Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-01-01, 17:58   #1
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Hetsätning för första gången

Jag beslöt mig för att gå ner lite i vikt innan nyår. Åt kanske 1000 kalorier om dagen i någon vecka och tränade massor av kondition, ungefär två timmar varje dag.

Nu, dagen efter så har jag fan inte gjort annat än ätit. Vaknade upp hos föräldrarna, har säker ätit bröd, smör och havregryn med nötter och godis för 4-5000 kalorier. Jag trodde aldrig detta skulle hända mig. Men jag var helt utsvulten. Har bara suttit i soffan hela dagen.

Nu mår jag så dåligt så jag tror jag ska dö. Jag har försökt spy men det går inte. Kan inte kräkas självmant.

Ni som råkat ut för detta, vad gör jag? Jag vill aldrig att detta ska hända igen. Men jag vill inte gå upp det lilla jag gått ner, så vet inte hur jag ska göra imorgon-
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-01, 18:46   #2
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Du bör söka hjälp & vägledning med både hur du går ned i vikt. Samt ditt förhållande till mat i allmänt.

Nästan alla dina inlägg sker i forumet kost & näring och du verkar inte riktigt förstå hur du skall äta för prestation och välmående.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-01, 19:24   #3
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Standardrådet kring hetsätningsstörning och bulimi är att framför allt undvika restriktiva ätbeteenden. Enligt "standardmodellen" är hetsätningar helt enkelt en kombination av att hjärnan försöker få dig att äta för att kompensera för en brist på energi och näringsämnen, samtidigt som de homeostatiska processer som borde få dig att sluta äta när du är mätt inte fungerar som de ska.

Så grundtipset är att äta tillräckligt med energi och täcka alla viktiga näringsämnen. Om det sen händer fler gånger så är det dags att börja se till psykologiska orsaker, då det finns andra faktorer som kan spela in som inte brukar diskuteras alls lika mycket.

I mitt fall när jag utvecklade bulimi tenderade t.ex. mina hetsätningar att triggas av social isolering snarare än energibrist. Det var inte förrens Andrew Huberman nyligen berättade i sin podcast om att det finns en cross-over mellan driften efter social stimulans och energi som det kopplade varför.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-01, 19:38   #4
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Du är skapad med varningssystem som hindrar dig från att svälta ihjäl, har du ätit kring 1000 kcal per dag med 2h kondition så ger det förmodligen ingen positiv signal om ditt näringstillstånd.

Det som hände är helt naturligt och inget oväntat egentligen. Har du ätit "4-5000" kcal så hamnar du inte många dagar back, speciellt om du ätit och tränat som du gjort. Kanske en och en halv?

Se det som en nödvändig refeed och en boost för musklerna mitt i din katabola fas. Att du bör tänka på ditt förhållande till mat och träning vet du förmodligen själv så jag behöver nog inte gå in på det mer. Jag försöker bara sprida lite positivitet, det är inte så nattsvart som du tror om du lyckas "zooma ut" och se det stora hela.

Alla är vi bara människor och förmodligen så har de flesta här ibland ett lite osunt förhållande till mat och träning, däribland jag så jag dömer ingen. :-)

3DMJ har en massa bra podcasts om allt möjligt, här går de igenom hetsätning om det kan vara till någon hjälp.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-01, 19:43   #5
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Helt normal respons, signaler.
1000 kalorier per dag kombinerat med flera timmars konditionsträning. Gigantiskt kaloriunderskott. Ännu värre om redan låg kroppsfettprocent, som jag vet du har. Vet också att du deffat längre än denna veckan. Långvarigt kaloriunderskott.

Kroppen (hjärnan?) börjar skrika efter näring. Energi. Mat. Vill ha dina förbjudna livsmedel. Får cravings.

Kan givetvis också ligga psykologisk faktor i att det skedde. Bidragsfaktor som gjorde du "föll dit". T.ex. stress, flyktbeteende, tröst.

Kan tänka mig att julafton hade påverkan. Att du överåt rejält där, sedan hårddeffade i en vecka. Sedan blev det en julafton nummer#2 (idag) i form av rejäl hetsätning.


Kommer inte på någon perfekt liknelse. Kanske att försöka hålla sig vaken så länge en kan. Spelar ingen roll hur många energidrycker du konsumerar för att bli pigg - till slut kommer du somna.
Samma med denna typ av hetsätning. Spelar ingen roll hur stor din motivation till viktnedgången är, hur starkt psyke du har, även om du ska tävla i kroppsbyggning/fysikbedömning om två veckor. Efter (eller innan) tävlingen sker någon typ av hetsätning för de flesta.

