Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-17, 19:56   #1
Knauser
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 11
Konditions testet för polishögskolan?

Hej!

Har en vän som blivit antagen till testerna för att komma in på Polishögskolan.
Men han är lite orolig över konditions biten. Någon som har kolla på hur man kan simulera deras test på en vanlig motionscykel? Man ska ha typ 14,9watt/kg. Han väger 90kg.

Har kollar runt lite men blir inte klok..

Mvh knauser
Knauser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 20:05   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Knauser Visa inlägg
Hej!

Har en vän som blivit antagen till testerna för att komma in på Polishögskolan.
Men han är lite orolig över konditions biten. Någon som har kolla på hur man kan simulera deras test på en vanlig motionscykel? Man ska ha typ 14,9watt/kg. Han väger 90kg.

Har kollar runt lite men blir inte klok..

Mvh knauser
Förlåt men jag måste, "Har en vän" säg direkt att det är du bara
Det jag känner till om deras konditionstester:

"Harres test" (man hoppar typ över/under hinder runt i lite som en åtta), maxtid ca 15 sek, Coopers test (2km löpning på tid) maxtid ca 9-10 min.

Sen är det garanterat ett simprov också, men förmodligen mer för att testa simkunnighet snarare än hur snabbt och länge man kan/orkar simma.

Skulle tro att testspecarna i runda svängar ligger publikt på deras hemsida.

Edit: Googlade bokstavligen bara på "polis konditionstest", din "vän" kan inte ha kollat särskilt noga :p

https://www.polisen.se/Global/www%20...ebbversion.pdf
Kolla specifikt på sida 7
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-02-17 klockan 20:08.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 20:42   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Om jag minns Harres test så står det en kon med tre stycken häcklöpningshäckar ett par meter ut från denna (klockan 9, 12 och 3). Man startar vid klockan 6 genom att göra en kullerbytta in mot centrumkonen. Sedan ska man runda konen och hoppa över häcken vid klockan 3, sedan ska man krypa under samma häck på väg tillbaka till centrum. Sedan är det samma sak vid de andra två häckarna (minns inte vilken ordning man ska ta dem i dock), och sedan har jag för mig att man ska göra en kullerbytta som avslutning också.

Nåt åt det hållet i alla fall. Det är typ som en minihinderbana där det testas hur rörlig och smidig och bra på snabba riktningsförändringar man är.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 20:45   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Blev tvungen att leta upp en video. Jag hade nästan rätt. Ingen kullerbytta på slutet dock.

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 20:45   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om jag minns Harres test så står det en kon med tre stycken häcklöpningshäckar ett par meter ut från denna (klockan 9, 12 och 3). Man startar vid klockan 6 genom att göra en kullerbytta in mot centrumkonen. Sedan ska man runda konen och hoppa över häcken vid klockan 3, sedan ska man krypa under samma häck på väg tillbaka till centrum. Sedan är det samma sak vid de andra två häckarna (minns inte vilken ordning man ska ta dem i dock), och sedan har jag för mig att man ska göra en kullerbytta som avslutning också.

Nåt åt det hållet i alla fall. Det är typ som en minihinderbana där det testas hur rörlig och smidig och bra på snabba riktningsförändringar man är.
Nåt sånt minns jag också, vi gjorde det på gymnastiken i högstadie. Minns inte kullerbyttan i slutet men det var ju ett tag sen :p

Edit: Såg precis att du hittade en video, klappar mig själv på axeln ang sista kullerbyttan Tycker hindren ser ut att stå lite långt isär, men kan ju vara att det är video och inte i verkligheten som gör att avståndet ser större ut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-02-17 klockan 20:47.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 20:55   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Nåt sånt minns jag också, vi gjorde det på gymnastiken i högstadie. Minns inte kullerbyttan i slutet men det var ju ett tag sen :p

Edit: Såg precis att du hittade en video, klappar mig själv på axeln ang sista kullerbyttan Tycker hindren ser ut att stå lite långt isär, men kan ju vara att det är video och inte i verkligheten som gör att avståndet ser större ut.
Jag borde kommit ihåg den där kullerbyttan. Jag tvingade en massa volleybollspelare som jag var tränare för att göra detta en gång i tiden.

