Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-01, 11:44   #1
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Behöver idéer på idrott att börja med!

Har fått för mig att jag vill börja tävla i någon sport. Jag är 31 år, så har inga fantasier om att hinna bli elitidrottare, men jag gillar att tävla och det skulle boosta motivationen lite extra och ge mer struktur i träningen med ett så konkret mål, så vill bara köra och se hur det går. Kroppstypsmässigt är jag mer lämpad för uthållighetsidrotter än kraftsport, så det är något i den riktningen som gäller. Tänkte satsa på att bygga upp kondition och teknik i 1-3 år och sen satsa på någon amatörtävling.

Krav;
Low impact
Billig att utöva
Man ska kunna bli "bra" även om man inte tränat teknik sen barnsben (ja ja, "bra" är relativt, men ni fattar vad jag menar)
Ej lagsport

Idéer jag kommit på hittills;

Utomhussimning
Inlines
Inomhusrodd
Cykling hade varit trevligt, men har inte råd med en bra cykel tyvärr.

Någon som har fler idéer? Tänkte sätta samman en lista, pröva på alla sporter under en kort period och se vad jag gillar bäst helt enkelt
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 11:52   #2
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Jag vet inte men personligen är jag lite inne på orientering.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 11:53   #3
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Hört att padel är riktigt populärt numera och det byggs padelsalar höger och vänster. Så om du vill vara hipp är det nog padel som gäller.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 12:18   #4
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Hört att padel är riktigt populärt numera och det byggs padelsalar höger och vänster. Så om du vill vara hipp är det nog padel som gäller.
Så, billigt och ej lagsport. Då är padel det du tänker på?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 12:21   #5
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
BJJ eller Submission wrestling, finns nog rätt gott med tävlande i samma kategori som du med.

Terminsavgifterna kanske är lite väl saftiga på vissa klubbar.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 12:24   #6
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Har fått för mig att jag vill börja tävla i någon sport. Jag är 31 år, så har inga fantasier om att hinna bli elitidrottare, men jag gillar att tävla och det skulle boosta motivationen lite extra och ge mer struktur i träningen med ett så konkret mål, så vill bara köra och se hur det går. Kroppstypsmässigt är jag mer lämpad för uthållighetsidrotter än kraftsport, så det är något i den riktningen som gäller. Tänkte satsa på att bygga upp kondition och teknik i 1-3 år och sen satsa på någon amatörtävling.

Krav;
Low impact
Billig att utöva
Man ska kunna bli "bra" även om man inte tränat teknik sen barnsben (ja ja, "bra" är relativt, men ni fattar vad jag menar)
Ej lagsport

Idéer jag kommit på hittills;

Utomhussimning
Inlines
Inomhusrodd
Cykling hade varit trevligt, men har inte råd med en bra cykel tyvärr.

Någon som har fler idéer? Tänkte sätta samman en lista, pröva på alla sporter under en kort period och se vad jag gillar bäst helt enkelt
Visst, Cykling är lite av en materialsport. Men en begagnad racer kommer man långt på. Att komma till att kunna tävla på amatörnivå och hitta en kul klubb att köra lite landsväg med måste inte kosta många kronor.

Det finns ju inte speciellt många low impact konditionsidrotter att välja på, som dessutom är billiga.

Jag har funderat på att köpa mig en begagnad Kajak för runt 4k, de tappar minimalt i värde så jag får väl tillbaka 3.5 om jag tröttnar och säljer den.
För det är solo, utomhus, low impact, skapligt billigt och konditionstränande.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 12:37   #7
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Orientering, bågskytte, pingis.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 12:44   #8
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Det enklaste och bästa tipset är löpning men jag noterade att du ville ha en idrott med "low impact" och då faller det gissningsvis bort, finns väl en anledning till att du inte har med det under dina idéer. Dock tycker jag att du åtminstone kan testa traillöpning då det är skonsammare underlagsmässigt jämfört med att springa på t.ex. asfalt. Tävlingsmöjligheterna är oändliga då det bara inom trail-genren finns hundratals lopp varje år. Det går att bli "bra" med några års träning.

Annars är väl swinrun populärt sedan ett par år tillbaka.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 13:09   #9
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Rodd i all dess bemärkelse.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 15:28   #10
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Frisbee-golf är ganska kul. Många banor är gratis att spela på och en frisbee eller disc som man kallar dom kostar en hunka.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 15:36   #11
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Dart.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 17:35   #12
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Flera bra förslag, det uppskattas! Idrotter med kraftig stötbelastning är dock inte aktuellt tyvärr p.g.a. halvkassa knän, hade väldigt gärna satsat på någon form av löpning eller att återuppta kampsportandet annars. Och alla former av större investeringar i utrustning är uteslutet då mitt studiestöd snart försvinner och jag måste spara varenda krona jag kan för att ha råd med hyran under min sista termin.

Jag är medveten om att kraven jag har begränsar alternativen väldigt kraftigt, men man får spela den hand man har. Det finns ju några alternativ iaf, ska beta av dom i tur och ordning allt eftersom och se om jag fastnar för något
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 08:37   #13
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Sportklättring inomhus är ju faktiskt rätt billigt, speciellt om det finns någon ideell förening med hall i närheten. Kanske gör att du kan få ordning på dina knän.

Annars tycker jag det är för många som inte springer pga "halvkassa knän". Om man har en konstaterad, grov knäskada köper jag det, men annars går det fint att träna upp för att klara av att springa tex orientering.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 11:57   #14
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Sportklättring inomhus är ju faktiskt rätt billigt, speciellt om det finns någon ideell förening med hall i närheten. Kanske gör att du kan få ordning på dina knän.

Annars tycker jag det är för många som inte springer pga "halvkassa knän". Om man har en konstaterad, grov knäskada köper jag det, men annars går det fint att träna upp för att klara av att springa tex orientering.
Där sa du faktiskt någonting. Jag har ett par gamla klättrarskor liggandes från när jag tänkte ge det en chans för några år sedan, men aldrig kom igång på allvar. Och jag råkar ha ett par utomhusväggar gratis tillgängligt i närheten, ska definitivt ge det en ny chans och se hur det känns

Jag har problem med meniskerna och ett tidigare skadat FTA-ligament i foten som båda delar börja spöka direkt vid stötbelastning. Jag jobbar redan på att stärka upp saker och jag hoppas på att kunna köra löpning konsekvent i framtiden. Men det är något som sker parallellt med min övriga träning och ligger i framtiden, när det gäller idrott och tävling vill jag börja med något där jag kan börja träna seriöst här och nu.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 12:05   #15
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Alltså orientering är väl efter eget tempo, du kan ju gå och orientera.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)