Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-01-20, 10:12   #16
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
"Bara" 367,5 kg men den här stången ser ju betydligt styvare ut
dedlift367.jpg
jämfört med
hall_deadlift.JPG

Senast redigerad av Jocke67 den 2016-01-20 klockan 10:16.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-20, 12:31   #17
Toni Radanov
Registered User
 
Toni Radanovs avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Åmål
Inlägg: 437
Som jag skrev tidigare så använder tex WPC i USA texas bars i marklyft = längre å mjukare som syns i Benedikts lyft ovan.

Eleikos SL-stänger är 2 till antal varav 1 är tävlingsgodkänd och den har en röd knopp i ändan. Finns även en powerlifting training bar som har röd text i änden. Alla andra är crossfit/tyngdlyftning/äldre/whatever. Kolla i ändarna på stänger så ser du markeringen om det är Eleiko. Av erfarenhet är de flesta stänger i gym traditionellt 20kg vikt men dimensionerna är nästan alltid motsvarande OL-stänger sett till ringarnas avstånd, dock kan tjocklek variera. No-name-stänger som är billigare tenderar att vara tjocka som SL-stänger (OL-stänger har mindre omkrets) men är ändå klena och böjs lättare än Eleikos SL-stång.

Folk bryr sig oftast om vad stången väger i vanliga gym. 20 lr 15kg (15 för crossfit lr skum tjejmodell)
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-20, 20:57   #18
FinnPower
Världsmästare
 
FinnPowers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Åland
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Toni Radanov Visa inlägg
Sen är rekordsprutandet begränsat just pga reglerna kring när och var rekord får sättas. Världsrekord kan bara sättas på VM tex, därmed blir det få försök ens. Kryllar av lyft och lyftare som gör mer även inom IPF men det måste göras på plats där under en tävlingsdag 1 gång per år.
Visst är det sant att rekorden bara får sättas på vissa tävlingar men numera finns det många fler klassiska tävlingar än bara SL-VM. Alla klassiska tävlingar i IPFs kalender gäller.
Där finns åtminstone junior-NM, Arnolds, SL-EM och nån "invitational" tävling som på så sätt är internationell.
Snart kommer klassiska bänk-EM och bänk-VM.
Och hur är det med Oceaniska, Pan-American, Caribbean, North American, asiatiska mästerskapet, University PL world cup osv...
Om de kör en klassisk tävling så ska väl WR vara gångbart där också?

Summa summarum är att det sätts massor med WR på rad nu men nog ska det stabilisera sig någorlunda inom några år då standarden är satt.

Sen att de äldre generationerna har tränat med utrustning för att bli så bra på det som möjligt är en annan sak. Den generationen som växer upp nu och genast går in för klassiskt kommer onekligen att ställa till det i rekordlistorna när de når sin peak.
__________________
Min träningsblogg - http://kentasandvik.bravejournal.com - Ålands Kraftsportklubb - www.kraftsport.nu
FinnPower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-20, 21:58   #19
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Vilka rekord har högst status i SL, Classic eller Equipped?
Som nybliven styrketränande motionär utan någon egen erfarenhet av Styrkelyft i tävlingsform så tycker jag mest att lyften med dräkter känns fåniga. Men man kanske ser det annorlunda om man är mer insatt i sporten? Jag har själv aldrig testat att lyfta med hjälpmedel så jag kanske inte har förstått riktigt vad det innebär.

EDIT: När man läser här på kollozzeum så verkar det i alla fall som att det är Classic som är populärast bland er som tävlar? Och de reslutat Böj- Bänk-Mark som man ofta ser i signaturerna, kan man anta att det är klassiska lyft?

Senast redigerad av Jocke67 den 2016-01-20 klockan 22:01.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 07:52   #20
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Vilka rekord har högst status i SL, Classic eller Equipped?
Som nybliven styrketränande motionär utan någon egen erfarenhet av Styrkelyft i tävlingsform så tycker jag mest att lyften med dräkter känns fåniga. Men man kanske ser det annorlunda om man är mer insatt i sporten? Jag har själv aldrig testat att lyfta med hjälpmedel så jag kanske inte har förstått riktigt vad det innebär.

EDIT: När man läser här på kollozzeum så verkar det i alla fall som att det är Classic som är populärast bland er som tävlar? Och de reslutat Böj- Bänk-Mark som man ofta ser i signaturerna, kan man anta att det är klassiska lyft?
Beror på vem du frågar. Jag har tävlat i snart 17år och det var utrustning från dag 1. Klassiskt har ju bara några år på nacken. Så för mig är utrustning nummer 1. Men klassiskt är populärare i Sverige. Dels tycker väl folk som är ny det är roligare. Sedan är det mycket lättare och billigare.

För dom som är relativt ny i sporten tycker jag inte man helt ska välja bort utrustning. Går alldeles utmärkt att tävla i båda.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 07:56   #21
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
"Bara" 367,5 kg men den här stången ser ju betydligt styvare ut
Bifogad fil 112422
jämfört med
Bifogad fil 112423
Ja är extremt mycket mjukare stång Bennedickt kör med. Man ska inte jämföra mark med super mjukstång mot hård IPF stång. Dom som drar med mjuk stång får ju ca 5-8cm grattis i starten.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 09:13   #22
Gävleborg
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk Visa inlägg
Ja är extremt mycket mjukare stång Bennedickt kör med. Man ska inte jämföra mark med super mjukstång mot hård IPF stång. Dom som drar med mjuk stång får ju ca 5-8cm grattis i starten.
Det går ju inte att jämföra 367,5 med 460kg. Klart stången böjer sig med nästan 100kg mer.