Osäker på hur långt ut häckarna ska stå, eller hur höga de ska vara. Men det ska ju typ bara vara ett par steg från centrum innan man hoppar.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 21:11   #7
Knauser
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Förlåt men jag måste, "Har en vän" säg direkt att det är du bara
Det jag känner till om deras konditionstester:

"Harres test" (man hoppar typ över/under hinder runt i lite som en åtta), maxtid ca 15 sek, Coopers test (2km löpning på tid) maxtid ca 9-10 min.

Sen är det garanterat ett simprov också, men förmodligen mer för att testa simkunnighet snarare än hur snabbt och länge man kan/orkar simma.

Skulle tro att testspecarna i runda svängar ligger publikt på deras hemsida.

Edit: Googlade bokstavligen bara på "polis konditionstest", din "vän" kan inte ha kollat särskilt noga :p

https://www.polisen.se/Global/www%20...ebbversion.pdf
Kolla specifikt på sida 7


Haha förstår dig, men är en smutsig lastbilschaufför! Skulle aldrig klara av den mentala biten med alla idioter som finns! Skulle skjuta var och varannan!😂 speciellt alla som inte lyfter!😜

Han gjorde testet förra året och missade det med 17 sekunder. Man sitter på en cykel och kör typ 5-6 olika nivåer.. inget av det ni pratar om. Har försökt googlat om man kan ställa cykeln på någon form av intervall som är lik deras men har ej kommit någonstans med det.
Knauser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 21:36   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Knauser Visa inlägg
Haha förstår dig, men är en smutsig lastbilschaufför! Skulle aldrig klara av den mentala biten med alla idioter som finns! Skulle skjuta var och varannan!😂 speciellt alla som inte lyfter!😜

Han gjorde testet förra året och missade det med 17 sekunder. Man sitter på en cykel och kör typ 5-6 olika nivåer.. inget av det ni pratar om. Har försökt googlat om man kan ställa cykeln på någon form av intervall som är lik deras men har ej kommit någonstans med det.


Åh fasen, då har de väl ändrat. Cykeln i olika nivåerna för tankarna till mönstringen. Men konditionsträning behöver inte vara så avancerat. Kör han löpning och cyklar på gym eller utomhus så ska det nog lösa sig. Han kan varva backintervaller, vanliga intervaller och bara cykla/löpa i normalt tempo.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 22:00   #9
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg


Åh fasen, då har de väl ändrat. Cykeln i olika nivåerna för tankarna till mönstringen. Men konditionsträning behöver inte vara så avancerat. Kör han löpning och cyklar på gym eller utomhus så ska det nog lösa sig. Han kan varva backintervaller, vanliga intervaller och bara cykla/löpa i normalt tempo.
Testerna för polis och militär görs i samma lokaler och av samma myndighet.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 22:27   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Testerna för polis och militär görs i samma lokaler och av samma myndighet.
Säker? Tycker mig minnas att flera tester för poliser har utförts i typ friidrottshallar och dylikt. Det utesluter iof inte att även FM använder friidrottshallar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 23:52   #11
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Testerna är barnsliga vad gäller den fysiska delen! En genomsnittlig dagisfröken bör klara dem. Däremot är det en drös poliser och annan personal närvarande. De observerar, lyssnar och pratar. Hur du agerar, peppar dina medsökande, resonerar mm är minst lika viktigt som själva dagistesterna.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 00:09   #12
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Testerna är barnsliga vad gäller den fysiska delen! En genomsnittlig dagisfröken bör klara dem. Däremot är det en drös poliser och annan personal närvarande. De observerar, lyssnar och pratar. Hur du agerar, peppar dina medsökande, resonerar mm är minst lika viktigt som själva dagistesterna.
Tror du det är så seriöst under fysiska testerna? Ärligt ställd fråga, jag skulle bli positivt överraskad

Trodde sånt gicks igenom initialt under "mentala lämplighetsbedömningen och sen löpande under själva utbildningen. Har för mig att om man inte klarar fysiska testet så kommer man inte vidare till "mentala testerna", så första gallringen sker där?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 00:40   #13
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Säker? Tycker mig minnas att flera tester för poliser har utförts i typ friidrottshallar och dylikt. Det utesluter iof inte att även FM använder friidrottshallar.
Ja det är rekryteringsmyndigheten som sköter allt det nu.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 08:10   #14
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Förbered din vän på att det är dålig lön och otacksamt yrke, det är i alla fall den bilden jag får som utomstående.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 09:41   #15
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Fixade lite:
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Förbered din vän på att det är dålig lön men ett tacksamt yrke, det är i alla fall den bilden jag får som utomstående.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)