Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-02-24, 10:47   #16
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 12:02   #17
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Ineffektivt jämfört med normal kost (mjölk, ägg, kött). Att det rent teoretiskt är möjligt att matcha näringsvärdet, energin, proteinmängden och speciellt typen av protein tex lecuin betyder inte att det är effektivt.

Effektivt är att trycka i sig en näve ägg, en köttabit och skölja ner med mjölk. Mycket protein, rätt typ av protein, mycket energi, snabbt, enkelt, billigt, lättåtkomligt, lättlagat osv.

Ett veganskt alternativ kräver efterforskning, kanske en resa till en mer välsorterad butik, noggrannare beräkning av näringsämnena osv. Det är helt enkelt inte lika effektivt. (Och detta vet du såvida du inte är helt okunnig om näringslära.)
Du får det att låta som om man måste göra dessa efterforskningar innan varenda måltid varenda dag.

Under mina perioder med vegansk kost så har jag 4-5 goto måltider. som fyller funktionen väl.
Så den tid jag lägger är mer eller mindre exakt lika stor i vardagen oavsett kosthållning.

I dagsläget är mer eller mindre varenda ICA tillräcklig för att fylla alla behov man kan tänkas ha.

(och detta vet du såvida du inte är helt ignorant)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2021-02-24 klockan 12:03.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 12:41   #18
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Fixed that for ya!
Ha ha, det var helt klart fail från min sida, 1-0 till forumledningen.

/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 13:03   #19
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Du får det att låta som om man måste göra dessa efterforskningar innan varenda måltid varenda dag.

Under mina perioder med vegansk kost så har jag 4-5 goto måltider. som fyller funktionen väl.
Så den tid jag lägger är mer eller mindre exakt lika stor i vardagen oavsett kosthållning.

I dagsläget är mer eller mindre varenda ICA tillräcklig för att fylla alla behov man kan tänkas ha.

(och detta vet du såvida du inte är helt ignorant)
Som sagt, det går, men det är inte lika effektivt och det var det jag sade.

Matchar du näringsvärdena (vitaminer, mineraler, järn, fett, kolhydrater, omega 3, omega 6, leucin etc i din veganska måltid jämfört med en normal måltid så lär inte dina muskler bry sig om varifrån proteinet och näringen kommer ifrån. Dina tarmar och ditt rövhål lär ha mer att klaga på dock om du exakt ska matcha en middag med ägg, mjölk och kött på 1500kcal med en helvegansk middag.

Men lika effektivt är det då inte, att bygga muskler på vegansk kost kontra normal kost, alla variabler inräknat (som sig bör när man pratar effektivitet)

Senast redigerad av 40plus den 2021-02-24 klockan 13:05.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 13:14   #20
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Som sagt, det går, men det är inte lika effektivt och det var det jag sade.

Matchar du näringsvärdena (vitaminer, mineraler, järn, fett, kolhydrater, omega 3, omega 6, leucin etc i din veganska måltid jämfört med en normal måltid så lär inte dina muskler bry sig om varifrån proteinet och näringen kommer ifrån. Dina tarmar och ditt rövhål lär ha mer att klaga på dock om du exakt ska matcha en middag med ägg, mjölk och kött på 1500kcal med en helvegansk middag.

Men lika effektivt är det då inte, att bygga muskler på vegansk kost kontra normal kost, alla variabler inräknat (som sig bör när man pratar effektivitet)
Tror du blandar ihop "effektivt" med "smidigt".
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 14:28   #21
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Tror du blandar ihop "effektivt" med "smidigt".
Nja jag håller inte med. För mig är att bygga muskler effektivt samma sak som att optimera sin muskelbyggning. Då innefattar det allt man kan göra för att förenkla muskelbyggningen, frånsett illegala preparat, och då har animaliska produkter en självklar plats.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 10:58   #22
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Nja jag håller inte med. För mig är att bygga muskler effektivt samma sak som att optimera sin muskelbyggning. Då innefattar det allt man kan göra för att förenkla muskelbyggningen, frånsett illegala preparat, och då har animaliska produkter en självklar plats.
fast den nivån av optimering som du talar om är ju borderline nojja.

Skillnaden gällande faktiskt muskelbygge över tid:

Om man jämför en vegansk kost som är tillräckligt bra, med en animalisk kosthållning.
(utan att för den skull, på milligrammet, matcha precis alla näringsvärdena i den utsträckning som du väljer att göra )

Så gissar jag på att det inte skiljer i många grams muskelprotein per år.

