Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-28, 22:57   #16516
Trapz
Registered User
 
Trapzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 683
Hittade en gammal extern hårddisk med lite gamla bilder, filmer, serier osv. Problemet är dock att vissa mappar verkar vara låsta till min gamla dator och går inte att öppna nu pga jag har inte behörighet.

Har försökt ändra och söka efter info om hur man gör men kommer ingenvart. Känns ju jävligt dumt om det vore så att jag måste koppla in den i mil gamla dator för att låsa upp admin rättigheter?

Hårddisken är en WD Elements.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Trapz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-30, 23:28   #16517
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Trapz Visa inlägg
Hittade en gammal extern hårddisk med lite gamla bilder, filmer, serier osv. Problemet är dock att vissa mappar verkar vara låsta till min gamla dator och går inte att öppna nu pga jag har inte behörighet.

Har försökt ändra och söka efter info om hur man gör men kommer ingenvart. Känns ju jävligt dumt om det vore så att jag måste koppla in den i mil gamla dator för att låsa upp admin rättigheter?

Hårddisken är en WD Elements.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Boota en LiveCD med någon linuxdist och montera disken där.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 16:12   #16518
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Ska skaffa någon typ av molnlagringstjänst, vet dock inte riktigt vad som passar bäst.

Är det möjligt att skaffa ett "eget" moln, kopplat till sin router?
Som en "egen" molnlagring fast man har den fysiska hårddisken hemma? Vore praktiskt att kunna ladda upp bilder etc. när man är på resande fot.
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 16:20   #16519
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
En helt annan fundering, ska köpa ett extern batteri/powerbank. Den verkar bara ha usb-portar. Finns det adapter så att det går att ladda datorn i powerbanken? dvs. någon typ av adapter USB till datorladdarkontakt (den som går in i datorn)?
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 23:25   #16520
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
En helt annan fundering, ska köpa ett extern batteri/powerbank. Den verkar bara ha usb-portar. Finns det adapter så att det går att ladda datorn i powerbanken? dvs. någon typ av adapter USB till datorladdarkontakt (den som går in i datorn)?
Om du ska ha en powerbank med kraft nog för att ladda en dator så kommer du att få släpa runt på många många kg!
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 23:57   #16521
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
https://youtu.be/BnFYvIwkf_A?t=391

Dewalt powerstation.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 01:12   #16522
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Om du ska ha en powerbank med kraft nog för att ladda en dator så kommer du att få släpa runt på många många kg!
Man skulle kanske kunna tänka sig ett laptopbatteri som även kan fungera som powerbank. Dvs ett ersättningsbatteri som förutom anslutningarna till datorn också har några extra usb-portar och port för laddning.

Dock funkar ju den powerbanken då enbart till just den modellen som just det batteriet passar till, och dessutom blir den powerbanken förmodligen lite större än det vanliga laptopbatteriet (pga extra funktionalitet) så det kan vara så att batteriet sticker ut lite undertill... Men ifall laptoptillverkare enas om nån slags standard så går det säkert att mecka ihop nåt sådant som funkar hyfsat till de flesta laptopar i samma storleksordning...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 01:17   #16523
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
Ska skaffa någon typ av molnlagringstjänst, vet dock inte riktigt vad som passar bäst.

Är det möjligt att skaffa ett "eget" moln, kopplat till sin router?
Som en "egen" molnlagring fast man har den fysiska hårddisken hemma? Vore praktiskt att kunna ladda upp bilder etc. när man är på resande fot.
Du kan skaffa en NAS. WD MyCloud om du vill ha billigt och enkelt. Annars finns det många olika NAS-enheter och du kan även bygga en egen.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-03, 18:14   #16524
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Några dumma frågor från en noob:

