Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-23, 16:41   #2866
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Jag lider av ett jätte skumt fenomen(eller kanske inte är så skumt?), när jag kör Latsdrag så tar högra axel över arbetet och jag känner att den jobbar och jag failar pågrund av det. Hur kan axeln jobba i det läget? Är också jätte noga med att först dra ner med nedre trapezius.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 17:16   #2867
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Om man tränar styrka+kampsport mellan 11-13 (60min vardera efter varandra) och utöver det har möjlighet att lägga sin löpträning (20-60min, varierande intensitet) vid något av följande tidpunkter:

1. På morgonen (0800) innan frukost. Äter frukost efteråt vid 0900, tränar som sagt 2h senare.
2. På eftermiddagen vid 1530. Äter lunchen direkt efter dagpasset, så det innebär ett mål mat och även här ca 2h mellan passen.

Vad är minst negativt avseende påverkan på styrka/hypertrofi. Det ena innebär naturligtvis ngt mindre energi för själva styrketräningen (dock full hanterbart, upplever ingen jättepåverkan på vikter och inyensitet)

Det andra tänker jag främst innebär att jag "stör" eftekten av styrketräningen med nya signaler från konditionsträningen väldigt tidigt efter avslutat pass, samt innan jag har min återhämtnings och uppbyggnadstid under kvällen/natten.

Båda passar i stort sett in in i vardagen med div för/nackdelar så detta är inte avgörande. Jag har helg enkelt lyxen att välja, vad bör jag satsa på?

Helt enkelt sumerat: Springa på morgonen eller eftermiddagen vid lunchstyrkepass?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 21:37   #2868
barrf
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 80
Tänkte börja lägga in facepulls i mitt program. Såg några utförandet på Youtube och där hade alla repen ikopplade rakt framifrån. Men kabelmaskinen på mitt gym kan bara köras från toppen eller botten i fasta lägen. Vilken ska man ta då?
barrf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 10:45   #2869
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ni vet såna där "räkna ut ditt 1RM"-kalkylatorer - hur pålitliga är de?

För typ en månad sedan maxade jag i bänk och tog 115, tror inte att jag hade kunnat ta mer heller. Sedan dess så har min styrka i 10-reppare tagit ett j-a hopp framåt, och enligt en sån där 1RM-kalkylator ska mitt 1RM nu vara 125 eller lite mer. Jag tror inte mitt 1RM har ökat 10 kg på en månad... Så jag är nyfiken på om det finns någon tumregel på hur många % eller kg de brukar diffa...

Citat:
Ursprungligen postat av barrf Visa inlägg
Tänkte börja lägga in facepulls i mitt program. Såg några utförandet på Youtube och där hade alla repen ikopplade rakt framifrån. Men kabelmaskinen på mitt gym kan bara köras från toppen eller botten i fasta lägen. Vilken ska man ta då?
Botten där du lutar dig långt framåt borde väl få samma effekt som "vanliga" facepulls från ögonhöjd?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 10:46   #2870
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av barrf Visa inlägg
Tänkte börja lägga in facepulls i mitt program. Såg några utförandet på Youtube och där hade alla repen ikopplade rakt framifrån. Men kabelmaskinen på mitt gym kan bara köras från toppen eller botten i fasta lägen. Vilken ska man ta då?
Du kan luta dig bakåt om du kör med rep i toppen, så du får samma vinkel
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 10:57   #2871
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Om man tränar styrka+kampsport mellan 11-13 (60min vardera efter varandra) och utöver det har möjlighet att lägga sin löpträning (20-60min, varierande intensitet) vid något av följande tidpunkter:

1. På morgonen (0800) innan frukost. Äter frukost efteråt vid 0900, tränar som sagt 2h senare.
2. På eftermiddagen vid 1530. Äter lunchen direkt efter dagpasset, så det innebär ett mål mat och även här ca 2h mellan passen.

Vad är minst negativt avseende påverkan på styrka/hypertrofi. Det ena innebär naturligtvis ngt mindre energi för själva styrketräningen (dock full hanterbart, upplever ingen jättepåverkan på vikter och inyensitet)

Det andra tänker jag främst innebär att jag "stör" eftekten av styrketräningen med nya signaler från konditionsträningen väldigt tidigt efter avslutat pass, samt innan jag har min återhämtnings och uppbyggnadstid under kvällen/natten.

Båda passar i stort sett in in i vardagen med div för/nackdelar så detta är inte avgörande. Jag har helg enkelt lyxen att välja, vad bör jag satsa på?

Helt enkelt sumerat: Springa på morgonen eller eftermiddagen vid lunchstyrkepass?
Jag tror skillnaden är marginell. Men om jag minns alla abstracts KG lagt upp här korrekt så ska det väl vara som du säger att ifall man gör både styrketräning och konditionsträning det ena efter det andra så är det det man gjorde sist (dvs strax inan en längre återhämtningsperiod) som man kommer få bäst resultat i.

Så förmodligen bäst att göra löpning på morgonen skulle jag tro. Men ifall det är ett jobbigt löppass som påverkar styrketräningen negativt så gäller kanske inte detta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 12:12   #2872
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ni vet såna där "räkna ut ditt 1RM"-kalkylatorer - hur pålitliga är de?