Kolla när någon böjer 460 med IPF-stång. Då är den nästan lika böjd:

Gävleborg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 10:30   #23
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Gävleborg Visa inlägg
Det går ju inte att jämföra 367,5 med 460kg. Klart stången böjer sig med nästan 100kg mer.

Kolla när någon böjer 460 med IPF-stång. Då är den nästan lika böjd:

Vet inte om [ YT] funkar, jag brukar skriva [ ythd] och [/ ythd]. Sen bara ta med allt efter likamedtecknet i länken.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 11:13   #24
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vet inte om [ YT] funkar
Det gör det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 13:16   #25
Guckenn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Lund
Inlägg: 755
Citat:
Ursprungligen postat av Gävleborg Visa inlägg
Det går ju inte att jämföra 367,5 med 460kg. Klart stången böjer sig med nästan 100kg mer.

Kolla när någon böjer 460 med IPF-stång. Då är den nästan lika böjd:

Men blir det inte annorlunda i marklyft? Jag tänker att om en marklyftsstång är mjukare och ger efter mer så har man full böj i princip på den när lyftet börjar, medan på en vanlig stång så sker böjen först när den har lämnat marken. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Dessutom är väl en marklyftsstång lite smalare så den ska bli lättare att greppa?
Guckenn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 13:27   #26
Toni Radanov
Registered User
 
Toni Radanovs avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Åmål
Inlägg: 437
inom IPF äre samma stång.

Benedikts stång är längre, och tunnare samt böjer sig mer.

Notera fysikens regler: en stång böjs mer om den ligger på en smal punkt på trapsen än om man håller med 1 meter isär då den vilar på 2 punkter som inte är på dess mitt.

Anywhoooo: IPF stänger böjs mycket mindre men Malanichev tävlar också i skum-förbund så vad de har för stänger kan inte sägas oavsett vad de påstår. Karl-Yngvar har böjt 490 med mindre svaj än sådär (med utrustning) :p
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 17:39   #27
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk Visa inlägg
Beror på vem du frågar. Jag har tävlat i snart 17år och det var utrustning från dag 1. Klassiskt har ju bara några år på nacken. Så för mig är utrustning nummer 1. Men klassiskt är populärare i Sverige. Dels tycker väl folk som är ny det är roligare. Sedan är det mycket lättare och billigare.

För dom som är relativt ny i sporten tycker jag inte man helt ska välja bort utrustning. Går alldeles utmärkt att tävla i båda.
Om man tävlar i SL med utrustning, brukar man då även ha utrustning i majoriteten av träningslyften?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 19:08   #28
heppa
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2015
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Vilka rekord har högst status i SL, Classic eller Equipped?
Som nybliven styrketränande motionär utan någon egen erfarenhet av Styrkelyft i tävlingsform så tycker jag mest att lyften med dräkter känns fåniga. Men man kanske ser det annorlunda om man är mer insatt i sporten? Jag har själv aldrig testat att lyfta med hjälpmedel så jag kanske inte har förstått riktigt vad det innebär.

EDIT: När man läser här på kollozzeum så verkar det i alla fall som att det är Classic som är populärast bland er som tävlar? Och de reslutat Böj- Bänk-Mark som man ofta ser i signaturerna, kan man anta att det är klassiska lyft?
De klassiska rekorden slår mycket högre, är inte ens jämförbart. Ta bara Ray som har det klassiska böjrekordet i 120+ och CYC som har det utrustade i 120+. Ray böjer över 100kg mer än CYC klassiskt. Om han skulle köra utrustat skulle det räcka med ett par knälindor för att totalkrossa rekordet.
heppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 19:16   #29
kalle_kula
Registered User
 
kalle_kulas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av heppa Visa inlägg
De klassiska rekorden slår mycket högre, är inte ens jämförbart. Ta bara Ray som har det klassiska böjrekordet i 120+ och CYC som har det utrustade i 120+. Ray böjer över 100kg mer än CYC klassiskt. Om han skulle köra utrustat skulle det räcka med ett par knälindor för att totalkrossa rekordet.
En grej som gör Ray ännu mer imponerande på något sätt är att han ser lite ut som en nybörjare (enligt mig) när han lyfter. Det ser liksom inte ut som att han är en erfaren lyftare med god teknik
kalle_kula är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 19:18   #30
itzhakskenstrom
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Om man tävlar i SL med utrustning, brukar man då även ha utrustning i majoriteten av träningslyften?
Långt ifrån. Majoriteten utav träningspassen under ett tävlingsår är helt utan utrustning. Generellt så kan man säga att utrustning åker på mellan 6-10 veckor innan tävling beroende på hur ens program är uppbyggt, och då handlar det bara om ett utrustningspass per delgren i veckan.

Utrustningspassen brukar bara bestå utav 3-4 set mellan 1-3 reps på allt från 80%-95% utav utrustnings-1RM beroende på var i träningsprogrammet lyftaren är.
itzhakskenstrom är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)