Jag har en gammal intern hårddisk från en laptop som jag nu stoppat in i min stationära (som det redan satt en ssd i). Allt funkar prima. På hårddisken finns ett OS installerat så jag behöver ange lösenord innan jag kan mounta hårddisken. Det är inget stort problem men, njä, vore ju trevligt att slippa skriva in lösenord. Så, vad göra nu, "cd pathtonyahdd; rm -rf ." eller? (innehållet på hårddisken är m a o oviktigt)
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-03, 18:26   #16525
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Det kanske funkar med "chmod 777 /mnt/disk"?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-03, 20:18   #16526
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Jag ska köpa ny laptop, och är i lite av ett dilemma, hoppas ni kan hjälpa mig. köpte den här från el green, fast med UHD matt skärm, 512 gb ssd( Pcix4), och 16 gb ram för 9700 kr.

https://www.netonnet.se/art/dator/ba...tfYaAquW8P8HAQ

Väldigt bra pris och bra komponenter, men sen såg jag den här som bara finns i usa;

http://www.bestbuy.com/site/asus-2-i...?skuId=5561200

Som har nästan samma config, men en U processor (7500u), en något saktare ssd (sata), samt ett marginellt sämre grafikkort (950m jämfört med 960m i den andra). Denna är också UHD men har touch och kan flippa, vilket är det som jag är ute efter. Jag kommer använda laptopen som referens när jag målar, sådet är extremt praktiskt med touch, och att jag kan flippa den och ha den under tavlan på staffliet.

Det jag oroar mig för är just U processorn, att den inte ska orka med det jag vill börja göra, vilket är att vlogga så jag behöver börja och redigera klipp till youtube. Vi snackar max 1080p, och klipp på 5-10 min, inga galna övergångar eller grafik och så, bara rättfram youtube klipp filmade på en Samsung s8. Jag vill kunna scrubba i tex lightworks eller Premiere elements utan lagg. Samma gäller när det handlar om att redigera foton eller se dem i lightroom.

Nackdelar med den amerikanske är såklart enkel suppport , samt tangetbordet (som man ju dock kan köpa klisterlappar för)

Priset är ungeför detsamma.

Många säger ju att man ska hålla sig till quad core om man ska redigera film, (typ alla) men men skulle man klara sig med den strömsnålare för mina ändamål tror ni? nån som har erfarenhet?

Senast redigerad av timoat den 2017-07-03 klockan 20:20.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-03, 22:08   #16527
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Man skulle kanske kunna tänka sig ett laptopbatteri som även kan fungera som powerbank. Dvs ett ersättningsbatteri som förutom anslutningarna till datorn också har några extra usb-portar och port för laddning.

Dock funkar ju den powerbanken då enbart till just den modellen som just det batteriet passar till, och dessutom blir den powerbanken förmodligen lite större än det vanliga laptopbatteriet (pga extra funktionalitet) så det kan vara så att batteriet sticker ut lite undertill... Men ifall laptoptillverkare enas om nån slags standard så går det säkert att mecka ihop nåt sådant som funkar hyfsat till de flesta laptopar i samma storleksordning...
Fast då får du nog se till att plocka ur originalbatteriet från laptopen när du kopplar in din power bank för dessa batterier är designade att ge ström nog att hålla maskinen vid liv medan strömadaptern dessutom ska ge puder nog att också ladda batteriet som sitter i. På en mobil så är detta betydligt enklare eftersom batterierna där samt mobilens strömförbrukning är så pass låg.

Nu går det ju inte att jämföra en laptop med en stationär eller rackmonterad server men vi hade på ett ställe som jag jobbade på UPS:er på runt 70kg som klarade att driva en handfull maskiner i enbart några få minuter (i princip tillräckligt länge för att man skulle kunna stänga ner dem säkert).
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-03, 22:11   #16528
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Några dumma frågor från en noob:

Jag har en gammal intern hårddisk från en laptop som jag nu stoppat in i min stationära (som det redan satt en ssd i). Allt funkar prima. På hårddisken finns ett OS installerat så jag behöver ange lösenord innan jag kan mounta hårddisken. Det är inget stort problem men, njä, vore ju trevligt att slippa skriva in lösenord. Så, vad göra nu, "cd pathtonyahdd; rm -rf ." eller? (innehållet på hårddisken är m a o oviktigt)
Precis som Yes, så misstänker jag att den kräver lösenord inte för att det primärt är ett OS installerat där utan för att rooten på den (/) har 0:0 (dvs root) som användare och därmed kräver root för att monteras.

