Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-09, 22:39   #6541
Magnus Larsson
Love will tear us apart
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Götet
Inlägg: 1 049
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Inte ett inlägg här inne om Dustins börsintroduktion, vadan detta?

Totalt ointressant?
Jag tecknar. Chans/risk positiv i mina ögon.
Magnus Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 22:57   #6542
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Larsson Visa inlägg
Jag tecknar. Chans/risk positiv i mina ögon.
Vilka renodlade konkurrenter ser du och vad lockar mest?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 23:03   #6543
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Dustin har tappat nåt sanslöst i anseende de senaste åren bland den ursprungliga kundkretsen. Frågan är om den nya nischen där man snarare försöker brottas med elladorna har fallit väl ut. Jag är personligen sjukt tveksam.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 23:12   #6544
Magnus Larsson
Love will tear us apart
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Götet
Inlägg: 1 049
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Vilka renodlade konkurrenter ser du och vad lockar mest?
Oj ja jag får svara det som de flesta skulle svarat. Dels de stora lådorna, dels webhallen, komplett, slutligen tex Atea. Tycker de har en bra position hos sme-bolag.

Värderingen är inte låg... Men tror man dels på att de har ett bra koncept med hög servicegrad (nyckel) och dels att marknaden är positivt inställd till ehandel i dagsläget, så kan det vara en fin investering på kort sikt. Så tänker jag
Magnus Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 07:29   #6545
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Dustin har tappat nåt sanslöst i anseende de senaste åren bland den ursprungliga kundkretsen. Frågan är om den nya nischen där man snarare försöker brottas med elladorna har fallit väl ut. Jag är personligen sjukt tveksam.
Ursprungliga kundkretsen, företag? Alltid det jag primärt sett som målgrupp.
Och där har inte jag sett någon negativ inställning. Har väl dock inte största urvalet att jämföra från.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"

Senast redigerad av Dreas den 2015-02-10 klockan 07:30.
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 08:29   #6546
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Trevligt bud på Axis! Och tack för att jag flyttade över dom till ISKn i höstas!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 11:34   #6547
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Trevligt bud på Axis! Och tack för att jag flyttade över dom till ISKn i höstas!
Stort Grattis!

Dom här tokrusen (om man nu får kalla det det) efter att ett bud dyker upp tycker jag alltid är så underbara trots att jag inte äger aktier i bolagen. Kan riktigt förstå känslan.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 12:37   #6548
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Gratz!
__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 12:43   #6549
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Tackar! Får se vad man ominvesterar i nu.

Minimjölk, sålde du dina aktier i Axis?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 13:18   #6550
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 191
Är här någon som har mod att äga aktier från Aktietorget? Allmänna funderingar kring detta?
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 17:07   #6551
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Ursprungliga kundkretsen, företag? Alltid det jag primärt sett som målgrupp.
Och där har inte jag sett någon negativ inställning. Har väl dock inte största urvalet att jämföra från.
Ja, entusiaster och företagskunder. Den negativa kritiken riktad mot den övergripande servicenivån och tillgänglighet har mig veterligen växt stadigt. Från att ha varit butiken som sågs som en klippa, där det aldrig strulade, så har det gått kraftigt utför. Förmodligen är det dels till följd av den utökade kundkretsen med många små och mindre lönsamma (per order) privatpersoner och strategiska beslut där man bytt och uppdaterat interna system. Förmodligen har man dragit ner på personalen också i förhållande till arbetsbelastningen. Något spekulativt måhända och grundat på ett ganska litet underlag (forumposter på sweclockers, säg de senaste 5 åren), men det är min analys.

Det är ju inte omöjligt att nettoeffekten trots det har varit positiv så här långt, men jag tror inte på Dustin på längre sikt med nuvarande riktning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 18:06   #6552
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Ja, entusiaster och företagskunder. Den negativa kritiken riktad mot den övergripande servicenivån och tillgänglighet har mig veterligen växt stadigt. Från att ha varit butiken som sågs som en klippa, där det aldrig strulade, så har det gått kraftigt utför. Förmodligen är det dels till följd av den utökade kundkretsen med många små och mindre lönsamma (per order) privatpersoner och strategiska beslut där man bytt och uppdaterat interna system. Förmodligen har man dragit ner på personalen också i förhållande till arbetsbelastningen. Något spekulativt måhända och grundat på ett ganska litet underlag (forumposter på sweclockers, säg de senaste 5 åren), men det är min analys.

Det är ju inte omöjligt att nettoeffekten trots det har varit positiv så här långt, men jag tror inte på Dustin på längre sikt med nuvarande riktning.
Har hängt på Sweclockers en del utan att ha sett det. Iofs mest i skärmdelen.

Det känns som om att Inet och de andra sidorna har privatpersonssidan medans Dustin går bättre på företagssidan.

Har nog inte haft ett problem hos dom trots säkert 30 ordrar över åren.

Vilka ser du som konkurrenter på företagssidan? Med en omsättning på över 7 miljarder är man inte direkt en liten spelare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 21:54   #6553
Minimjölk
Registered User
 
Minimjölks avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: på Lasse Kongos vind
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg

Minimjölk, sålde du dina aktier i Axis?
Grattis Dreas!

Vad tror du triggade detta budet? Canon har väntat i sju år till dess att jag sålt av ca 95% av mitt innehav i Axis när de gav detta bud. Sålde av ca 90% för 2 månader sedan med en lite förlust. Hade jag behållit dessa hade jag gjort mig en fin hacka, nu får jag istället knappt ihop mer än för att täcka dagens förlust i tex AOI.

Helt ärligt kan jag säga att mitt senaste år på börsen håller på att göra mig smått galen. På kort kort sikt har nästan alla affärer varit lysande men redan en månad senare så går det i helt fel riktning.

