Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-21, 21:46   #17491
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Jag ska köpa speldator (samt för halvprofessionellt arbete i photoshop) men det är inte helt klart för mig vilken CPU, GPU, och monitor som gäller och jag litar inte fullt ut på rekommendationerna man hittar på diverse techsidor då det kan föreligga ekonomiska incitament bakom vad de skriver. Mitt mål är att kunna spela i 1440p i 100+ fps med relativt höga inställningar men jag vill samtidigt få mycket bang for the bucks.

GPU
Jag noterade att King Grub körde Geforce RTX 2080 och det låter ju fläskigt men dyrt och dessutom verkar ray tracing behöva ett par ytterligare år på nacken innan det blir intressant för den breda marknaden som jag själv tillhör. Jag har alltid tidigare kört på Nvidia Geforce men den här gången lutar det åt AMD Radeon RX 5700 XT. Vad tror ni?

CPU
i7-9700K?

Monitor
1440p och 144hz med freesynch/g-synch beroende på grafikkort är väl en nobrainer men frågan är ju IPS vs TN och platt vs curved, ultra wide vs normal, och HDR. Är input lag på 4 till 5 ms som man får med IPS verkligen ett problem om man nöjer sig med 100 fps? Och ger det någon inlevelse att spela med curved monitor och i så fall är den begränsad till first person perspektiv? Och vadan HDR? Man vill ju gärna ha BÅDE bra färger och kontrast.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 22:07   #17492
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
GPU: skall du upp i 100 fps i höga inställningar i 1440p behöver du minst ett 2070 Super eller ett 2080.

CPU: 9700k är den näst bästa processorn för uteslutande spel. Det är den jag har. Bara 9900k är bättre. Men ska du använda den till Photoshop och liknande är en AMD Ryzen med fler trådar bättre. Skillnaden i spel är inte dramatisk. 3800X kanske.

Monitor: TN är snabbast, men har sämst bild, sämst betraktningsvinklar och urvattnade färger. Köp bara om du skall spela fps på tävlingsnivå. Annars är IPS och VA bättre. VA har bättre svärta, IPS lite mer korrekta färger. VA kan ge eftersläpningar, IPS har "glow" som gör att skärmen blir grå på sina ställen i ett mörkt rum. Mina ögon gillar VA bäst. GSync är fantastiskt och ett "måste".

HDR fungerar inte på monitorer idag. De har alldeles för låga NITS: Fejk-HDR. Det FINNS riktiga, men då är det dyyyyrt. HDR på PC är överlag extremt mycket sämre än på konsol.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 12:17   #17493
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Det var ju förbaskat. Sist jag köpte dator för drygt 4 år sedan så valde jag 1080p för att få valuta för pengarna och det verkar ju inte bättre än att jag även nu måste välja den upplösningen om jag vill ha hög prestanda för rimlig peng.

Utvecklingen går inte framåt i min mening. Spelen blir tyngre och tyngre och grafikkorten dyrare och dyrare. Det är bara en jäkla konsumtionshets istället för innovation och hantverk.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 12:25   #17494
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det var ju förbaskat. Sist jag köpte dator för drygt 4 år sedan så valde jag 1080p för att få valuta för pengarna och det verkar ju inte bättre än att jag även nu måste välja den upplösningen om jag vill ha hög prestanda för rimlig peng.

Utvecklingen går inte framåt i min mening. Spelen blir tyngre och tyngre och grafikkorten dyrare och dyrare. Det är bara en jäkla konsumtionshets istället för innovation och hantverk.
What Intel giveth, Microsoft taketh away. (Substitutera Microsoft med valfri spelstudio)

"Äsch, vi behöver inte tänka på prestanda. Tekniken har kommit så långt idag"
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 12:37   #17495
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
What Intel giveth, Microsoft taketh away. (Substitutera Microsoft med valfri spelstudio)

"Äsch, vi behöver inte tänka på prestanda. Tekniken har kommit så långt idag"
Det stämmer nog men samtidigt så är det ju i hårdvaruproducentens intresse att mjukvaran är dåligt optimerad så att de regelbundet kan sälja ny hårdvara till samma konsument. Spelföretagen är i maskopi med Intel, Nvidia, AMD.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 12:50   #17496
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Tar vi gammla Witcher 3 som exempel kommer du strax över 100 fps med ett 2080.

https://www.guru3d.com/articles-page...review,29.html

Och då är hår-fysiken avstängd. Där det är mycket folk i spelet sjunker det ned mot 80-90 även med ett 2080 och en 9700k.