Det enda tips du kommer få, vad du ska göra nu är undvika kompensationstänk kommande dagar. Sluta med svälten och timmars kardio. Undvik gå tillbaka till föregående veckas upplägg, om du inte ska stå på scenen snart då, har en deadline du måste pricka formen inför.

Är faktiskt möjligt du kommer vara ännu "hungrigare" imorgon. Nu när kroppen fått en rejäl "teaser". Jag var alltid hungrigare dagen efter en rejäl hetsätning. Var konstigt nog sjukt seg med, dimmig i skallen. Verkligen ingen energi-boost.

Senast redigerad av 1x0 den 2022-01-01 klockan 19:45.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-01, 22:02   #6
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Okarin Visa inlägg
Jag beslöt mig för att gå ner lite i vikt innan nyår. Åt kanske 1000 kalorier om dagen i någon vecka och tränade massor av kondition, ungefär två timmar varje dag.

Nu, dagen efter så har jag fan inte gjort annat än ätit. Vaknade upp hos föräldrarna, har säker ätit bröd, smör och havregryn med nötter och godis för 4-5000 kalorier. Jag trodde aldrig detta skulle hända mig. Men jag var helt utsvulten. Har bara suttit i soffan hela dagen.

Nu mår jag så dåligt så jag tror jag ska dö. Jag har försökt spy men det går inte. Kan inte kräkas självmant.

Ni som råkat ut för detta, vad gör jag? Jag vill aldrig att detta ska hända igen. Men jag vill inte gå upp det lilla jag gått ner, så vet inte hur jag ska göra imorgon-
Deffar man hårt så blir det sådär. Det går typ inte att undvika. Tro mig, 99% av alla med imponerande deffad fysik hamnar i det där beteendet förr eller senare. Att äta när man är utsvulten är överlevnadsinstinkt nr 1.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-02, 12:34   #7
Wilshere
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 117
Ja, jag får erkänna att jag också haft problem med denna skiten. Efter jag nådde mitt mål blev det ett beroende att gå ner i vikt så jag fortsatte, minskade kalorierna ännu mer och ökade träningen och fortsatte gå ner. Konstigt nog var jag sällan hungrig men sen spårade jag ut en dag och började hetsäta och då började hungern komma tillbaka. Jag gjorde dock det dumma och fastnade i kompensation-tänket också så det blev hetsätning, kompensation, hetsätning ett tag. Hungern blev extrem när man höll på så.

Så mitt råd är att gå inte tillbaka till det du gjorde innan, fortsätter du med 1000 kalorier varje dag kommer du också fortsätta hetsäta.
Wilshere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 16:11   #8
heavensmile
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 20
Ah tycker det står bra saker i den här tråden och kan bara hålla med vad de andra skriver.
heavensmile är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 16:12   #9
heavensmile
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 20
Försök hitta tillbaka till bra hållbara rutiner så kanske det löser sig förhoppningsvis.
heavensmile är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-21, 22:53   #10
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Det hände igen. Hade en brutal aktivitetdag igår med 90 minuter kondition sen en vandringsrunda på fem timmar. Hann inte äta på hela dagen och åt typ lite gröt och fil på kvällen.

Binge deluxe idag. Trodde verkligen inte jag skulle hamna där men det var helt otroligt. Demon i skallen.

Har säkert fått i mig 5000+ kcal av blandat fett och kolhydrater idag och det känns som jag ska dö. Inte varit särskilt aktiv idag förutom en timmas kondition. Jag vägde mig och låg på 76 kilo igår, vill gå ner till 71 ca, ganska snabbt. Hur mycket gör en överätning för fettinlagringen? Vad gör ni för att komma på banan efter en överätning?
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 04:34   #11
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Okarin Visa inlägg
Det hände igen. Hade en brutal aktivitetdag igår med 90 minuter kondition sen en vandringsrunda på fem timmar. Hann inte äta på hela dagen och åt typ lite gröt och fil på kvällen.

Binge deluxe idag. Trodde verkligen inte jag skulle hamna där men det var helt otroligt. Demon i skallen.