Lite axplock:


Axis: sålde av runt 200kr, en månad senare kommer jättebud som skickar upp den till 340kr, skulle behållit den

H&M: sålde av innan dippen till 260kr i höstas och fick 292kr, Nu står den i 340kr, skulle behållit .

Förra året sålde jag ICA för 206kr precis innan de dippade nästan 10%. De steg dock snabbt igen och ligger idag på 300kr. Skulle behållit.

Nokia, sålde av dessa direkt efter avknoppningen till Microsoft med en minimal vinst då jag var glad att jag inte längre låg minus. Jag sålde på kurs 36 och sedan gick det direkt upp till 50kr och nu därefter 65kr. Skulle inte sålt.


Sålde även av större delen av mitt Indien-innehav i höstas efter en rejäl uppgång, precis som jag spådde gick kursen ned ca 20% efter detta men direkt där efter med mycket hjälp av en stark dollar så har dessa gått upp betydligt mer, känner ändå att jag vid tillfället gjorde rätt att sälja men "missade" att köpa på mig.

Gemensamt för alla innehaven ovan är att jag ägt dem länge och verkligen tror på bolagen. Jag är ärligt dum i huvudet som går ur dessa när jag känner att en liten dipp är på gång.


Sedan har jag under de två senaste åren investerat merparten av dessa pengar i glädjekällor som AOI, Shamaran, DNO, Semcon, Precice Biometrics, Image systems, Ryssland, råvaru-fonder mfl, alla har gått rakt utför med oändligheten procent. Eller i alla fall en bra bit mer än -50% i snitt.

I min säkra hamn har jag förlitat mig på räntekonto som dagligen misnkar räntan och den suveräna Atlant Stability som gått minus under det senaste året.
Dessutom har jag sedan ett halvår sedan övergett AZ mot en Bear X2 på OMX, Fullkomligt lysande!!!!!

Det faktum att jag under 12års tid amorterat satan på huslån istället för att investera på börsen har gjort att jag idag iofs är skuldfri men om jag placerat dessa pengar i indexfond hade jag fått betydligt mer, nu slipper jag betala 1,5% ränta på mitt bolån vilket är en sjukt dålig tröst.

Ja, jag är jävligt bitter just nu vad det gäller mina investeringar men det tar jävligt mycket på mina krafter när jag varit där och nosat och gjort massor för att säkra upp min ekonomi men allehanda händelser går konstant mot mig. Jag är medveten om att jag inte kan skylla på någon annan än mig själv. Jag borde haft mer is i magen på mina tryggare investeringar och i de skräpbolag som börjat rasa skulle jag tagit förlusten istället för att hänga med hela vägen ned.

Den högen med tusenlappar jag spolat ned under det senaste året skulle orsaka stopp i den bästa av toalettstolar...

De enda innehav som gått upp är barnens pengar som jag har investerade i traditionella aktiefonder. Med andra ord, till andra som funderar på att bli mer aktiva och att göra storkovan. Var medvetna om vilka risker ni tar.
__________________
Fetthalt 0,1%

Senast redigerad av Minimjölk den 2015-02-10 klockan 21:58.
Minimjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 22:26   #6554
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Minimjölk Visa inlägg
Grattis Dreas!

Vad tror du triggade detta budet? Canon har väntat i sju år till dess att jag sålt av ca 95% av mitt innehav i Axis när de gav detta bud. Sålde av ca 90% för 2 månader sedan med en lite förlust. Hade jag behållit dessa hade jag gjort mig en fin hacka, nu får jag istället knappt ihop mer än för att täcka dagens förlust i tex AOI.
Tack! Vet inte alls vad som triggade budet mer än att Axis är en stabil och bra spelare på sin marknad. De artiklar jag nämnt pratar om synergieffekter för Canon, därav storleken på budet.

Jag sitter och hoppas att någon mer kanske kommer in och budar, sen svär jag lite för att jag sålde av halva innehavet när jag skulle köpa hus, men inget att gråta över. Gjort är gjort.

Surt år Minimjölk. Bara att hoppas att detta år blir bättre!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 08:45   #6555
Minimjölk
Registered User
 
Minimjölks avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: på Lasse Kongos vind
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Tack! Vet inte alls vad som triggade budet mer än att Axis är en stabil och bra spelare på sin marknad. De artiklar jag nämnt pratar om synergieffekter för Canon, därav storleken på budet.

Jag sitter och hoppas att någon mer kanske kommer in och budar, sen svär jag lite för att jag sålde av halva innehavet när jag skulle köpa hus, men inget att gråta över. Gjort är gjort.

Surt år Minimjölk. Bara att hoppas att detta år blir bättre!
Det jag menade var att min försäljning var det som gjorde att de nu såg chansen att göra mitt investeringsår ännu surare.

Det är anmärkningsvärt att Axis säljer då deras storägare tidigare offentligt sagt att de aldrig skulle sälja och budet är enligt min mening inte tillräckligt sockrat. På några års sikt hade troligen aktieutvecklingen varit uppe där om de fortsatt leverera. Nu är det nog mer någon form av win-win där Canon plötsligt blir nr ett inom detta viktiga och växande segment medan Axis vinner förhandlingsmuskler mot deras underleverantörer. Det kan säkert bli bra för båda parter. Kommer dock sakna Axis på börsen. Kul med ett lilleputt företag från Sverige som är nr ett i en bransch med stora dopade drakar som ändå inte kommit ifatt så här långt.


Tack så mycket för din lyckönskning, jag hoppas året blir bra för oss båda och alla andra som hänger i denna tråden.
__________________
Fetthalt 0,1%
Minimjölk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)