I 1080p krävs det mycket mindre för 100 fps.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 12:54   #17497
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
För övrigt är pc gaming rätt ooptimerat överlag. Nya Jedi Fallen Order t ex är snyggt, men det hackar och rycker mest hela tiden. De enda helt optimerade spelen vid release det senaste året är Gears of War 5 och Call of Duty Modern Warfare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 12:55   #17498
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Och nya Wolfenstein, förresten. Men det var skräp i övrigt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 13:24   #17499
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Blir förhoppningsvis lite bättre när nya gen. konsoler kommer.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 14:12   #17500
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Och nya Wolfenstein, förresten. Men det var skräp i övrigt.
Return to castle Wolfenstein på xbox

Där snackar vi bra
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 17:43   #17501
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
För övrigt är pc gaming rätt ooptimerat överlag. Nya Jedi Fallen Order t ex är snyggt, men det hackar och rycker mest hela tiden. De enda helt optimerade spelen vid release det senaste året är Gears of War 5 och Call of Duty Modern Warfare.
Tyävrr har ju internets intåg gjort att utvecklare kan slarva på den biten då man enkelt kan släppa en flera gig stora patcher efter släpp. Bättre back in the days då den lösningen inte fanns utan spelet behövde vara väl testat och optimerat innan spelsläpp.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 11:25   #17502
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
Måste köpa ny dator. Systerson ska få min nuvarande. Blev lite hastigt. Är nöjd med den jag har.

Behöver lite hjälp med att få ihop alla delar typ

Spelar ibland, både nytt och gammalt. Vill gärna att den funkar några år och för nya spel som kommer.

Funkar detta? Förslag på förändringar/förbättringar? mest 1080p men kanske mer framöver om jag köper ny skärm.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13107558

Senast redigerad av Pudzianovski den 2019-12-02 klockan 11:33.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 11:35   #17503
Simon
>>---(knee)--->
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Luleå
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski Visa inlägg
Måste köpa ny dator. Systerson ska få min nuvarande. Blev lite hastigt. Är nöjd med den jag har.

Behöver lite hjälp med att få ihop alla delar typ

Spelar ibland, både nytt och gammalt. Vill gärna att den funkar några år och för nya spel som kommer.

Funkar detta? Förslag på förändringar/förbättringar?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13107558
Den funkar absolut, jag skulle skippa att köpa windows på det där sättet. Antingen kör man utan att aktivera eller så köper man en nyckel på nätet för några hundralappar.
Då kan du uppgradera ram-minnet (Ryzen trivs med riktigt snabbt ram!)
tips, https://www.inet.se/produkt/5301861/...rident-z-neo-c
eller
https://www.inet.se/produkt/5300305/...re-x-svart-amd

edit; Jag skulle också valt att bygga ihop den själv. En stor del av nöjet med att köpa nya prylar att spara 2k rakt av sådär är ju inte så illa.

Senast redigerad av Simon den 2019-12-02 klockan 11:37.
Simon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 12:28   #17504
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
Citat:
Ursprungligen postat av Simon Visa inlägg
Jag skulle också valt att bygga ihop den själv. En stor del av nöjet med att köpa nya prylar att spara 2k rakt av sådär är ju inte så illa.
Tack för svaret! Vill slippa bygga ihop samt att ha allt klart när det kommer. Ska fundera på Windows dock
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 19:34   #17505
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski Visa inlägg
Tack för svaret! Vill slippa bygga ihop samt att ha allt klart när det kommer. Ska fundera på Windows dock
Finns nycklar för under 100 lappen på ebääy.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)