Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-18, 11:58   #13951
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Ibland funderar jag på att köpa en aktie från samtliga bolag från S&P 500 och bara titta på när hela världsmarknaden kraschar utan att någon förstår varför.


Går det så dåligt?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 16:45   #13952
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg


Går det så dåligt?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Året började ok. Men nu ligger jag -23% i år. Funderar på att skita i allt och satsa på indexfonder istället. Så alla som valt den vägen... nu kommer jag och förstör för er.

Edit- Bör nog tilläggas att det är -23% av mina aktier som gått ner. Mina fonder har gått bra under tiden.

Senast redigerad av David_wigren den 2021-02-18 klockan 16:46.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 16:48   #13953
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Året började ok. Men nu ligger jag -23% i år. Funderar på att skita i allt och satsa på indexfonder istället. Så alla som valt den vägen... nu kommer jag och förstör för er.

Edit- Bör nog tilläggas att det är -23% av mina aktier som gått ner. Mina fonder har gått bra under tiden.
Låter som du har en eller ett fåtal bolag med lite högre risk?
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 16:56   #13954
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Låter som du har en eller ett fåtal bolag med lite högre risk?
Nej. Om jag köper något så går det ner, oavsett risk. Strategi spelar ingen roll. Jag är naturvetenskapligt skolad. Det är bortom slumpen vid det här laget.

Om du vill kan jag investera i det du har så ska du få se.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 17:06   #13955
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg

Om du vill kan jag investera i det du har så ska du få se.


Idag var nog en röd dag för många. Inte många ATH idag!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 17:13   #13956
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Investera i Tesla, Bionano samt Palantir är du snäll. Behöver köpa på mig mer i en dipp
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 17:40   #13957
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg


Idag var nog en röd dag för många. Inte många ATH idag!
Fortnox räddar mig och går som tåget. Ath checking in

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 19:44   #13958
Grazzafukkinrazzi
Pissening, no homo.
 
Grazzafukkinrazzis avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 916
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Investera i Tesla, Bionano samt Palantir är du snäll. Behöver köpa på mig mer i en dipp
Har du inte fått tillräckligt med dipp i Palantir för att köpa menar du? Kursen har ju halverats på några veckor, lol.
__________________
1:a U -82,5kg SM Bänkpress 2010
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan Visa inlägg
Skulle kännas som en liten seger.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur vågar ni ifrågasätta det faktum att jag är mer värd än en neger?
Citat:
Ursprungligen postat av PanikenAttacken Visa inlägg
jag kommer lämna mina föräldrar här på jorden medan jag dör, allt tack vare monster energy.
Grazzafukkinrazzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 22:16   #13959
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Året började ok. Men nu ligger jag -23% i år. Funderar på att skita i allt och satsa på indexfonder istället. Så alla som valt den vägen... nu kommer jag och förstör för er.

Edit- Bör nog tilläggas att det är -23% av mina aktier som gått ner. Mina fonder har gått bra under tiden.
Indexfonder har gjort mig miljonär kan jag säga

Index slår de allra flesta över lång tidsperiod. 80 % på avanza misslyckas att slå index enskilda år, på 5 år slår endast 1 av 100 index. Varför tror "just du" att du ska slå index? Vad har du som de andra inte har? Kunskap? Tid? ork? Man får även tänka att av de som misslyckas slå index är även professionella investerare, så kan man tänka igen, vad har jag för att lyckas med detta?

Varje gång du köper en aktie ska någon sälja, alltså ha tvärtemot din åsikt. Hur stor risk är det att den som gör ditt motsatta drag är smartare än du och mer insatt? Anta att det alltid är så.

my cup of tea
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 22:27   #13960
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Varje gång du köper en aktie ska någon sälja, alltså ha tvärtemot din åsikt. Hur stor risk är det att den som gör ditt motsatta drag är smartare än du och mer insatt? Anta att det alltid är så.
Jag håller med till 95% om vad du säger. Även fast jag lyckats ha tur och tjäna pengar och slå index generellt på mina aktieköp. Dock är det nog mest tur och inte skill. Har majoriteten av det jag sparar i indexfonder.

