Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-16, 02:00   #16
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Jo, stämmer nog mycket!!:...

Sen är det även, inom, träning/tävling osv.....Vinklarna!!!......
Hur man är byggd, från början, dvs längd på över/under armar, även ben/underben/vader, och överkropp....osv osv.......

En del behöver inte lyfta speciellt lång väg, i bänkpressen!!.....
Och kan bero på , armar, kroppshydda, osv....
Sen även vigheten i att kunna böja ryggen, i bryggan osv.....

Sen ser man även en del som vekligen har optimala vinklar i marklyften, när de hämtar stången, så kanske, de har en vinkel utav 45 grader, i ryggen, typ.

Långa armar?, korta ben osv......

Men som TS, skriver, mkt handlar väl om gener, osv, hur man är byggd också.........

Men!!!.......Det går oftast, alltid att förbättra!!!...Sin träning/tävlande...(hoppas jag).......lolo.........Hepp.......
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 13:37   #17
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Enligt din erfarenhet, hur vanligt är det att folk har bra gener för en muskelgrupp och dåliga för andra? Kan man vara bänktalang men suga på böj?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 15:58   #18
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Enligt din erfarenhet, hur vanligt är det att folk har bra gener för en muskelgrupp och dåliga för andra? Kan man vara bänktalang men suga på böj?
Bra gener, vet jag inte....förmodligen det också.... i kombo med........ hur de blivit, när de föddes, med längd på armar/ben/överkropp.

Men däremot, tar det ena ut det andra, ofta, i styrkelyft!!...
De som har långa armar, brukar int bänka bäst, men däremot, så är de ena hejare i marken då, ofta tillsammans med böjen, och vice versa.

Sen handlar det inte bara om (långa armar), utan om överarm eller underarm, överben/underben.....för att få optimala vinklar. Samt överkropp(hur lång/kort-/bred/djup, den är), osv....

Ofta hänger böjen och marken ihop. Men inte alltid. Har man korta överben, så blir böjen oftast, bra vinkel. Och långa armar, korta ben, marklyften, beroende på hur lång överkropp man har.

Mkt är det......lol.......Sen så kommer alltid någon, och ändrar på allt!!!.........som man trott på........och då är det andra bullar som gäller.....

Kolla på gränserna, som var , innan Freddie, gjorde 400kg i bänken!!!.......
Efter det, så har de flesta flyttat upp i vikter, det som man inte trodde var möjligt för ca 3-5 år sedan, gör de nu!!......

En slags fysisk, barriär, som brutits!!...även så, den mentala barriären, slagits sönder""......Intressant grej är det, i alla fall........
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 15:58   #19
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Enligt din erfarenhet, hur vanligt är det att folk har bra gener för en muskelgrupp och dåliga för andra? Kan man vara bänktalang men suga på böj?
Mest definitivt! (Vet att du inte frågade mig.)
Så är de flesta styrkelyftare; bra på ett lyft och sämre på annat. Tror knappast bara det har med kroppsanatomi (fördelaktiga/dåliga vinklar) att göra, utan också hur bra en svarar, utvecklas muskulärt och styrkemässigt.

Själv har jag bra vinklar för både knäböj och bänkpress. Korta lårben och armar. Lång rygg (bra bryggpotential). Men känns som jag är väldigt non-respondig i pressulaturen, framförallt mina bröstmuskler som knappt växer av 30 veckoset bänk +20 veckoset flyes.

Senast redigerad av 1x0 den 2018-02-16 klockan 16:00.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 16:34   #20
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Alla kan inte bli i närheten av någon slags bra.
Alla kan ju bli bättre än medel i alla fall.

Eller hur var det nu normalfördelningskurvan såg ut...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 18:22   #21
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
De flesta verkar dock ha gener nog att kunna förbättras på gymmet. Vissa behöver mer träning, vissa behöver mer återhämtning, vissa behöver mer mat.

Har man tränat ett tag på sociala gym så ser man ju varför vissa inte ökar också rent träningsmässigt. De flesta kör för jävla lite, mesigt och med dålig närvaro.
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 19:11   #22
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Bra text, men tyvärr som KG säger - det här är inget som folk vill höra. Dreamkiller. Det är klart att folk vill tro att dom kan bli lika bra som Josef Eriksson om dom köper hans bänkprogram.
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Min poäng är, tro inte bara att någon kan något mer om träning bara för att de är stora eller starka, man kan nästan tvärtom helt förkasta deras programmering då de ökar vad de än gör och därför aldrig behövt justera något.
Det här är ett jättebra exempel på varför man inte alltid ska försöka efterlikna hur professionella atleter tränar, t ex eliten inom kroppsbyggning. Dom växer som ogräs oavsett hur dom tränar.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 19:25   #23
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
99% kanske inte blir lika bra som Josef Eriksson om de tränar som honom. Men många av de som träna målmedvetet och i många år som han verkar ha gjort kan säkert bli mycket bättre i bänk än ”man” tror.

Över 150 i bänk hade nog de flesta män tagit med motsvarande träning
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 19:29   #24
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Bra text, men tyvärr som KG säger - det här är inget som folk vill höra. Dreamkiller. Det är klart att folk vill tro att dom kan bli lika bra som Josef Eriksson om dom köper hans bänkprogram.


Det här är ett jättebra exempel på varför man inte alltid ska försöka efterlikna hur professionella atleter tränar, t ex eliten inom kroppsbyggning. Dom växer som ogräs oavsett hur dom tränar.
Bra är ju ganska godtyckligt men personerna du nämner är ju absolut bäst i världen och det är väl kanske inte det som avses med bra?
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 20:04   #25
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Vem har egentligen privilegiet att få lyfta vikter enligt elitisterna? Är det minst svensk mästare som gäller?
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 21:27   #26
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag undrar hur det är med sidor som Leangains osv som visar spaltmeter med "success stories" där det står saker som "Pelle ökade sin bänk från 6 reps på 90 kg till 8 reps på 110 kg på bara sex veckor, och fick dessutom snyggare teknik, och gick ner från 15 till 12 % i kroppsfett samtidigt". Väljer de coacherna att bara visa historier från folk med bra gener? De måste ju också få nonresponders som kunder ibland?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 21:31   #27
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag undrar hur det är med sidor som Leangains osv som visar spaltmeter med "success stories" där det står saker som "Pelle ökade sin bänk från 6 reps på 90 kg till 8 reps på 110 kg på bara sex veckor, och fick dessutom snyggare teknik, och gick ner från 15 till 12 % i kroppsfett samtidigt". Väljer de coacherna att bara visa historier från folk med bra gener? De måste ju också få nonresponders som kunder ibland?
Om du bara visste och alla som skadar sig för att programmen är kassa ur den aspekten...
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 21:33   #28
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Om du bara visste och alla som skadar sig för att programmen är kassa ur den aspekten...
Ja, jag skulle väldigt gärna vilja veta!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 21:34   #29
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ja, jag skulle väldigt gärna vilja veta!
Ja alltså tänkte väl att det svaret jag gav var svar nog inte ute efter att outa någon specifik.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 21:37   #30
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Ja alltså tänkte väl att det svaret jag gav var svar nog inte ute efter att outa någon specifik.
Nej... Jag förstod ditt svar, till 100 %... Ville bara understryka att jag är väldigt nyfiken.

Men hur har du fått insideinformation? Känner du folk som prövat såna coacher?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)