Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-16, 19:51   #946
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Dumma livsval. Lidingös sydsida. Kvällslöpning 16/02

Tid: 1:13:48
Distans: 12km (varav 7-8km trail)
Tempo: 6:08
Extrautrustning: Pannlampa och ryggsäck med arbetskläder och dylikt. Totalt cirka 4kg extravikt på ryggen.

Beslutet att springa hem från jobbet känns vemodigt redan innan jag sätter igång. Varför gör jag det här?

Med min svarta canvastumör på ryggen bär det iväg längs Lidingös snirklande vägar och stigar. Jag har ingen egentlig plan, annat än att försöka hålla vatten inom synhåll, för då vet jag vilken riktning som är rätt.

Redan tidigt känner jag hur skapula-svulsten påverkar löpsteget. Allting är verkligen två nivåer tyngre och svårare. Särskilt när jag kommer ut på stigar blir det kämpigt, med lätt snötäcke och förrädisk is under precis hela sträckan.

Varje backe stöter fram mjölksyra, som om motorcylindrarna hostar till och inte antänder allt bränsle som sprutas in. Uppstötningar kommer under första halvan av passet, då saker som skvalpar i magen inte riktigt passerat gasiga delar än.

Andra halvan slutar uppstötningarna, äntligen.

Andra halva drar kroppen i spaken märkt "Nödutrymning: Tvåan." Så därefter får man glatt springa med rejäla korvar tryckandes mot det oheligaste. Skit också...Haahh... Rolig i text kan man vara också, ja.

(Hatar mig själv för den ordvitsen. Både under passet och nu i skrivande stund.)

Utsikten mot vattnet är vacker. Utsikten mot land påminner om ett vintrigt 28 Dagar Senare. Vädret är gråmulet och mörkt, varje bebyggd eller snart-färdig-plats jag kommer till är helt övergiven. Kusligt. Nästan som man ska förvänta sig zombies runt hörnet.

Vid ett tillfälle måste jag stanna för att hala fram pannlampan. Det är första gången jag någonsin bär en sån mackapär, och upplevelsen är som om Jesus själv spottat mig i ögonen och utdelat en helig lavett. Helt plötsligt kan jag se strukturen på underlaget, istället för det vristdödande vitslask som varit. Guld värt!

Ja, hela passet är en upptäcktsfärd, både inombords och utomhus. I slutändan känner jag inte ens vikten från ryggsäcken längre, och vänjer mig till och med vid den maracas som är min obligatoriska ekonomiburk med tuggummi i ytterfacket (eucalyptus, mina nyfikna vänner. Koalans egna haschplanta).

Ropsten nalkas. Passet tar slut. Kroppen värker. Jag är nöjd.

Livet går vidare. Pannlampor till folket, tack.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 09:12   #947
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Fortfarande lite värk i knäna. Motivationen är inte på topp heller, som att kroppen börjat tänka själv, och köpslår om att ta det lugnare idag. Och då fick det prutande svinet ändå en grym natts sömn.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 11:41   #948
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Du borde bli inspiratör för folk som överväger att börja med löpning.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 11:57   #949
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Härligt målande beskrivning av kvällslöpningen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 11:57   #950
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Du borde bli inspiratör för folk som överväger att börja med löpning.
Med tanke på att ingen någonsin är intresserad av att höra mig prata om sånt här, kan jag lika gärna spendera energi på att kristallisera tankarna i text

Fast inspiratör... Jag blir lite rädd för såna ibland. Känns nästan skenheligt ibland.

Jag undrar hur marknadsföringen ser ut för någon som inleder ett tal med:

- Snorkråkern i skägge och istappar i mungipa! Nog fan kom det till å gö ont mä!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 21:09   #951
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
När en deloadvecka bör skötas rätt. Gymträning 17/02.

Uppvärmning på assault bike 5 min
Foam rolling
Allmängympa

Press i sitt

8x30kg
8x30kg
6x35kg
8x35kg

Även om vikten inte är jättetung så känns det idag jättejobbigt. Alltså mentalt betungande och svåröverkomligt.