Enklast är nog att formatera den helt om nu själva infon på den inte är intressant eftersom du då också blir av med allt extra som snor plats på den (den är ju säkert partitionerad i olika partitioner nämligen). Vad kör du för os?
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-03, 22:49   #16529
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Jag ska köpa ny laptop, och är i lite av ett dilemma, hoppas ni kan hjälpa mig. köpte den här från el green, fast med UHD matt skärm, 512 gb ssd( Pcix4), och 16 gb ram för 9700 kr.

https://www.netonnet.se/art/dator/ba...tfYaAquW8P8HAQ

Väldigt bra pris och bra komponenter, men sen såg jag den här som bara finns i usa;

http://www.bestbuy.com/site/asus-2-i...?skuId=5561200

Som har nästan samma config, men en U processor (7500u), en något saktare ssd (sata), samt ett marginellt sämre grafikkort (950m jämfört med 960m i den andra). Denna är också UHD men har touch och kan flippa, vilket är det som jag är ute efter. Jag kommer använda laptopen som referens när jag målar, sådet är extremt praktiskt med touch, och att jag kan flippa den och ha den under tavlan på staffliet.

Det jag oroar mig för är just U processorn, att den inte ska orka med det jag vill börja göra, vilket är att vlogga så jag behöver börja och redigera klipp till youtube. Vi snackar max 1080p, och klipp på 5-10 min, inga galna övergångar eller grafik och så, bara rättfram youtube klipp filmade på en Samsung s8. Jag vill kunna scrubba i tex lightworks eller Premiere elements utan lagg. Samma gäller när det handlar om att redigera foton eller se dem i lightroom.

Nackdelar med den amerikanske är såklart enkel suppport , samt tangetbordet (som man ju dock kan köpa klisterlappar för)

Priset är ungeför detsamma.

Många säger ju att man ska hålla sig till quad core om man ska redigera film, (typ alla) men men skulle man klara sig med den strömsnålare för mina ändamål tror ni? nån som har erfarenhet?
Jag är ingen expert på laptop-datorers prestanda, men... vad exakt är det du ska göra med den?

Min spontana tanke är att du borde faktiskt kolla på en iPad Pro. Nu är jag för all del ett fan av nämnda tingest, som helt klart har sina begränsningar, men... Du får en äckligt bra skärm, enkla vloggar är inget problem och den är väldigt lätt, portabel och har ytterst bra touch-interface.

Nackdelarna är förstås att den är lite annorlunda att jobba med, kanske inte vad du är van vid, och även om apparna brukar kunna utnyttja prestandan till max är de inte lika rika på funktioner.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-03, 23:30   #16530
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag är ingen expert på laptop-datorers prestanda, men... vad exakt är det du ska göra med den?

Min spontana tanke är att du borde faktiskt kolla på en iPad Pro. Nu är jag för all del ett fan av nämnda tingest, som helt klart har sina begränsningar, men... Du får en äckligt bra skärm, enkla vloggar är inget problem och den är väldigt lätt, portabel och har ytterst bra touch-interface.

Nackdelarna är förstås att den är lite annorlunda att jobba med, kanske inte vad du är van vid, och även om apparna brukar kunna utnyttja prestandan till max är de inte lika rika på funktioner.
" att den inte ska orka med det jag vill börja göra, vilket är att vlogga så jag behöver börja och redigera klipp till youtube. Vi snackar max 1080p, och klipp på 5-10 min, inga galna övergångar eller grafik och så, bara rättfram youtube klipp filmade på en Samsung s8. Jag vill kunna scrubba i tex lightworks eller Premiere elements utan lagg. Samma gäller när det handlar om att redigera foton eller se dem i lightroom."

Nä, skulle känna mig som i en tvångströja på en ipad eller tablet.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)