Däremot detta har jag hört av rikatillsammans osv ofta där dom säger att den andra gör än sämre affär än den andra. Men eftersom generellt så fortsätter ju dom bra bolagen öka (även om det blir långsammare/eller snabbare än index). Så någon som säljer en aktie kan ju göra det av många anledningar. t.ex. för att ta hem vinst eller diversifiera osv. Så det kan ju vara så att både du och personen du köpt av har gjort ett bra val.

Senast redigerad av Snobbe den 2021-02-18 klockan 22:32.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 23:46   #13961
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Indexfonder har gjort mig miljonär kan jag säga

Index slår de allra flesta över lång tidsperiod. 80 % på avanza misslyckas att slå index enskilda år, på 5 år slår endast 1 av 100 index. Varför tror "just du" att du ska slå index? Vad har du som de andra inte har? Kunskap? Tid? ork? Man får även tänka att av de som misslyckas slå index är även professionella investerare, så kan man tänka igen, vad har jag för att lyckas med detta?

Varje gång du köper en aktie ska någon sälja, alltså ha tvärtemot din åsikt. Hur stor risk är det att den som gör ditt motsatta drag är smartare än du och mer insatt? Anta att det alltid är så.

my cup of tea
Äh vadå kunskap, tid och ork, viktiga är ju att man hittar sin grej??
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-19, 00:19   #13962
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Indexfonder har gjort mig miljonär kan jag säga

Index slår de allra flesta över lång tidsperiod. 80 % på avanza misslyckas att slå index enskilda år, på 5 år slår endast 1 av 100 index. Varför tror "just du" att du ska slå index? Vad har du som de andra inte har? Kunskap? Tid? ork? Man får även tänka att av de som misslyckas slå index är även professionella investerare, så kan man tänka igen, vad har jag för att lyckas med detta?

Varje gång du köper en aktie ska någon sälja, alltså ha tvärtemot din åsikt. Hur stor risk är det att den som gör ditt motsatta drag är smartare än du och mer insatt? Anta att det alltid är så.

my cup of tea
Detta. Är det inte så att man tycker att hela grejen med att handla med aktier är riktigt underhållande och intressant så är det komplett bortkastat med tid. Man slösar bort otaliga timmar på en nästintill garanti att få sämre utdelning än simpla index-fonder. Fattar inte hur folk tänker...
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-19, 07:55   #13963
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Något som är intressant är ju hur "dålig" mentalitet/huvud många sparare har också. Rikatillsammans t.ex. tog upp någon fond som hade gått plus över lång tid (10-20 år iaf) men genomsnittspararen i fonden hade gjort förlust pga att dom sålde när det gick dåligt och köpte när det gick bra.


En fråga, är det någon som vet en sida där man kan simulera aktier/fonder över historisk tid? t.ex. se resultat på en flera aktier från 2005-2015 eller indexfonder eller liknande?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-19, 10:04   #13964
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Något som är intressant är ju hur "dålig" mentalitet/huvud många sparare har också. Rikatillsammans t.ex. tog upp någon fond som hade gått plus över lång tid (10-20 år iaf) men genomsnittspararen i fonden hade gjort förlust pga att dom sålde när det gick dåligt och köpte när det gick bra.


En fråga, är det någon som vet en sida där man kan simulera aktier/fonder över historisk tid? t.ex. se resultat på en flera aktier från 2005-2015 eller indexfonder eller liknande?
Du vill alltså se en akties eller fonds historik? Avanza, google eller godtycklig börsmäklare som har fonden/aktien är väl ett hett tips.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-19, 10:05   #13965
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Investera i Tesla, Bionano samt Palantir är du snäll. Behöver köpa på mig mer i en dipp
Om inte Palantir haft en dipp senaste veckorna vet jag inte vad.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)