Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-26, 14:12   #196
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusLindqvist Visa inlägg
Mycket bra skrivet.

Det finns gott om lyftare runt om i landet som håller till i de etablerade klubbarna som lyftare med taskig teknik (framför allt i marklyft precis som du skrev) så någon garanti för fin teknik finns inte bara för att man söker sig till en klubb.

Det mest oroande exemplet är väl när man ser ungdomar som drar mark på tunga vikter med ostkroksrygg samtidigt som en rutinerad tränare står på sidan och skriker att det ser bra ut...
Fick förklarat för mig av en ordförande på en klubb när en lyftare markade med ostbågeteknik på tävling att det inte är någon fara, "marklyft är ju en ryggövning"
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 15:09   #197
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Det här är lite av den problematiken som jag försöker att belysa. Du får ursäkta mig om jag läser in saker i ditt inlägg som du kanske inte nödvändigtvis menade. Men använder ditt inlägg för att visa hur ert agerande kan tolkas på ett annat sätt.

Ni verkar nästan anta att personen i fråga är dopad när man kliver in på gymmet!? Man ska alltså vänta på att accepteras av klubben och dess medlemmar för att få tävla. Är det här så ni alltid har bedrivit er verksamhet eller är det nytt efter att fler "utomstående" började söka sig till er?
Frågan jag ställer mig är varför skulle man vilja träna och i förlängningen tävla för er när man får en känsla av att ni dömmer en när man kommer? Och tror ni att den känslan kommer att försvinna automatiskt för att ni sedan accepterar atleten?

Jag tror att ni (lite allmänt här alltså) kanske skulle behöva släppa lite på fördomarna och välkomna olika atleter om man nu verkligen vill att sporten ska bli större. Jag tror också att man måste vara lite mer öppen på att man faktiskt kanske inte vill/kan bedriva all sin träning på en atletklubb. Nog för att de är alldeles ypperliga till att träna styrkelyft och säkert OL men de som jag varit på är inte direkt optimala för att bedriva idrottssatsningar mot andra mål.

Oskyldig tills motsatsen är bevisad verkar inte riiiktigt finnas överallt i SL-Sverige dessvärre.
Jag vill bara göra klart att jag inte talar för min klubb, jag har inte heller någon officiell position i klubben.

Men du läser in rätt i det jag skrev i stort sett. Så jävligt är det att man måste misstänka personer med en viss bakgrund, en tävlande kroppsbyggare i det här fallet. Om man då inte vill träna och tävla för klubben för att vi har en mycket strikt policy mot doping så är det väl så. Det är inget självändamål för oss att få in så många som möjligt i klubben. Det måste växa organiskt för att få in tävlande i den dagliga verksamheten också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 15:55   #198
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Det svarar ju fortfarande inte på Filmjölks fråga om vad problemet skulle vara med klubbar på andra ställen än atletklubbarna? Jag ser inte heller problemet som du belyser. Vi är ju en grupp/team/klubb som vi givetvis inte kan tävla för. Därför tävlar jag ju för EP istället t.ex. Men det betyder ju inte att vi inte kan träffas, vilket vi gör jättemycket både på gym och privat, och kämpa mot samma mål på vilket gym som helst?!
Det är väl inget som hindrar ett att starta en klubb och söka medlemsskap i styrkelyftförbundet?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 16:10   #199
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Jag vill bara göra klart att jag inte talar för min klubb, jag har inte heller någon officiell position i klubben.

Men du läser in rätt i det jag skrev i stort sett. Så jävligt är det att man måste misstänka personer med en viss bakgrund, en tävlande kroppsbyggare i det här fallet. Om man då inte vill träna och tävla för klubben för att vi har en mycket strikt policy mot doping så är det väl så. Det är inget självändamål för oss att få in så många som möjligt i klubben. Det måste växa organiskt för att få in tävlande i den dagliga verksamheten också.
Varför då? Jag förstår att du har ett specifikt exempel, men låt säga att det är en tävlande kroppsbyggare i -70kgsklassen, skulle det också vara så jävligt att ni måste misstänka honom? Vart drar man gränserna på vilka man ska misstänka? Om man tävlar i Athletic fitness? Fitness Five? Eller bara en halvgrov kille eller tjej som tränar men aldrig tävlat tidigare? Det hela blir ju helt absurt tycker jag. Måste man misstänka folk för doping bara för att de inte tränar eller tidigare har tränat på atletklubbar?