Har säkert fått i mig 5000+ kcal av blandat fett och kolhydrater idag och det känns som jag ska dö. Inte varit särskilt aktiv idag förutom en timmas kondition. Jag vägde mig och låg på 76 kilo igår, vill gå ner till 71 ca, ganska snabbt. Hur mycket gör en överätning för fettinlagringen? Vad gör ni för att komma på banan efter en överätning?
Du behöver åtgärda grundproblemet för det första. Att vara extremt aktiv för att sedan äta "lite gröt med fil" är som att lägga upp för en hetsätning.

Det andra du behöver göra är att sluta fundera på hur du ska kompensera detta och sluta fokusera på din vikt. Tävlar du i något där ensraka kilon spelar roll? Om inte, vad fan spelar det för roll om du väger 71 eller 76? Med ditt extrema beteende av att underäta enormt följt av stora hetsätningar är det egentligen bara en sak att göra: börja äta ordentligt, kasta ut vågen ett tag och jobba in vanor som fungerar i längden.

När du nått dit kan du börja fundera på vikt och kalorier. Innan dess är det bara att äta ordentligt och skapa hållbara vanor som gäller skulle jag säga. Du kommer aldrig ur skiten annars och den kommer bara bli värre.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 06:34   #12
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Du behöver åtgärda grundproblemet för det första. Att vara extremt aktiv för att sedan äta "lite gröt med fil" är som att lägga upp för en hetsätning.

Det andra du behöver göra är att sluta fundera på hur du ska kompensera detta och sluta fokusera på din vikt. Tävlar du i något där ensraka kilon spelar roll? Om inte, vad fan spelar det för roll om du väger 71 eller 76? Med ditt extrema beteende av att underäta enormt följt av stora hetsätningar är det egentligen bara en sak att göra: börja äta ordentligt, kasta ut vågen ett tag och jobba in vanor som fungerar i längden.

När du nått dit kan du börja fundera på vikt och kalorier. Innan dess är det bara att äta ordentligt och skapa hållbara vanor som gäller skulle jag säga. Du kommer aldrig ur skiten annars och den kommer bara bli värre.
Trivs inte i min kropp på 76 kilo. Har vägt kring 70-71 och då hade jag mycket bättre självförtroende och kände mig bättre. Men sen så hände lite saker i livet som gjorde att jag kom ur rutin och nu vill jag tappa några kilon snabbt. Jag vet inte om konditionsträningen hjälper eller stjälper ärligt talat. Visst, underskottet blir större men hungern kan bli än värre än energin förbrukad nästan. Kanske ska sluta med pass kring 90 minuter och hålla mig under timman. Har inga problem med rimlig hunger, kan fasta en heldag utan problem. Men gör jag ett fastande konditionspass på morgonen och sen inte äter blir et en brutal hunger och tillhörande trötthet.
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 07:35   #13
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Det viktigaste bör inte vara att gå ner 5kg utan att utveckla en hälsosam relation till mat och till din egen kropp. Efter en sådan högaktivitetsdag är det inget annat än dumt att äta så lite, oavsett om det leder till en hetsätning eller inte. Ät ordentligt, vill du gå ner i vikt så skär ner långsamt och hållbart. Utan tålamod åstadkommer du inte några hållbara förändringar.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 07:39   #14
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Just nu är prio att gå ner snabbt för jag flyttar till en ny stad i september. Vill gärna börja mitt liv där med gott självförtroende. Fem kilo på 5 veckor är kanske ambitiöst men får göra det jag kan. Sen är målet naturligtvis att skapa hållbara vanor på sikt.
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 07:55   #15
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Okarin Visa inlägg
Just nu är prio att gå ner snabbt för jag flyttar till en ny stad i september. Vill gärna börja mitt liv där med gott självförtroende. Fem kilo på 5 veckor är kanske ambitiöst men får göra det jag kan. Sen är målet naturligtvis att skapa hållbara vanor på sikt.
Baserat på det du skriver så förstår jag att det inte kommer fungera att ge dig några råd här. Du verkar lida av en ätstörning och en del av den sjukdomsbilden är att njuta av sjukdomstillståndet och att andra bekräftar en i den. Så jag tänker inte tjata här om att du måste äta mer, men vill vara tydlig:

Det är inte starkt av dig att äta så lite efter en dag med så hög aktivitetsnivå.
Det är inte starkt av dig att gå ner så snabbt i vikt som du planerar att göra.
Det är svagt av dig att ramla ner i såna här mentala fällor.
Du kommer inte må bättre för att du väger lite mindre.
Ditt sätt att sköta kosten på är skadligt för din hälsa och ditt välmående.
Det finns stöd att få genom psykiatrin där du kan prata med dietist och kurator.

Lycka till.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)