För typ en månad sedan maxade jag i bänk och tog 115, tror inte att jag hade kunnat ta mer heller. Sedan dess så har min styrka i 10-reppare tagit ett j-a hopp framåt, och enligt en sån där 1RM-kalkylator ska mitt 1RM nu vara 125 eller lite mer. Jag tror inte mitt 1RM har ökat 10 kg på en månad... Så jag är nyfiken på om det finns någon tumregel på hur många % eller kg de brukar diffa...
För mig är det skillnad på övning. I bänk stämmer det inte då jag är relativt repstålig men klen nära max. Som exempel loggade jag senast 15 reps på 68% av 1RM, efter 7 tyngre set. Visserligen stämmer ju estimaten bättre ju närmare 1RM man räknar på och 15 är kanske irrelevant. I alla fall är kastet i det fallet för mig ca 10% fel. Räknat 1RM vore 95kg men sanna är runt 87.

I tyngre övningar som böj och mark är jag inte lika repstålig, men har också att göra med att jag slutar där vid teknisk fail medan vid bänken pressar jag tills sista rep fast tekniken inte är samma på sista rep. Så nu vid eftertanke, skulle estimatet stämma bättre om jag alltid avslutade vid teknisk fail.

Formeln jag refererar till är Estimerat 1RM = vikt * 36 / (37 - reps).
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 12:31   #2873
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
I tyngre övningar som böj och mark är jag inte lika repstålig, men har också att göra med att jag slutar där vid teknisk fail medan vid bänken pressar jag tills sista rep fast tekniken inte är samma på sista rep. Så nu vid eftertanke, skulle estimatet stämma bättre om jag alltid avslutade vid teknisk fail.
Precis så är det för mig. Jag har, halvt omedvetet, olika teknik på de olika repsen om jag gör 10 reps. En konkret sak jag t ex har märkt att jag gör är att jag låter stången träffa lite olika högt. Säg att den träffar exakt där bröstbenet slutar de fem första repsen, då kanske jag låter den träffa en centimeter högre upp nästföljande reps och får därför lite mer krut.

Om jag kunde trycka på någon knapp som gjorde det omöjligt för mig att ändra teknik under alla reps skulle jag kanske bara klara så lite som sju, eller rentav fem, istället för tio.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 15:04   #2874
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror skillnaden är marginell. Men om jag minns alla abstracts KG lagt upp här korrekt så ska det väl vara som du säger att ifall man gör både styrketräning och konditionsträning det ena efter det andra så är det det man gjorde sist (dvs strax inan en längre återhämtningsperiod) som man kommer få bäst resultat i.

Så förmodligen bäst att göra löpning på morgonen skulle jag tro. Men ifall det är ett jobbigt löppass som påverkar styrketräningen negativt så gäller kanske inte detta.
Det är i grova drag så jag tänkt hittills, mycket pga KG:s inlägg. Tack för din input i frågan. Ngn fler?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 15:00   #2875
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Hur stor skillnad bör det vara på mitt PB och mitt 1RM?
Känns ofta som när jag programmerar efter PB så blir det väldigt tungt, ungefär som att mitt 1RM kan diffa 25% från mitt PB på en dålig dag.

Är det normalt?
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 15:14   #2876
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Hur stor skillnad bör det vara på mitt PB och mitt 1RM?
Känns ofta som när jag programmerar efter PB så blir det väldigt tungt, ungefär som att mitt 1RM kan diffa 25% från mitt PB på en dålig dag.

Är det normalt?
Beror helt på nivå. Det kan lätt skilja sig 10%(kanske mer om man är väldigt stark) från peak till mitt i hypertrofifas.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 15:17   #2877
Matrexxo
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 135
Jag har en jättedum fråga som jag säkert kommer formulera skittokigt också men jag kör ändå för är rätt nyfiken på det.

Om jag ligger på låt säga 500 kcal överskott i min kost i muskelbyggande syfte, men lägger in motionspass 2-3 gånger i veckan där jag förbränner 800 kcal per pass. Måste jag då kompensera i kosten
kalorimässigt för de passen?

Funderar lite kring det king grub länkade här tidigare angående att motionspass sänker den allmänna förbränningen efter passet som kompensation
__________________
Basövningar och annan träning samt uppdateringar om min utmaning!

https://www.instagram.com/eric_ahlander/
Matrexxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 15:27   #2878
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Känns som att du överanalyserar. Ska du upp i vikt? Då måste du äta mer ifall du motionerar bort överskottet.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 15:28   #2879
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Beror helt på nivå. Det kan lätt skilja sig 10%(kanske mer om man är väldigt stark) från peak till mitt i hypertrofifas.
Okej, och i fallet då man är väldigt svag så borde det alltså skilja mindre?
Exempel för mig som är väldigt svag ser det ut ungefär såhär:
En bra dag kan jag ta 160Kg i mark och 100kg i bänk men en dålig dag klarar jag bara 130kg i mark och typ 85kg i bänk.


Är dom skillnaderna rimligt stora för en svag amatör tycker du?
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 15:29   #2880
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Det låter mer som att du är väldigt trött och inte återhämtad de dåliga dagarna. Vet inte hur din träning ser ut men det borde inte diffa så mycket.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)