Muskelryck

3x40kg
3x40kg
3x40kg
3x40kg

Massa ryckvariationer: hängryck, ståryck, ryck, styrkeryck, etc.

Massvis av reps på 40kg för att komma igång.

Ryck

2x50kg
2x50kg
0x60kg bom på 2st
0x60kg bom på 2st
1x60kg bom på 1st
2x60kg
0x60kg bom på 2st
2x60kg
2x60kg
2x50kg

Det är som att genomgå sorgens stadier. Fyra bommar på raken krävs det innan jag tar ett steg tillbaka och fokuserar om. Ställer mig framför stången. Stänger ögonen. Tar in omgivningen. Tömmer hjärnan.

Det första som väller upp är ilska. Det bubblar av känslor, och jag hör hur omgivningen noterar min ilska, för plötsligt tystnar ett par irriterande munnar som oavbrutet har babblat nonsens, duckspeak. Det är inte för att jag lever om, utan snarare att jag har stått blickstilla i tjugo sekunder, och att mina nu öppna ögon glöder av växande vrede.

Besvikelsen och sorgen vill komma upp också, men den är inte nödvändig just nu. Jag är för trött för att kunna lyfta mer om det rinner ut, så jag stänger portmonnän och använder de mynt jag får. Det måste räcka till dagens pass, även om notan kommer ge mig ränta.

Greppar stången. Drar. Sträcker. Flänger upp stången som en timsgammal elefantunge och vrålar i triumf när fanskapet stannar ovanför huvudet.

Frontböj

8x70kg
8x70kg
8x70kg

Lätt. Jättelätt. Men kroppen pekar på räntan, samtidigt som huvudet köpslår om mer energi. Varje repetition känns alltså jobbig, nästan ångestframkallande.

Marklyft

10x70kg
10x70kg
10x70kg

Av ren själviskhet vill jag känna mig stark. Och det här känns också spontant som en god idé, då högra sätet trilskats under veckans gång.

Muscle-ups

Förarbete med lite gungande och koll av axlarna.

2st
2st
2st
2st

Sen vill inte händerna spela mer.

Skönt att det ändå sitter ganska bra, även om dessa repetitioner inte var lika övertygande som förra veckan.

Jag behöver även införskaffa ett par grips. Smärtan i valkarna är distraherande och kontraproduktiv.

Knees-to-elbows

10st
10st

Ont i händerna!

Chins (supinerat alltså)

12st
10st
10st

Mycket bra att köra detta idag! Skulderbladen hojtar till från den ovana rörelsen, vilket känns positivt för allmänna rygghälsan. Mer supinerat tarvas alltså.

Wall walk

1st + 15 sekunder väggplanka
2st

Får känningar i vänster handlov och avbryter.

Det här ska nog jobbas mer på.

Sittande lårcurl

12x25kg
12x35kg
12x35kg

Pump! Jäklar vilken pump.

Kabelrotationer

10+10xen massa vikt
10+10xmer vikt än förra

Kul att testa nytt!

Summering: Samma som rycken.

Jag vet inte riktigt vad det är som påverkat mig så pass kraftigt. Mentala prestationsförmågan och viljan känns låg, vilket tyder på ett stadie av överansträngning. Men samtidigt har volymen varit lägre den här veckan, och intensiteten med.

Lite mer sömn och näring kanske? Då har jag ändå fått i mig bra mängder av protein under veckan, samtidigt som vågen står stilla.

Vi får se hur det känns under kommande vecka. Nu behövs det två högrevsburgare, äppelpaj, ostbågar, och Trocadero.

Höpp!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 00:09   #952
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Hoppad dejten blev lyckad!
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 01:08   #953
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg

Vi får se hur det känns under kommande vecka. Nu behövs det två högrevsburgare, äppelpaj, ostbågar, och Trocadero.

