Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-16, 18:12   #13921
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Ingenting. Vi har en inkomst på en familj. Så det är ganska små marginaler i vardagen. Jävligt kul att då gå 100k plus på 2 månader. Hade nog tagit mig 2 år att spara ihop till om vi levt som kyrkråttor.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Surt här också. Just nu 1500/mån vilket är 5% av nettolönen. Målet är att komma upp i 10% och även 1000k till sparkonto.

Ja så här går det när man slarvat med ekonomin sen ung ålder. Aldrig haft större skulder eller direkt problem men inget över heller
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 21:02   #13922
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
får ut runt 33k efter skatt, 10 går in på investering, 2 på sparkonto och 2 på amortering. Ska försöka spara lite mer har shoppat lite för mycket skit senaste tiden.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 22:12   #13923
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Ingenting. Vi har en inkomst på en familj. Så det är ganska små marginaler i vardagen. Jävligt kul att då gå 100k plus på 2 månader. Hade nog tagit mig 2 år att spara ihop till om vi levt som kyrkråttor.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Old school pater familias, familjen har det tufft men det finns alltid pengar över till hästar, kortspel och börsen.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 00:03   #13924
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Hur mycket investerar ni av er månadslön?

Jag sparar ganska aggressivt och ligger på 1/3 av min nettoinkomst.
Mina löner kan variera ganska kraftigt beroende på om jag jobbar mycket nätter, helger, extrapass etc men tittar jag 2020 så hade jag en lön på 48 000 kr brutto, vilket ger ca 33 000 kr netto. Av detta sparade jag i snitt runt 20 000 kr i månaden, så i snitt 61 % av mitt nettolön. Jag lever på mellan 12 - 15 k i månaden mer eller mindre och jag köper det jag vill när jag vill och har hus och barn. Räknar inte med amortering som sparande, ligger på ca 2 000 kr i månaden

Glömde tillägga hur jag fördelar det. Just nu har jag ett ganska stort sparande på bankkonto, ca 250 k så jag behöver endast fylla på detta om jag handlar något för dessa pengar. Så handlar jag något för exempelvis 5 000 kr så kommer jag nästa månad lägga tillbaka kanske 1500 kr där, för att få det att hamna på runt 250 000 kr igen efter någon/några månader. Allt annat utöver detta lägger jag på investeringar.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu

Senast redigerad av mattilainen den 2021-02-17 klockan 00:07.
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 08:03   #13925
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Bra dag igår för aktierna...


Tur fonderna räddar en som vanligt.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 10:48   #13926
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Jag köpte Sinch 18e oktober 2019 för 165,8 kr/aktie och totalt 30 st. Efterbliven som jag är så fick jag för mig att sälja dem inom 2 veckor av anledningar jag inte minns men förmodligen var det för att jag för stunden fick för mig att satsa på fonder istället för aktier.

Dagens uppgång i Sinch på runt 14 - 15 % i nuläget hade gjort denna ursprungliga investering till en tiodubblare som man gick miste om.

Det sura här är inte riktigt att jag inte fick en tiodubblare utan snarare att analysen jag gjorde av Sinch då jag först köpte den var rätt sund och den har dykt på i mina filtreringar på Börsdata senare i livet också vilket tyder på att den passar in i den kravbild jag har på det rent fundamentala och därmed är värd att titta närmare på. Det fanns alltså ingen "riktig" anledning till att överge aktien utan det var bara brist på is i magen eller vad man ska kalla det. Men det är väl en faktor som är minst lika viktig som andra saker när man håller på med investeringar antar jag.
Surt när man säljer på mer eller mindre felaktiga grunder och missar såna här uppgångar.

Någon annan i tråden som suttit på potentiella multibaggers men fuckat upp det pga. för tidig säljning?
Livet är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 11:13   #13927
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Jag köpte Sinch 18e oktober 2019 för 165,8 kr/aktie och totalt 30 st. Efterbliven som jag är så fick jag för mig att sälja dem inom 2 veckor av anledningar jag inte minns men förmodligen var det för att jag för stunden fick för mig att satsa på fonder istället för aktier.

Dagens uppgång i Sinch på runt 14 - 15 % i nuläget hade gjort denna ursprungliga investering till en tiodubblare som man gick miste om.

Det sura här är inte riktigt att jag inte fick en tiodubblare utan snarare att analysen jag gjorde av Sinch då jag först köpte den var rätt sund och den har dykt på i mina filtreringar på Börsdata senare i livet också vilket tyder på att den passar in i den kravbild jag har på det rent fundamentala och därmed är värd att titta närmare på. Det fanns alltså ingen "riktig" anledning till att överge aktien utan det var bara brist på is i magen eller vad man ska kalla det. Men det är väl en faktor som är minst lika viktig som andra saker när man håller på med investeringar antar jag.
Surt när man säljer på mer eller mindre felaktiga grunder och missar såna här uppgångar.

Någon annan i tråden som suttit på potentiella multibaggers men fuckat upp det pga. för tidig säljning?

Sålde EQT för tidigt. Sålde Stillfront för tidigt. Båda med rejäl vinst men med facit på hand dålig tajming.

Av någon anledning är det mycket surare än de aktier som man sålt med förlust. Sjukt på något sätt men det är kanske människans natur.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 11:49   #13928
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Mycket vill ha mer
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 12:09   #13929
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag gick in i BNGO när den låg på 0,9 dollar i slutet av 2020. Sålde runt 6 dollar. Igår stängde den på 15,57 dollar. Det är väl inte kul direkt, men brukar nöja mig med ganska bra avkastning. Behöver inte åka till månen.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 12:40   #13930
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 12:49   #13931
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag ångrar mest att jag inte sålde av GME på 480 som jag skulle, blev girig och hängde med ned lite istället. Jag sålde med 21-22% vinst men den skulle egentligen varit 38%. Men det var 100% troll med den där aktien, kunde lika gärna förlorat allt och inte brytt mig typ.

Annars ångrar jag inget, men jag å andra sidan investerar annars bara i fonder mest.

Edit: Iofs, jag va lite sugen på köpa AMD aktier för flera år sedan när jag hade på känn eller fick intrycket att de skulle prestera något vettigt (den där nya ingenjören som VD osv). Det hade varit en bra aktie att hålla ett par år där.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?

Senast redigerad av shut teh face den 2021-02-17 klockan 12:52.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 13:35   #13932
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
För många år sen köpte jag Tesla.
Gick lite snabbt och jag råkade köpa den mängd jag skulle ha i dollar istället för sek.
Så min portfölj blev belånad rätt rejält. Märkte misstaget efter någon minut och sålde av mellanskillnaden. Såklart gick aktien ner någon procent under tiden
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 13:40   #13933
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 14:07   #13934
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Hur mycket investerar ni av er månadslön?

Jag sparar ganska aggressivt och ligger på 1/3 av min nettoinkomst.
Investerar ca 40% av nettolönen och amorterar på huset ca 10%.

Läser även just nu (september 2020 till juni 2021) enkla kurser på komvux nu när fribeloppet är borta och plockar hem ytterligare 14k i CSN per månad vilket går direkt in på börsen.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 14:21   #13935
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Investerar ca 40% av nettolönen och amorterar på huset ca 10%.

Läser även just nu (september 2020 till juni 2021) enkla kurser på komvux nu när fribeloppet är borta och plockar hem ytterligare 14k i CSN per månad vilket går direkt in på börsen.
Hur funkar det med komvux. Du skriver upp dig på en kurs och anmäler dig för studiebidrag?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)