Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-01, 22:38   #2986
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Har tränat en del "styrkelyft" senaste åren och bara försökt rätta form genom youtube eller liknande, dvs mer program som följt styrkelyften och extra övningar för det. Sugen på att börja lära mig tyngdlyftning, specifikt frivändning men vore kul med snatch osv i framtiden.

Finns de nå tips på var i Stockholm man kan lära sig sånt? Boka tid med random PT på sats känns sådär och helt lära sig såna tekniska lyft själv känns också lite sådär? Men det kanske går? Någon som har tips? Vill inte börja tävla eller så, mer tror jag att power cleans kommer vara bra för mina andra sporter.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 12:23   #2987
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
När jag försöker använda bensparks maskiner så har jag ett litet problem och det är att jag aldrig lyckas sparka hela vägen upp till rakt ben.
Folk säger då att "du kör för tungt" men mitt problem är att jag inte klarar av att gå hela vägen upp även utan någon vikt alls.

Det känns inte som att det finns någon muskelkoppling för den sista lilla biten.

Vad tror ni det beror på och kan jag hitta en lösning på problemet?
Jag kan ha benet helt rakt om någon lyfter dom sista 2-3cm men inte annars.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 13:36   #2988
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
När jag försöker använda bensparks maskiner så har jag ett litet problem och det är att jag aldrig lyckas sparka hela vägen upp till rakt ben.
Folk säger då att "du kör för tungt" men mitt problem är att jag inte klarar av att gå hela vägen upp även utan någon vikt alls.

Det känns inte som att det finns någon muskelkoppling för den sista lilla biten.

Vad tror ni det beror på och kan jag hitta en lösning på problemet?
Jag kan ha benet helt rakt om någon lyfter dom sista 2-3cm men inte annars.
Menar du att om du sitter i en helt vanlig stol så kan du inte hellerräta ut benet framåt tills dess att hela benet pekar rakt ut?

Det låter isåfall som något du verkligen behöver ta itu med. Typ gå till en sjukgymnast för att reda ut vad som hindrar detta. Knäskador känns som att nåt du garanterat kommer få annars.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 04:43   #2989
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Jag kan heller inte räta ut benen helt, oavsett vikt.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 09:08   #2990
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Menar du att om du sitter i en helt vanlig stol så kan du inte hellerräta ut benet framåt tills dess att hela benet pekar rakt ut?

Det låter isåfall som något du verkligen behöver ta itu med. Typ gå till en sjukgymnast för att reda ut vad som hindrar detta. Knäskador känns som att nåt du garanterat kommer få annars.
Jag kan räta ut benet helt rakt om jag riktar det lite nedåt men om jag sitter med låretbenet helt platt på exempelvis ett bord så att knät är i 90 graders vinkel så kan jag inte räta ut benet helt rakt ut.
När jag når mitt max så måste jag lyfta låret så att hela benet åker uppåt.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 09:10   #2991
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Har tränat en del "styrkelyft" senaste åren och bara försökt rätta form genom youtube eller liknande, dvs mer program som följt styrkelyften och extra övningar för det. Sugen på att börja lära mig tyngdlyftning, specifikt frivändning men vore kul med snatch osv i framtiden.

Finns de nå tips på var i Stockholm man kan lära sig sånt? Boka tid med random PT på sats känns sådär och helt lära sig såna tekniska lyft själv känns också lite sådär? Men det kanske går? Någon som har tips? Vill inte börja tävla eller så, mer tror jag att power cleans kommer vara bra för mina andra sporter.
Valfri styrkelyft- eller tyngdlyftningsklubb bör vara rätt ställe att besöka.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 09:14   #2992
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det kanske är jag som är puckad, och att det där kanske är vanligt förekommande och ingen fara. Men jag tycker det låter som ett potentiellt stort problem. Ifall man haft knäskada så brukar ju något av det första man blir instrukterad att göra som en del i rehaben vara att sitta på golvet med en hoprullad handduk under knät och så räta ut benet för att stärka upp quadsen i denna position.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 12:23   #2993
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Höger axel tar över i bröstpressar och till och med i latsdrag vilket är skumt, får avsluta setet pågrund av att axeln inte orkar mer, bara så på höger sida, höger bröst är visuellt mindre också.
Någon som har tips för att få bröstet att jobba mer än axeln?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 13:00   #2994
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Höger axel tar över i bröstpressar och till och med i latsdrag vilket är skumt, får avsluta setet pågrund av att axeln inte orkar mer, bara så på höger sida, höger bröst är visuellt mindre också.
Någon som har tips för att få bröstet att jobba mer än axeln?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Om inte jag minns fel så har du tidigare skrivit om att du varit sned i axlar/bröstrygg på nåt sätt. Detta hör väl rimligen ihop med det problemet.