Tror inte du förstod vad jag menade. Det har inget att göra med att ni har en strikt antidopingpolicy att göra eller inte, det handlar om känslan som ni möjligtvis förmedlar i klubben. Det är den som är obekväm, det har inget med doping att göra utan fördomar!

Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Det är väl inget som hindrar ett att starta en klubb och söka medlemsskap i styrkelyftförbundet?
Nej det är jag fullt medveten om. Men jag trivs rätt bra som jag har det nu. Tävlar för Body Science Elit Team i fitness och Extreme Power i SL.
Var mest menat som ett exempel på det Filmjölk och Mini skrev.
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 17:23   #200
Petter__Jonsson
Registered User
 
Petter__Jonssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 330
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
AF och BB är väldigt olika saker.
Detta är en viktig poäng.

Nu menar jag inte att alls som tävlar i BB är dopingliberala men titta på hur tävlande i AF och många av de tävlande i tyngre klasserna inom BB ser ut på scenen så ser alla en skillnad (nu ska man iofs akta sig för att säga att den som är stor behöver vara dopad).

Alla aktiva AF tävlande som jag känner är väldigt positiva till testning och jag tror att det är allas önskan att det skulle förekomma även tester mellan tävlingar osv.

SKKF och SSF har ett gemensamt problem här med trovärdigheten hos allmänheten och jag tycker att det är tråkigt att detta späs på genom misstänksamhet mellan utövarna av de olika idrotterna.
Petter__Jonsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 18:42   #201
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Varför då? Jag förstår att du har ett specifikt exempel, men låt säga att det är en tävlande kroppsbyggare i -70kgsklassen, skulle det också vara så jävligt att ni måste misstänka honom? Vart drar man gränserna på vilka man ska misstänka? Om man tävlar i Athletic fitness? Fitness Five? Eller bara en halvgrov kille eller tjej som tränar men aldrig tävlat tidigare? Det hela blir ju helt absurt tycker jag. Måste man misstänka folk för doping bara för att de inte tränar eller tidigare har tränat på atletklubbar?

Tror inte du förstod vad jag menade. Det har inget att göra med att ni har en strikt antidopingpolicy att göra eller inte, det handlar om känslan som ni möjligtvis förmedlar i klubben. Det är den som är obekväm, det har inget med doping att göra utan fördomar!
Note: Talar fortfarande inte för klubben.

Varför? För att försöka återskapa (eller skapa) ett förtroende för att klubben och i förlängningen sporten är ren från doping. Att helt enkelt hålla rent framför egen dörr. Det SKA inte få förekomma ett enda fall av doping där vi kan påverka situationen.

Situationen i den här stan har varit att atletklubben har en mycket dåligt rykte, vi börjar vända den skutan men det går segt. Det effektivaste verkar vara antidopingkontraktet med bötesklausuler. Folk verkar förstå att vi tar dopingproblemet på allvar när de får klart för sig att man blir betalningsskyldig om man åker dit.

Så du ser. Fördomarna drabbar oss också. Men vi gör allt vi kan för att förändra folks uppfattning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.

Senast redigerad av Arf Pingvin den 2011-08-26 klockan 18:44.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 18:51   #202
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Haha oroa dig inte Timme jag har inga som helst planer på att sluta med varken fitness eller styrkelyft. Verkar gå att kombinera dem bra ihop bara tävlingarna inte ligger med en veckas mellanrum
Vart dessutom fler inspirerade fitnessatleter efter helgens tävling så vi utökar oss Några tjejer som kommer att tävla framöver så det är väl extra positivt?!
Sjukt gött att höra Blev nästan lite orolig ett tag. Jag tycker det är skitkul att se fitnessfolk som lyfter tungt och tävlar i SL! Ännu roligare att fler är på ingång och fler damlyftare är sjukt bra för det har vi ju inget överskott på.
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 19:45   #203
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Note: Talar fortfarande inte för klubben.

