Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-17, 14:40   #13936
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Investerar ca 40% av nettolönen och amorterar på huset ca 10%.

Läser även just nu (september 2020 till juni 2021) enkla kurser på komvux nu när fribeloppet är borta och plockar hem ytterligare 14k i CSN per månad vilket går direkt in på börsen.
Wtf låter för bra för att vara sant, vad är det för ränta på ett sånt CSN lån.
Är det bara signa upp sig på en komvux kurs så har man rätt till det?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 15:02   #13937
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Hur funkar det med komvux. Du skriver upp dig på en kurs och anmäler dig för studiebidrag?
Exakt så. Läser på 100% så en kurs över 5 veckor. Lägger ett par timmar per vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Wtf låter för bra för att vara sant, vad är det för ränta på ett sånt CSN lån.
Är det bara signa upp sig på en komvux kurs så har man rätt till det?
0.06% är räntan för 2021. Ca 4k per kurs är rent bidrag, resten är lån + utökat lån. Det funkar lite olika för kommun till din kommun. Men ja, i princip är det bara att söka en kurs på komvux och sedan söka CSN för den. Började precis min femte kurs sen i december 18k per kurs
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 15:04   #13938
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Exakt så. Läser på 100% så en kurs över 5 veckor. Lägger ett par timmar per vecka.



0.06% är räntan för 2021. Ca 4k per kurs är rent bidrag, resten är lån + utökat lån. Det funkar lite olika för kommun till din kommun. Men ja, i princip är det bara att söka en kurs på komvux och sedan söka CSN för den. Började precis min femte kurs sen i december 18k per kurs
Så du tar lån alltså? Inte bara bidragsdelen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 15:08   #13939
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Så du tar lån alltså? Inte bara bidragsdelen?
Ja, fullt lån + tilläggslånet som man kan få man arbetat tidigare, för att kompensera för utebliven inkomst. Ironiskt att man kan ta det medan man jobbar nu när fribeloppet är borta men det är ett maskhål jag nyttjar.

Jag räknar med att ha betydligt högre avkastning än de 0.06% ränta det kostar mig att ta lånet.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 15:32   #13940
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Ja, fullt lån + tilläggslånet som man kan få man arbetat tidigare, för att kompensera för utebliven inkomst. Ironiskt att man kan ta det medan man jobbar nu när fribeloppet är borta men det är ett maskhål jag nyttjar.

Jag räknar med att ha betydligt högre avkastning än de 0.06% ränta det kostar mig att ta lånet.
Regeringen har väl inte beslutat om det är slopat för 2021 än? Eller misstolkar jag någonting?

Att det var slopat för 2020 vet jag men hittar bara uppgifter om att det ska beslutas om att det förlängs till 30 juni 2021.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 15:49   #13941
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Regeringen har väl inte beslutat om det är slopat för 2021 än? Eller misstolkar jag någonting?

Att det var slopat för 2020 vet jag men hittar bara uppgifter om att det ska beslutas om att det förlängs till 30 juni 2021.
Ja, så är det. Men så som jag tolkat det är det bara en formalitet som ska klubbas igenom nu, beslutet är mer eller mindre taget. Jag har kört på under vintern och sökt CSN. Om beslutet går igenom får jag retroaktivt för det jag läst hittills. Går det inte igenom har det varit en liten insats "i onödan".
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 15:51   #13942
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Ja, så är det. Men så som jag tolkat det är det bara en formalitet som ska klubbas igenom nu, beslutet är mer eller mindre taget. Jag har kört på under vintern och sökt CSN. Om beslutet går igenom får jag retroaktivt för det jag läst hittills. Går det inte igenom har det varit en liten insats "i onödan".
Vad fan kom du inte med det här guldtipset i början av 2020 för ?

Har inte alls tänkt på att Komvux-CSN är separerat från det på universitet som jag redan maxat Dock vetat att fribeloppet varit slopat men inte suttit ihop 1+1.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 18:03   #13943
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Exakt så. Läser på 100% så en kurs över 5 veckor. Lägger ett par timmar per vecka.
Måste man inte vara på lektioner och sådant skräp? Eller är det bara gratis pengar att ansöka om?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 18:42   #13944
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Måste man klara kursen för att ta CSN lån?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 19:21   #13945
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Måste man klara kursen för att ta CSN lån?
Ja. Och det finns en gräns för hur länge man kan få lån (är väl 6 år eller något?),, så det fungerar bäst för LHS-gänget.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 19:30   #13946
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Måste man klara kursen för att ta CSN lån?
Nej. Du straffas inte för att du misslyckas. Så länge du fullföljt kursen och inte avbrutit utan att meddela så får du behålla pengarna. Var ramaskri för några år sedan när det larmades att studenter anmälde sig till heltidsstudier för att lyfta fullt bidrag samtidigt som de bara läste upp de utvalda kurser som kontrollerades vid universitetsintag.

Däremot så kräver framtida ansökningar om lån/bidrag att du slutfört en viss nivå. Därför rekommenderas det ofta att man ansöker om två terminer åt gången vid universitetsstudier eftersom du inte blir bränd om du kuggar första terminen.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 20:53   #13947
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Måste man inte vara på lektioner och sådant skräp? Eller är det bara gratis pengar att ansöka om?



Beror nog lite på vad du läser och vilken skola. Jag har haft ett par obligatoriska muntliga redovisningar men inga lektioner.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 21:49   #13948
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
men 4k bidrag är det per månad också? eller per kurs bara.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 06:59   #13949
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
men 4k bidrag är det per månad också? eller per kurs bara.


En kurs är 5v och ger ca 4k i bidrag. Vet inte exakta fördelningen.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 11:39   #13950
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Ibland funderar jag på att köpa en aktie från samtliga bolag från S&P 500 och bara titta på när hela världsmarknaden kraschar utan att någon förstår varför.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)