Men så klart vill man optinojja runt parametrar, som i slutändan gör extremt liten skillnad på restultat, så kanske (även om jag fortfarande inte är övertygad om att så faktiskt är fallet) du har en minimal poäng i att den animaliska kosthållningen är "effektivare".

Kort sagt, skillnaden mellan en "tillräckligt bra" (utan att optionanera för mycket) vegansk kost och en überoptimerad animalisk kost tror jag i slutändan kommer göra minimal skillnad på resultatet.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2021-02-25 klockan 11:01.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 11:44   #23
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
fast den nivån av optimering som du talar om är ju borderline nojja.

Skillnaden gällande faktiskt muskelbygge över tid:

Om man jämför en vegansk kost som är tillräckligt bra, med en animalisk kosthållning.
(utan att för den skull, på milligrammet, matcha precis alla näringsvärdena i den utsträckning som du väljer att göra )

Så gissar jag på att det inte skiljer i många grams muskelprotein per år.

Men så klart vill man optinojja runt parametrar, som i slutändan gör extremt liten skillnad på restultat, så kanske (även om jag fortfarande inte är övertygad om att så faktiskt är fallet) du har en minimal poäng i att den animaliska kosthållningen är "effektivare".

Kort sagt, skillnaden mellan en "tillräckligt bra" (utan att optionanera för mycket) vegansk kost och en überoptimerad animalisk kost tror jag i slutändan kommer göra minimal skillnad på resultatet.
Ja absolut, en vegansk diet som är tillräckligt bra för muskelbyggning borde över tid ge samma resultat som en animalisk diet.
Jag menar bara att för gemene man är det mycket effektivare att få i sig alla nödvändiga näringsämnen på ett snabbt, enkelt och billigt sätt med en animalisk diet.

Men har man betänkligheter över att äta animaliska produkter och gärna genomlider lite besvär och omständighet så lär vegansk kost fungera finfint så länge man får i sig likvärdig näring som vid animalisk diet.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 12:47   #24
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Ja absolut, en vegansk diet som är tillräckligt bra för muskelbyggning borde över tid ge samma resultat som en animalisk diet.
Jag menar bara att för gemene man är det mycket effektivare att få i sig alla nödvändiga näringsämnen på ett snabbt, enkelt och billigt sätt med en animalisk diet.

Men har man betänkligheter över att äta animaliska produkter och gärna genomlider lite besvär och omständighet så lär vegansk kost fungera finfint så länge man får i sig likvärdig näring som vid animalisk diet.
Så då är vi tillbaka på det som nämndes tidigare.
Du pratar mer om smidighet än om effektivitet =)

Och som parates, det är inte mer omständigt eller tidskrävande för "gemene man" att lära sig en muskeloptimerandevegansk kosthållning än det är att lära sig en muskeloptimerande animalisk kost.
I båda fallen behöver man läsa på lite.
men ungefär lika mycket i båda fallen.

Har man redan kunskapen om det ena fallet så tar det eventuellt lite tid att lära sig det andra.
Dock är detta fortfarande frågan om en "engångsgrej" då näringslära inte ändrar sig särskilt mycket över tid. Lär man sig ungefär vad man ska få i sig så kommer man sedan kunna det.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 08:24   #25
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 217
Min helveganske kompis Paranthropus Boisei* meddelar att ett antal kilo/dag blandat grönt och övrig vegkost är det bästa. Kolla in gorillorna och gör om och gör rätt!

*skall som artnamn självklart stavas boisei. Använde det här dock som personnamn.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 121375B8-2501-4D40-9C89-5E18C08F7B3E.jpg (156.8 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpeg 6E8FD313-B828-40D5-8E43-A8D75342CFAB.jpeg (97.4 KB, 0 visningar)
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 17:22   #26
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Ja absolut, en vegansk diet som är tillräckligt bra för muskelbyggning borde över tid ge samma resultat som en animalisk diet.
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
det är inte mer omständigt eller tidskrävande för "gemene man" att lära sig en muskeloptimerandevegansk kosthållning än det är att lära sig en muskeloptimerande animalisk kost.
I båda fallen behöver man läsa på lite.
men ungefär lika mycket i båda fallen.
Skulle hävda att det till och med är omöjligt att nå samma resultat om man utesluter animaliska livsmedel. Helt enkelt då en sådan kost medför lägre nivåer av en hel del näringsämnen som påverkar ork, muskeluppbyggnad, m.m.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 07:21   #27
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Skulle hävda att det till och med är omöjligt att nå samma resultat om man utesluter animaliska livsmedel. Helt enkelt då en sådan kost medför lägre nivåer av en hel del näringsämnen som påverkar ork, muskeluppbyggnad, m.m.
Nja, vad jag har sett så finns det, iaf i teorin, veganska alternativ som ger allt som animaliska produkter ger. Men effektivt är det fan inte för man får vara raketforskare för att räkna och mäta upp alla olika sorters grönfoder som man måste trycka i sig i vemodiga mängder för att få i sig samma saker som vid animalisk diet.