Höpp!
Njut medans det varar, https://www.metro.se/artikel/vasa-br...-storfavoriten
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 12:23   #954
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Lugn och fin,det där innebär bara att vasa bryggeri slutar producera läsken,Spendrups skall med största sannolikhet ta över hela produktionen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 12:54   #955
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Lugn och fin,det där innebär bara att vasa bryggeri slutar producera läsken,Spendrups skall med största sannolikhet ta över hela produktionen
Och det hoppas jag i så fall innebär ett större utbud i fler butiker. Just nu är det ju bara Hemköp Stockholm som köper in Vasas drycker.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 16:03   #956
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Lugn och fin,det där innebär bara att vasa bryggeri slutar producera läsken,Spendrups skall med största sannolikhet ta över hela produktionen
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Och det hoppas jag i så fall innebär ett större utbud i fler butiker. Just nu är det ju bara Hemköp Stockholm som köper in Vasas drycker.
Jo, men jag är rädd att det (receptet) kanske görs om lite
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 17:02   #957
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Hinner tyvärr inte skriva fullt just nu p.g.a. stundande dejt, men här kommer dagens löpstatus:

Totaltid: 1:01:50
Totaldistans: 13km
Tempo: 4:45/km

Intervallträning och återhämtning, vilket slog ut på ett totalsnitt ovan.

Skriver mer sen, beroende på när jag återvänder.

Senast redigerad av Rahf den 2018-02-18 klockan 17:03.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 21:52   #958
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Arg vikingkänsla i snöyra. Intervallöpning 18/02

Intervall: 1,6km @ 4:20 - 4:30 (tävlingsfart och strax däröver).
Vila: +5:15 under 3min
Tid utslaget på 10km: 46:35

Klockan är mycket och jag vill fatta mig kort ikväll.

Blandade känslor över denna. Glädje över att med ganska bra känsla kunna bibehålla ett snitt på ungefär 4:25-4:27 över varje intervall, samtidigt som underlaget var lika löpvänligt som blankis mot sommardäck. Halva sträckan var på snö och is, medan resten var på asfalt.

Vid Djurgårdsbron och 7km bestämmer jag mig för att fortsätta, trots dreglande och snorkråkor. Jag måste faktiskt ha sett nästan komisk ut, för både vackra svenska damer pekar och fnittrar åt min löpande nuna, samtidigt som mörka turister tjoar och hejar på mig när jag passerar. Det blir brasklappar i masugnen. Smörjmedel till pumpen. Energi till tunga ben.

Vid nåt tillfälle slår det mig hur lätt tempot faktiskt känns. Lungorna pallar det. Benen känns ju som de gör, men det är alltid mer eller mindre blykänsla nuförtiden. Känslan blir en brasklapp till.

Efter fjärde intervallen väljer jag att sakta ned till återhämtningshastighet (5:30ish) och avsluta passet. Distansen känns fantastisk och huvudet får sig en skjuts i rätt riktning. Till slut promenerar jag raskt mot hemmet.

Väl hemma slås jag av hungern. Det är inte samma känsla man normalt får, utan snarare bara vetskapen och en påminnelse att jag måste äta. En tomhet.

Kvarg, müsli, mjölk, mjukt bröd, messmör, en halv äppelpaj, proteindrink, proteinpudding, mycket vätska, ja det är en hel del som åker ned i avfallskvarnen. Och till slut känner sig magen nöjd. Till slut blir den lugn.

Det kanske finns 44 minuter med rätt förberedelser?

PS: Min dejt var dundervacker, jäklar. Vältränad dessutom. Svensk med föräldrar från mellanöstern, liksom... här är den ytliga delen av mitt ego, så nu är det bara vira den jäveln runt ditt lillfinger, damen.

Vi får se om hon är intressant också. Första dejten kändes ok. Inget gnistrande, men så är jag en försiktig pojke.

PPS: Gårdagens dejt ställde in. Hon behövde uppsöka läkare p.g.a. katastrofal influensa med möjlig lunginflammation. Däremot bjöd hon in att kontakta henne när jag besöker London.

Hoppas hon mår ok ikväll.

Senast redigerad av Rahf den 2018-02-18 klockan 21:53.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 15:00   #959
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Status: man mår som man bör.

Funderar på att ta ett 5k race snart, men vill gärna göra det på bana. Synd bara att Stadion har skidspår just nu.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 17:23   #960
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Grymt bra sprunget!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)