att smaksätta rödbetsjuice med om inte annat, och jag ställer även hopp till att det kan förbättra smaken av l-arginin.

Sen kanske CM har prestationsförbättrade effekt i samband med aerob träning?
Har du märkt av non prestationsförbättrande effekt av rödbetsjuice?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 00:42   #6
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Ja. Den effekten är påtaglig vid konditionsidrott om jag tar den cirka 1,5 h innan. Klart bättre flås.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 12:29   #7
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Ja. Den effekten är påtaglig vid konditionsidrott om jag tar den cirka 1,5 h innan. Klart bättre flås.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Kanon! Så det är inget du tar dagligen? Har du provat att ta det som kosttillskott?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 12:37   #8
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jo, jag tar det dagligen eftersom det också kan ha en blodtryckssänkande effekt. Har tyvärr redan medicin mot högt blodtryck men tänker att jag kanske kan hålla nere doserna om jag intar rödbetsjuice. Har ett 4x koncentrat från Well-Nox som jag köper i bag in box. Aldrig provat pulver eller dylikt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 13:14   #9
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jo, jag tar det dagligen eftersom det också kan ha en blodtryckssänkande effekt. Har tyvärr redan medicin mot högt blodtryck men tänker att jag kanske kan hålla nere doserna om jag intar rödbetsjuice. Har ett 4x koncentrat från Well-Nox som jag köper i bag in box. Aldrig provat pulver eller dylikt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Har du märkt någon effekt på erektionen också? 😉
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 14:02   #10
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Har du märkt någon effekt på erektionen också? 😉
Det har jag gjort. Av CM och arginin också.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 14:06   #11
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Det har jag gjort. Av CM och arginin också.
Har du intagit preparaten dagligen? Nära inpå samlag?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 15:56   #12
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Inte av något av de nämnda preparaten. Däremot på Tonkat Ali, precis i början av "kuren".

Skickat från min E5823 via Tapatalk
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 17:10   #13
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Har du intagit preparaten dagligen? Nära inpå samlag?
Dagligen, en eller ett par tim innan. Inte medvetet planerat dock.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 12:22   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citrullinmalat saknar effekt på både aerob och anaerob prestationsförmåga.

Citat:
Citrulline-malate (CM) purportedly increases exercise performance through increased nitric oxide production. The effects of CM on muscular strength performance are well-documented; however, the benefits of CM on aerobic and anaerobic biking performance are not well researched. Therefore, the present investigation examined the acute CM supplementation effects on aerobic and anaerobic cycling performance in recreationally active males.

Methods:

28 recreationally active males (20.9 ± 2.8 years) completed randomized, double-blind, crossover trials consuming CM (12g dextrose + 8g CM) or a placebo (12g dextrose). Participants performed an aerobic cycling protocol (time-to-exhaustion [TTE]), followed by a subsequent 30-second Wingate cycling test, 60-minutes after supplement consumption.

Results:


Dependent t-tests showed no significant differences (p > 0.05) for TTE (PLA: 315.4 s ± 137.7 s; CM: 314.1 s ± 107.1 s) and Total Work Completed (TWC) (PLA: 74.7 ± 34.1 kilojoules (kJ); CM: 74.1 ± 26.4 kJ) during the aerobic cycling protocol. Dependent t-tests also showed no significant differences (p > 0.05) for mean watts (PLA: 586.1 ± 87.7 Watts (W); CM: 588.0 ± 93.0 W), peak watts (PLA: 773.0 ± 136.7 W; CM: 786.7 ± 133.0 W), and fatigue index (PLA: 12.9 ± 6.4 FI; CM: 14.3 ± 7.2 FI) during the Wingate protocol. Repeated-measures ANOVA results indicated a significant effect between each 5 s interval (p < 0.001), but no differences were observed between trials (p > 0.05).

Conclusion:

Acute CM supplementation in recreationally active males provides no ergogenic benefit in aerobic cycling performance followed by an anaerobic cycling test.
Eur J Sport Sci, 1-23 2020 Jan 29.Acute Citrulline-Malate Supplementation Is Ineffective During Aerobic Cycling and Subsequent Anaerobic Performance in Recreationally Active Males.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 12:26   #15
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Citrullinmalat saknar effekt på både aerob och anaerob prestationsförmåga.



Eur J Sport Sci, 1-23 2020 Jan 29.Acute Citrulline-Malate Supplementation Is Ineffective During Aerobic Cycling and Subsequent Anaerobic Performance in Recreationally Active Males.
Här står det ju att det är väldokumenterat positivt för styrka? Eller vad missar jag. Eller jaha, stryk positivt. Det är alltså värdelöst för all sorts prestation?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)