Varför? För att försöka återskapa (eller skapa) ett förtroende för att klubben och i förlängningen sporten är ren från doping. Att helt enkelt hålla rent framför egen dörr. Det SKA inte få förekomma ett enda fall av doping där vi kan påverka situationen.

Situationen i den här stan har varit att atletklubben har en mycket dåligt rykte, vi börjar vända den skutan men det går segt. Det effektivaste verkar vara antidopingkontraktet med bötesklausuler. Folk verkar förstå att vi tar dopingproblemet på allvar när de får klart för sig att man blir betalningsskyldig om man åker dit.

Så du ser. Fördomarna drabbar oss också. Men vi gör allt vi kan för att förändra folks uppfattning.
Det där svarar ju iofs inte särskilt mycket på det som jag frågade, eller?
För det låter som om det är ett helt allmänt åtagande för er klubb nu helt plötsligt?

Absolut, bötesklausul är väl svinbra!

Skillnaden mellan det du nu skriver är ju fördomar mellan oinsatta och insatta. Alltså folk som inte förstår sig på träning tror ju antingen att alla som är lite tränade är dopade eller att doping inte alls förekommer. Men det är skillnad när folk som tävlar, tränar på elitnivå har de fördomarna mot andra som tävlar och tränar på elitnivå bara för att de håller på med andra idrotter... tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
Sjukt gött att höra Blev nästan lite orolig ett tag. Jag tycker det är skitkul att se fitnessfolk som lyfter tungt och tävlar i SL! Ännu roligare att fler är på ingång och fler damlyftare är sjukt bra för det har vi ju inget överskott på.
Ha, det behöver du inte alls vara som sagt. Har inga planer på att sluta. Måste ju ge Petter en match framöver också Vi måste bara bestämma vilken klass vi ska gå i nästa tävling
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 19:47   #204
-AG-
Registered User
 
-AG-s avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Sthlm
Inlägg: 2 425
Jag tror att det är viktigt att inse att många klubbar investerat mycket i att hålla en hög profil som dopingmotståndare och även jobbat till sig ett högt anseende hos politiker och näringsliv på bygden. I ett slag kan mycket av det raseras om man får in fel person i klubben. Det kan innebära att klubben inte får hyra lokal av kommunen, utebliven sponsring etc... Jag vet också hur det kan gå om man inte är övertydlig med klubbens inställning till doping. Därför får man nog finna sig i att man måste förtjäna sitt förtroende och i det ligger att delta i klubbens gemensamma aktiviteter. I klubbar där man inte har gemensamma träningar och man inte fungerar som ett lag påstår jag att risken för dopingfall är högre. Dessutom påstår jag också att klubbar med gemensamma träningar är bättre på flaket.
Postat via en mobil enhet
-AG- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 20:12   #205
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Det där svarar ju iofs inte särskilt mycket på det som jag frågade, eller?
För det låter som om det är ett helt allmänt åtagande för er klubb nu helt plötsligt?

Absolut, bötesklausul är väl svinbra!

Skillnaden mellan det du nu skriver är ju fördomar mellan oinsatta och insatta. Alltså folk som inte förstår sig på träning tror ju antingen att alla som är lite tränade är dopade eller att doping inte alls förekommer. Men det är skillnad när folk som tävlar, tränar på elitnivå har de fördomarna mot andra som tävlar och tränar på elitnivå bara för att de håller på med andra idrotter... tycker jag.
Vad var frågan specifikt?

Angående andra sporter på elitnivå så skulle jag väl vilja säga att om en brottare från klubben på orten kommer till oss och vill börja lyfta så skulle det förmodligen möta få hinder. Det är en RF-ansluten idrott och de kan testas slumpvis då de tränar under samma tak i den kommunala anläggningen som vi.

Jag vill drista mig att säga att en icke RF-ansluten idrott har lägre trovärdighet på den punkten. Ett grundkrav man kan ställa är väl OCT tester. även då på motionärer. Man kan ju välja att träna på en RF-ansluten anläggning till att börja med.