Och bor man utanför en storstad så är det säkerligen flera saker man behöver som knappt finns i lokala icabutiken.

Jag tror dom flesta kan få i sig 2st hela ägg, 250g lax, några dl ris och lite broccoli med en skvätt olivolja över riset samt ett glas med 3dl mjölk. Allt detta är enkelt, billigt och finns att köpa överallt.
Men jag undrar vad för oheliga avkok man behöver göra för att göra en vegansk middag som innehåller exakt samma mängd vitaminer, mineraler, järn, omega-3-6, leucinrikt protein, fett och kalorier som den middagen.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 11:08   #28
Scree
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Skulle hävda att det till och med är omöjligt att nå samma resultat om man utesluter animaliska livsmedel. Helt enkelt då en sådan kost medför lägre nivåer av en hel del näringsämnen som påverkar ork, muskeluppbyggnad, m.m.

Vilka näringsämnen och varför skulle dessa påverka till en såpass stor grad att det är omöjligt att uppnå samma resultat?

Nu är det ca 1.2 år jag slutade äta kött, och 8 månader sedan andra animaliska produkter uteslutits. Ska jag vara helt ärlig, märker ingen skillnad alls... Om något har det gått bättre den sista tiden, starkare än jag någonsin varit i många övningar. Inte för att det skulle vara tack vare min "vegansk" livsstil, men för att det inte spelar någon större roll om man har lite vett i huvudet när det kommer till kosten.....

Det känns som att många lever efter ett mindset att "kött bygger kött" och att för varje köttbit som äts så visualiseras det att det skulle lägga sig direkt på biceps.
Scree är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 21:58   #29
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Nja, vad jag har sett så finns det, iaf i teorin, veganska alternativ som ger allt som animaliska produkter ger. Men effektivt är det fan inte för man får vara raketforskare för att räkna och mäta upp alla olika sorters grönfoder som man måste trycka i sig i vemodiga mängder för att få i sig samma saker som vid animalisk diet.
Ja, i en del fall kan det vara ordentligt komplicerat då vissa är t.ex. ineffektiva omvandlare av linolensyra till fiskfettsyror och andra är ineffektiva omvandlare av betakaroten till retinol. Omvandlingen av vitamin D2 till D3 är också den inte särskilt effektiv vilket kan ställa till det för de som bor vid våra breddgrader. Lyckas man ordna så man får i sig dessa så återstår ytterligare laserprecision för att bl.a. få i sig vitamin B12 och vitamin K2 i tillräcklig mängd för optimal hälsa. Lägg därtill att det finns en hel del ämnen som exempelvis kreatin, taurin och kollagen som finns i väldigt begränsad mängd eller inte alls hos växter.
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Jag tror dom flesta kan få i sig 2st hela ägg, 250g lax, några dl ris och lite broccoli med en skvätt olivolja över riset samt ett glas med 3dl mjölk. Allt detta är enkelt, billigt och finns att köpa överallt.
120g ägg, 250g lax, 3dl ris, 150g broccoli, 15ml olivolja samt 3dl mjölk ger runt 2100kcal, 250g kolhydrater, 74g fett och 106g protein. Kör man styrketräning kanske man vill ha lite mer protein. Det blir även snålt med vitamin A, 437mcg mot rekommenderat dagligt intag (RDI) på 900mcg, järn, 4,1mg mot RDI på 9mg, kalcium, 507mg mot RDI på 800mg, kalium, 2277mg mot RDI på 3500mg och magnesium, 173mg mot RDI på 350mg. Med 250g lax kommer man inte heller upp i optimal mängd för i alla fall kreatin.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 11:28   #30
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Nu är boken ute! https://butik.styrkelabbet.se/ Skynda fynda!
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)