Eller så minns jag fel, och det var nån annan som var sned i axlarna.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 14:05   #2995
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om inte jag minns fel så har du tidigare skrivit om att du varit sned i axlar/bröstrygg på nåt sätt. Detta hör väl rimligen ihop med det problemet.

Eller så minns jag fel, och det var nån annan som var sned i axlarna.
Jo jag är lite skev i kroppen.
Minns att även innan jag började träna så var jag ojämn typ i mina revben, typ ena stog ut mer på ena sidan. Så funderar mer och mer på ifall jag är född sne så att säga, så kanske inte går att göra något åt, men inte säker.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 14:30   #2996
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Jo jag är lite skev i kroppen.
Minns att även innan jag började träna så var jag ojämn typ i mina revben, typ ena stog ut mer på ena sidan. Så funderar mer och mer på ifall jag är född sne så att säga, så kanske inte går att göra något åt, men inte säker.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Så då vet du väl redan svaret på frågan?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 14:38   #2997
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Så då vet du väl redan svaret på frågan?
Nej jag vet inte hur jag ska göra för att inte ena axeln ska ta över arbetet.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 16:07   #2998
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Nej jag vet inte hur jag ska göra för att inte ena axeln ska ta över arbetet.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Ah, okej. Jag läste slarvigt och trodde du undrade över varför axeln tar över arbetet.

Men ifall det nu beror på att du är sned i skelettet så kan du nog kanske inte förhindra att axeln tar över arbetet ifall du gör just den rörelsen.

Rent generellt så arbetar ju de muskler som har bäst möjlighet att dra ihop sig och ändra vinkeln i den/de leder som man är ute efter. Så ifall din bröstmuskel inte är i ett lika gynnsamt läge pga din snedhet, och/eller deltamuskeln kommer i ett bättre läge pga snedheten så lär ju axeln ta över helt eller delvis.

I normala fall jobbar ju både bröst och främre delta vid horisontella pressar, men ju mer vertikalt man förskjuter arbetet så kommer bröstmuskeln i ett sämre och sämre läge och axeln gör mer och mer av jobbet.

Jag antar att din snedhet gör att din led kommer i denna position redan då du pressar horisontellt. Så du kan ju kanske testa att brygga upp dig lite för att få rörelsen att mer liknan en decline press. Då kanske du kommer i en bättre position.

Sen kan det ju säkert också vara så att snedheten har gjort så att du är stel i diverse muskler och ligament och sånt vilket påverkar. Så det kan ju hända att det går att jobba bort delar av problemet genom strething/massage. Men då får man ju gå till nån som vet vad de pratar om som kan hjälpa till med dett. Sjukgymnast eller massageterapist eller nåt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 13:16   #2999
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 787
Hade man kunnat pricka längre ned på triceps (vid armbågen) mer med någon övning? Är pushdowns bättre än extensioner eller är dips och smalbänk bättre för det ändamålet, om det nu ens är möjligt
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 10:10   #3000
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 039
@Baggard: Verkar ju vara mediala huvudet(försvenskat?) eller långa huvudet som sitter närmast armbågen så antingen triceps övningar ovanför huvudet för långa eller t.ex. pushdowns med handflatan uppåt för mediala huvudet.

Video på ämnet här:
https://www.youtube.com/watch?v=hctR7BCmvVs
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)