BB sedan, är det ens att betrakta som en idrott? Jag menar inte att du ska föra deras talan men att en byggare blir misstänkt för doping är väl inte så konstigt eller?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 21:41   #206
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Vad var frågan specifikt?

Angående andra sporter på elitnivå så skulle jag väl vilja säga att om en brottare från klubben på orten kommer till oss och vill börja lyfta så skulle det förmodligen möta få hinder. Det är en RF-ansluten idrott och de kan testas slumpvis då de tränar under samma tak i den kommunala anläggningen som vi.

Jag vill drista mig att säga att en icke RF-ansluten idrott har lägre trovärdighet på den punkten. Ett grundkrav man kan ställa är väl OCT tester. även då på motionärer. Man kan ju välja att träna på en RF-ansluten anläggning till att börja med.

BB sedan, är det ens att betrakta som en idrott? Jag menar inte att du ska föra deras talan men att en byggare blir misstänkt för doping är väl inte så konstigt eller?
Frågan var väl mer kategorisk helt enkelt. I förra inlägget fick du det att låta som om det var samma för alla, nu är det återigen kategoriserat. Jag undrade vart man drar gränserna. Men skit samma egentligen, det spelar mindre roll. Jag tror redan att jag kan gissa mig till attityden som råder i klubben Ganska precis det jag beskrev innan.

BB är väl knappast någon idrott i mina ögon heller. Men menar du att alla bodybuilders bör misstänkas för doping?
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 21:56   #207
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg

BB är väl knappast någon idrott i mina ögon heller. Men menar du att alla bodybuilders bör misstänkas för doping?
Väger man 80kg med rutor på magen är man säkerligen dopad, men väger man upp mot 160kg utan att ens vara fet kan man mycket väl vara ren.

(Nej, jag beskyller ingen specifik person för att vara dopad. Jag påpekar bara det absurda i att dopinganklaga muskulösa människor med en såpass tydlig dubbelmoral)
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 22:10   #208
tano
Registered User
 
tanos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Ombytligt
Inlägg: 2 674
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
(Nej, jag beskyller ingen specifik person för att vara dopad. Jag påpekar bara det absurda i att dopinganklaga muskulösa människor med en såpass tydlig dubbelmoral)
Vänta nu, va? Det är väl just det visuella man har att gå på, tills man har lärt känna personen. Jag vet inte vad det är för en 160 kg person du pratar om som inte är fet, men är man ovanligt muskulös (även i hårt tränade individers mått mätt) är det naturligt med misstankar. Därför kommer det någon som sticker ut från mängden (jag vet t.ex. inte om någon som börjat i Umeå som på något sätt verkat misstänkt) är det klart att den blir noggrannare granskad. Det är precis som AG skrev, så länge dopingen ser ut som den gör (för hur blåögd man än är så visar ju iaf polisinsatser som denna operation Liquid att det finns en stor dopingproblematik på gymmen) så måste klubbarna vara noggranna. Har man dessutom valt den vägen att man tävlar i kroppsbyggning får man nog stå sitt kast att bli misstänkt till en början.
Om det i framtiden skulle städas upp, t.ex. bli OCT tester och dropingkontrakt inom även bb världen så skulle de kunna börja tvätta bort sin stämpel likt styrkelyft har gjort. Men det bör nog börjas snarast, för tid tar det...
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 22:23   #209
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Min erfarenhet är att det inte i första hand är muskler och vikter på stången som fångar ens misstänksamhet. Det är när man börjar prata med vederbörande och pejlar av dennes inställning. En pro-dopare brukar avslöja sig på ett eller annat sätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 22:26   #210
tano
Registered User
 
tanos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Ombytligt
Inlägg: 2 674
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Min erfarenhet är att det inte i första hand är muskler och vikter på stången som fångar ens misstänksamhet. Det är när man börjar prata med vederbörande och pejlar av dennes inställning. En pro-dopare brukar avslöja sig på ett eller annat sätt.
Fast det är väl det poängen är med att först lära känna personen innan man låter den tävla för klubben.
tano är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)